10 686 läst ·
104 svar
11k läst
104 svar
Ny tvättmaskin, hur avgöra om eluttaget är jordat?
Nja, inte om man inte vill pilla i dosan, gissar att en installatör inte, kommer med det förslaget. Som hemma pulver så är det fortfarande en fast installation...Farstatjej90 skrev:
Ja klart men jag är inte polis jag löser problem. Viktigast är korrekt dragavlastning för säkerhet och godkänd installation...S skarj skrev:
Njae, vi beställde en tvättmaskin från Elgiganten för ett antal år sen, inklusive installation.M MikeOz skrev:
Vi klargjorde att anslutningen var en kopplingsdosa med strömställare. Typ en sån här fast äldre, med lite rundare metallhölje, och grönare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, sa försäljaren och installatören, tillika "elektrikern", protesterade inte vid leveransen, men jag kände mig nödgad att påpeka att han höll på att koppla ganska tokigt. Då såg han lite sur ut men insåg tydligen misstaget.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det beror ju på vad man menar med elektriker. Det räcker att det finns en anstölld på samma firma, och att denne behörige ser till att personen som skickas ut kan avgöra om det är OK att koppla in maskinen i dosan. Och den begränsade kunskapen kan man nog lära ut till nästan vem som helst på typ 2h.Farstatjej90 skrev:
Att lära ut hur den skall kopplas i en dosa går troligen på kanske 10 minuter. Men det som (jag hoppas) de får lära sig om att avgränsa när de skall backa, kan ta lite längre tid. Faran med snabbutbildad personal. är att 10 minutersutbildningen duger i kanske 90% av fallen. Men sedan kommer den personen till huset där inga färger stämmer, eller "dosa" visar sig vara en ihopknycklad boll med lösa trådar som hänger fritt. Och att då inse var gränsen går, nu får jag inte koppla in, det kan nog vara svårt ibland.
Har du (tillgång) till en multimeter t.ex. så skulle det inte vara speciellt svårt att kolla upp hur läget är med mycket stor sannolikhet.Kilrain skrev:
Men nu verkar vi ha passerat punkten där detta är intressant.
Egentligen tycker jag att du TS skulle ha beställt endast frakt hem (och bortfrakt av den gamla).
Sen köpt ett (bra!) eluttag typ, sen installerat detta själv med hjälp från oss på forumet, det där behöver inte vara svårare än att vi kan se till att det blir bra genom en dialog här och lite bilder som hjälp.
Men dock måste det först av allt då kontrolleras att JFB verkligen skyddar befintlig anslutningsdosa samt att uttaget inte kommer för nära ev dusch/badkar.
För där är det två saker som direkt kullkastar ev sådana planer på ett lätt jobb, jag tänker att installation utav JFB passerar ganska långt vad TS kan och bör göra.
Sen köpt ett (bra!) eluttag typ, sen installerat detta själv med hjälp från oss på forumet, det där behöver inte vara svårare än att vi kan se till att det blir bra genom en dialog här och lite bilder som hjälp.
Men dock måste det först av allt då kontrolleras att JFB verkligen skyddar befintlig anslutningsdosa samt att uttaget inte kommer för nära ev dusch/badkar.
För där är det två saker som direkt kullkastar ev sådana planer på ett lätt jobb, jag tänker att installation utav JFB passerar ganska långt vad TS kan och bör göra.
Precis så, för anläggningsägaren är det viktigast (förutom att installationen blir korrekt och inte skapar yes brand eller strömgenomföring av person) att installatören sitter på ansvaret och firman ska ha en behörig installatör som bär detta ansvar. TS gör ju helt rätt att hålla fingrarna borta och fråga, när denne är osäker. För TS framtida smidighet är enligt mig det bästa att få 230 uttag installerade i området nära denna dosa, finns 3-fas, montera upp 2 st uttag från två olika faser, då finns det uttag för den nya tvättmaskin, samt för något mera sedan.H hempularen skrev:Det beror ju på vad man menar med elektriker. Det räcker att det finns en anstölld på samma firma, och att denne behörige ser till att personen som skickas ut kan avgöra om det är OK att koppla in maskinen i dosan. Och den begränsade kunskapen kan man nog lära ut till nästan vem som helst på typ 2h.
Att lära ut hur den skall kopplas i en dosa går troligen på kanske 10 minuter. Men det som (jag hoppas) de får lära sig om att avgränsa när de skall backa, kan ta lite längre tid. Faran med snabbutbildad personal. är att 10 minutersutbildningen duger i kanske 90% av fallen. Men sedan kommer den personen till huset där inga färger stämmer, eller "dosa" visar sig vara en ihopknycklad boll med lösa trådar som hänger fritt. Och att då inse var gränsen går, nu får jag inte koppla in, det kan nog vara svårt ibland.
