36 016 läst ·
562 svar
36k läst
562 svar
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
Jag gissar att man avser containrar..Alfredo skrev:
När vi fick infon för n ågra år sedan uttryckte vi oss på liknande sätt men ganska snart efter införandet insåg vi fördelarna. Vi har 11 fack för olika fraktioner och det räcker till för det mesta.
- Mer plats i garaget, där vi tidigare hade de olika samlingskärlen
- Om man har en plats vid tomtgräns är det väldigt skönt att slippa soptunnan vid huset mht lukt sommartid från matavfall (skaldjur och fiskrens)
- Då vi har kärl i köket för det som blir mest av, vilket gör att man inte behöver tömma varje gång man får fraktioner.
Det som jag hört som en nackdel är vid de tillfällen när vägen fram till sopkärlen är för smal för de sopbilar som kommer med de nya kärlen, då får de dra kärlen till den bredare vägen.
//Tommy
- Mer plats i garaget, där vi tidigare hade de olika samlingskärlen
- Om man har en plats vid tomtgräns är det väldigt skönt att slippa soptunnan vid huset mht lukt sommartid från matavfall (skaldjur och fiskrens)
- Då vi har kärl i köket för det som blir mest av, vilket gör att man inte behöver tömma varje gång man får fraktioner.
Det som jag hört som en nackdel är vid de tillfällen när vägen fram till sopkärlen är för smal för de sopbilar som kommer med de nya kärlen, då får de dra kärlen till den bredare vägen.
//Tommy
Nej, siten är ju inte direkt något under av tydlighet. De verkar inte göra någon direkt skillnad på om man vill smälla upp ett par 35-våningshus eller bara en liten stödmur. Men jag löser det som sagt på enklaste sättet, så jag slipper bry mig.BirgitS skrev:
Vaknade i natt av en mardröm där jag fått föreläggande för att jag hade för många sopkärl på tomten. Kommunen slog dövörat till när jag sa att det är ju ni som ställt dit alla. Det vart ändå mitt problem 😂
Så jag googlade upp detta som står på Nackas hemsida. Även om vi är nära så är det inte riktigt 6m3. än sålänge kan tilläggas.
"5.2 BYGGLOV OCH BYGGANMÄLANFör ny- och ombyggnad som rör avfallshanteringen krävs normalt antingen en ansökan om byggloveller en bygganmälan. Om man är osäker på vad som gäller eller har frågor kan man kontakta Stadsbyggnadsservice på Nacka kommun.Bygglov kan bland annat behövas för att:
• Uppföra en ny byggnad eller ändra användningen av en lokal till fastighetsutrymme.
• Fasadändring, till exempel ny dörr i fasad.
• Etablera uppställningsplats för fler än tre avfallsbehållare om deras sammanlagda volym ovanmark överstiger 6 m3."
Så jag googlade upp detta som står på Nackas hemsida. Även om vi är nära så är det inte riktigt 6m3. än sålänge kan tilläggas.
"5.2 BYGGLOV OCH BYGGANMÄLANFör ny- och ombyggnad som rör avfallshanteringen krävs normalt antingen en ansökan om byggloveller en bygganmälan. Om man är osäker på vad som gäller eller har frågor kan man kontakta Stadsbyggnadsservice på Nacka kommun.Bygglov kan bland annat behövas för att:
• Uppföra en ny byggnad eller ändra användningen av en lokal till fastighetsutrymme.
• Fasadändring, till exempel ny dörr i fasad.
• Etablera uppställningsplats för fler än tre avfallsbehållare om deras sammanlagda volym ovanmark överstiger 6 m3."
Räkna med att det är det absolut sämsta räknesättet för medborgarens sätt räknat. Dvs yttermåttet. Lite som med attefallare. Man straffas för att bygga ett välisolerat hus då det är yttermåtten som räknas.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Förmodligen räknar de hur mycket sopkärlen innehåller. Mina fyrfackskärl rymmer 370 liter var. Det står på locket för den som undrar. Det är alltså svårt att uppnå flera kubikmeters sopkärlsvolym för ett vanligt hushåll.VidarH skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Att ta bort återvinningsstationerna vore tråkigt. Vi fyller 1-2 50ls IKEA-lådor med plast och 1-250ls med kartong i veckan med 3 barn(två tonåringar). Återvinningsstationen ligger på vägen till jobbet för mig och Sambon.Pjosk75 skrev:
Efter att den fastighetsnära insamlingen införts i alla kommuner senast 1 januari 2027 så kommer troligen de återvinningsstationer som finns idag att försvinna. Så då har du ingen annan plats att lämna dina förpackningar på än de 2 behållare du har hemma. Så det är bara att hitta en lämplig plats på din fastighet där de kan stå antingen så att de kan tömmas direkt eller att du rullar fram dem vid varje tämkingstillfälle.
Det finns tydligen några kommunen som har 4 tunnor med 2 fack i varje. Så 2 tunnor med 4 fack är klart lättare att hitta plats för.
Vi får väl hoppas att dessa nya tunnor har 100ls fack för både plast och kartong och börjar tömmas varje vecka istället för varannan helt enkelt...
Vi tog alltid med oss skräpet på vägen när vi skulle handla. Ingen extra körning med andra ord.il_duce skrev:
I och med att det verkar fungera olika i olika kommuner blir det nog svårt att räkna på miljövinsten. Vi har bara extra kärl för plast och papper, så vi måste fortfarande åka till återvinningstationen för glas, tidningar och metall. I och med att hämtningarna dessutom sker mindre frekvent, måste vi även åka med papper och plast när det blir fullt. Restavfallet (som hämtas var sjätte vecka) som inte får plats vet jag inte riktigt vad vi ska göra med... blir väl en biltur till återvinningscentralen varannan dag.
Restavfall kan man väl inte slänga på återvinningscentralen? Det blir väl snarare en tur till nån rastplats med soptunna...asdf123 skrev:
Vi tog alltid med oss skräpet på vägen när vi skulle handla. Ingen extra körning med andra ord.
I och med att det verkar fungera olika i olika kommuner blir det nog svårt att räkna på miljövinsten. Vi har bara extra kärl för plast och papper, så vi måste fortfarande åka till återvinningstationen för glas, tidningar och metall. I och med att hämtningarna dessutom sker mindre frekvent, måste vi även åka med papper och plast när det blir fullt. Restavfallet (som hämtas var sjätte vecka) som inte får plats vet jag inte riktigt vad vi ska göra med... blir väl en biltur till återvinningscentralen varannan dag.