A AndersS skrev:
Så är det, var mera en notering att en 10 år gammal plasma är "still going strong", men när den inhandlades hade den pris som vissa av dagens OLED.
Plasma är en överlägsen teknik men den las ner för den blev för dyr. Var speciellt rädda om de dyrare modellerna av Pioneer och Panasonic.

• Gilla
quattro1 och 1 till
  • Laddar…
Nu är det ju för sent, men om sonen bor i samma hus som du och gillar att spela på nätterna kan det vara bra med en utgång för hörlurar. Men det har ni säkert redan tänkt på.

Den som TS köpte har uttag för hörlurar. Funkar både med Blåtand, 3,5mm jack och USB

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Cheesen
A AndersS skrev:
Ska inhandla ny TV i storlek runt 55"-65" som present och det lutar åt en 65".
Har idag ingen koll på modeller och funktioner utifrån att senaste köp för egen del var en Panasonic 50" plasma för 10 år sedan.
Personen som ska använda den bryr sig inte om tekniska finesser utan IPTV, Netflix och Playstation4 spel är det som kommer att användas. Tror inte att olika SmartTv/Internetfunktioner kommer att användas.
Behöver inte vara det senaste tekniska men funktioner så den hänger med några år.
Prisbild bör ligga mellan 7000-10000.
Alltså jag köpte ju tv i vintras och ångrar inte att vi satsade på LG sm8200. Den tvn är inte i budjetklass och den har magic remote. Efter att ha testat magic remote så var valet enkelt.

En bekant köpte för många år sedan en s.k. "smart TV". Jag har aldrig i mitt liv sett en så DUM apparat. Dumburk räcker inte till som beskrivning. Värdelös och oanvändbar. Som sagt, det var länge sedan, men jag undrar fortfarande: finns det alltså folk som tycker det är motiverat att köpa TV-apparater? Varför då? Allvarligt talat, tittar ni på TV-program???

E Enolf skrev:
En bekant köpte för många år sedan en s.k. "smart TV". Jag har aldrig i mitt liv sett en så DUM apparat. Dumburk räcker inte till som beskrivning. Värdelös och oanvändbar. Som sagt, det var länge sedan, men jag undrar fortfarande: finns det alltså folk som tycker det är motiverat att köpa TV-apparater? Varför då? Allvarligt talat, tittar ni på TV-program???
Även om man inte tittar på TV-program just när de sänds, så är det en bättre upplevelse att se en film på stor skärm och med bra ljud. En laptop i sängen eller fåtöljen är i alla fall inte min melodi. Och vissa TV-program vill jag faktiskt se just när de utspelar sig, t ex Mello eller VM. Det brukar kallas "lägereldseffekten", man samlas kring skärmen och tittar tillsammans.

Smart-TV innebär att TV:n har ett operativsystem som kan köra appar. Det finns väl fungerande appar för de största streamingtjänsterna. Det finns ofta en webbläsare också, men den är i princip oanvändbar.

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
R
E Enolf skrev:
Svårt att ens förstå vad du vill ha sagt. Utveckla gärna. Exakt vad var värdelöst och oanvändbart? Varför skulle det inte vara motiverat att köpa en TV idag?

Grundfunktionen att titta på vanlig linjär-TV finns ju kvar, fast med betydligt bättre bild så även utan "smartfunktionerna" finns det anledning att köpa en enligt mig.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
E Enolf skrev:
Som sagt, det var länge sedan, men jag undrar fortfarande: finns det alltså folk som tycker det är motiverat att köpa TV-apparater? Varför då? Allvarligt talat, tittar ni på TV-program???
Ursprungsfrågan var valet av TV-apparat och för att man även tittar på "vanlig" TV-sändning.

Och när jag nu testat en TV med Android så ser jag användbarheten och saknar det när jag nu återgår till min egna TV.
När jag testat har det varit med Telia IPTV, Netflix, diverse appar, uppkopplad mot lokal server via wifi och Google Assistant. Använde appar för Youtube, SVT, TV4, Spotify, webbrowser med surf styrd av Google Assistant.
Från början såg jag den som en vanlig TV tills det klickade till och fattade att TV-funktioner var mera som en app.
Allt fungerade enkelt och den växlade snabbt mellan de olika funktionerna, bara att hoppa runt bland de olika delarna. Kopplade snabbt upp mot lokala mediaservern och fick tillgång till alla lagrade foton, etc. Det som inte testades var uppkoppling mot PS4 men ser inga problem med det, bara plugga in HDMI-kontakten och köra.
Sedan kan TVn ställas in så att den med automatik startar upp om du aktiverar någon utrustning som kommunicerar mot TVn t.ex. att du vill använda den inbyggda Chromcastfunktionen.

Så visst benämner man att det är en TV, men i själva verket är många av dagens stora TV en "surfplatta", så uppfattar jag den Sony 55" XG9505 som nu förpassas vidare till förhoppningsvis nöjd användare (jag kan ju alltid erbjuda mig att ta hand om den).
SmartTV är bara ett marknadsbegrepp och de SmartTV-funktioner som finns och vi inte använder i den 10 år gamla TV var inte så smarta.
Så nu har jag gjort en resa från första svart/vita TVn i föräldrahemmet med bara en kanal till en TV som idag bara av tradition behåller benämning "TV".