Sedan tycker jag det är smidigt med en brytare som någon annan visar, som bryter 3 faser och enkelt bryter samtliga inkopplade maskiner, så har vi det, enkelt vid tex åskoväder om man vill bryta för att "skydda" sina maskiner.
Öppna locket och se om du har en Jordkabel Gul-grön, blå nolla, svart eller brun 1 fas. Ny tvättmaskin, klipp av kontakten och montera snyggt och prydligt Färg till färg, Jordkabel är viktigt att den monteras rätt.Kilrain skrev:
Vi måste köpa en ny tvättmaskin och är osäkra på om eluttaget i tvättstugan är jordat. Maskinen som ska ersättas är från 2009.
Hus från 1975, eluttaget ser gammalt ut, jordfelsbrytare fanns ej när vi köpte huset 2023 (men finns nu).
Några frågor:
Var det krav på jordat eluttag när man installerade tvättmaskin 2009?
Hur kan vi själva avgöra om uttaget är jordat?
Tacksam om nån har svar.
Bild på nuvarande uttag:
Men handlar det om en fast elinstallation i en väggdosa (där kablarna skruvas fast i plintar) gäller följande:
Nej, inte själv. Fasta elinstallationer kräver ett registrerat elinstallationsföretag.
Varför? Badrum och tvättstugor är våtutrymmen med höga krav på rätt dimensionering, dragavlastning och att jordningen blir helt korrekt utförd för din säkerhet.
Krav: Det måste finnas en jordfelsbrytare installerad i husets elcentral för att tvättmaskinen ska få kopplas in.
Det räcker inte att veta att det finns en jordfelsbrytare i elcentralen. Man MÅSTE veta att den även täcker just den anslutningen. Kan ju tyvärr vara som så att JB endast är för en ensam produkt och inte för hela centralen.5 59Hansåke skrev:
Vi köpte hus för 5 år sedan. Jordade eluttag i hela tvättstugan i källaren. Jag var lite brydd varför jag fick en riktig tjokablängare varje gång jag nuddade metallen i torktumlaren. Tänkte väl att det var den där statiska elektriciteten som byggts upp när jag gått på heltäckningsmattan i rummet bredvid.
I annat ärende hade vi elektriker som bytte el-centralen och satte dit jordfelsbrytare några år senare. Då visade det sig att jordkabeln som visst fanns dragen till samtliga jordade uttag i tvättstugan inte var anslutna till elcentralen. Kabeln var bara dragen till hälften och satt i en dold plint i rummet bredvid. Det blev en härlig induktionsspäning som jag laddade ut varje gång jag nuddade någon metall i tvättstugan. Vi mätte upp närmare 200 V på den jordkabeln innan den var urladdad.
Så ring elektriker istället och var säker att jorden verkligen är dragen till centralen är mitt råd. Samt att det finns jordfelsbrytare installerad till de uttagen. Räcker inte titta i några uttag efter jordtråd..
I annat ärende hade vi elektriker som bytte el-centralen och satte dit jordfelsbrytare några år senare. Då visade det sig att jordkabeln som visst fanns dragen till samtliga jordade uttag i tvättstugan inte var anslutna till elcentralen. Kabeln var bara dragen till hälften och satt i en dold plint i rummet bredvid. Det blev en härlig induktionsspäning som jag laddade ut varje gång jag nuddade någon metall i tvättstugan. Vi mätte upp närmare 200 V på den jordkabeln innan den var urladdad.
Så ring elektriker istället och var säker att jorden verkligen är dragen till centralen är mitt råd. Samt att det finns jordfelsbrytare installerad till de uttagen. Räcker inte titta i några uttag efter jordtråd..
Det kan ju vara bra med en dosa med brytare så att man kan bryta vid problem det är ju fördelen med VU att man kan dra ur sladden vid felsökning på maskinen
Lite granna så. Det är ett enkelt jobb att ersätta den befintliga lösningen med ett uttag. OM man vet hur man gör, max 5 minuter. Men, annars är det livsfarligt.Freddan_ skrev:
Men, skall du ta in en elektriker. Samla ihop ALLA eljobb på en gång. Det blir snuskigt dyrt om du skall ha dit en elektriker varje gång. Passa t.e.x på att byta alla gamla 70 tals strömbrytare och vägguttag om de är kvar.