Elbesiktning för att man skaffat larm.... Oj vad de är sugna på att sälja sina elbesiktningar...

• Gilla
Riggen
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
En stor skillnad ligger i att uttaget som byts är i bruk och fungerande. Man kopplar bara in det nya uttag så som det gamla var inkopplat. En dosa där kanske inget varit anslutet på länge är mer osäker.
Jag bytte mina uttag innan jag använde dem. Eller rättare sagt, innan jag visste att de var rätt kopplade. Tvättmaskinen är det kanske dags att byta snart, hade det varit felkopplat så hade nog det märkts nu.

Mikael_L
Rrrrr skrev:
Tror inte EIO behöver vara oroliga över att hempularna ska ta över deras medlemmars jobb!

Ju fler som utför tvivelaktiga installationer själva, desto mer jobb blir det för oss elektriker med att åtgärda eländet ;)
Men då kan ni väl meddela EIO det, så dom börjar verka främjande för hempul då .... :p

• Gilla
TLovskog och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Det är svårt att förklara för den som inte förstår. ;)

//Patrik
Ahhh, du menar att enkäten egentligen aldrig var avsedd att privatpersoner skulle svara på?

Utan bara ordensmedlemmar med rätt vokabulär ska få svara... :)
Jag då har dom ju misslyckats med adresseringen.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
När vi ändå är inne på reklam kan ingen ge en fingervisning av vad en elbesiktning skulle gå loss på i runda svängar. Säg för en ordinär villa på 150 m2.

petersv skrev:
- Att ha en ojordad hane på ett jordat grnuttag är väl ändå inte det stora problemet (omvänt hade varit farligt). Däremot var det en europlugg (max 2.5A, klen ledarare) till ett grenuttag med schuko. Möjlighet till överlast av kabeln.
Det där grenuttaget är farligt och fel enligt reglerna.
Den platta europluggen passar ju i ett jordat uttag och får bara användas till dubbelisolerade apparater. Om någon får för sig att använda det där grenuttaget i tvättstugan till exempelvis det jordade ångstrykjärnet så blir strykjärnet ojordat.

Olle61: Sant. Det är lika fel som ett grenuttag med jordad hane, jordade uttagsbrunnar och 2-ledare mellan. Fast dessutom är det här en brandfara då europluggen och kablen inte tål lasten man kan ha på en shucko-brunn.

Mikael_L skrev:
Ahhh, du menar att enkäten egentligen aldrig var avsedd att privatpersoner skulle svara på?

Jag då har dom ju misslyckats med adresseringen.
Exxact!

//Patrik

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Exxact!

//Patrik
*ler* :) :D

p120760-1_1.jpg

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Exxact!

//Patrik
Ordenshumor, lekmän göre sig icke besvär? :rolleyes:

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Fast kabeltattarna pratar ju i alla fall nästan svenska. Värre då med vissa andra skrån. Vem begriper exempelvis knoparmoj?;)

Det är ju en yrkeskunskap i sig, att utforma en enkät så att man får det resultat man önskar.

• Gilla
piglet och 3 till
  • Laddar…
andersmc skrev:
Det är ju en yrkeskunskap i sig, att utforma en enkät så att man får det resultat man önskar.
Precis. Och det tar naturligtvis tid att lära sig. Den som vill börja ta första steget på denna mörka bana börjar lämpligen med något om hur man ljuger med statistik (finns en gammal bok med den titeln, men man kan börja med http://ncm.gu.se/pdf/namnaren/4954_82-83_1.pdf)

Sedan blir det tillämpad psykologi, och den roligaste litteraturen där handlar om det närliggande "social engineering", exv. någon av Kevin Mitnicks böcker, eller mentalism (hur tarotkort, spå i händer, kristallkulor osv. *egentligen* fungerar), eller något om förhörsteknik.

Eller så kan man läsa en bok om marknadsföring, vilken som helst... ;)

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Och det tar naturligtvis tid att lära sig. Den som vill börja ta första steget på denna mörka bana börjar lämpligen med något om hur man ljuger med statistik (finns en gammal bok med den titeln, men man kan börja med [länk])

Sedan blir det tillämpad psykologi, och den roligaste litteraturen där handlar om det närliggande "social engineering", exv. någon av Kevin Mitnicks böcker, eller mentalism (hur tarotkort, spå i händer, kristallkulor osv. *egentligen* fungerar), eller något om förhörsteknik.

Eller så kan man läsa en bok om marknadsföring, vilken som helst... ;)
Till skillnad från för 10-20 år sen så är det ju ett gäng idag som diskuterar sånthär på nätet och genomskådar bluffar. Frågan är hur väl sånt slår igenom hos myndigheter & co?

Mitt intryck är att det kan "ta" bättre om "nät-tyckare" skriver under någon förenings namn.

Varför bryr sig t.ex. inte villaägarnas riksförbund eller liknande om detta? Prettoklubben som styr där som inte erkänner faktisk situation?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.