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Så nu har jag gjort en resa från första svart/vita TVn i föräldrahemmet med bara en kanal till en TV som idag bara av tradition behåller benämning "TV".
Tja, även om en ny "TV" inte skull ha TV-funktioner så är den annorlunda jämfört med en bildskärm till datorn. Högre ljusstyrka, ofta mindre fokus på korrekt färgåtergivning (filmer är ju ändå YUV-komprimerade), större skärmyta och enbart vissa skärmupplösningar (prova koppla en PC till en TV - du kan få problem att spela i 1440p beroende på vilken TV du köpt). Och så klart kännetecknas en bildskärm av DisplayPort när HDMI är det enda som brukar finnas på en TV.

Så det är nog ganska bra att namnet TV finns kvar för att särskilja dem från bildskärmar.

E Enplanaren skrev:
Även om man inte tittar på TV-program just när de sänds, så är det en bättre upplevelse att se en film på stor skärm och med bra ljud. En laptop i sängen eller fåtöljen är i alla fall inte min melodi. Och vissa TV-program vill jag faktiskt se just när de utspelar sig, t ex Mello eller VM. Det brukar kallas "lägereldseffekten", man samlas kring skärmen och tittar tillsammans.

Smart-TV innebär att TV:n har ett operativsystem som kan köra appar. Det finns väl fungerande appar för de största streamingtjänsterna. Det finns ofta en webbläsare också, men den är i princip oanvändbar.
Vi tittar varje dag på tv samt kollar film.

D Dr Jumping Jack skrev:
Plasma är en överlägsen teknik men den las ner för den blev för dyr. Var speciellt rädda om de dyrare modellerna av Pioneer och Panasonic.
Du kan få köpa vår Panasonic 50" Plasma. Den är inte så gammal men helt värdelös att se på om det inte är helt mörkt i rummet. Jag har aldrig haft något annat än plasma men nu åker den.

A AndersS skrev:
men i själva verket är många av dagens stora TV en "surfplatta", så uppfattar jag den Sony 55" XG9505
Våra barnbarn försökte ”svajpa” på TV skärmen för att byta tecknad film!:thinking::crysmile:

Så nu väntar jag på den omvända kommunikation, att TV menyer spelas ner på paddan så man slipper fjärrkontrollen knapptryckningar.
Om 10 år vet inte folk vad en knapp är för något då allt är ersatt med geststyrning,
Min förra TV som dog kunde jag sträcka ut handen, sänka den sakta så sänktes ljudet!

L Leif i Skåne skrev:
Så nu väntar jag på den omvända kommunikation, att TV menyer spelas ner på paddan så man slipper fjärrkontrollen knapptryckningar.
Det finns redan. Chromecast finns på många nya Smart-TV och är helt enkelt så att du kör dina vanliga appar på telefon/surfplatta och väljer cast till valfri TV på samma WiFi-nätverk. Vissa TV-apparater har endast begränsat stöd (oftast de apparna som även finns i den Smart-TVn).

• Gilla
Pin
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Tja, även om en ny "TV" inte skull ha TV-funktioner så är den annorlunda jämfört med en bildskärm till datorn. Högre ljusstyrka, ofta mindre fokus på korrekt färgåtergivning (filmer är ju ändå YUV-komprimerade), större skärmyta och enbart vissa skärmupplösningar (prova koppla en PC till en TV - du kan få problem att spela i 1440p beroende på vilken TV du köpt). Och så klart kännetecknas en bildskärm av DisplayPort när HDMI är det enda som brukar finnas på en TV.
Så det är nog ganska bra att namnet TV finns kvar för att särskilja dem från bildskärmar.
Det är en helt annan fråga vad du ska välja som skärm till en dator, nu hamnar vi utanför ämnet.

Det som jag beskriver är att dagens "TV" är mera som en stor surfplatta med många liknande funktioner och appar, i mitt val med Androidsystem. TV-funktionen är idag endast en delmängd och jag skulle lika gärna kunna välja bort IPTV som vi har och enbart köra med Netflix, olika Play-appar, webbläsare, etc, om det passar bättre.

L Leif i Skåne skrev:
Våra barnbarn försökte ”svajpa” på TV skärmen för att byta tecknad film!:thinking::crysmile:

Om 10 år vet inte folk vad en knapp är för något då allt är ersatt med geststyrning,
Min förra TV som dog kunde jag sträcka ut handen, sänka den sakta så sänktes ljudet!
Det finns redan både chromecast, Google assistent och fjärrkontrollsappar till mobilen.

Min Google assistent klarar iallafall att sätta på Rapport på SVT play genom röstkommando.

Jag streamar bara genom appar på min tv, oftast SVT Play, Youtube, Cmore och Netflix men ibland via chromecast funktionen när någon vill visa något etc. Linjär TV är som en retro throwback när man besöker föräldrarna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.