36 018 läst ·
562 svar
36k läst
562 svar
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
Nog går det att slänga restavfall på återvinningscentraler. Kallas brännbart, energiåtervinning eller något liknande.
Att det knappast är tänkt att hushållets restavfall ska slängas där är en annan sak. Det lär hamna i samma sopförbränning i slutändan som det som hämtas vid fastigheterna.
Att det knappast är tänkt att hushållets restavfall ska slängas där är en annan sak. Det lär hamna i samma sopförbränning i slutändan som det som hämtas vid fastigheterna.
Husägare
· Ronneby
· 76 inlägg
I Ronneby har vi haft två soptunnor med fyra fack i varje i fyra års tid. Detta är det bästa som hänt inom sophanteringsbranschen, vi är supernöjda.T Thomas_Blekinge skrev:Här ska det införas ett nytt sopsorteringssystem inom nåt år som innebär att det blir två jättestora soptunnor med 4 fack i varje. En följd av fastighetsnära sopsortering som tydligen är/blir lag.
Jag sorterar redan alla fraktioner som kommer ingå i detta och behöver inte köra extra turer till befintliga sopcontainrar, dom ligger på vägen till annat. Alltså ingen miljöförbättring på mitt håll.
Däremot blir de nya tunnorna så otympliga att dom måste få plats längs med vägen och en del grannar har redan börjat bygga schabrak till soptunnehus längs med vägen. Walk of trash så att säga.
För mig är miljövinsten lika med noll men det kan vara så att en och annan slänger tomma konservburkar i hushallsavfallet och kan lägga dom i framtiden i metall.
Vad tycker ni?
Det är också problem med sorteringen inomhus. Det luktar och befrämjar bananflugor och mögel och annat. Hur ska man få plats? Det finns inga kärl till att ha inomhus. Det står bara på förpackningarna sorteras som...Inte undra på att folk skiter i att sortera. Ska man bygga om i köket? Vem betalar det? Vem betalar röjning av plats ute?Sifter skrev:
Är i en liknande situation i Malmö, löser det än så länge som du beskriver och har fått dispens 1 år. Mitt problem är att det bokstavligen inte finns någon plats för mig att ställa kärlen, bor i 50-tals radhus där uppfarten (som delas med grannen) inte är många kvadratmeter. Alternativen som finns är att antingen blockera hela gången till huset, att ställa kärlen framför värmepumpen och därmed blockera luftflödet eller att ha dem i garaget och inte få plats med så mkt annat samt allt roligt det kan innebära att ha matsopor mm i ett garage. Kommunens gehör är sådär. Det går liksom inte att bygga fram mer plats. Givet att vi idag har en återvinningsstation ca 150 m bort känns det hela närmast Kafka-likt.
Fastighetsägaren får lösa det och betala, så har det alltid varit vid förändringar.blomknopp skrev:
Se inlägg tidigare där en fastighetsägare byggde om sin stensatta mur som exempel.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-sopsortering-snart-vad-tycker-ni.558147/post-6342418
4-fack är ett enkelt och bra system. Om man vill tjäna lite utrymme (och det räcker) skulle jag kolla på möjligheten till att dela på ett eller två kärl med grannen.T Thomas_Blekinge skrev:Här ska det införas ett nytt sopsorteringssystem inom nåt år som innebär att det blir två jättestora soptunnor med 4 fack i varje. En följd av fastighetsnära sopsortering som tydligen är/blir lag.
Jag sorterar redan alla fraktioner som kommer ingå i detta och behöver inte köra extra turer till befintliga sopcontainrar, dom ligger på vägen till annat. Alltså ingen miljöförbättring på mitt håll.
Däremot blir de nya tunnorna så otympliga att dom måste få plats längs med vägen och en del grannar har redan börjat bygga schabrak till soptunnehus längs med vägen. Walk of trash så att säga.
För mig är miljövinsten lika med noll men det kan vara så att en och annan slänger tomma konservburkar i hushallsavfallet och kan lägga dom i framtiden i metall.
Vad tycker ni?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 611 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 611 inlägg
Blir spännande detta. Ingen information än så länge från min pyttekommun (Götalands minsta befolkningsmässigt) som i nuläget inte ens har matavfall separat. Jag har en enda liten grön tunna som töms varannan vecka (var tredje vid årsskiftet vart femte eller vart sjätte år). Papper, plast etc tar jag till ÅVS på cykeln (ibland till fots om det är kallt/halt, eller bara sparar längre i källaren). Behåller gärna allt som det är nu.
Ingen information här heller i Nynäshamn kommun. Här kommer de inte kan kunna lägga ner åvc då det finns för mycket byggavfall och dyl. Har även svårt att se ekonomin i detta för bolaget som tömmer tunnan som ägs av kommunen. Finns inte pengar nog för utbyte av hela bilparken.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Den, för många, nya fastighetsnära insamlingen ska inte bekostas av kollektivet utan av de som sätter förpackningarna på marknaden. Sen blir det såklart de som köper förpackningarna i butiken som går betala ytterst.SågspånPappspikEternit skrev:
Ja så ska det vara. Men samtidigt skiljer sig taxan från kommun till kommun.Erna113 skrev:
Kommunen får inte göra vinst på avfallshanteringen, men de får vara precis hur inkompetenta de vill och låta oss medborgare betala.