10 640 läst ·
103 svar
11k läst
103 svar
Ny tvättmaskin, hur avgöra om eluttaget är jordat?
Absolut.Mikael_L skrev:
Men .. vad händer med garantin här om installationen inte utförs av behörig?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låt mig omformulera...Mikael_L skrev:
Att installationen utförts av någon behörig, under ett egenkontrollprogram hos ett registrerat elinstallationsföretag.
Det borde man väl kunna kräva om man köpt en behörighetskrävande elinstallationstjänst?
Som skriftligt bevis borde kvittot från installationsfirman räcka?D Dilato skrev:Absolut.
Men .. vad händer med garantin här om installationen inte utförs av behörig?
[bild]
Låt mig omformulera...
Att installationen utförts av någon behörig, under ett egenkontrollprogram hos ett registrerat elinstallationsföretag.
Det borde man väl kunna kräva om man köpt en behörighetskrävande elinstallationstjänst?
Om det saknas och det blir en tvist så blir det väl upp till Elgiganten att bevisa att sladden inte är klippt av en auktoriserad elinstallatör?
Ja, det är ju ungefär vad de länkade sidorna ovan säger.Mikael_L skrev:
När vår tvättmaskin, köpt från Elgiganten, installerades för cirka fem år sen så gissar jag att installatören klippte bort stickproppen[*], men jag kollade inte om det fanns en stickpropp. Leverans och installation ombesörjdes av Elgiganten så jag tror att de skulle få svårt att krångla sig ur ett garantiärende, trots att "elektrikern" uppenbarligen inte var kompetent.
[*] Det var bättre förr när stickproppar inte var ihopgjutna med sladden. Då kunde man skruva loss proppen utan att göra åverkan på den och återanvända den.
Krånglar säljaren med garantin så får man väl sätta dit en ny anslutningssladd så att garantin börjar gälla igen...
https://shop.electrolux.se/tvatt/tvattmaskiner/elektronik/natsladd-till-tvattmaskin/p/3793813001
https://shop.electrolux.se/tvatt/tvattmaskiner/elektronik/natsladd-till-tvattmaskin/p/3793813001
Mest troligt så kommer garantin att gälla som sagt, däremot lär det vara vitvarumärkets tekniker som avgör, elgiganten lär inte skicka sin personal på hembesök, hittills har jag alltid blivit direkt hänvisad till tillverkarens service, men om det blir en tvist kanske elgiganten blir inblandad, frågan är väl om det är värt strulet att chansa + att TS sitter i samma sits nästa gång fet är dags för en ny maskin, i vilket fall inte ett större problem att ha det som han har det heller, har som sagt samma lösning själv med 2 tvättmaskiner inkopplade på varsin fas. Smidigt att ha en brytare vid tex åskoväder efter att ha råkat få påhälsning i en tidigare maskin.
Är själv betrodd att koppla el, fick faktiskt koppla om första nya maskinen vilken köptes med installation, då installatören inte tyckte att nolla och fas var så noga vid 1-fasmaskin, vilket är ganska rätt, tyckte iof att helt rätt är mer rätt och kopplade om när han åkt🙂 Mest för att blå på blå ser trevligare ut i brytaren enligt undertecknad😇
2 olika märken har också tillämpat garantin trots knipsade kontakter, men tänkte i mitt fall att det är lämpligt att upplysa om att garantin kan falla om man får en kinkig tillverkare på halsen, blir det tvist kanske vissa firmor gillar att peka på juridiken...
Är själv betrodd att koppla el, fick faktiskt koppla om första nya maskinen vilken köptes med installation, då installatören inte tyckte att nolla och fas var så noga vid 1-fasmaskin, vilket är ganska rätt, tyckte iof att helt rätt är mer rätt och kopplade om när han åkt🙂 Mest för att blå på blå ser trevligare ut i brytaren enligt undertecknad😇
2 olika märken har också tillämpat garantin trots knipsade kontakter, men tänkte i mitt fall att det är lämpligt att upplysa om att garantin kan falla om man får en kinkig tillverkare på halsen, blir det tvist kanske vissa firmor gillar att peka på juridiken...
Men det fungerar väl bara om maskinen är en elektrolux med sån där stiftanslutning?useless skrev:
Alltså jag hade inte brytt mig alls utan bara skruvat upp ett schuko uttag bredvid trots att jag *egentligen inte får* det löser problemet, maskinen är helt intakt och kan säljas vidare.
Ajdå, nu kommer du få en snigel på ögat, och livstids fängelse då alla stendör innanför tröskeln till tvättstugan...D Dilato skrev:
Oklart om man menar att elsladden sitter med kabelskor inne i maskinen och där kan bytas till en en kabel med intakt stickpropp, om så, så tror jag de flesta märkena har den lösningen, man hade i TS fall kunna plocka loss inuti gamla tvättis och byta i den nya till den redan monterade kabeln i dosan, om man gjort dosan strömlös, dock så lär tillverkaren heller inte gilla att den nya maskinen öppnas upp, så även då hänger garantin löst om de kan se att det gjorts.
Elgiganten vill väl skydda sig OCH köparen, mot att bränna upp maskien och bli utan garanti på den nyinköpta vitvatan..
Elgiganten har nog haft många garantiärenden där sladden klippts och vitvaran har anslutit 400V av misstag.
Då både tvättmaskiner och spishällar oftast bara tål 230V idag, men det finns både 230V och 400V i kopplingsboxen eller spisuttaget finns många möjligheter att koppla fel.
Det lär det ju synas på kretskorten i maskinen om den fått 400V och bränt komponenter.
Lämna tillbaka en maskin med klippt sladd för att den inte fungerar är nog svårt...
Elgiganten har nog haft många garantiärenden där sladden klippts och vitvaran har anslutit 400V av misstag.
Då både tvättmaskiner och spishällar oftast bara tål 230V idag, men det finns både 230V och 400V i kopplingsboxen eller spisuttaget finns många möjligheter att koppla fel.
Det lär det ju synas på kretskorten i maskinen om den fått 400V och bränt komponenter.
Lämna tillbaka en maskin med klippt sladd för att den inte fungerar är nog svårt...
Absolut, allt är möjligt, men nu är vi ute i teoretiska resonemang.useless skrev:
Anta att garantigivaren vill vara extra djävlig och försöka utnyttja varje möjlighet till att inte ta något ansvar ( men kan det verkligen finnas sådana🤔) är det väl ändå bättre att i förväg försäkra sig om att garantin gäller eller om inte, veta att sladd måste inköpas innan man ringer om att reparationsbehov finns.
För när reparatören väl står där är det för sent att byta sladd.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden