Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jag streamar bara genom appar på min tv, oftast SVT Play, Youtube, Cmore och Netflix men ibland via chromecast funktionen när någon vill visa något etc. Linjär TV är som en retro throwback när man besöker föräldrarna
Mitt tv-tittande utgörs huvudsakligen av streamingappar i mina appleTVs, men det händer också nästan dagligen att jag live-streamar tablå-tv. Jag gillar helt enkelt att zappa runt till något trevligt som jag inte visste om att jag ville se och att ha det som bakgrund när jag tex är i köket och lagar mat.

• Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
Ska man sammanfatta, se till att "TVn" har funktioner så att du kan anpassa den efter din användning. Det som finns men du inte använder stör inte. Och det ska vara enkelt, det ska helst ske med automatik.
Och kostnaden är låg, även om vi reagerar idag på priserna.
På 70-talet gav jag ca 3-4", tror det var 26", för en TV i trälåda med touchknappar bakom en trälucka. Början av 90-tal 5-6" för en 28" tjock tingest men med fjärrkontroll och valde då även till vår första Dolbysurroundsystem.
Sedan dök vår första plattTV upp en 37" för 16" för att 2010 ersättas av en 50" för 15".
Och idag en hyfsad 55"för 8".

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
D desmodue skrev:
Du kan få köpa vår Panasonic 50" Plasma. Den är inte så gammal men helt värdelös att se på om det inte är helt mörkt i rummet. Jag har aldrig haft något annat än plasma men nu åker den.
Plasma är ljussvagare än andra tekniker och sitter man mitt på dagen så är det bättre med något annat. Tackar för erbjudandet men har redan 2 plasmer. Har också en led och en oled av bra kvalitet. Tittar jag på något av hög kvalitet (oftast film el netflix) så väljer jag en bra plasma alla dar i veckan.

R
D Dr Jumping Jack skrev:
Tittar jag på något av hög kvalitet (oftast film el netflix) så väljer jag en bra plasma alla dar i veckan.
Vissa verkar ha fått för sig att en plasma fortfarande är den bästa tekniken som går att använda i en TV (innan er var det ett gäng som förespråkade CRT). Jag håller med om att många av de gamla plasmorna var riktigt bra apparater över lag men en modern, bra, OLED slår dem förstås på alla punkter (förutom om man vill värma upp rummet).

Du behöver sannolikt kalibrera din OLED om den ger sämre bild. Att du kallar netflix för "bra kvalitet" säger mig att det inte är något du gjort ;)

Netflix och kvalité påverkas ju av vilket abonnemang som valts och materialet som visas.

A AndersS skrev:
Ska man sammanfatta, se till att "TVn" har funktioner så att du kan anpassa den efter din användning. Det som finns men du inte använder stör inte. Och det ska vara enkelt, det ska helst ske med automatik.
Och kostnaden är låg, även om vi reagerar idag på priserna.
På 70-talet gav jag ca 3-4", tror det var 26", för en TV i trälåda med touchknappar bakom en trälucka. Början av 90-tal 5-6" för en 28" tjock tingest men med fjärrkontroll och valde då även till vår första Dolbysurroundsystem.
Sedan dök vår första plattTV upp en 37" för 16" för att 2010 ersättas av en 50" för 15".
Och idag en hyfsad 55"för 8".
jag tycker att tvns smarthet är en ickefråga. Jag har en appletv vid varje tv och jag tror jag hellre uppdaterar den utrustningen än byter tv för att den ska bli smartare. Dvs, jag byter tv när jag vill ha bättre bild, inte av annat skäl.

ville jag köra android skulle jag ha motsvarande enhet för det (nvidia shield?).

R
A AndersS skrev:
Netflix och kvalité påverkas ju av vilket abonnemang som valts och materialet som visas.
Abonnemanget påverkar mest bara upplösningen. Det är fortfarande på tok för hög komprimering för att kallas "hög kvalitet".

EDIT: "hög kvalitet" som i "så nära originalet som möjligt".

Redigerat:
MathiasS MathiasS skrev:
jag tycker att tvns smarthet är en ickefråga. Jag har en appletv vid varje tv och jag tror jag hellre uppdaterar den utrustningen än byter tv för att den ska bli smartare. Dvs, jag byter tv när jag vill ha bättre bild, inte av annat skäl.

ville jag köra android skulle jag ha motsvarande enhet för det (nvidia shield?).
Då önskar du bara en bildskärm men merparten vill ha en "TV" idag med mera funktioner, därav ingen ickefråga;)

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Ja, i den meningen att jag inte vill ha mediaspelaren inbyggd i TVn. Givet diskussionen tidigare om bildskärmar kanske jag ska svara nej på att jag vill ha en bildskärm, men jag förstår vad du menar och du tolkar mig rätt.

Du har nog också rätt i att många vill ha en smartare TV än vad jag vill ha, men jag tror det är oklokt. På samma sätt som att det är oklokt med ett kylskåp med inbyggt kallvatten, ismaskin, skoputshjul och en liten skärm osv. Ju färre saker en pryl gör desto bättre är det.

Man kan ju också säga att det inte gör något om TVn kan smarta saker, men jag ser inte att jag kommer använda det....

MathiasS MathiasS skrev:

Jag hade en Nvidia Shield TV med med Samsung QLED, men när jag började köra LG OLED så slutade jag använda den eftersom Nvidia Shield inte hade stöd för Dolby Vision, etc (och skillnaden i kvalitet är stor). LGs TV har stöd för alla appar jag använde på Nvidia Shield TV. Men en gång i tiden tänkte jag ungefär som du.

S sjoelund skrev:
Jag hade en Nvidia Shield TV med med Samsung QLED, men när jag började köra LG OLED så slutade jag använda den eftersom Nvidia Shield inte hade stöd för Dolby Vision, etc (och skillnaden i kvalitet är stor). LGs TV har stöd för alla appar jag använde på Nvidia Shield TV. Men en gång i tiden tänkte jag ungefär som du.
Men hur länge? Min resa är den omvända - från tv-apparaternas inbyggda appar för Netflix, Youtube, plex mfl till att istället använda externa mediaspelare eftersom de tv-apparaternas interna appar en efter en slutade att uppdateras. ...å andra sidan, om det skulle hända igen så kan man återgå till att använda nyare externa spelare den dagen.

T TowaTei skrev:
Men hur länge? Min resa är den omvända - från tv-apparaternas inbyggda appar för Netflix, Youtube, plex mfl till att istället använda externa mediaspelare eftersom de tv-apparaternas interna appar en efter en slutade att uppdateras. ...å andra sidan, om det skulle hända igen så kan man återgå till att använda nyare externa spelare den dagen.
Ja, precis. Jag har kvar min Shield TV, men inkopplad i en äldre dum-TV istället för en Chromecast. Lite mer liv i den gamla TVn då. Om apparna försvinner får jag väl köpa en ny Shield TV med stöd för alla de funktioner som är bra att ha. Men som det är ger det mycket bättre bild i LGs Netflix än Nvidia's (äldre årgång).

• Gilla
TowaTei
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
tankefel.

över tiden kommer förstås min mediaspelare bli föråldrad, det är oundvikligt. Då ska det vara billigt att följa med teknikutvecklingen.

om tekniken du behöver byta ut sitter i din TV kan du i värsta fall behöva byta hela tvn.

att du har stöd för din favoritstadsdel i din LG just nu är ju toppen, men inte lika kul om två år när Lg vill att du byter tv för att få det senaste.

R RoAd skrev:
Vissa verkar ha fått för sig att en plasma fortfarande är den bästa tekniken som går att använda i en TV (innan er var det ett gäng som förespråkade CRT). Jag håller med om att många av de gamla plasmorna var riktigt bra apparater över lag men en modern, bra, OLED slår dem förstås på alla punkter (förutom om man vill värma upp rummet).

Du behöver sannolikt kalibrera din OLED om den ger sämre bild. Att du kallar netflix för "bra kvalitet" säger mig att det inte är något du gjort ;)
Jag menar Netflix 4k material. Menar dessutom någon av de bästa plasma-tv för prisklass 30-40k. I den här tråden diskuterar vi en ny tv för 10k. Jag säger bara att innan man dumpar en gammal plasma skall man tänka sig för. Har en Pioneer 500 Kuro och ingen modern 10k tv kan slå den!

D Dr Jumping Jack skrev:
Har en Pioneer 500 Kuro och ingen modern 10k tv kan slå den!
Philips 55" OLED? Du kanske behöver en Nvidia Shield TV också då en del klagat på gränssnittet. Men bilden ska vara bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.