36 015 läst ·
562 svar
36k läst
562 svar
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
Jag tycker det där är onödigt gnäll. Har haft 4-fackskärl i över 20 år, och ser inte någon som helst nackdel med det.T Thomas_Blekinge skrev:
Två tunnor tar inte så stor plats. Har en yta på c:a 1,5x0,9 m, och det räcker till utan problem. En soptunna till tar inte så mycket extra plats.
Matavfall, pappersförpackningar, färgat glas och restavfall töms varannan vecka.
Plast, ofärgat glas, metall och tidningspapper töms en gång i månaden (ibland bryr jag mig inte om att rulla fram den då den intre ens är halvfull så då blir det 2 mån istället)...
Har haft sådana kärl i många år l Saxemara.Funkar hur bra som helst.Skönt att slippa åka iväg till sorteringscentral. som man gjorde förr.Kärlen står vid tomtgränsen.Behövs inga hus som skyddar i södra Sverige det är trams snö är ju bristvara här.T Thomas_Blekinge skrev:Här ska det införas ett nytt sopsorteringssystem inom nåt år som innebär att det blir två jättestora soptunnor med 4 fack i varje. En följd av fastighetsnära sopsortering som tydligen är/blir lag.
Jag sorterar redan alla fraktioner som kommer ingå i detta och behöver inte köra extra turer till befintliga sopcontainrar, dom ligger på vägen till annat. Alltså ingen miljöförbättring på mitt håll.
Däremot blir de nya tunnorna så otympliga att dom måste få plats längs med vägen och en del grannar har redan börjat bygga schabrak till soptunnehus längs med vägen. Walk of trash så att säga.
För mig är miljövinsten lika med noll men det kan vara så att en och annan slänger tomma konservburkar i hushallsavfallet och kan lägga dom i framtiden i metall.
Vad tycker ni?
Redigerat:
Vi har haft 4-fackskärl sedan vi flyttade hit för 16 år sedan. Finns självklart fördelar och nackdelar med allt.
Våra kärl är asymmetriska inuti, vilket gör att vi har mer plats för restavfall och mindre för komposterbart avfall, ihängstunnan är också asymmetrisk så vi har orimligt mycket plats för tidningar (vem har dagstidning varje dag numera?) och mindre för förgat glas. Tunnan töms varannan vecka vilket är precis lagom. Nackdelen är fluglarver 1-2 månader på sommaren 🤮(beror på temperatur)
Vårt andra kärl är också asymmetrisk med större plats för plast än kartong, och mer plats för metall än ofärgat glas. Det töms var 4e vecka och här räcker inte kartongfacket till. Jag vet att vissa tunnor har likstora fack eller mer plats för kartong, men enl vårt renhållningsbolag är det en slump vilket man får 🤷🏼♀️
Trots vissa nackdelar skulle jag aldrig någonsin vilja gå tillbaka till att samla osorterat och sortera själv på ÅVC… föräldrarna fick 4-fackskärl nyligen (innan hade de en större uppsättning byttor och hinkar i garaget där de sorterade och sedan körde iväg med det). De var skeptiska av samma skäl som anges i många andra inlägg. Nu vill de inte byta, för det är så skönt att slippa köra iväg själv och att slippa ha uppställningen i garaget….
Våra kärl är asymmetriska inuti, vilket gör att vi har mer plats för restavfall och mindre för komposterbart avfall, ihängstunnan är också asymmetrisk så vi har orimligt mycket plats för tidningar (vem har dagstidning varje dag numera?) och mindre för förgat glas. Tunnan töms varannan vecka vilket är precis lagom. Nackdelen är fluglarver 1-2 månader på sommaren 🤮(beror på temperatur)
Vårt andra kärl är också asymmetrisk med större plats för plast än kartong, och mer plats för metall än ofärgat glas. Det töms var 4e vecka och här räcker inte kartongfacket till. Jag vet att vissa tunnor har likstora fack eller mer plats för kartong, men enl vårt renhållningsbolag är det en slump vilket man får 🤷🏼♀️
Trots vissa nackdelar skulle jag aldrig någonsin vilja gå tillbaka till att samla osorterat och sortera själv på ÅVC… föräldrarna fick 4-fackskärl nyligen (innan hade de en större uppsättning byttor och hinkar i garaget där de sorterade och sedan körde iväg med det). De var skeptiska av samma skäl som anges i många andra inlägg. Nu vill de inte byta, för det är så skönt att slippa köra iväg själv och att slippa ha uppställningen i garaget….
