227 läst ·
3 svar
227 läst
3 svar
Regla ny innervägg mot kattvind i 70-talshus
Hej, här kommer mitt premiärinlägg på detta forumet!
Jag bor i ett 1,5-planhus från 70-talet och är i takt att renovera ett sovrum. Vi gör om två mindre sovrum med snedtak till ett större sovrum. På båda snedtaksidorna har vid ett tillfälle öppnats upp på ungeför 2/3 av vardera sida mot kattvinden för att skapa mer utrymme i form av en sovalkov. Nu skulle vi vilja "återställa" kattvindsutrymmet på ena sidan för att få en jämn vägg där vi ska ställa sängen. Det kanske tycks onödigt att ta bort extra utrymme som skapats en gång i tiden men hittar annars inte en inte en naturlig plats för dubbelsäng om snedtaksväggarna inte är jämna.
Eftersom det är just ett 70-talshus och ångspärren i innertak inte direkt är någon spärr att tala om var vår initiala tanke att vi ska ersätta den med en ny. Infallsvinklarna vi fått från lite olika håll är väl mer eller mindre "ja ni kan försöka men tro aldrig att det blir tätt ändå" och det förstår vi ju, det är ju trots allt inget nybygge och att renovera enligt nuvarande standard är väl ett väl högt satt mål om planen inte är att blåsa ut allt och börja om på nytt. Värt att tilläga är att yttertaket kommer renoveras inom en snar framtid och luftspalt ska installeras.
Min tanke är så här:
1. Ta ner befintlig innervägg med utrymme för sovalkov
2. Regla en ny innervägg mot snedtaket
3. Isolera mot innervägg
4. Ångspärr
5. OSB/gips
Låter detta som en okej plan ?
Vad kan ni se för problem?
Tycks det som onödigt jobb att sätta ny ångspärr, med tanke på att luftspalt i taket tillkommer inom kort?
Borde jag tänka annordunda kring isoleringen?
Borde jag passa på att skapa en lucka för åtkomst till kattvindarna?
Tacksam för er input!
Jag bor i ett 1,5-planhus från 70-talet och är i takt att renovera ett sovrum. Vi gör om två mindre sovrum med snedtak till ett större sovrum. På båda snedtaksidorna har vid ett tillfälle öppnats upp på ungeför 2/3 av vardera sida mot kattvinden för att skapa mer utrymme i form av en sovalkov. Nu skulle vi vilja "återställa" kattvindsutrymmet på ena sidan för att få en jämn vägg där vi ska ställa sängen. Det kanske tycks onödigt att ta bort extra utrymme som skapats en gång i tiden men hittar annars inte en inte en naturlig plats för dubbelsäng om snedtaksväggarna inte är jämna.
Eftersom det är just ett 70-talshus och ångspärren i innertak inte direkt är någon spärr att tala om var vår initiala tanke att vi ska ersätta den med en ny. Infallsvinklarna vi fått från lite olika håll är väl mer eller mindre "ja ni kan försöka men tro aldrig att det blir tätt ändå" och det förstår vi ju, det är ju trots allt inget nybygge och att renovera enligt nuvarande standard är väl ett väl högt satt mål om planen inte är att blåsa ut allt och börja om på nytt. Värt att tilläga är att yttertaket kommer renoveras inom en snar framtid och luftspalt ska installeras.
Min tanke är så här:
1. Ta ner befintlig innervägg med utrymme för sovalkov
2. Regla en ny innervägg mot snedtaket
3. Isolera mot innervägg
4. Ångspärr
5. OSB/gips
Låter detta som en okej plan ?
Vad kan ni se för problem?
Tycks det som onödigt jobb att sätta ny ångspärr, med tanke på att luftspalt i taket tillkommer inom kort?
Borde jag tänka annordunda kring isoleringen?
Borde jag passa på att skapa en lucka för åtkomst till kattvindarna?
Tacksam för er input!
Förstår inte riktigt vad du menar, nuvarande yttertak måste väl ha ändå en luftspalt!? Vad är det då för luftspalt som ska tillkomma?I iskva skrev:
Och nuvarande snedtak i rummet är väl isolerat från början, dvs isolering och ångspärr finns närmast rummet i yttertaket? Då finns det väl ingen anledning att börja isolera/ångspärra mellan rum och "kattvind", det kan ju i värsta fall bara ställa till problem eftersom att kattvinden då blir instängd mellan två ångspärrar.
Personligen, utan att ha sett konstruktionen på plats, skulle jag sätta upp den ny väggen utan ångspärr, möjligen endast isolering om den befintliga i taket anses vara otillräcklig.
Alltid bra att kunna komma åt utrymmet för inspektion, så ja, sätt dit en lucka.I iskva skrev:
Hej Mats-SMats-S skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar, nuvarande yttertak måste väl ha ändå en luftspalt!? Vad är det då för luftspalt som ska tillkomma?
Och nuvarande snedtak i rummet är väl isolerat från början, dvs isolering och ångspärr finns närmast rummet i yttertaket? Då finns det väl ingen anledning att börja isolera/ångspärra mellan rum och "kattvind", det kan ju i värsta fall bara ställa till problem eftersom att kattvinden då blir instängd mellan två ångspärrar.
Personligen, utan att ha sett konstruktionen på plats, skulle jag sätta upp den ny väggen utan ångspärr, möjligen endast isolering om den befintliga i taket anses vara otillräcklig.
Alltid bra att kunna komma åt utrymmet för inspektion, så ja, sätt dit en lucka.
Det finns en bristfällig luftspalt i nuvarande yttertak, därav takbytet som är på gång.
Nuvarande snedtak är mycket riktigt isolerat och plastad med ångspärr. Men så som ångspärren är monterad (Från tak till snedvägg till innervägg) är det inte mycket till spärr, det saknas egentligen helt och hållet överlapp mellan skarvarna. Tanken är alltså att ta bort och ersätta, inte dubbla upp på ångspär och isolering. Frågan kanske kan formuleras om - Är det värt att byta ut den befintliga ångspärren mot en ny som är lite mer tät (läs bättre skarvad och mindra hålig)än den nuvarande, med det troliga utfallet att det inte kommer kunna bli helt tätt ändå?
Om du oroar dig för drag i skarven melllan taket och väggen/snedväggen så kan du ju sätta en extra ångspärr över skarvarna som du anser är dåliga. Svårt för mig att avgöra om det är värt det, nu när det är kallt kanske du kan känna efter om det är något stort kallras där.
Om du sparar någon energi på det beror ju även på vilken typ av ventilation du har i huset. Är det tilluft typ vid fönstren så spelar det nog ingen roll. Är det en balanserad ventilation typ FTX så vill man ju ha huset så tätt som möjligt och kontrollera luften via FTX:en. Men jag tror inte det spelar någon roll i det fallet heller om du inte upplever något stort drag i skarvarna.
Om du sparar någon energi på det beror ju även på vilken typ av ventilation du har i huset. Är det tilluft typ vid fönstren så spelar det nog ingen roll. Är det en balanserad ventilation typ FTX så vill man ju ha huset så tätt som möjligt och kontrollera luften via FTX:en. Men jag tror inte det spelar någon roll i det fallet heller om du inte upplever något stort drag i skarvarna.
Klicka här för att svara