8 358 läst ·
66 svar
8k läst
66 svar
Ny undersökning från EIO ang hempulning av EL!
Du som ändå bor där på Gotland får uppdraget att ta dig dit och berätta sanningen då.mycke_nu skrev:
*ogilla*mycke_nu skrev:
(till Prototypen som är moderator: om du vill så prata gärna med de som driver forumet i stort och hör om det kanske kan vara en idé att ändra "gillar" till "håller med" (d.v.s som "+1" på google plus istället för som "gilla" på facebook))
Det kanske är dags för att några forskare inom humaniora ger sig på ful-el!
(De kommer nog komma fram till ungefär samma saker som ett gäng av oss här på forumet redan tycker och tänker, men Elsäkherhetsverket lär väl lyssna mer om det är många slipsar och fina titlar på de som uttalar sig, typ).
(De kommer nog komma fram till ungefär samma saker som ett gäng av oss här på forumet redan tycker och tänker, men Elsäkherhetsverket lär väl lyssna mer om det är många slipsar och fina titlar på de som uttalar sig, typ).
Nu vet jag egentligen ingenting om hur det är i praktiken, men är det inte troligt att det är så här? EIO och Elsäkerhetsverket rekryterar sin personal ur samma grupper. Personal byter från den ena organisationen till den andra. Man känner varandra rent personligen och givetvis träffas man mycket å yrkes vägnar.mycke_nu skrev:
Så naturligtvis uppstår ett informellt samarbete den emellan.
Ja, exempel på att "folk" pendlar mellan organisationerna och på det viset påverkar besluten pga bekantskapen.
Jag tycker illa om alla konspirations teorier där man inte kan visa på fakta, utan bara kommer med dåligt underbyggda gissningar.
Jag tycker illa om alla konspirations teorier där man inte kan visa på fakta, utan bara kommer med dåligt underbyggda gissningar.
De verkar i varje fall vara överens om elsäkerhetsverkets förslag på nya regler. Alltid något. Kan de göra gemensam sak mot SEF är jag nöjd.-MH- skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 717 inlägg
SEF? Svenska elektronikforumet?
Nu ligger det väl i konspirationsteoriernas natur att vara baserade på gissningar och inte fakta!elmont skrev:
Men som jag påpekar, jag vet inte hur det verkligen ligger till. Jag kan givetvis ha helt fel. Det kan vara så att Elektriska Installatörsorganisationen och/eller Elsäkerhetsverket aldrig anställer folk som är elektriker eller elingenjörer. Det kan vara så att EIO har som policy att aldrig anställa någon som tidigare jobbat på Elsäkerhetsverket och vice versa. Det kan vara så att anställda på EIO och Elsäkerhetsverket aldrig någonsin besöker samma mässor eller konferenser.
Men då blir bara Elsäkerhetsverkets seminarium i Almedalen bara ett ännu större mysterium. För det är så här:
Och nu har de - för att "stärka elteknikbranschens konkurrenskraft" dragit igång en reklamkampanj, lite valhänt maskerad till undersökning. De försöker trumma in begreppet fulel, vilket bara känns som en billig rip-off av Spendrups fulöl. (Ni minns reklamen med Robert Gustavsson? Jag har inte svårt att tänka mig en förlängning av EIO:s kampanj, där de hyr in Gustavsson och låter honom gå runt i ett hus och på påhittad dialekt berätta att han köper "gôrbilli fulel på Intenätt" och sedan göra roliga grimaser medan han låtsas få stötar när han ska tända en lampa.)EIO:s hemsida skrev:Sedan 1906 - alltså i över hundra år - har vi på EIO arbetat med att stärka medlemsföretagens och elteknikbranschens konkurrenskraft. Det gör vi genom att driva frågor där EIO och medlemsföretagen gemensamt kan nå längre än vad en enskild medlem kan. EIO bedriver till exempel lobbyverksamhet och opinionsbildning och organisationen är remissinstans i viktiga frågor som rör branschen.
Men varför har då Elsäkerhetsverket - som är ett statligt verk och finansieras av skattepengar - valt att springa EIO:s ärenden och helt okritiskt stötta dem i deras reklamkampanj?
Svenska elektrikerförbundet: http://www.sef.se13th Marine skrev:
De tycker bland annat så här:
"Lösningen är istället att kräva av regeringen att de lägger lagförslag i riksdagen där etableringstillståndet för el-företag återinförs och försäljningen av elinstallationsprodukter till allmänheten förbjuds."
--- http://debatt.svt.se/2011/11/23/eio-sprider-logner-for-att-komma-undan-el-sakerhetsansvar/
Närmare ett skråväsende med totalt monopol på elinstallationstjänster kommer man inte.