Hej!
imorgon får vi hem denna spis https://www.bosch-home.se/produktli...-8uf_aVuwR_q1YZmT4YFeCxs9LSL7-rRoCDnUQAvD_BwE




Efter att vi slängde gamla spisen idag så fick vi reda på att det inte är rätt uttag för den nya spisen
Gamla spisen
Håller ett vit eluttag framför öppen diskmaskin, spis ovanför, opraktiskt, riskabelt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Etikett med elschema, 400V, trefasanslutning, på grå metall med skruvhål och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag förstår behöver vår nya spis att fast installeras av en elektriker. Skulle det vara ett problem för en elektriker att utföra det arbetet? Eller är det för mycket bök, tid och pengar att utföra det?
 
Du har rätt typ av uttag. Men du behöver verifiera att uttaget har nolla då din nuvarande spis är en 400V spis och den nya en 230V spis. Dessutom behöver spisen utrustas med en kontakt. Den gamla sladden fungerar inte till den nya spisen.
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Om det på riktigt är så att ni byter från en trefas spis till en enfas(!), Så är det ett riktigt eiktigt dåligt byte.
Nu är det nog inte så, de står ofta så i annonserna, att spisen är för 230, men dessa automatöversätts mer eller mindre . Men de kommer ofta utan kontakt och man kopplar in dem som man vill, dvs i hus i sverige med 3fas och nolla.
Men som ovan påpekade, ni måste kontrollera att nolla är framdragen, ev dra om ledningar om så behövs och skaffa en korrekt kontakt.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Det är tre 230V anslutningar. Så ja det är en 230V spis. Det betyder inte att den bara går på en fas.
 
  • Gilla
Be Ba och 2 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Om det på riktigt är så att ni byter från en trefas spis till en enfas(!), Så är det ett riktigt eiktigt dåligt byte.
Så illa är det nu inte.
Elektriska scheman som visar olika konfigurationer av trefas- och enfasanslutningar, inklusive jordning och strömstyrkor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://media3.bosch-home.com/Documents/9001693752_A.pdf
 
  • Gilla
Be Ba och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är tre 230V anslutningar. Så ja det är en 230V spis. Det betyder inte att den bara går på en fas.
Oj nu såg jag bilden. Tråkigt.
 
  • Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är tre 230V anslutningar. Så ja det är en 230V spis. Det betyder inte att den bara går på en fas.
Ok tack för svar!
För att veta om det är en nolla antar jag att man behöver ta hit en elektriker? Jag har inte den kunskapen
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Då är en elektriker lämpligt.
 
  • Gilla
Teddybjörne och 3 till
  • Laddar…
A Aiglebak skrev:
För att veta om det är en nolla antar jag att man behöver ta hit en elektriker?
Eller en kompis som kan nåt. Det är enkelt att lossa locket på uttaget i väggen (slå ifrån strömmen först) och se om det finns en sladd kopplad på kontakten för nolla. Det är också enkelt att mäta med en spänningsprovare eller multimeter.
Finns det ingen sladd kopplad eller mätningen visar att nolla saknas, då är det läge att ta in elektriker.
 
  • Gilla
Elajomannen och 3 till
  • Laddar…
A Aiglebak skrev:
Hej!
imorgon får vi hem denna spis [länk]




Efter att vi slängde gamla spisen idag så fick vi reda på att det inte är rätt uttag för den nya spisen
Gamla spisen
[bild]
[bild]

Som jag förstår behöver vår nya spis att fast installeras av en elektriker. Skulle det vara ett problem för en elektriker att utföra det arbetet? Eller är det för mycket bök, tid och pengar att utföra det?
Jag har egen erfarenhet, två olika bekanta, som inte gjort 100% koll innan av att stoppa in en kontakt från en ny (oftast induktion) spis i ett befintligt uttag utan nolla, spisen pajar och garanti finns ju inte så mycket i detta läge!
 
  • Gilla
Aiglebak och 2 till
  • Laddar…
Du behöver en liknande sladd med kontakt (perilex) som till din nuvarande spis fast med ett extra stift i och en till ledare/ invändig kabel för nolla.

Där din nuvarande saknar ett stift behövs ett stift för nolla/återledare.
Om du tittar var i uttaget den tomma positionen passar mot så ska det där finnas en sladd dragen, oftast blå.
Kolla om det finns, blir betydligt billigare för dig om den redan finns! Enkelt att bara kika bakom locket till uttaget.
Hur gammal är huset? Eller iaf elen i huset?
 
  • Gilla
Be Ba och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Du behöver en liknande sladd med kontakt (perilex) som till din nuvarande spis fast med ett extra stift i och en till ledare/ invändig kabel för nolla.

Där din nuvarande saknar ett stift behövs ett stift för nolla/återledare.
Om du tittar var i uttaget den tomma positionen passar mot så ska det där finnas en sladd dragen, oftast blå.
Kolla om det finns, blir betydligt billigare för dig om den redan finns! Enkelt att bara kika bakom locket till uttaget.
Hur gammal är huset? Eller iaf elen i huset?
Det är byggt 1969, Radhus bostadsrätt. Elcentralen ser relativt modern ut On off switchar istället för gamla säkringar. Om det nu säger något :)
 
Att centralen är bytt behöver inte betyda att ledningar är bytta. Mät uttaget innan du pluggar i en 230V spis.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att centralen är bytt behöver inte betyda att ledningar är bytta. Mät uttaget innan du pluggar i en 230V spis.
Tack för svar!
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Du behöver en liknande sladd med kontakt (perilex) som till din nuvarande spis fast med ett extra stift i och en till ledare/ invändig kabel för nolla.

Där din nuvarande saknar ett stift behövs ett stift för nolla/återledare.
Om du tittar var i uttaget den tomma positionen passar mot så ska det där finnas en sladd dragen, oftast blå.
Kolla om det finns, blir betydligt billigare för dig om den redan finns! Enkelt att bara kika bakom locket till uttaget.
Hur gammal är huset? Eller iaf elen i huset?
Okej
Finns det något exempel på hur kontakten ska se ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.