P
Huddingebo Huddingebo skrev:
[bild]

Vill inte röja Råd&Röns utmärkta tester så jag filtrerade bort modellbeteckning och betyg. Testet är STORT! Går verkligen analysera en del.

Men som ni ser så skiljer det inte 400% i tid på att koka vatten om man jämför testvinnaren Bosch mot glaskeramik.
Någon minut på ett helt pastakok är inte mycket att tala om.

Dessutom är Highlight helt tyst.

Överlag efter att ha läst många tester så verkar Elux ha jämnare värmefördelning i ugnen/bättre ugn, gräddning av allt möjligt blir jämnare än tex Bosch/Siemens och mycket annat.

Bosch Siemens verkar ha lite jämnare värme på sina induktionshällar.
Så om man skulle köpa separat häll och ugn så skulle iaf jag köpa en Bosch häll och en Elektrolux ugn.
de jämför äpplen och päron, givet att man åker bättre i en rollsroyce än en kia till bekostnad av något annat.
Alla tillverkare har olika kravspecar och därför blir det olika produkter.

• Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
dessutom är det en EU-standard så våra 400v spisar rök över natten när vi gick med i EU
Men de tillverkas fortfarande och finns fortfarande att köpa nya, om man bortser från induktionsspisar.

• Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
de jämför äpplen och päron, givet att man åker bättre i en rollsroyce än en kia till bekostnad av något annat.
Alla tillverkare har olika kravspecar och därför blir det olika produkter.
Ok. Låter som svammel i mina öron.
Det ser ganska uppenbart ut som att de har helt olika kravspecar då resultatet skiljer en hel del även i samma prisklass.

De har testat med vägt vatten i identiska kastruller på massor av spisar.
Ett synnerligen enkelt test med otvetydigt resultat.

• Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
P
Menar väl egentligen inte över-belasta i den bemärkelsen att själva spisen går sönder.
Utan att den reglerar ner effekten. Det är "vida känt" att många induktion 230v just kan göra det.
Det är inte bara min egen erfarenhet.
DU blandar och ger lite hur som.
spisar med hög anslutningseffekt har i minst 20-är haft den funktionen att de taktar ner oftast de bakre plattorna oavsett om det är induktion eller strålelement. i avsikt att anslutningseffekten inte skall närma sig avskärningens storlek. Inte för att rädda spisen. men om detta vet du uppenbart heller inget om.

• Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
P
Men de tillverkas fortfarande och finns fortfarande att köpa nya, om man bortser från induktionsspisar.
De tillverkas av en enda anledning och det är för att kunna byta ut spisar i en äldre elinstallation där "nolla" saknas utan att behöva göra om den samma.

• Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
P
Ok. Låter som svammel i mina öron.
Det ser ganska uppenbart ut som att de har helt olika kravspecar då resultatet skiljer en hel del även i samma prisklass.

De har testat med vägt vatten i identiska kastruller på massor av spisar.
Ett synnerligen enkelt test med otvetydigt resultat.
Du hör en väldig massa hela tiden...
Och skall jag kalla din kastrullflyttning för test så vill jag veta minst vilken kastrull du använt och vilket testorgan som verifierat kärlet att optimalt fungera på samtliga uppvärmningssätt samt tillförd effekt på de zoner du flyttat kastrullen till.

• Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
DU blandar och ger lite hur som.
spisar med hög anslutningseffekt har i minst 20-är haft den funktionen att de taktar ner oftast de bakre plattorna oavsett om det är induktion eller strålelement. i avsikt att anslutningseffekten inte skall närma sig avskärningens storlek. Inte för att rädda spisen. men om detta vet du uppenbart heller inget om.
Du har säkert rätt!
Men det är ju då verkligen märkligt att det så många gånger har hänt att spisen har reglerat ner markant,.ibland helt har stängt ner hällen eller att huvudsäkringar har löst ut när man har varit med och lagat Jul, Nyår eller födelsedagsmiddag hos vänner, släkt etc
Men aldrig någonsin hos oss eller hos en viss släkting som alltid har haft en 400V spis.
Jag tror på slumpen men inte alls i det sammanhanget.

• Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
P
Så testresultatet jag visade en bit upp är helt påhittat? Lögn? Kika själv. Dina tider undrar jag var du får ifrån.
Det stämmer dessutom helt med mina egna jämförelser.

Du glömmer att ävenplattan belastar 2 faser.
Och att man dessutom ofta har otaliga andra förbrukare i hemmet som har endast belastning.
tiderna kommer från electrolux
jag glömmer ingenting och att plattan har tvåfas anslutning i detta fallet spelar ingen roll men vat vet du som inte jobbar med detta varje dag i +20års tid?

• Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Du hör en väldig massa hela tiden...
Och skall jag kalla din kastrullflyttning för test så vill jag veta minst vilken kastrull du använt och vilket testorgan som verifierat kärlet att optimalt fungera på samtliga uppvärmningssätt samt tillförd effekt på de zoner du flyttat kastrullen till.
Menar du att de skulle ha använt en kastrull ej avsedd för induktion?
Om jag mins rätt var det 2l vatten iaf.
"En apa" skulle kunna testa sånt här. Hälla i vatten och vrida på samtligt som man startat en timer och mäter temperatur osv.

Även om spridning i resultat aldrig helt kan uteslutas så pratar vi ju inte om minutrar...

Tror jag ska testa och ta tiden på min gamla spis lite senare.

• Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
tiderna kommer från electrolux
jag glömmer ingenting och att plattan har tvåfas anslutning i detta fallet spelar ingen roll men vat vet du som inte jobbar med detta varje dag i +20års tid?
Min erfarenhet är som ren konsument efter att ha lagat mat på massor av spisar genom åren.
Sedan kanske det inte är fel att ha läst termodynamik, fysik, på högskolenivå samt jobbar dagligen med frågor kring termodynamik, verkningsgrad, förbränning osv. Dvs när man ska dra slutsatser.
Men du kan såklart produkterna betydligt bättre.
Jag vet mest hur bra/dåliga de är att använda och vad jag föredrar som "amtör"kock

Får jag också lägga in min CV här? Snälla.

• Haha
  • Gilla
Aiglebak och 1 till
  • Laddar…
P
Hep Hep skrev:
Får jag också lägga in min CV här? Snälla.
NÄ!!!

• Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
P
Menar du att de skulle ha använt en kastrull ej avsedd för induktion?
Om jag mins rätt var det 2l vatten iaf.
"En apa" skulle kunna testa sånt här. Hälla i vatten och vrida på samtligt som man startat en timer och mäter temperatur osv.

Även om spridning i resultat aldrig helt kan uteslutas så pratar vi ju inte om minutrar...

Tror jag ska testa och ta tiden på min gamla spis lite senare.
Jag menar att alla kärl även om de är märkta induktion inte fungerar speciellt bra.
Om du läst och jobbat som kvalitetingenjör så vet du hur provparametrar specificeras. Hur man gör en fmea eller spvr. yelden tar hand om avvikelserna

• Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
P
Du har säkert rätt!
Men det är ju då verkligen märkligt att det så många gånger har hänt att spisen har reglerat ner markant,.ibland helt har stängt ner hällen eller att huvudsäkringar har löst ut när man har varit med och lagat Jul, Nyår eller födelsedagsmiddag hos vänner, släkt etc
Men aldrig någonsin hos oss eller hos en viss släkting som alltid har haft en 400V spis.
Jag tror på slumpen men inte alls i det sammanhanget.
det händer faktiskt i alla dessa fall du räknat upp plus vid bastuanvändning att huvudsäkringar löser pga av feldimensionerade laster, slumpen har ingen ting med fel i anläggningen att göra. Ibland är det så enkelt att anläggningens ägare är för snål för att ha korrekt huvudsäkring. detta har inget med att göra spisens nedreglering dock vilken sköts av mjukvara för att skydda elanläggningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.