Huddingebo Huddingebo skrev:
Om du läser fler inlägg så är det många som påpekar bristerna med 230v spisar om man lagar mycket mat och inte har väl tilltagen el.
Ville därför flika in min erfarenhet.
Bry sig inte om information du inte har nytta av.
Vad blir den maximala effekten med 16 A säkringar för en 3-fasspis med 230 Volt elementspänning kontra en 3-fasspis med 400 Volt elementspänning?

• Gilla
Aiglebak och 1 till
  • Laddar…
Om du läser fler inlägg så är det många som påpekar bristerna med 230v spisar om man lagar mycket mat och inte har väl tilltagen el.
Skillnaden ligger inte i vilken spänning man ha för nästan alla spisar använder 230V i dag. Däremot har det betydelse om man använder 1 fas eller 3 fas.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Väl tilltagen el? Jag tror fortfarande att ni rört ihop begreppen. TS har ju tre faser framdraget till spisen, men ni resonerar som om att det helt plötsligt bara skulle finnas en fas nu när den nya spisen använder 230V istället för 400V elementspänning (om man nu kan prata om elementspänning när det är induktion?)

• Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
E elmont skrev:
Skillnaden ligger inte i vilken spänning man ha för nästan alla spisar använder 230V i dag. Däremot har det betydelse om man använder 1 fas eller 3 fas.
Om man läser på effektangivelsen så har 400V spisar i princip alltid klart högre effekt!

• Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Väl tilltagen el? Jag tror fortfarande att ni rört ihop begreppen. TS har ju tre faser framdraget till spisen, men ni resonerar som om att det helt plötsligt bara skulle finnas en fas nu när den nya spisen använder 230V istället för 400V elementspänning (om man nu kan prata om elementspänning när det är induktion?)
Antalet faser är inte hela sanningen.

• Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad blir den maximala effekten med 16 A säkringar för en 3-fasspis med 230 Volt elementspänning kontra en 3-fasspis med 400 Volt elementspänning?
Samma.
Men risken för effektnedrag är ändå betydligt större med en 230v spis.
Kör du 400v ugnen på grill så har du ändå möjlighet att köra spisen på riktigt hög effekt utan att riskera nedreglering för man använder sällan alla fyra plattor samtidigt på max.
Dessutom är 400v ugnar alltid snabbare.
Läs på maximal effekt på olika spisar så ser du att det skiljer en hel del mellan 400v och 230v.

• Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
400V spisar existerar knappt. I den mån de finns har de motsvarade effekt som en vettig 230V spis.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det räcker inte med att öppna uttaget och titta man måste verifiera att ev nolla är ansluten i bägge ändar. Det gör man genom att öppna BÅDE central och uttag och titta för att sedan kontrollmäta.
Är huset byggt senare än på 90-talet är det med stor säkerhet fullkopplat, är det från 60-70-talet är risken stor att det fattas en nolla. Det tar en kunnig ca 15 minuter att kolla och det är väl investerade pengar OM det inte skulle vara fullkopplat även om du får betala ett "grundpris" för jobbet.
Okunnig fråga men om man öppnar uttaget o mäter mellan fas o nolla o får 230v betyder inte det att nollan är ansluten i båda ändar då eller hur fungerar det annars?

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Ja, då har du nolla.

• Gilla
Aiglebak och 1 till
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Okunnig fråga men om man öppnar uttaget o mäter mellan fas o nolla o får 230v betyder inte det att nollan är ansluten i båda ändar då eller hur fungerar det annars?
Nej, det går inte att mäta ifall "nollan" verkligen är en neutralledare, om man vill vara 100 % säker. Läs elmont's inlägg #19. Hur noga man behöver kontrollera det beror på hur väl kan känner sin anläggning.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
400V spisar existerar knappt. I den mån de finns har de motsvarade effekt som en vettig 230V spis.
Det stämmer inte alls. Men spisar under 15-20k har den normalt inte.

G guggen skrev:
Det stämmer inte alls. Men spisar under 15-20k har den normalt inte.
Spisar med induktion och 400V har iaf jag aldrig sett, och jag har letat en hel del!

Men kanske finns "proffsspisar" med en 400V induktion?

• Gilla
guggen
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Vad får dig att tro att den nya är en billigare konstruerad spis? I stort sett alla induktionsspisar använder 230V.
Vad får dig att tro att en säkring skulle lösa ut om TS kör samtliga plattor samtidigt?
Vad får dig att tro att huvudsäkringarnas storlek spelar roll i det här fallet? (Om de nu inte mot all förmodan skulle vara under 16A)

Du bör inte ge råd när du själv inte har koll på aktuellt område.
Det verkar som du aldrig haft en 3 fas spis. Det är eg samma problem med 1fas värmepumpar som med 1fas spisar.
En "3 fas" 230 spis har ofta 2 faser till plattor och en till ugn. En 3 fas 400v spis har mycket högre effekt på plattor och ofta även ugn och bör dra effekten jämnt över faserna. Min induktion 400v spis ligger på tex 11kw, dessutom med möjlighet att ställa in begränsning, min gamla 400v med järnplattor var på ngt liknande. Dessutom får du med ett normalt hus med 16a huvudsäkringar ofta problem med att du snedbelastar faserna eller maxar faserna då en 230 spis drar allt på en fas för tex en stor platta eller ugnen. Om en sådan spis bara installeras rakt av utan att flytta grupper etc kan du nog oftast bara låta den få en 10a grupp. Då begränsas du till runt 4.4kw för samtliga plattor och 2.2kw för ugnen.
För en 400v spis kan man normalt koppla in den på 16a då den inte överbelastar enskilda faser och väldigt sällan kommer upp i max. Det är iaf bra mkt bättre.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, det går inte att mäta ifall "nollan" verkligen är en neutralledare, om man vill vara 100 % säker. Läs elmont's inlägg #19. Hur noga man behöver kontrollera det beror på hur väl kan känner sin anläggning.
Det stod ju egentligen samma sak i inlägg 19, jag skulle vilja veta hur man kan få spänning om inte nollan är ansluten i båda ändarna om man mäter mellan fas o nolla. Gärna förklarat så en icke Elektriker förstår ☺️

Det kan t ex vara "fulnollat" (Nollan ihopkopplad med skyddsjord i uttaget) via kabelns biledare som inte är gjord för att det ska gå en massa ström i den.
Inget problem, förutom att det är fel, så länge man kör med en spis med 400 V elementspänning. Men byter man till en 230-Voltsspis så börjar det gå ström i nollan/biledaren.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.