10 430 läst ·
88 svar
10k läst
88 svar
Ny spis passar inte gamla uttaget, vad göra?
Skruva av locket på uttaget och kika så att du har kablar till alla stift.
Det räcker inte med att öppna uttaget och titta man måste verifiera att ev nolla är ansluten i bägge ändar. Det gör man genom att öppna BÅDE central och uttag och titta för att sedan kontrollmäta.
Är huset byggt senare än på 90-talet är det med stor säkerhet fullkopplat, är det från 60-70-talet är risken stor att det fattas en nolla. Det tar en kunnig ca 15 minuter att kolla och det är väl investerade pengar OM det inte skulle vara fullkopplat även om du får betala ett "grundpris" för jobbet.
Är huset byggt senare än på 90-talet är det med stor säkerhet fullkopplat, är det från 60-70-talet är risken stor att det fattas en nolla. Det tar en kunnig ca 15 minuter att kolla och det är väl investerade pengar OM det inte skulle vara fullkopplat även om du får betala ett "grundpris" för jobbet.
Som ngn skrev ovan, likadan fast med ett extra stift = 4 stift.A Aiglebak skrev:
Men du måste säkerställa att du har nolla först. Jag bytte spis för inte allt för länge sedan, min central etc är väl från 2005 (senaste större renoveringen av elen). Jag hade ingen nolla till spisen och 4 ledarkabeln var ej dragen i rör i väggarna. Det slutade med håltagning i div väggar, rördragningar och en mindre renovering av köket...
I ditt fall skulle jag verkligen råda dig att ta dit en elektriker och kolla. Det är farliga grejer det här om man inte vet vad man gör.
Sen får du fråga dig om det är värt det, i mina ögon har du sannolikt slängt ut en bättre spis än du har köpt.
Redigerat:
Ja men precisG guggen skrev:Som ngn skrev ovan, likadan fast med ett extra stift = 4 stift.
Men du måste säkerställa att du har nolla först. Jag bytte spis för inte allt för länge sedan, min central etc är väl från 2005 (senaste större renoveringen av elen). Jag hade ingen nolla till spisen och 4 ledarkabeln var ej dragen i rör i väggarna. Det slutade med håltagning i div väggar, rördragningar och en mindre renovering av köket...
I ditt fall skulle jag verkligen råda dig att ta dit en elektriker och kolla. Det är farliga grejer det här om man inte vet vad man gör.
Sen får du fråga dig om det är värt det, i mina ögon har du sannolikt slängt ut en bättre spis än du har köpt.
Det blir en elektriker som får kika på det. Tar inga risker när det kommer till el.
Förra spisen var inte alls bra, går över till induktionsspis nu
Men du går också från en 3fa spis med bra effekt (?) till en billigare konstruerad spis där du, antagligen kommer ha max 4,4kw till plattorna, dvs kommer kunna köra 2 plattor max 3 på fullt sen smäller proppen och max 2,2kw på ugnen.A Aiglebak skrev:
Men det beror på vad du har för huvudsäkring i huset, har du större än 16a och rejäl kabel till spisen kanske du kan avsäkra högre än 10a. Det där kommer elektriken förklara för dig, men se till att fråga hur mkt effekt och hur högt du kan avsäkra den nya spisen
Vad får dig att tro att den nya är en billigare konstruerad spis? I stort sett alla induktionsspisar använder 230V.G guggen skrev:Men du går också från en 3fa spis med bra effekt (?) till en billigare konstruerad spis där du, antagligen kommer ha max 4,4kw till plattorna, dvs kommer kunna köra 2 plattor max 3 på fullt sen smäller proppen och max 2,2kw på ugnen.
Men det beror på vad du har för huvudsäkring i huset, har du större än 16a och rejäl kabel till spisen kanske du kan avsäkra högre än 10a. Det där kommer elektriken förklara för dig, men se till att fråga hur mkt effekt och hur högt du kan avsäkra den nya spisen
Vad får dig att tro att en säkring skulle lösa ut om TS kör samtliga plattor samtidigt?
Vad får dig att tro att huvudsäkringarnas storlek spelar roll i det här fallet? (Om de nu inte mot all förmodan skulle vara under 16A)
Du bör inte ge råd när du själv inte har koll på aktuellt område.
Kan ju inte bara vara jag som bytte spis för någon månad sedan och valde bort induktion pga att ALLA jag har provat, dyra som billigare hat fläktar som väsnas och piper och har sig.G Gabbe1 skrev:Vad får dig att tro att den nya är em billigare konstruerad spis?
Vad får dig att tro att en säkring skulle lösa ut om TS kör samtliga plattor samtidigt?
Vad får dig att tro att huvudsäkringarnas storlek spelar roll i det här fallet? (Om de nu inte mot all förmodan skulle vara under 16A)
Du bör inte ge råd när du själv inte har koll på aktuellt område.
Stänger av pga lite vattendroppar som "spottas" ur när man kokar potatis etc.
Jag lagar mycket mat och hatar verkligen induktion.
Köper man en highlightqpis med bra effekt (400v) så är de inte jättemycket långsammare på att koka upp vatten jämfört med induktion.
Ofta ska det ändå koka en bra stund så det spelar ändå ingen större roll på det storahela.
Det som tar tid än ändå alltid det man har i ugnen.... och ugnar på 400V med snabbstart är betydligt snabbare än de flesta 230V ugnar på enfas.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är möjligt att du tycker så, men det är väl ändå en helt annan diskussion?Huddingebo skrev:
Kan ju inte bara vara jag som bytte spis för någon månad sedan och valde bort induktion pga att ALLA jag har provat, dyra som billigare hat fläktar som väsnas och piper och har sig.
Stänger av pga lite vattendroppar som "spottas" ur när man kokar potatis etc.
Jag kagar mycket mat och hatar verkligen induktion.
Köper man en highlightqpis med bra effekt (400v) så är de inte jättemycket långsammare på att koka upp vatten jämfört med induktion.
Ofta ska det ändå koka en bra stund så det spelar ändå ingen större roll.
Det som tar tid än ändå alltid det man har i ugnen....
Och på min induktionsspis kan man ställa in vilken maxeffekt man vill ha, det gör man efter vilka säkringar som föregår spisen. Har man dåligt säkrat och ställer in spisen på lägre effekt så fördelar den tillgänglig effekten på dom "plattor" som för tillfället används. Alla "plattor" har 17 steg så att få exakt rätt effekt är ingen konst och reagerar lika snabbt som en gasspis.
Den är helt överlägsen min tidigare glaskeramikhäll.
Ps
Gillar man inte pipet är det bara att koppla bort det
Ps Ps
Även jag lagar rätt mycket mat, nästan varje dag.
Den är helt överlägsen min tidigare glaskeramikhäll.
Ps
Gillar man inte pipet är det bara att koppla bort det
Ps Ps
Även jag lagar rätt mycket mat, nästan varje dag.
Om du läser fler inlägg så är det många som påpekar bristerna med 230v spisar om man lagar mycket mat och inte har väl tilltagen el.G Gabbe1 skrev:
Ville därför flika in min erfarenhet.
Bry sig inte om information du inte har nytta av.
Alla spisar i dag är 230V. Det är inte ett problem. Problemet är när hela hällen går på en fas.