F Fideliox skrev:
Mja alltså i hans hemkommun jobbade en idiot. Man fick inte slänga t ex tomma plastdunkar mm. Han fick sparken tillslut. Under tiden fick de flesta köra till grannkommunens åvc. Ingen som kollade var soporna kom ifrån då.
Oki, det var personalproblem.
De vi har i de här två kommunerna är bra att ha att göra med. De kan se det praktiska, t ex. att det mesta brinner vid 1000 grader i värmeverket.😉
 
J jannebmw skrev:
får man transportera sopor över kommungränser?
privatpersoner får inte transportera hushållsavfall men andra sopor går bra
 
T tergo skrev:
privatpersoner får inte transportera hushållsavfall men andra sopor går bra
Låter ju helt tokigt, men med vetskap om vilka som stiftar lagar blir man tyvärr inte förvånad.

Men för att få lite klarhet i idiotin. Begår jag ett lagbrott i följande fall.

1. Tar en kexchoklad inomhus och börjar äta på den medan jag går ut till bilen som står parkerad på tomten.

2. Tar sista tuggan innan jag kommit fram till bilen och tar med förpackningen in (chokladförpackningen räknas rimligtvis som hushållsavfall) och lägger den i bilen.

3. Kör iväg ut på allmän väg. Begår jag lagbrott nu?

4. Korsar en kommungräns. Eller nu?

Om detta var olagligt, hade det varit lagligt ifall jag öppnat kexchokladen i bilen utanför min egen tomt?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
L lbgu skrev:
. Kör iväg ut på allmän väg. Begår jag lagbrott nu?
teoretisk ja, men man kan transportera förpackningar till ÅVC
 
Redigerat:
S
J jannebmw skrev:
får man transportera sopor över kommungränser?
Nej, jo förresten. Grejen är att du måste betala för din tipp i annan kommun. Egentligen skall du legitimera dig eller visa ditt soptippskort. Saknar du kort så får du betala. I vår kommun läser man av körkortet och där står hur många tillfällen du har kvar.

Slutsats: tippa hur mycket du vill, var som helst- men du måste betala.

Någon nämnde sommarstuga och begränsat turistsoptippskort.

Finns undantag. Man kan smita in med sopor. Man kan utnyttja personalen och slänga gratis. Man kan åka upp till Norrland 200 mil och antagligen slänga gratis i Abborrträsk eller annat bra avbefolkat plats.. :-)
 
F
S styren skrev:
Finns undantag. Man kan smita in med sopor. Man kan utnyttja personalen och slänga gratis. Man kan åka upp till Norrland 200 mil och antagligen slänga gratis i Abborrträsk eller annat bra avbefolkat plats.. :)
Varför bemöda sig med det? Många dumpar ju toastolar och allt möjligt lite varstans.
 
asdf123
L lbgu skrev:
Låter ju helt tokigt, men med vetskap om vilka som stiftar lagar blir man tyvärr inte förvånad.

Men för att få lite klarhet i idiotin. Begår jag ett lagbrott i följande fall.

1. Tar en kexchoklad inomhus och börjar äta på den medan jag går ut till bilen som står parkerad på tomten.

2. Tar sista tuggan innan jag kommit fram till bilen och tar med förpackningen in (chokladförpackningen räknas rimligtvis som hushållsavfall) och lägger den i bilen.

3. Kör iväg ut på allmän väg. Begår jag lagbrott nu?

4. Korsar en kommungräns. Eller nu?

Om detta var olagligt, hade det varit lagligt ifall jag öppnat kexchokladen i bilen utanför min egen tomt?
Jag undrar samma sak fast gällande plopp.
 
  • Haha
  • Gilla
ArbogaHenrik och 1 till
  • Laddar…
S
F Fideliox skrev:
Varför bemöda sig med det? Många dumpar ju toastolar och allt möjligt lite varstans.
Ja, är det för dyra priser så hamnar det i skogen.
Själv har jag kört byggavfall, gips etc. till andra kommuner. Detta var för ca 15 år sedan då jag byggde. Redan på den tiden hade kommunerna endast tömning för kommuninnevånare.

Priset för osorterat var 4000 kr kubiken eller något åt det hållet. Min rekordresa var 8 mil till annan kommun med gips. Svåraste materialet att bli av med var tryckt virke.
 
