11 100 läst ·
106 svar
11k läst
106 svar
Ny tvättmaskin, hur avgöra om eluttaget är jordat?
Vi måste köpa en ny tvättmaskin och är osäkra på om eluttaget i tvättstugan är jordat. Maskinen som ska ersättas är från 2009.
Hus från 1975, eluttaget ser gammalt ut, jordfelsbrytare fanns ej när vi köpte huset 2023 (men finns nu).
Några frågor:
Var det krav på jordat eluttag när man installerade tvättmaskin 2009?
Hur kan vi själva avgöra om uttaget är jordat?
Tacksam om nån har svar.
Bild på nuvarande uttag:
Hus från 1975, eluttaget ser gammalt ut, jordfelsbrytare fanns ej när vi köpte huset 2023 (men finns nu).
Några frågor:
Var det krav på jordat eluttag när man installerade tvättmaskin 2009?
Hur kan vi själva avgöra om uttaget är jordat?
Tacksam om nån har svar.
Bild på nuvarande uttag:
Är det inte jordat så måste det jordas. Alla apparater i tvättstugan skall vara jordade om de inte är dubbelisolerade, en tvättmaskin är inte dubbelisolerad.
Det där är inget uttag utan en kopplingsdosa för fast anslutning.
Du behöver anlita elektriker för installationen.
Det där är inget uttag utan en kopplingsdosa för fast anslutning.
Du behöver anlita elektriker för installationen.
Ja det skulle vara jordade uttag i 2009.
Det är högst troligt att du har jord fram.
För att säkerställa sig måste man kontrollmäta mellan elcentralen och jordtråden som med all säkerhet finns i dosan under locket.
Vill du ha ett uttag i stället för anslutningsdosa måste det även monteras en jordfelsbrytare och det inte redan sitter en sådan i centralen.
Det är högst troligt att du har jord fram.
För att säkerställa sig måste man kontrollmäta mellan elcentralen och jordtråden som med all säkerhet finns i dosan under locket.
Vill du ha ett uttag i stället för anslutningsdosa måste det även monteras en jordfelsbrytare och det inte redan sitter en sådan i centralen.
Det där är en plint för fast anslutning och det var krav på jord både 2009 och 1975 så jord är högst troligt framme men som alltid måste funktionen kontrolleras när man ansluter något. Ni behöver en elektriker för jobbet.
Tack för snabba svar.
Och jag var ute och cyklade lite. Helt rätt att det inte är ett "eluttag". Och vi behåller gärna dosan/plinten.
Det stod "eluttaget måste vara jordat" när vi skulle beställa tvättmaskin, så gick på den terminologin. Ooops.
Är det samma krav på jord för kopplingsdosa, och var det det även 2009?
Hur som helst måste jag väl öppna dosan i morgon och titta.
Och köpa en multimeter, antar jag.
Och jag var ute och cyklade lite. Helt rätt att det inte är ett "eluttag". Och vi behåller gärna dosan/plinten.
Det stod "eluttaget måste vara jordat" när vi skulle beställa tvättmaskin, så gick på den terminologin. Ooops.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Okej, grejen är den att vi ska inte installera tvättmaskinen själva, men vill inte boka installation om det inte är jordat och de vägrar installera på plats, och känns onödigt dyrt att ta hit en elektriker bara för att kolla om det är jordat.E elmont skrev:
Jordning är ett säkerhetskrav för anslutning av tvättmaskinen. Det spelar ingen roll om den ansluts via kopplingsdosa eller vägguttag. Kravet på jord är samma.Kilrain skrev:
Den texten tyder på att det krävs ett eluttag. Har ni inget eluttag och det krävs ett bör ni kontakta installatören i föreväg. Då kan de lättare lösa det smidigt åt er.Kilrain skrev:
Se bara till att du skaffar dig "kunskapen" som krävs. Det är det viktigaste och längre ner på listan finns mätinstrumentet.Kilrain skrev:
Eftersom din kunskap verkar vara rätt så begränsad när det kommer till el så ring efter en elektrikerKilrain skrev:
Tack för snabba svar.
Om du tror att mina elkunskaper är begränsade skulle du bara veta hur den gamla tvättmaskinen gick sönder. 😉Freddan_ skrev:
Det var ett litet äventyr som jag kallar ”Två klumpedunsar, ett tvättmaskinsfilter.” 😳