Byggahus.se

Ny TV 55"-65"

1. A
    Medlem · Nivå 19
    Ska inhandla ny TV i storlek runt 55"-65" som present och det lutar åt en 65".
    Har idag ingen koll på modeller och funktioner utifrån att senaste köp för egen del var en Panasonic 50" plasma för 10 år sedan.
    Personen som ska använda den bryr sig inte om tekniska finesser utan IPTV, Netflix och Playstation4 spel är det som kommer att användas. Tror inte att olika SmartTv/Internetfunktioner kommer att användas.
    Behöver inte vara det senaste tekniska men funktioner så den hänger med några år.
    Prisbild bör ligga mellan 7000-10000.

• Laddar…
  2. M
    Medlem Nivå 7
    Min rekommendation:
    Samsungs Q-serie. Får bra omdömen i diverse test. Finns inom ditt prisspann.

3. L
    Husägare · Nivå 16
    Skall du ha mycket för pengarna kolla på ICA Maxi, kanske förra årets teknik, några cm tjockare men har det mesta.
    Både LG samt LUXOR som märke.
    Kolla också efter TV med Android OS som oftast har större tillgång till appar.

4. J
    Medlem · Nivå 11
    Köpte en Philips TV för nån månad sen då den har Android OS, kom också fram till att ICA Maxi ligger bra till i pris på "basic" TV apparater, där jag för en "huvudtv" skulle gå på LG och inte Luxor (pga att jag är orolig att tex kommande versioner av netflix app kanske inte stöds på en mindre tillverkares produkter), men valde ändå en Philips pga Android OS och casting. Mitt intryck är att man bör satsa på Samsung, LG eller Android OS (tex Philips). Finns flera andra stora tillverkare, men support här i sverige för både appar (SVT play tex) och ev reklamationsärenden är det nog en fördel med ett vanligt märke.

Fördelen med Philips är att den kan köra Chromecast (inbyggt) utan problem och att Android OS är lite mera funktionsrikt. Jag har även en Samsung, och där har jag en separat Chromecast kopplad då den inbyggda funktionen för casting inte funkar som man skulle önska. Däremot funkar inbyggt Nextflix bra på samsung, även på en äldre samsung vi har i sommarstugan (och även på den äldre samsungen sitter en chromecast).

Nackdelen med Android OS är att det verkar lite rörigare och lite fler buggar. Fördelen är att det är inbyggd (som jag förstår) 4k castning som funkar på allt som kan chromecastas som annars kostar en bra slant att lägga till.

5. T
    Medlem · Nivå 12
    Ett alternativ är att satsa på en dum tv med stor skärm och bra upplösning och komplettera med t.ex en Nvidia shield tv som står för det smarta.

6. S
    Medlem Nivå 3
    Jag köpte en sån Samsung; sjukt missnöjd - sämre än min 10 år gamla NetOnNet TV jag ville ersätta då Samsung inte har jämnt ljus över hela skärmen (speciellt hörnen om man spelar spel - fungerar bara bra för film med svart remsa uppe/nere).

Vänta till Black Friday och köp en 65" LG OLED - enda TVn värd pengarna. Eller köp billigaste OLED nu för runt 10000. Har inte sett någon dålig modern OLED.

Det finns i princip inga sådana utom typ SWEDX skärmar. Men de är sämre än Q-LED, så ingenting att bry sig om. Alla nyare 55"+ TV från bättre märken kommer med Netflix et al ändå.

7. M
    Medlem Nivå 5
    Vad det Andersson tv befinner Tv:n?

8. S
    Medlem Nivå 3
    Det var en gammal Andersson 55" TV från tiden innan 3D-teknologi kom, med tjock, tjock, tjock ram som inte släppte in något ljus. Bättre än moderna slim QLED och annat där tillverkarna fokuserat på hur TVn ser ut avstängd istället för påslagen... (OLED kan man bygga tunt utan problem, för de behöver ingen extra belysning.)

9. Appendix
    Medlem · Nivå 12
    Jag rekommenderar prisjakt.nu för alla inköp i princip.

Där kan du klicka i attribut och få fram listor. Samt se var det är billigt men även vilka betyg butiker har.

Det finns inget generellt som säger att en viss teknik eller en viss tillverkare är bättre utan allt beror på vilken modellserie det är och om det är budget eller annat segment.

En nedsatt "premiummodell" som har ett par år på nacken kan vara enormt mycket bättre än en budgetmodell av samma tillverkare. Och i vissa fall kan det omvända gälla. Budgetmodellen kan innehålla produktionsförbättringar som gör den bättre än premiummodellen.

Har man inte stenkoll och följer marknaden löpande är det svårt ge rekommendationer. Så det är därför det är bra med sidor som prisjakt.

10. Appendix
    Medlem · Nivå 12
    (Nu ville inte TS ha den funktionen) Men om man vill använda smart-tv rekommenderar jag att köpa en nvidia shield. De är magiska och uppdateras regelbundet.

11. J
    Medlem · Nivå 11
    Prisjakt kanonbra, men nog bra att börja med boxa in funktioner, storlek, OS. Personligen tycker jag OS/menysystem är otroligt viktigt. Jag skulle börja där, sen via Prisjakt hitta bästa köp för den peng man vill lägga.

12. raubtier
    Medlem Nivå 3
    Jag skulle ändå rekommendera att köpa en Smart-TV. Om man inte tror man uppskattar funktionen idag kanske man kommer att göra det senare, det är riktigt skönt att kunna köra t.ex. Netflix, SVT Play direkt i TV:ns gränssnitt. Prisskillnaden tror jag i stort är obefintlig idag.

Som märke skulle jag starkt avråda från "billigare" märken, exempelvis Andersson och Luxor. De ser bra ut men bredvid en bättre skärm ser man stor skillnad i bild, framförallt i 4K upplösning (vilket du har på PS4). De har också oftast mycket sämre gränssnitt, viktigt om man använder Smart-TV att det är lättnavigerat. Bra märken är enligt min erfarenhet Samsung, Sony och till viss del LG. Har idag en Samsung och är grymt nöjd med den, enkelt och funktionellt gränsnitt och bra utbud av appar.

Tänk över storleken på skärmen ordentligt, hur långt ifrån TV:n kommer man att sitta? Jag köpte en 55" till förra bostaden med avstånd på ganska exakt 3m till nackkudden i soffan och det kändes riktigt stort, lite för stort. Nu sitter vi på 4m avstånd och det är perfekt för 55" enligt min mening. Stor skärm är häftigt när man kollar på film och lirar spel, men till alldagligt TV-tittande kan det faktiskt vara ansträngande för ögonen med för stor under längre tid.

När du sedan köpt TV:n lägg lite tid på att ställa in den, fabriksinställningarna är helt åt fanders. Googla modellen så kan du hitta lite guider för vilka inställningar som rekommenderas.

• Laddar…
  13. GustavN
    Medlem Nivå 3
    Enligt rekommendationer så kör på 65" , man ångrar sig alltid att man köpt för liten ;)

• Laddar…