36 025 läst ·
562 svar
36k läst
562 svar
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
Är nog inga ÅVC som påverkas av detta utan det som brukar kallas ÅVS, Återvinningsstationer, dvs där man lämnar förpackningar/tidningar och finns på många platser i kommunerna.4774 skrev:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Vi har både fyrfackskärl och 2 st återvinningsstation i byn (6000 invånare). Har varit så i mer än 10 år och inga indikationer på att de skulle lägga ner ÅVS.A AndersS skrev:
ÅVC har vi 2 st i Lunds kommun och de lär de absolut inte lägga ner, även om de sista åren begränsat antal fria besök till 25 per person m körkort…
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Hur fungerar det med kontrollen för er som har ett begränsat antal besök på ÅVC? Finns inget sånt system här och jag får erkänna att jag aldrig någonsin (under 10 års tid) varit på ÅVC i min egen kommun, eftersom jag har halva avståndet till och bättre öppettider i grannkommunen. Blir lite jobbigt om de börjar kolla så att jag inte kan åka dit längre...
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Det är bom för att komma in och vi blippar våra kökort, eller om man inte har körkort kan man få ett plastkort med streckkod som är knutet till ens fastighet.Magnus E K skrev:
Hur fungerar det med kontrollen för er som har ett begränsat antal besök på ÅVC? Finns inget sånt system här och jag får erkänna att jag aldrig någonsin (under 10 års tid) varit på ÅVC i min egen kommun, eftersom jag har halva avståndet till och bättre öppettider i grannkommunen. Blir lite jobbigt om de börjar kolla så att jag inte kan åka dit längre...
Hade det varit så för mig hade jag utan problem betalat för några besök utöver de 25 alt. 50 besöken/år kostnadsfritt. Men ser det som vi nu diskuterar en hypotetisk situation, något enstaka år.Satsuki skrev:
Vi har inte någon begränsning vid någon av våra fastigheter i två olika kommuner.
får man transportera sopor över kommungränser?Magnus E K skrev:
Hur fungerar det med kontrollen för er som har ett begränsat antal besök på ÅVC? Finns inget sånt system här och jag får erkänna att jag aldrig någonsin (under 10 års tid) varit på ÅVC i min egen kommun, eftersom jag har halva avståndet till och bättre öppettider i grannkommunen. Blir lite jobbigt om de börjar kolla så att jag inte kan åka dit längre...
Vad avser du med sopor och vilka volymer?J jannebmw skrev:
Har man två fastigheter tar man väl med det i "normala" mängder, kan även lasta en släpa om öppentider inte passar. Man kan ju ha en fastighet med fritidshusabonnemang men använder lite före och efter tömningsperioden.
Haft 4 fack i över 10 år. Tycker det är toppen, blir betydligt mindre sopsamlande i garaget.T Thomas_Blekinge skrev:Här ska det införas ett nytt sopsorteringssystem inom nåt år som innebär att det blir två jättestora soptunnor med 4 fack i varje. En följd av fastighetsnära sopsortering som tydligen är/blir lag.
Jag sorterar redan alla fraktioner som kommer ingå i detta och behöver inte köra extra turer till befintliga sopcontainrar, dom ligger på vägen till annat. Alltså ingen miljöförbättring på mitt håll.
Däremot blir de nya tunnorna så otympliga att dom måste få plats längs med vägen och en del grannar har redan börjat bygga schabrak till soptunnehus längs med vägen. Walk of trash så att säga.
För mig är miljövinsten lika med noll men det kan vara så att en och annan slänger tomma konservburkar i hushallsavfallet och kan lägga dom i framtiden i metall.
Vad tycker ni?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Hos oss började de med regleringen för att företag åkte in och slängde soppor utan att betala för sig. Och när de konfronterades så hävdade de att det var privat.A AndersS skrev:
Vi har 20 besök per fastighet/lägenhet. Vi har renoverat väldigt mycket senaste 4 åren och vi har aldrig kommit upp i så många besök, högra på ett år tror jag va 18st
Mja alltså i hans hemkommun jobbade en idiot. Man fick inte slänga t ex tomma plastdunkar mm. Han fick sparken tillslut. Under tiden fick de flesta köra till grannkommunens åvc. Ingen som kollade var soporna kom ifrån då.A AndersS skrev: