10 636 läst ·
103 svar
11k läst
103 svar
Ny tvättmaskin, hur avgöra om eluttaget är jordat?
Antingen ber du en elektriker koppla in din tvättmaskin. när den är på plats eller be hen komma och sätta ett uttag så är allt på plats när nya tvättmaskinen kommerKilrain skrev:
Tack för snabba svar.
Och jag var ute och cyklade lite. Helt rätt att det inte är ett "eluttag". Och vi behåller gärna dosan/plinten.
Det stod "eluttaget måste vara jordat" när vi skulle beställa tvättmaskin, så gick på den terminologin. Ooops.
Är det samma krav på jord för kopplingsdosa, och var det det även 2009?
Hur som helst måste jag väl öppna dosan i morgon och titta.
Och köpa en multimeter, antar jag.
Det var värst vad hög procentsats du angav!Farstatjej90 skrev:
TS om du skruvar ut skruven i mitten av dosan, lyfter av locket och tar en bild så kommer vi med 99% säkerhet kunna avgöra om jord finns eller inte
Om du vill vara helt säker kan du slå av huvudströmbrytaren i skåpet med säkringar först men det behövs inte för att bara lyfta på locket om du låter bli att pilla i den...
Hur kan Du avgöra vad som finns kopplat till varje tråd, även om de har olika färger? Är du synsk kanske?
Jodå, vedertaget är att blå är nolla
o s v.
Men led nu inte in TS på dumheter!
- Ger mig tusan på att din kommentar blir: Det har ju funkat tidigare🥴
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Stackars TS när alla ska vara så himla duktiga och påpeka hur mycket som helst och sen klaga på andra som skrivit något.
Besserwisser slagsmål.....
Till TS.
Stäng av spänningen till maskinen med att "ta bort säkringen" i elcentralen.
Sen skruva bara bort locket och ta en bild och lägg ut den här så kan vi ge dig en gissning.
Men som någon skrev ovan. Nämn att du har fast anslutning idag.
Till TS.
Sen skruva bara bort locket och ta en bild och lägg ut den här så kan vi ge dig en gissning.
Lugnt, vad vore internet utan lite pajkastning? 😉P PappasHammare skrev:Stackars TS när alla ska vara så himla duktiga och påpeka hur mycket som helst och sen klaga på andra som skrivit något.
Till TS.
Nu är i alla fall ny maskin beställd, med tillvalet “fast installation i kopplingsdosa”.
Ganska hoppfull att det löser sig. 🙂
Det är ju inte svårt, det finns ju en maskin på plats redan, den har väl något märke och modellbeteckning samt säkert en märkskylt på baksidan...
Där står allt man behöver veta om den maskinen är en 400 V proffsmaskin som i hyresvärdens/föreningens tvättstuga eller en vanlig 230v V konsumentmaskin.
Där står allt man behöver veta om den maskinen är en 400 V proffsmaskin som i hyresvärdens/föreningens tvättstuga eller en vanlig 230v V konsumentmaskin.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Jag måste kanske pudla 😇 då jag av ren nyfikenhet kollade Elon, Elgiganten, Power samt Tretti där Elon med lite god vilja kan anses vara fackhandel. Det gänget är i.a.f. dom stora handlarna.B Bästerortarn skrev:Nu har ju TS inte talat om varifrån hen tänkte köpa maskinen men dom installationstjänster jag har egen eller bekantas erfarenhet av är värda noll och intet. Dom tvärvägrar att göra annat än att trycka in en kontakt i ett vägguttag. Således totalt bortkastade pengar eftersom den kostnaden i regel inte går att få tillbaka.
EDIT: installationstjänster sålda av vitvarunasare d.v.s.
Av dessa är det egentligen ingen som anger i sina villkor att dom INTE installerar i kopplingsdosa. Däremot är Power aningens motsägelsefulla som skriver på ett ställe att:
"7.2 Våra installatörer är erfarna och certifierade, men de är inte elektriker eller rörmokare. Det är därför viktigt att ström, vatten och avlopp är regelrätt installerat och funktionellt. Det betyder bland annat att ledningar endast kan installeras i en existerande kopplingsdosa, att det ska vara lättillgängligt att öppna och stänga vattentillförseln samt att det ska vara ett standardmässigt installerat och stabilt avloppssystem."
och på ett annat ställe:
"Installation av tvättmaskin
Produkten bärs in i bostaden och avemballeras. Emballaget tas om hand av Bring. Transportsäkring avlägsnas från produkten och lämnas hos kund. Produkten ställs i våg. El och vatten kopplas in på befintliga uttag. Maskinen kan placeras högst 1,2 meter från uttag för el/vatten. Befintliga förlängningsslangar/sladdar återanvänds inte om de är i dåligt skick. Installatören avgör om slangarna/sladdarna är i dåligt skick. Vid installation på förhöjningssockel måste maskinens fötter fästas med fästjärn. Maskinen funktionstestas."
Antingen har installationstjänsterna ändrats till det bättre eller så fular deras kontrakterade installatörer med vad dom kan/får göra. Således bör man kunna köpa installationstjänsten av vitvarunasaren så länge man har lite ryggrad om dom försöker krångla väl på plats.
Samma lika med Hemfixarna som anger på sin webb att dom installerar i både uttag och i kopplingsdosa. I den senare dock till en extrakostnad.
