O O skrev:
Självinsikt är bra. Speciellt när det gäller okunskap om hur man kopplar in en tvättmaskin. Felkoppling kan medföra livsfara.
Lutar mot att vi väljer det enklaste alternativet, beställa maskin med installation och om det inte funkar så får vi ta hit en separat installatör, käka den kostnaden och skriva upp det på ”Sånt som händer”-kontot.

Återigen, tack för alla svar. 🙂

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Glöm inte att meddela att ni INTE har ett uttag, utan en kopplingsdosa.
Förutsatt att ni inte köper en maskin från ett företag som har behöriga elektriker.
Företag typ Elgiganten skickar bara ut en random snubbe som kan bära och stoppa i en stickpropp. 😀

• Gilla
Norgus och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
M MikeOz skrev:
Glöm inte att meddela att ni INTE har ett uttag, utan en kopplingsdosa.
Förutsatt att ni inte köper en maskin från ett företag som har behöriga elektriker.
Företag typ Elgiganten skickar bara ut en random snubbe som kan bära och stoppa i en stickpropp. 😀
Inte för att jag rekommenderar Elgiganten, men enligt Elgiganten så ska det inte vara frågan om någon random snubbe som kan stoppa in en stickpropp.

Elgiganten: Elgiganten samarbetar endast med auktoriserade Elinstallationsföretag. Våra montörer är anställda hos företag med auktorisation hos Elsäkerhetsverket och har egna kontrollprogram.

Däremot stämmer de att man måste säga till redan vid beställning.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Stämmer tyvärr inte enligt mina erfarenheter.
Har via mitt jobb "kontakt" med en firma som utför tjänsten åt EG och de är inte auktoriserade, iaf inte när det gäller elinstallationer.
Det rör sig om en vanlig budbilsfirma. 😉

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M MikeOz skrev:
Stämmer tyvärr inte enligt mina erfarenheter.
Har via mitt jobb "kontakt" med en firma som utför tjänsten åt EG och de är inte auktoriserade, iaf inte när det gäller elinstallationer.
Det rör sig om en vanlig budbilsfirma. 😉
Kanske därför det är viktigt att påpeka att det ska vara fast installation?

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Exakt. :)

Du kan ju skruva av locket på kopplingsdosan och ta en bild på innanmätet och ladda upp. Då går det i alla fall att se hur det är anslutet idag.

Skruva ut eller slå ifrån säkringen innan om det känns säkrare.

• Gilla
Stensson11 och 1 till
  • Laddar…
Beställ tvättmaskin inkl montering
Nollan kan saknas i dosan- kolla

Inte inkl. montering, inkl. fast installation. 😉

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
L Liss-1 skrev:
Beställ tvättmaskin inkl montering
Nollan kan saknas i dosan- kolla
Knappast om där nu sitter en någorlunda modern maskin.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nu har ju TS inte talat om varifrån hen tänkte köpa maskinen men dom installationstjänster jag har egen eller bekantas erfarenhet av är värda noll och intet. Dom tvärvägrar att göra annat än att trycka in en kontakt i ett vägguttag. Således totalt bortkastade pengar eftersom den kostnaden i regel inte går att få tillbaka.

EDIT: installationstjänster sålda av vitvarunasare d.v.s.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Nu har ju TS inte talat om varifrån hen tänkte köpa maskinen men dom installationstjänster jag har egen eller bekantas erfarenhet av är värda noll och intet. Dom tvärvägrar att göra annat än att trycka in en kontakt i ett vägguttag. Således totalt bortkastade pengar eftersom den kostnaden i regel inte går att få tillbaka.

EDIT: installationstjänster sålda av vitvarunasare d.v.s.
Det är därför man köper hos en riktig fackhandlare. 👍🏻

Farstatjej90
TS om du skruvar ut skruven i mitten av dosan, lyfter av locket och tar en bild så kommer vi med 99% säkerhet kunna avgöra om jord finns eller inte

Om du vill vara helt säker kan du slå av huvudströmbrytaren i skåpet med säkringar först men det behövs inte för att bara lyfta på locket om du låter bli att pilla i den...

• Gilla
electropura och 3 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Är det samma krav på jord för kopplingsdosa, och var det det även 2009?
Det har "alltid" varit krav på skyddsjord i badrum, så det är väldigt osannolikt att det saknas.

Däremot drog man inte alltid fram nollan förr i tiden när tvättmaskinerna gick på 3-fas. Det kan ställa till det om man ska koppla in en modernare 1-fasmaskin. Men förmodligen är det en sån maskin ni har redan, så det ska inte vara några problem i så fall.

Och som flera redan skrivit; Anledningen till att försäljaren vill säkerställa att det finns ett jordat uttag är för att de ska kunna skicka dit en person som bara behöver klara av att bära in maskinen, skruva fast en slang och stoppa i stickproppen.
Eftersom maskinen i ert fall måste anslutas fast krävs det en dyrare installatör med elauktorisation.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Inte för att jag rekommenderar Elgiganten, men enligt Elgiganten så ska det inte vara frågan om någon random snubbe som kan stoppa in en stickpropp.

Elgiganten: Elgiganten samarbetar endast med auktoriserade Elinstallationsföretag. Våra montörer är anställda hos företag med auktorisation hos Elsäkerhetsverket och har egna kontrollprogram.

Däremot stämmer de att man måste säga till redan vid beställning.
Om man svarar "ja" på frågan om det finns ett jordat uttag kommer de såklart att skicka en billig random snubbe som kan stoppa i en stickpropp istället för en dyrare elinstallatör.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.