28 129 läst ·
140 svar
28k läst
140 svar
Ny TV 55"-65"
Här är ett exempel från 2008, När dell gav valet att köra 2 modeller utan windows, så blev det dyrare.P Pin skrev:Om jag köper Windows home separat kostar det runt en tusenlapp tror jag. Jag kan tänka mig att Microsoft ger bra pris till datortillverkare för att förinstallera Windows, men varför skulle de betala dem för det? Med så stor marknadsandel vill de flesta av oss ha Windows för att vi är vana vid det. De behöver inte direkt köpa marknadsandelar.
Med Norton kan jag mer tro på det du skriver. Det är ju gratis bara en tid i början, och sedan kostar det varje år. Där skulle det kunna vara lönsamt att köpa sig in i datorerna som säljs.
Men jag kan ha fel, Bill Gates kan ha blivit rik genom att betala kunderna för att använda Windows. Länka gärna till mer info om hur datorerna subventioneras av programvaror och OS.
https://techworld.idg.se/2.2524/1.146037/dells-kundsupport-datorer-utan-operativsystem-blir-dyrare
Ja det stämmer, men får jag betalt av Microsoft för Windows på min privata PC om jag köper den på Elgiganten?G GargamelSE skrev:
Tack för länken, artikeln säger dock inte att Microsoft sponsrar datorer med Windows så att de kan säljas billigare än utan OS. Artikeln säger bara att Dell sålde (ett fåtal) modeller utan OS, och att de var dyrare än motsvarande med OS. Sedan ändrade sig Dell och de utan OS var billigare... Dessutom gällde alltsammans tydligen bara företagskunder...G GargamelSE skrev:
När jag köper datorer på jobbet är det alltid utan OS, då vi redan har licenser.
Så nu betalar jag alltså en liten summa istället för att få betalt? Att jag får en stor rabatt på OS när det är förinstallerat tvivlar jag inte på. Inte heller tvivlar jag på att datortillverkare betalar långt under listpris till privatpersoner för OS.G GargamelSE skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Jag köpte ny TV i helgen, också en Sony led, men 65". Modellen heter KD65XG8196, men det finns ju oändligt många. I mitt fall ersätter den en LG 60" plasma som nog kostade en hel del när den köptes för 15-20 år sen.A AndersS skrev:Det blev en Sony 55" XG9505 med Android.
Tack för hjälpen, slutade med att jag eftet 2,5min i butik köpte den.
Återkommer med vad jag tycker om den, men redan nu kan jag säga att Android med Chromecast, Netflix, appar, etc, gör att den redan nu har ett plus. Bild måste justerad för att matcha min egen plasma trots att den är 10 år.
Det jag sett hittills så är bilden på den nya TVn fullständigt överlägsen den gamla. Det är som att jämföra VHS och DVD. Ljuden är också många gånger bättre. Funktioner likaså, samt troligen elförbrukning. Den gamla hade en fläkt som störde rejält. Jösses vilken skillnad. Om någon gillar gamla plasmaskärmar så står det en på släpvagnen på väg till tippen...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden