Belmlu
Hej,

Har lagt märke till att det kommer ut lite vatten runtom doseringsfacket. Inga mängder utan bara pöl som var max 3 cm i diameter. Installerad enligt manual och mätt med vattenpass så att den står plant.

Är detta något normalt? Ställer frågan då den gamla från Whirlpool hade exakt samma fenomen. Denna var dock 12-13 år gammal och vi hade bara ägt den i 5 år så inget vi reagerade på. Nuvarande Siemens är dock bara tre månader gammal.

Bifogar bild där man ser hur det runnit. Även vatten under själva doseringsfacket men det tänkte jag kan ha och göra med att vattnet ser ut att färdas bak i facket, runda i bakkant för att sedan åka fram ner till slangen som ligger under i framkant till vänster.

• Närbild av en tvättmaskin där det syns fukt eller ringar av torkat vatten kring doseringsfacket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av insidan av en tvättmaskinsdoseringsfack med kondensdroppar synliga på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Belmlu Belmlu skrev:
Har lagt märke till att det kommer ut lite vatten runtom doseringsfacket. Inga mängder utan bara pöl som var max 3 cm i diameter.
Belmlu Belmlu skrev:
Är detta något normalt?
Det är ett fel om det blir en pöl med vatten på golvet när man kör en tvättmaskin. Dvs det är inte normalt.

Om jag skulle gissa hur man kan slippa problemet skulle jag gissa att orsaken till att det rinner över på två olika TM hos just er är högt vattentryck och därmed stort flöde. Det skulle kunna resultera att det sprutar över kanten och ut när vattnet spolar genom doseringsfacket.

Lösningen bör då vara att skruva åt kranen/ventilen på inkommande vatten så flödet blir mindre. Testa gärna och återkom med en rapport.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Mats-S
Läste att det kan bero på för högt vattentryck, och det kanske stämmer eftersom du hade samma problem på din tidigare maskin?
Förslaget är att strypa inloppet om du har någon kran vid anslutningen som du kan reglera?

EDIT: såg att någon hann en minut före mig med samma svar :-)

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Tack för svar!

Ja vill minnas att det finns en ventil som går att stänga av samt då troligtvis även reglera. Hur hittar jag så att det inte blir för lite? Eller är det svårt att få för lite flöde för att det finns sensorer eller liknande som känner av när det kommit tillräckligt med vatten?

Mats-S
Belmlu Belmlu skrev:
Hur hittar jag så att det inte blir för lite?
Try and Error :)
Testa lite i taget tills det slutar flöda över.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu Belmlu skrev:
Hur hittar jag så att det inte blir för lite?
Stryp med ventilen när maskinen fyller vatten, så hör du. Man kan oxo öppna lite och titta i doseringsfacket. Så ställer man in så det blir bra.
Belmlu Belmlu skrev:
Eller är det svårt att få för lite flöde för att det finns sensorer eller liknande som känner av när det kommit tillräckligt med vatten?
Maskinen fyller till det är korrekt nivå. Så det är inget att bekymra sig om.
Om det är för lite vatten/inget vatten in får du en felkod/varning.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.