11 047 läst ·
106 svar
11k läst
106 svar
Ny tvättmaskin, hur avgöra om eluttaget är jordat?
Kolla om det är 240 volt eller 400 volt. Var lite populärt med tvåfas ett tag däromkring.Kilrain skrev:
Tack för snabba svar.
Och jag var ute och cyklade lite. Helt rätt att det inte är ett "eluttag". Och vi behåller gärna dosan/plinten.
Det stod "eluttaget måste vara jordat" när vi skulle beställa tvättmaskin, så gick på den terminologin. Ooops.
Är det samma krav på jord för kopplingsdosa, och var det det även 2009?
Hur som helst måste jag väl öppna dosan i morgon och titta.
Och köpa en multimeter, antar jag.
En tvättmaskin som gick/går på 2-fas har jag aldrig hört talas om. Det var vanligt med 3-fas 400 V tidigare, framför allt på större maskiner i hyreshus, kanske fortfarande. Numera är det 1-fas maskiner som går på 230 V, framför allt i vanliga hushåll.M Magnus Sirhed skrev:
Jag tror att han är precis som jag, ett skomakarbarn 😉Alfredo skrev:
Jag har sedan jag flyttade in 2017 fortfarande ingen gruppförteckning
Byta trasigt mot nytt är okej: Att tidigare ägare har bytt ut en gammal tvättmaskin mot en nyare under de senaste 10 åren är ett rent underhållsarbete. Så länge den nya maskinen kopplades in i den befintliga dosan utan att man förändrade den fasta elanläggningen (själva ledningarna i väggen), så har inget lagbrott begåtts.R roli skrev:
Varför ändras reglerna nu när du vill byta?
Gränsen går vid nyinstallation eller ombyggnad. När du nu ska sätta dit en helt ny maskin på plintar, räknas det som ett nytt installationsarbete. Idag har elföreskrifterna skärpts för att skydda liv, och en elektriker får helt enkelt inte göra en fast inkoppling i ett våtutrymme idag utan att se till att kretsen skyddas av en jordfelsbrytare.
Jag skämtade naturligtvis.Alfredo skrev:
Jag håller nog med dig, inte ens ifall man står framför uttaget ifråga, har med sig precis allt som behövs, så är det nog svårt att hinna byta/koppla om på 5 minuter.
Skruva av locket och kollaKilrain skrev:
Vi måste köpa en ny tvättmaskin och är osäkra på om eluttaget i tvättstugan är jordat. Maskinen som ska ersättas är från 2009.
Hus från 1975, eluttaget ser gammalt ut, jordfelsbrytare fanns ej när vi köpte huset 2023 (men finns nu).
Några frågor:
Var det krav på jordat eluttag när man installerade tvättmaskin 2009?
Hur kan vi själva avgöra om uttaget är jordat?
Tacksam om nån har svar.
Bild på nuvarande uttag: