T Thomas_Blekinge skrev:
Här ska det införas ett nytt sopsorteringssystem inom nåt år som innebär att det blir två jättestora soptunnor med 4 fack i varje. En följd av fastighetsnära sopsortering som tydligen är/blir lag.
Jag tycker det där är onödigt gnäll. Har haft 4-fackskärl i över 20 år, och ser inte någon som helst nackdel med det.
Två tunnor tar inte så stor plats. Har en yta på c:a 1,5x0,9 m, och det räcker till utan problem. En soptunna till tar inte så mycket extra plats.

Matavfall, pappersförpackningar, färgat glas och restavfall töms varannan vecka.
Plast, ofärgat glas, metall och tidningspapper töms en gång i månaden (ibland bryr jag mig inte om att rulla fram den då den intre ens är halvfull så då blir det 2 mån istället)...
 
  • Gilla
Bjarne G
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Här ska det införas ett nytt sopsorteringssystem inom nåt år som innebär att det blir två jättestora soptunnor med 4 fack i varje. En följd av fastighetsnära sopsortering som tydligen är/blir lag.
Jag sorterar redan alla fraktioner som kommer ingå i detta och behöver inte köra extra turer till befintliga sopcontainrar, dom ligger på vägen till annat. Alltså ingen miljöförbättring på mitt håll.
Däremot blir de nya tunnorna så otympliga att dom måste få plats längs med vägen och en del grannar har redan börjat bygga schabrak till soptunnehus längs med vägen. Walk of trash så att säga.
För mig är miljövinsten lika med noll men det kan vara så att en och annan slänger tomma konservburkar i hushallsavfallet och kan lägga dom i framtiden i metall.
Vad tycker ni?
Har haft sådana kärl i många år l Saxemara.Funkar hur bra som helst.Skönt att slippa åka iväg till sorteringscentral. som man gjorde förr.Kärlen står vid tomtgränsen.Behövs inga hus som skyddar i södra Sverige det är trams snö är ju bristvara här.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bjarne G
  • Laddar…
Satsuki
Vi har haft 4-fackskärl sedan vi flyttade hit för 16 år sedan. Finns självklart fördelar och nackdelar med allt.

Våra kärl är asymmetriska inuti, vilket gör att vi har mer plats för restavfall och mindre för komposterbart avfall, ihängstunnan är också asymmetrisk så vi har orimligt mycket plats för tidningar (vem har dagstidning varje dag numera?) och mindre för förgat glas. Tunnan töms varannan vecka vilket är precis lagom. Nackdelen är fluglarver 1-2 månader på sommaren 🤮(beror på temperatur)

Vårt andra kärl är också asymmetrisk med större plats för plast än kartong, och mer plats för metall än ofärgat glas. Det töms var 4e vecka och här räcker inte kartongfacket till. Jag vet att vissa tunnor har likstora fack eller mer plats för kartong, men enl vårt renhållningsbolag är det en slump vilket man får 🤷🏼‍♀️

Trots vissa nackdelar skulle jag aldrig någonsin vilja gå tillbaka till att samla osorterat och sortera själv på ÅVC… föräldrarna fick 4-fackskärl nyligen (innan hade de en större uppsättning byttor och hinkar i garaget där de sorterade och sedan körde iväg med det). De var skeptiska av samma skäl som anges i många andra inlägg. Nu vill de inte byta, för det är så skönt att slippa köra iväg själv och att slippa ha uppställningen i garaget….
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Här ska det införas ett nytt sopsorteringssystem inom nåt år som innebär att det blir två jättestora soptunnor med 4 fack i varje. En följd av fastighetsnära sopsortering som tydligen är/blir lag.
Jag sorterar redan alla fraktioner som kommer ingå i detta och behöver inte köra extra turer till befintliga sopcontainrar, dom ligger på vägen till annat. Alltså ingen miljöförbättring på mitt håll.
Däremot blir de nya tunnorna så otympliga att dom måste få plats längs med vägen och en del grannar har redan börjat bygga schabrak till soptunnehus längs med vägen. Walk of trash så att säga.
För mig är miljövinsten lika med noll men det kan vara så att en och annan slänger tomma konservburkar i hushallsavfallet och kan lägga dom i framtiden i metall.
Vad tycker ni?
Har vi haft hur länge som helst
Så stora är de inte!
 
Många klagar på att flera tunnor tar plats och är bökiga att dra fram till vägen. Min fråga är om man inte bara kan fortsätta som tidigare om man vill? Alltså enbart använda tunnan för restavfall och själv åka iväg med papper, glas, metall och så vidare, när det passar?
 
Vi skall få detta system i början på nästa år, och jag ser fram emot det!

Har en sommargranne som har systemet där han bor, och han sa att det tog någon vecka innan han vande sig och lärde sig systemet, sen funkar det bra och enkelt enligt honom.

Som det är för min del idag tycker jag det är besvärligt, för "min" återvinningsstation ligger lite fel, så det blir oftast att jag åker extra för att slänga allt, och då blir det att man gör det så sällan att man får överfullt med skräp här hemma innan jag åker....
 
  • Gilla
Gamle Julius
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Många klagar på att flera tunnor tar plats och är bökiga att dra fram till vägen. Min fråga är om man inte bara kan fortsätta som tidigare om man vill? Alltså enbart använda tunnan för restavfall och själv åka iväg med papper, glas, metall och så vidare, när det passar?
Det kan man såklart göra. Men det är inte att man får möjlighet till att sortera papper/plast m.m. hemmavid som stör mig. Det är att facket för hushållsavfall blir mindre och töms 1 gång i månaden hos oss.

Sen slopar de den viktbaserade taxan, alltså man får betala samma avgift oavsett hur mycket man hivar. Vilket blir en avgiftshöjning i praktiken för alla.
 
  • Gilla
Gamle Julius
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Det är att facket för hushållsavfall blir mindre och töms 1 gång i månaden hos oss.
Ja det skulle även störa mig.
 
  • Gilla
Gamle Julius
  • Laddar…
Hos oss tömmer de restavfall var tredje gång, alltså sex veckor mellan. Spelar ingen roll för oss, men det måste vara jobbigt för de som slänger blöjor och sånt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
T
A atomlab skrev:
Den där lösningen har även vi fått presenterad. Lägg då till att vi även har en extra trädgårdsavfalls tunna på 58cm.
Samma här. Som jag tolkar det (jag kan ha fel) krävs det dessutom bygglov om man vill ställa upp fyra tunnor tillsammans.
 
T tanaris skrev:
Samma här. Som jag tolkar det (jag kan ha fel) krävs det dessutom bygglov om man vill ställa upp fyra tunnor tillsammans.
I vilken kommun krävs bygglov för att ställa fyra soptunnor på rad?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Hos oss tömmer de restavfall var tredje gång, alltså sex veckor mellan. Spelar ingen roll för oss, men det måste vara jobbigt för de som slänger blöjor och sånt.
Verkar ju tokigt.
Vi har som de flesta verkar det
Varannan vecka
Restavfall, matavfall, färgat glas och tidningar
Var 4:e vecka
Plast, papper, ofärgat glas och metall
Man har lärt sig vika och komprimera plast och papper, som är de som lättast fylls.
 
T tanaris skrev:
Stockholm, enligt den här sidan:
Verkar ju helt befängt om alla villaägare skulle behöva söka bygglov för att förvara de avfallsbehållare kommunen tilldelar dem. Men i Stockholm kanske det aldrig normalt blir aktuellt med fler än tre avfallsbehållare?

Någon som vet vad de menar med ”avfallskärl” nedan?

Text om att bygglov krävs för fler än tre avfallsbehållare utomhus, exempel avfallskärl eller avfallsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Alfredo Alfredo skrev:
Verkar ju helt befängt om alla villaägare skulle behöva söka bygglov för att förvara de avfallsbehållare kommunen tilldelar dem. Men i Stockholm kanske det aldrig normalt blir aktuellt med fler än tre avfallsbehållare?

Någon som vet vad de menar med ”avfallskärl” nedan?

[bild]
Det verkar vara de vanliga behållarna: https://www.stockholmvattenochavfal...illa/riktlinjer/bestammelser-for-avfallskarl/

Tre blir standard i Stockholm, den fjärde är en tilläggstjänst för trädgårdsavfall för de som vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.