EDIT: och jag missade uppenbarligen TS senaste svar 😎
Redigerat:
Vi får börja med att se bilden så ska jag reda ut förhållandena för dig och TS sen 🤔...H Hybro skrev:
Byggahus hade en artikel om kyltekniker som installerar värmepumpar och där uppstod diskussion om huruvida dom faktiskt för göra det dom gör med den elektriska installationen. För dom är inte elektriker, men installerar fast.B Bästerortarn skrev:Jag måste kanske pudla 😇 då jag av ren nyfikenhet kollade Elon, Elgiganten, Power samt Tretti där Elon med lite god vilja kan anses vara fackhandel. Det gänget är i.a.f. dom stora handlarna.
Av dessa är det egentligen ingen som anger i sina villkor att dom INTE installerar i kopplingsdosa. Däremot är Power aningens motsägelsefulla som skriver på ett ställe att:
"7.2 Våra installatörer är erfarna och certifierade, men de är inte elektriker eller rörmokare. Det är därför viktigt att ström, vatten och avlopp är regelrätt installerat och funktionellt. Det betyder bland annat att ledningar endast kan installeras i en existerande kopplingsdosa, att det ska vara lättillgängligt att öppna och stänga vattentillförseln samt att det ska vara ett standardmässigt installerat och stabilt avloppssystem."
och på ett annat ställe:
"Installation av tvättmaskin
Produkten bärs in i bostaden och avemballeras. Emballaget tas om hand av Bring. Transportsäkring avlägsnas från produkten och lämnas hos kund. Produkten ställs i våg. El och vatten kopplas in på befintliga uttag. Maskinen kan placeras högst 1,2 meter från uttag för el/vatten. Befintliga förlängningsslangar/sladdar återanvänds inte om de är i dåligt skick. Installatören avgör om slangarna/sladdarna är i dåligt skick. Vid installation på förhöjningssockel måste maskinens fötter fästas med fästjärn. Maskinen funktionstestas."
Antingen har installationstjänsterna ändrats till det bättre eller så fular deras kontrakterade installatörer med vad dom kan/får göra. Således bör man kunna köpa installationstjänsten av vitvarunasaren så länge man har lite ryggrad om dom försöker krångla väl på plats.
Samma lika med Hemfixarna som anger på sin webb att dom installerar i både uttag och i kopplingsdosa. I den senare dock till en extrakostnad.
EDIT: och jag missade uppenbarligen TS senaste svar 😎
Jag minns inte precis hur dom motiverade det.
Jag gissar att det inte är några elektriker som kommer ut och installerar tvättmaskiner heller...🤔
Mitt tips, då det gissas på alla möjliga saker, såg redan att nån nämnde det, med TS, låt en elfirma installera ett 230 (eller två) uttag kopplat till plinten du visar bild på.
Då är det bara för den leverantör av tvättmaskin du väljer att plugga in den, eller för dig själv att plugga in den. För knipsas kontakten så är det åverkan, garantin slutar gälla om de är kinkiga (troligen ingen fara) men pluggas maskinen in med befintlig kontakt så är det 100 % att garantin gäller, dessutom inte fel att ha ett eller två 230 uttag, säkert dags för även en torktumlare snart, då är det repris om det inte finns ett uttag till den.
Då är det bara för den leverantör av tvättmaskin du väljer att plugga in den, eller för dig själv att plugga in den. För knipsas kontakten så är det åverkan, garantin slutar gälla om de är kinkiga (troligen ingen fara) men pluggas maskinen in med befintlig kontakt så är det 100 % att garantin gäller, dessutom inte fel att ha ett eller två 230 uttag, säkert dags för även en torktumlare snart, då är det repris om det inte finns ett uttag till den.
Du kan inte kontrollmäta en jordledning själv, men du kan ju gissa att du har jord i kopplingsplinten om det finns både en blå och en gulgrön ledare där samt en eller flera faser (svart, grå, brun) och spänningen från fasen till blå är 230VAC samt mellan fas och gulgrön är 230VAC.Kilrain skrev:
Tack för snabba svar.
Och jag var ute och cyklade lite. Helt rätt att det inte är ett "eluttag". Och vi behåller gärna dosan/plinten.
Det stod "eluttaget måste vara jordat" när vi skulle beställa tvättmaskin, så gick på den terminologin. Ooops.
Är det samma krav på jord för kopplingsdosa, och var det det även 2009?
Hur som helst måste jag väl öppna dosan i morgon och titta.
Och köpa en multimeter, antar jag.
Dock kan ju en klåpare installerat och inte brytt sig om färgerna på ledarna, så vill du vara helt säker så får du ta dit en elektriker som kan ”megga” installationen med sitt dyra mätverktyg.
Man kan ta en förlängningssladd och plugga in maskinen sen klippa andra änden och installera den i dosan. Problem solved.S skarj skrev:Mitt tips, då det gissas på alla möjliga saker, såg redan att nån nämnde det, med TS, låt en elfirma installera ett 230 (eller två) uttag kopplat till plinten du visar bild på.
När den befintliga tvättmaskinen installerades var det vanligt med fast installation i en sån där dosa. Så hade jag. Nya maskiner har ofta en vanlig jordad kontakt att plugga in i ett vanligt vägguttag. Så min elektriker bytte de två dosorna mot uttag när maskinerna byttes ut. Fördelen är ju att vid alla framtida byten av maskin drar man bara ur sladden ur väggen och in med den nya. Alldeles själv. Men ta in en egen elektriker som kan kolla upp allt och göra eventuella åtgärder. Du kanske vill ha en torktumlare också?