J jannebmw skrev:
får man transportera sopor över kommungränser?
Formellt får man nog inte transportera sopor överhuvudtaget som privatperson.

OM man hade fått transportera sopor hade man ju knappast behövt nått sopabonemang om man har fritidshus ( med låg eller tillfällig användning) i samma kommun som man bor, då hade man ju kunnat ta hem soporna och slänga dem i permanent boendets sophantering.
 
Magnus E K
Aha, så om min grannkommun inför kort/legitimering/bom kan jag fortsätta slänga saker där, bara att jag får betala en slant då jag inte bor i den kommunen. Helt ok, slänger inga mängder så särskilt dyrt lär det inte bli. När det blir dags för storrenoveringar (takbyte, bila upp hela källargolvet och sånt) kommer jag ändå beställa containrar för att slippa åka iväg och slänga själv.

Slänga i skogen skulle aldrig falla mig in; när jag hittar större mängder skräp i naturen som inte hör hemma där kan jag ligga vaken halva natten och fundera över vilken form av tortyr den som slängt det där borde utsättas för.
 
S
Magnus E K Magnus E K skrev:
Aha, så om min grannkommun inför kort/legitimering/bom kan jag fortsätta slänga saker där, bara att jag får betala en slant då jag inte bor i den kommunen. Helt ok, slänger inga mängder så särskilt dyrt lär det inte bli. När det blir dags för storrenoveringar (takbyte, bila upp hela källargolvet och sånt) kommer jag ändå beställa containrar för att slippa åka iväg och slänga själv.

Slänga i skogen skulle aldrig falla mig in; när jag hittar större mängder skräp i naturen som inte hör hemma där kan jag ligga vaken halva natten och fundera över vilken form av tortyr den som slängt det där borde utsättas för.
Tror inte att det finns enhetlig överenskommelse mellan landets alla kommuner. Möjligen att kommunen känner till och samarbetar med närmsta kommun. Min erfarenhet bygger på vad jag varit med om- och allt handlar om byggsopor för mig. Precis som du tar upp i ditt exempel så byggde jag i en kommun, och bodde på annan. Byggde dessutom sommarstuga i en tredje kommun. Blir gärna lite transporter då.
 
F fribygg skrev:
Formellt får man nog inte transportera sopor överhuvudtaget som privatperson.

OM man hade fått transportera sopor hade man ju knappast behövt nått sopabonemang om man har fritidshus ( med låg eller tillfällig användning) i samma kommun som man bor, då hade man ju kunnat ta hem soporna och slänga dem i permanent boendets sophantering.
I vissa kommuner behöver man inte betala för sophämtning vid fritidshuset om man bor i samma kommun som man har fritidshus.
 
4774
Alfredo Alfredo skrev:
Är det mer byggavfall och dylikt i Nynäshamn än på andra orter i Sverige? 🤔😉
Garanterat mer än i stan 😂
 
4774 4774 skrev:
Garanterat mer än i stan 😂
I Sthlm, Gbg och en del universitets städer byts det en massa kök som inte ens fyllt 15år pga att de inte har rätt färg, är moderna/ i köparens smak, det torde innebära ganska stora byggavfalls mängder då golv och vitvaror ofta byts samtidigt.
Dessutom har Stockholm rätt mycket turister och besökare från andra delar av landet som kommer för att roa sig och konsumera, det för med sej mycket avfall från hotell och restauranger.
Den större staden lär producera betydligt mer byggavfall och annat avfall än lilla Nynäshamn oavsett om man räknar per capita eller i ton.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
F fribygg skrev:
I Sthlm, Gbg och en del universitets städer byts det en massa kök som inte ens fyllt 15år pga att de inte har rätt färg, är moderna/ i köparens smak, det torde innebära ganska stora byggavfalls mängder då golv och vitvaror ofta byts samtidigt.
Dessutom har Stockholm rätt mycket turister och besökare från andra delar av landet som kommer för att roa sig och konsumera, det för med sej mycket avfall från hotell och restauranger.
Den större staden lär producera betydligt mer byggavfall och annat avfall än lilla Nynäshamn oavsett om man räknar per capita eller i ton.
Var bränner Stockholm restavfall, för Värtaverket använder väl biomassa. Kollade på deras ML-system för att minimera driftstörningar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.