4774 4774 skrev:
Ingen information här heller i Nynäshamn kommun. Här kommer de inte kan kunna lägga ner åvc då det finns för mycket byggavfall och dyl.
Är nog inga ÅVC som påverkas av detta utan det som brukar kallas ÅVS, Återvinningsstationer, dvs där man lämnar förpackningar/tidningar och finns på många platser i kommunerna.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Satsuki
A AndersS skrev:
Är nog inga ÅVC som påverkas av detta utan det som brukar kallas ÅVS, Återvinningsstationer, dvs där man lämnar förpackningar/tidningar och finns på många platser i kommunerna.
Vi har både fyrfackskärl och 2 st återvinningsstation i byn (6000 invånare). Har varit så i mer än 10 år och inga indikationer på att de skulle lägga ner ÅVS.
ÅVC har vi 2 st i Lunds kommun och de lär de absolut inte lägga ner, även om de sista åren begränsat antal fria besök till 25 per person m körkort…
 
Satsuki Satsuki skrev:
även om de sista åren begränsat antal fria besök till 25 per person m körkort…
Som vanlig villaägare är det väl knappast något problem.😃
 
Magnus E K
Hur fungerar det med kontrollen för er som har ett begränsat antal besök på ÅVC? Finns inget sånt system här och jag får erkänna att jag aldrig någonsin (under 10 års tid) varit på ÅVC i min egen kommun, eftersom jag har halva avståndet till och bättre öppettider i grannkommunen. Blir lite jobbigt om de börjar kolla så att jag inte kan åka dit längre...
 
U
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hur fungerar det med kontrollen för er som har ett begränsat antal besök på ÅVC? Finns inget sånt system här och jag får erkänna att jag aldrig någonsin (under 10 års tid) varit på ÅVC i min egen kommun, eftersom jag har halva avståndet till och bättre öppettider i grannkommunen. Blir lite jobbigt om de börjar kolla så att jag inte kan åka dit längre...
Det är bom för att komma in och vi blippar våra kökort, eller om man inte har körkort kan man få ett plastkort med streckkod som är knutet till ens fastighet.
 
Satsuki
A AndersS skrev:
Som vanlig villaägare är det väl knappast något problem.😃
Nej, oftast inte. Kanske möjligen om genomför en omfattande renovering och trädgårdsanläggning?
 
Satsuki Satsuki skrev:
Nej, oftast inte. Kanske möjligen om genomför en omfattande renovering och trädgårdsanläggning?
Hade det varit så för mig hade jag utan problem betalat för några besök utöver de 25 alt. 50 besöken/år kostnadsfritt. Men ser det som vi nu diskuterar en hypotetisk situation, något enstaka år.
Vi har inte någon begränsning vid någon av våra fastigheter i två olika kommuner.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hur fungerar det med kontrollen för er som har ett begränsat antal besök på ÅVC? Finns inget sånt system här och jag får erkänna att jag aldrig någonsin (under 10 års tid) varit på ÅVC i min egen kommun, eftersom jag har halva avståndet till och bättre öppettider i grannkommunen. Blir lite jobbigt om de börjar kolla så att jag inte kan åka dit längre...
får man transportera sopor över kommungränser?
 
S
J jannebmw skrev:
får man transportera sopor över kommungränser?
Får och får.... det är väl bara att göra, :)
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
får man transportera sopor över kommungränser?
Vad avser du med sopor och vilka volymer?
Har man två fastigheter tar man väl med det i "normala" mängder, kan även lasta en släpa om öppentider inte passar. Man kan ju ha en fastighet med fritidshusabonnemang men använder lite före och efter tömningsperioden.
 
F
T Thomas_Blekinge skrev:
Här ska det införas ett nytt sopsorteringssystem inom nåt år som innebär att det blir två jättestora soptunnor med 4 fack i varje. En följd av fastighetsnära sopsortering som tydligen är/blir lag.
Jag sorterar redan alla fraktioner som kommer ingå i detta och behöver inte köra extra turer till befintliga sopcontainrar, dom ligger på vägen till annat. Alltså ingen miljöförbättring på mitt håll.
Däremot blir de nya tunnorna så otympliga att dom måste få plats längs med vägen och en del grannar har redan börjat bygga schabrak till soptunnehus längs med vägen. Walk of trash så att säga.
För mig är miljövinsten lika med noll men det kan vara så att en och annan slänger tomma konservburkar i hushallsavfallet och kan lägga dom i framtiden i metall.
Vad tycker ni?
Haft 4 fack i över 10 år. Tycker det är toppen, blir betydligt mindre sopsamlande i garaget.
 
  • Gilla
Renovatorus
  • Laddar…
F
J jannebmw skrev:
får man transportera sopor över kommungränser?
Min farsa gjorde det ett bra tag. Var idioter på hans ÅVC dessvärre.
 
F Fideliox skrev:
Min farsa gjorde det ett bra tag. Var idioter på hans ÅVC dessvärre.
Men hur visste de var det kom ifrån? Eller var problemen antal fria besök?
 
U
A AndersS skrev:
Men hur visste de var det kom ifrån? Eller var problemen antal fria besök?
Hos oss började de med regleringen för att företag åkte in och slängde soppor utan att betala för sig. Och när de konfronterades så hävdade de att det var privat.

Vi har 20 besök per fastighet/lägenhet. Vi har renoverat väldigt mycket senaste 4 åren och vi har aldrig kommit upp i så många besök, högra på ett år tror jag va 18st
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
F
A AndersS skrev:
Men hur visste de var det kom ifrån? Eller var problemen antal fria besök?
Mja alltså i hans hemkommun jobbade en idiot. Man fick inte slänga t ex tomma plastdunkar mm. Han fick sparken tillslut. Under tiden fick de flesta köra till grannkommunens åvc. Ingen som kollade var soporna kom ifrån då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.