Hej!
imorgon får vi hem denna spis https://www.bosch-home.se/produktli...-8uf_aVuwR_q1YZmT4YFeCxs9LSL7-rRoCDnUQAvD_BwE
Efter att vi slängde gamla spisen idag så fick vi reda på att det inte är rätt uttag för den nya spisen
Gamla spisen
Som jag förstår behöver vår nya spis att fast installeras av en elektriker. Skulle det vara ett problem för en elektriker att utföra det arbetet? Eller är det för mycket bök, tid och pengar att utföra det?
imorgon får vi hem denna spis https://www.bosch-home.se/produktli...-8uf_aVuwR_q1YZmT4YFeCxs9LSL7-rRoCDnUQAvD_BwE
Efter att vi slängde gamla spisen idag så fick vi reda på att det inte är rätt uttag för den nya spisen
Gamla spisen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag förstår behöver vår nya spis att fast installeras av en elektriker. Skulle det vara ett problem för en elektriker att utföra det arbetet? Eller är det för mycket bök, tid och pengar att utföra det?
Du har rätt typ av uttag. Men du behöver verifiera att uttaget har nolla då din nuvarande spis är en 400V spis och den nya en 230V spis. Dessutom behöver spisen utrustas med en kontakt. Den gamla sladden fungerar inte till den nya spisen.
Om det på riktigt är så att ni byter från en trefas spis till en enfas(!), Så är det ett riktigt eiktigt dåligt byte.
Nu är det nog inte så, de står ofta så i annonserna, att spisen är för 230, men dessa automatöversätts mer eller mindre . Men de kommer ofta utan kontakt och man kopplar in dem som man vill, dvs i hus i sverige med 3fas och nolla.
Men som ovan påpekade, ni måste kontrollera att nolla är framdragen, ev dra om ledningar om så behövs och skaffa en korrekt kontakt.
Nu är det nog inte så, de står ofta så i annonserna, att spisen är för 230, men dessa automatöversätts mer eller mindre . Men de kommer ofta utan kontakt och man kopplar in dem som man vill, dvs i hus i sverige med 3fas och nolla.
Men som ovan påpekade, ni måste kontrollera att nolla är framdragen, ev dra om ledningar om så behövs och skaffa en korrekt kontakt.
Det är tre 230V anslutningar. Så ja det är en 230V spis. Det betyder inte att den bara går på en fas.
Så illa är det nu inte.G guggen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://media3.bosch-home.com/Documents/9001693752_A.pdf
Då är en elektriker lämpligt.
Eller en kompis som kan nåt. Det är enkelt att lossa locket på uttaget i väggen (slå ifrån strömmen först) och se om det finns en sladd kopplad på kontakten för nolla. Det är också enkelt att mäta med en spänningsprovare eller multimeter.A Aiglebak skrev:
Finns det ingen sladd kopplad eller mätningen visar att nolla saknas, då är det läge att ta in elektriker.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Jag har egen erfarenhet, två olika bekanta, som inte gjort 100% koll innan av att stoppa in en kontakt från en ny (oftast induktion) spis i ett befintligt uttag utan nolla, spisen pajar och garanti finns ju inte så mycket i detta läge!A Aiglebak skrev:Hej!
imorgon får vi hem denna spis [länk]
Efter att vi slängde gamla spisen idag så fick vi reda på att det inte är rätt uttag för den nya spisen
Gamla spisen
[bild]
[bild]
Som jag förstår behöver vår nya spis att fast installeras av en elektriker. Skulle det vara ett problem för en elektriker att utföra det arbetet? Eller är det för mycket bök, tid och pengar att utföra det?
Du behöver en liknande sladd med kontakt (perilex) som till din nuvarande spis fast med ett extra stift i och en till ledare/ invändig kabel för nolla.
Där din nuvarande saknar ett stift behövs ett stift för nolla/återledare.
Om du tittar var i uttaget den tomma positionen passar mot så ska det där finnas en sladd dragen, oftast blå.
Kolla om det finns, blir betydligt billigare för dig om den redan finns! Enkelt att bara kika bakom locket till uttaget.
Hur gammal är huset? Eller iaf elen i huset?
Där din nuvarande saknar ett stift behövs ett stift för nolla/återledare.
Om du tittar var i uttaget den tomma positionen passar mot så ska det där finnas en sladd dragen, oftast blå.
Kolla om det finns, blir betydligt billigare för dig om den redan finns! Enkelt att bara kika bakom locket till uttaget.
Hur gammal är huset? Eller iaf elen i huset?
Det är byggt 1969, Radhus bostadsrätt. Elcentralen ser relativt modern ut On off switchar istället för gamla säkringar. Om det nu säger någotHuddingebo skrev:
Du behöver en liknande sladd med kontakt (perilex) som till din nuvarande spis fast med ett extra stift i och en till ledare/ invändig kabel för nolla.
Där din nuvarande saknar ett stift behövs ett stift för nolla/återledare.
Om du tittar var i uttaget den tomma positionen passar mot så ska det där finnas en sladd dragen, oftast blå.
Kolla om det finns, blir betydligt billigare för dig om den redan finns! Enkelt att bara kika bakom locket till uttaget.
Hur gammal är huset? Eller iaf elen i huset?
Att centralen är bytt behöver inte betyda att ledningar är bytta. Mät uttaget innan du pluggar i en 230V spis.
OkejHuddingebo skrev:
Du behöver en liknande sladd med kontakt (perilex) som till din nuvarande spis fast med ett extra stift i och en till ledare/ invändig kabel för nolla.
Där din nuvarande saknar ett stift behövs ett stift för nolla/återledare.
Om du tittar var i uttaget den tomma positionen passar mot så ska det där finnas en sladd dragen, oftast blå.
Kolla om det finns, blir betydligt billigare för dig om den redan finns! Enkelt att bara kika bakom locket till uttaget.
Hur gammal är huset? Eller iaf elen i huset?
Finns det något exempel på hur kontakten ska se ut?