10 430 läst ·
88 svar
10k läst
88 svar
Ny spis passar inte gamla uttaget, vad göra?
Det beror väl snarare på tillverkarens begränsningar än att spisen har en elementspänning på 230 V? 230-voltsspisar är ju framför allt gjorda för sydligare länder där man bara har en fas in. Då är det naturligt att spisen tillverkas med lägre totaleffekt.
Räcker med att gå in på elektrolux hemsida och titta på data på en rad spisar och jämföra.D Daniel 109 skrev:
Skiljer visserligen mer på äldre spisar men skillnaden finns där.
Men den största vinsten med 400V är just jämnare fasbelastning, speciellt när man som jag har 16A huvudsäkring och lagar mycket mat.
Man kan enkelt grilla i ugnen och köra alla kokplattor. Det fungerar inte alltid med alla de otaliga induktionsspisar jag har lagat mat på.
Har man dessutom inte effektvakt på sin enfas värmepump blir det sxtra kul...
Vill inte röja Råd&Röns utmärkta tester så jag filtrerade bort modellbeteckning och betyg. Testet är STORT! Går verkligen analysera en del.
Men som ni ser så skiljer det inte 400% i tid på att koka vatten om man jämför testvinnaren Bosch mot glaskeramik.
Någon minut på ett helt pastakok är inte mycket att tala om.
Dessutom är Highlight helt tyst.
Överlag efter att ha läst många tester så verkar Elux ha jämnare värmefördelning i ugnen/bättre ugn, gräddning av allt möjligt blir jämnare än tex Bosch/Siemens och mycket annat.
Bosch Siemens verkar ha lite jämnare värme på sina induktionshällar.
Så om man skulle köpa separat häll och ugn så skulle iaf jag köpa en Bosch häll och en Elektrolux ugn.
Eftersom det inte är många länder i världen som har 400 Volt i bostäder så är utbudet av 400V spisar myyyycket mindre än 3x230N. Marknaden är helt enkel för liten för att det ska vara lönsamt med många olika 400V spisar.
Så du kan ge inte exempel på en 400V spis?
Du får tro vad du vill men enligt tillverkaren så tar en liter kranvatten i ett till plattan passande kärl 10-12minuter att koka upp gäller såväl gjutjärn som strålelement för induktion är det 3 minuter. .Huddingebo skrev:
Fel, både professionella testet och mina egna tester visar att de skiljer betydligt mer mellan gjutjärn och highligt än mellan highlight och induktion.
Speciellt med 400V då du i betydligt mindre utsträckning riskerar att överbelasta en fas och få nedreglerad effekt pga en fas maxar.
En ugn som belastar 2 faser (400V) har betydligt mindre risk att överbelasta en fas jämfört med en ugn som belastar en fas.
En 400V ugn belastar två faser och har teoretiskt större risk för att överbelasta en fas då den delas med två plattor vilket inte kan ske på en 230V dito.
Så vänligen fortsätt din trollning i något annat forum!
Redigerat av moderator:
till och med en idiot kan titta på electrolux.se och jämföra två spisar i detta fallet två spisar likadana men den ena 400V och den andra 230VHuddingebo skrev:
600 SurroundCook HighLight-Häll 60 cm
PNC 947 941 404 respektive
PNC 947 941 414
förutom anslutningsspänningen och tillhörande säkring så är specifikationerna EXAKT lika 10500W
motsvarande induktion med exakt samma specar har anslutningseffekt 9000W
graderar man upp induktionen så blir det 10900W vilket är normalt för en induktionsspis
dessutom är det en EU-standard så våra 400v spisar rök över natten när vi gick med i EUE elmont skrev:
electroluxaren skrev:Du får tro vad du vill men enligt tillverkaren så tar en liter kranvatten i ett till plattan passande kärl 10-12minuter att koka upp gäller såväl gjutjärn som strålelement för induktion är det 3 minuter. .
En 400V ugn belastar två faser och har teoretiskt större risk för att överbelasta en fas då den delas med två plattor vilket inte kan ske på en 230V dito.
Så vänligen fortsätt din trollning i något annat forum!
Så testresultatet jag visade en bit upp är helt påhittat? Lögn? Kika själv. Dina tider undrar jag var du får ifrån.
Det stämmer dessutom helt med mina egna jämförelser.
Du glömmer att ävenplattan belastar 2 faser.
Och att man dessutom ofta har otaliga andra förbrukare i hemmet som har endast belastning.
Menar väl egentligen inte över-belasta i den bemärkelsen att själva spisen går sönder.electroluxaren skrev:
Utan att den reglerar ner effekten. Det är "vida känt" att många induktion 230v just kan göra det.
Det är inte bara min egen erfarenhet.