Nog går det att slänga restavfall på återvinningscentraler. Kallas brännbart, energiåtervinning eller något liknande.
Att det knappast är tänkt att hushållets restavfall ska slängas där är en annan sak. Det lär hamna i samma sopförbränning i slutändan som det som hämtas vid fastigheterna.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Här ska det införas ett nytt sopsorteringssystem inom nåt år som innebär att det blir två jättestora soptunnor med 4 fack i varje. En följd av fastighetsnära sopsortering som tydligen är/blir lag.
Jag sorterar redan alla fraktioner som kommer ingå i detta och behöver inte köra extra turer till befintliga sopcontainrar, dom ligger på vägen till annat. Alltså ingen miljöförbättring på mitt håll.
Däremot blir de nya tunnorna så otympliga att dom måste få plats längs med vägen och en del grannar har redan börjat bygga schabrak till soptunnehus längs med vägen. Walk of trash så att säga.
För mig är miljövinsten lika med noll men det kan vara så att en och annan slänger tomma konservburkar i hushallsavfallet och kan lägga dom i framtiden i metall.
Vad tycker ni?
I Ronneby har vi haft två soptunnor med fyra fack i varje i fyra års tid. Detta är det bästa som hänt inom sophanteringsbranschen, vi är supernöjda.
 
Sifter Sifter skrev:
Är i en liknande situation i Malmö, löser det än så länge som du beskriver och har fått dispens 1 år. Mitt problem är att det bokstavligen inte finns någon plats för mig att ställa kärlen, bor i 50-tals radhus där uppfarten (som delas med grannen) inte är många kvadratmeter. Alternativen som finns är att antingen blockera hela gången till huset, att ställa kärlen framför värmepumpen och därmed blockera luftflödet eller att ha dem i garaget och inte få plats med så mkt annat samt allt roligt det kan innebära att ha matsopor mm i ett garage. Kommunens gehör är sådär. Det går liksom inte att bygga fram mer plats. Givet att vi idag har en återvinningsstation ca 150 m bort känns det hela närmast Kafka-likt.
Det är också problem med sorteringen inomhus. Det luktar och befrämjar bananflugor och mögel och annat. Hur ska man få plats? Det finns inga kärl till att ha inomhus. Det står bara på förpackningarna sorteras som...Inte undra på att folk skiter i att sortera. Ska man bygga om i köket? Vem betalar det? Vem betalar röjning av plats ute?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Här ska det införas ett nytt sopsorteringssystem inom nåt år som innebär att det blir två jättestora soptunnor med 4 fack i varje. En följd av fastighetsnära sopsortering som tydligen är/blir lag.
Jag sorterar redan alla fraktioner som kommer ingå i detta och behöver inte köra extra turer till befintliga sopcontainrar, dom ligger på vägen till annat. Alltså ingen miljöförbättring på mitt håll.
Däremot blir de nya tunnorna så otympliga att dom måste få plats längs med vägen och en del grannar har redan börjat bygga schabrak till soptunnehus längs med vägen. Walk of trash så att säga.
För mig är miljövinsten lika med noll men det kan vara så att en och annan slänger tomma konservburkar i hushallsavfallet och kan lägga dom i framtiden i metall.
Vad tycker ni?
4-fack är ett enkelt och bra system. Om man vill tjäna lite utrymme (och det räcker) skulle jag kolla på möjligheten till att dela på ett eller två kärl med grannen.
 
hsd
Dela med grannen går nog inte kommunen med på
 
j.f.s
Vi fick nyligen två tunnor till (fyra totalt) och faktiskt så tillåter kommunen att man delar med grannen.
 
hsd hsd skrev:
Dela med grannen går nog inte kommunen med på
Om det är för att spara plats så lär väl inte kommunen bry sig om det står 3 tunnor istället för 4. Vill man minska abonnemangsavgiften så krånglar säkert kommunen då de vill ha in maximalt med pengar.
 
hsd hsd skrev:
Dela med grannen går nog inte kommunen med på
Det kan de göra.... Beror på kommun.
 
Magnus E K
Blir spännande detta. Ingen information än så länge från min pyttekommun (Götalands minsta befolkningsmässigt) som i nuläget inte ens har matavfall separat. Jag har en enda liten grön tunna som töms varannan vecka (var tredje vid årsskiftet vart femte eller vart sjätte år). Papper, plast etc tar jag till ÅVS på cykeln (ibland till fots om det är kallt/halt, eller bara sparar längre i källaren). Behåller gärna allt som det är nu.
 
4774
Ingen information här heller i Nynäshamn kommun. Här kommer de inte kan kunna lägga ner åvc då det finns för mycket byggavfall och dyl. Har även svårt att se ekonomin i detta för bolaget som tömmer tunnan som ägs av kommunen. Finns inte pengar nog för utbyte av hela bilparken.
 
4774 4774 skrev:
Har även svårt att se ekonomin i detta för bolaget som tömmer tunnan som ägs av kommunen. Finns inte pengar nog för utbyte av hela bilparken.
Ingen fara för bolaget som har entreprenaden. Det är renhållningskollektivet, dvs alla ni kunder med sophämtning, som betalar kalaset.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ingen fara för bolaget som har entreprenaden. Det är renhållningskollektivet, dvs alla ni kunder med sophämtning, som betalar kalaset.
Den, för många, nya fastighetsnära insamlingen ska inte bekostas av kollektivet utan av de som sätter förpackningarna på marknaden. Sen blir det såklart de som köper förpackningarna i butiken som går betala ytterst.
 
4774 4774 skrev:
Här kommer de inte kan kunna lägga ner åvc då det finns för mycket byggavfall och dyl.
Är det mer byggavfall och dylikt i Nynäshamn än på andra orter i Sverige? 🤔😉
 
S
Erna113 Erna113 skrev:
Den, för många, nya fastighetsnära insamlingen ska inte bekostas av kollektivet utan av de som sätter förpackningarna på marknaden. Sen blir det såklart de som köper förpackningarna i butiken som går betala ytterst.
Ja så ska det vara. Men samtidigt skiljer sig taxan från kommun till kommun.

Kommunen får inte göra vinst på avfallshanteringen, men de får vara precis hur inkompetenta de vill och låta oss medborgare betala.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.