Redigerat:
Har vi haft hur länge som helstT Thomas_Blekinge skrev:Här ska det införas ett nytt sopsorteringssystem inom nåt år som innebär att det blir två jättestora soptunnor med 4 fack i varje. En följd av fastighetsnära sopsortering som tydligen är/blir lag.
Jag sorterar redan alla fraktioner som kommer ingå i detta och behöver inte köra extra turer till befintliga sopcontainrar, dom ligger på vägen till annat. Alltså ingen miljöförbättring på mitt håll.
Däremot blir de nya tunnorna så otympliga att dom måste få plats längs med vägen och en del grannar har redan börjat bygga schabrak till soptunnehus längs med vägen. Walk of trash så att säga.
För mig är miljövinsten lika med noll men det kan vara så att en och annan slänger tomma konservburkar i hushallsavfallet och kan lägga dom i framtiden i metall.
Vad tycker ni?
Så stora är de inte!
Många klagar på att flera tunnor tar plats och är bökiga att dra fram till vägen. Min fråga är om man inte bara kan fortsätta som tidigare om man vill? Alltså enbart använda tunnan för restavfall och själv åka iväg med papper, glas, metall och så vidare, när det passar?
Vi skall få detta system i början på nästa år, och jag ser fram emot det!
Har en sommargranne som har systemet där han bor, och han sa att det tog någon vecka innan han vande sig och lärde sig systemet, sen funkar det bra och enkelt enligt honom.
Som det är för min del idag tycker jag det är besvärligt, för "min" återvinningsstation ligger lite fel, så det blir oftast att jag åker extra för att slänga allt, och då blir det att man gör det så sällan att man får överfullt med skräp här hemma innan jag åker....
Har en sommargranne som har systemet där han bor, och han sa att det tog någon vecka innan han vande sig och lärde sig systemet, sen funkar det bra och enkelt enligt honom.
Som det är för min del idag tycker jag det är besvärligt, för "min" återvinningsstation ligger lite fel, så det blir oftast att jag åker extra för att slänga allt, och då blir det att man gör det så sällan att man får överfullt med skräp här hemma innan jag åker....
Det kan man såklart göra. Men det är inte att man får möjlighet till att sortera papper/plast m.m. hemmavid som stör mig. Det är att facket för hushållsavfall blir mindre och töms 1 gång i månaden hos oss.Alfredo skrev:
Sen slopar de den viktbaserade taxan, alltså man får betala samma avgift oavsett hur mycket man hivar. Vilket blir en avgiftshöjning i praktiken för alla.
Stockholm, enligt den här sidan: https://bygglov.stockholm/nar-behov...a-till/avfallshantering-och-avfallsbehallare/F fribygg skrev:
Verkar ju tokigt.K Kirre2 skrev:
Vi har som de flesta verkar det
Varannan vecka
Restavfall, matavfall, färgat glas och tidningar
Var 4:e vecka
Plast, papper, ofärgat glas och metall
Man har lärt sig vika och komprimera plast och papper, som är de som lättast fylls.
Verkar ju helt befängt om alla villaägare skulle behöva söka bygglov för att förvara de avfallsbehållare kommunen tilldelar dem. Men i Stockholm kanske det aldrig normalt blir aktuellt med fler än tre avfallsbehållare?T tanaris skrev:
Någon som vet vad de menar med ”avfallskärl” nedan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar vara de vanliga behållarna: https://www.stockholmvattenochavfal...illa/riktlinjer/bestammelser-for-avfallskarl/Alfredo skrev:
Tre blir standard i Stockholm, den fjärde är en tilläggstjänst för trädgårdsavfall för de som vill.