Vi måste köpa en ny tvättmaskin och är osäkra på om eluttaget i tvättstugan är jordat. Maskinen som ska ersättas är från 2009.

Hus från 1975, eluttaget ser gammalt ut, jordfelsbrytare fanns ej när vi köpte huset 2023 (men finns nu).

Några frågor:
Var det krav på jordat eluttag när man installerade tvättmaskin 2009?
Hur kan vi själva avgöra om uttaget är jordat?

Tacksam om nån har svar.

Bild på nuvarande uttag:

• Uttag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte jordat så måste det jordas. Alla apparater i tvättstugan skall vara jordade om de inte är dubbelisolerade, en tvättmaskin är inte dubbelisolerad.

Det där är inget uttag utan en kopplingsdosa för fast anslutning.

Du behöver anlita elektriker för installationen.

• Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Ja det skulle vara jordade uttag i 2009.
Det är högst troligt att du har jord fram.
För att säkerställa sig måste man kontrollmäta mellan elcentralen och jordtråden som med all säkerhet finns i dosan under locket.
Vill du ha ett uttag i stället för anslutningsdosa måste det även monteras en jordfelsbrytare och det inte redan sitter en sådan i centralen.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Det där är en plint för fast anslutning och det var krav på jord både 2009 och 1975 så jord är högst troligt framme men som alltid måste funktionen kontrolleras när man ansluter något. Ni behöver en elektriker för jobbet.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Tack för snabba svar.

Och jag var ute och cyklade lite. Helt rätt att det inte är ett "eluttag". Och vi behåller gärna dosan/plinten.
Det stod "eluttaget måste vara jordat" när vi skulle beställa tvättmaskin, så gick på den terminologin. Ooops.

Är det samma krav på jord för kopplingsdosa, och var det det även 2009?

Hur som helst måste jag väl öppna dosan i morgon och titta.

Och köpa en multimeter, antar jag.

• Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Ska du mäta så räcker det inte med en multimeter, viktigare är att du vet hur/varför du ska mäta samt hur du ska tolka mätvärdet.

• Gilla
Dr.Mugg och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ska du mäta så räcker det inte med en multimeter, viktigare är att du vet hur/varför du ska mäta samt hur du ska tolka mätvärdet.
Okej, grejen är den att vi ska inte installera tvättmaskinen själva, men vill inte boka installation om det inte är jordat och de vägrar installera på plats, och känns onödigt dyrt att ta hit en elektriker bara för att kolla om det är jordat.

• Gilla
electropura och 4 till
  • Laddar…
Du får dubbelkolla att de du beställer installation ifrån även installerar mot kopplingsdosa och att inte installation enbart innebär att de stoppar in en kontakt i ett vägguttag.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Jordning är ett säkerhetskrav för anslutning av tvättmaskinen. Det spelar ingen roll om den ansluts via kopplingsdosa eller vägguttag. Kravet på jord är samma.
Kilrain Kilrain skrev:
Det stod "eluttaget måste vara jordat" när vi skulle beställa tvättmaskin
Den texten tyder på att det krävs ett eluttag. Har ni inget eluttag och det krävs ett bör ni kontakta installatören i föreväg. Då kan de lättare lösa det smidigt åt er.

Kilrain Kilrain skrev:
Det finns ju alltid möjligheten att någon gjort fel en gång i tiden. Men i en tvättstuga skulle jag säga att det var krav på jord 1975. Så om rummet varit tvättstuga sedan huset byggdes skall det vara lugnt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Okej, grejen är den att vi ska inte installera tvättmaskinen själva, men vill inte boka installation om det inte är jordat och de vägrar installera på plats, och känns onödigt dyrt att ta hit en elektriker bara för att kolla om det är jordat.
Se bara till att du skaffar dig "kunskapen" som krävs. Det är det viktigaste och längre ner på listan finns mätinstrumentet.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Multimeter kan vara OK om du köper en som har rätt märkning. Vi har flera trådar om detta i forumet.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Tack för snabba svar.

Och jag var ute och cyklade lite. Helt rätt att det inte är ett "eluttag". Och vi behåller gärna dosan/plinten.
Det stod "eluttaget måste vara jordat" när vi skulle beställa tvättmaskin, så gick på den terminologin. Ooops.

Hur som helst måste jag väl öppna dosan i morgon och titta.

Och köpa en multimeter, antar jag.
Eftersom din kunskap verkar vara rätt så begränsad när det kommer till el så ring efter en elektriker

• Gilla
Såkesöd
  • Laddar…
Freddan_ Freddan_ skrev:
Eftersom din kunskap verkar vara rätt så begränsad när det kommer till el så ring efter en elektriker
Om du tror att mina elkunskaper är begränsade skulle du bara veta hur den gamla tvättmaskinen gick sönder. 😉

Det var ett litet äventyr som jag kallar ”Två klumpedunsar, ett tvättmaskinsfilter.” 😳

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Självinsikt är bra. Speciellt när det gäller okunskap om hur man kopplar in en tvättmaskin. Felkoppling kan medföra livsfara.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.