36 019 läst ·
562 svar
36k läst
562 svar
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
Jag har det hemma och tycker att det är görbra, jag byggde ett ribbstaket mot tomten så vi lägger i skräpet bakifrån, framsidan är mot gatan.T Thomas_Blekinge skrev:Här ska det införas ett nytt sopsorteringssystem inom nåt år som innebär att det blir två jättestora soptunnor med 4 fack i varje. En följd av fastighetsnära sopsortering som tydligen är/blir lag.
Jag sorterar redan alla fraktioner som kommer ingå i detta och behöver inte köra extra turer till befintliga sopcontainrar, dom ligger på vägen till annat. Alltså ingen miljöförbättring på mitt håll.
Däremot blir de nya tunnorna så otympliga att dom måste få plats längs med vägen och en del grannar har redan börjat bygga schabrak till soptunnehus längs med vägen. Walk of trash så att säga.
För mig är miljövinsten lika med noll men det kan vara så att en och annan slänger tomma konservburkar i hushallsavfallet och kan lägga dom i framtiden i metall.
Vad tycker ni?
Jag har som TS bara tagit med till lokala återvinningen som tex kartonger glas o liknande som vi inte kan slänga i hushållssoporna. Det har inte varit något extra åkande för det, ibland tagit med när vi gått en promenad.T Thomas_Blekinge skrev:Här ska det införas ett nytt sopsorteringssystem inom nåt år som innebär att det blir två jättestora soptunnor med 4 fack i varje. En följd av fastighetsnära sopsortering som tydligen är/blir lag.
Jag sorterar redan alla fraktioner som kommer ingå i detta och behöver inte köra extra turer till befintliga sopcontainrar, dom ligger på vägen till annat. Alltså ingen miljöförbättring på mitt håll.
Däremot blir de nya tunnorna så otympliga att dom måste få plats längs med vägen och en del grannar har redan börjat bygga schabrak till soptunnehus längs med vägen. Walk of trash så att säga.
För mig är miljövinsten lika med noll men det kan vara så att en och annan slänger tomma konservburkar i hushallsavfallet och kan lägga dom i framtiden i metall.
Vad tycker ni?
Dessutom med de nya kommande tunnorna så blir det att bygga om rejält på tomten så de får plats i tomtgränsen. Vi har en tomt som har trång garageuppfart med gjutna murar runt hela tomten då den är upphöjd jämfört med gatan.
Det går inte att rulla tunnorna fram o tillbaka
utan ny större plats måste anläggas.
Ja verkligen anläggas, det blir ju att riva och bygga om befintlig mur så det landar nog på 100 000kr.
Inte konstigt att vi inte är direkt positiva till detta.
Miljövinst noll för oss men en rejäl räkning + att det känns stökigt med olika tider för att tömma tunnor osv.
Här parkerar det dessutom bilar med jämna mellanrum mitt för tunnorna.
Är inte ett alternativ att strunta i att använda tunnorna. Dom är ju inget man måste använda bara måste ha.A ArbogaHenrik skrev:Jag har som TS bara tagit med till lokala återvinningen som tex kartonger glas o liknande som vi inte kan slänga i hushållssoporna. Det har inte varit något extra åkande för det, ibland tagit med när vi gått en promenad.
Dessutom med de nya kommande tunnorna så blir det att bygga om rejält på tomten så de får plats i tomtgränsen. Vi har en tomt som har trång garageuppfart med gjutna murar runt hela tomten då den är upphöjd jämfört med gatan.
Det går inte att rulla tunnorna fram o tillbaka
utan ny större plats måste anläggas.
Ja verkligen anläggas, det blir ju att riva och bygga om befintlig mur så det landar nog på 100 000kr.
Inte konstigt att vi inte är direkt positiva till detta.
Miljövinst noll för oss men en rejäl räkning + att det känns stökigt med olika tider för att tömma tunnor osv.
Här parkerar det dessutom bilar med jämna mellanrum mitt för tunnorna.
Så kan du fortsätta slänga skräpet på återvinningsstationen och slippa bygga om?
Sopbilar som alla arbetsfordon har en livslängd och måste ändå bytas ut. I en av Blekingekommunerna som redan genomfört bytet löste man det genom att låta de äldre arbetsfordonen gå lite på övertid till man genomförde bytet. Dvs ingen merkostnad i det avseendet, så dessa två punkter påverkas inte nämnvärt av byte av kärl och blir ett nollsummespel för miljön jämfört med att behålla de äldre typen av kärl.T Thomas_Blekinge skrev:
Här är det inte politiken som hittat på utan miljölagstiftningen. Framtagen av tjänstemän och sedan fastställd genom beslut av politiker. Det är alltså inte ett godtyckligt hittepå av politker om du nu har en sådan uppfattning.A atomlab skrev:
Hur man delat upp fraktionerna är olika för olika kommuner/bolag. Att just din kommun har valt att endast tömma hushållssopor vart fjärde vecka är upp till dem. Där jag bor är hushållssopor i samma avfallskärl som komposten och hämtas vart annan vecka. Plast och kartong har jag i de stora facken i det andra kärlet som töms vart fjärde vecka.VidarH skrev:
Ja det kan ju vara smart 😁 tanken har slagit mig med, men de ska ta bort den lokala återvinningen med de där gröna containerna ( i och med att vi ska få de nya tunnorna så tycker man de inte behövs längre ), så vet inte om man då måste ta med det till en återvinningscentral. Vi hade en sådan jättebra återvinningscentral bara 1 km från där vi bor men den har lagts ned då marken ska användas till annat nu.T TheGame skrev:
Så då får vi åka 10 km bort till en annan som inte direkt ligger i anslutning till vars vi bruksr åka med bil, problemet är väl att vi är ju många som använt centralen som lagts ned och alla ska nu till en annan central ( ingen nybyggd utan fanns tidigare) så ja det är ju ganska fullt med folk där nu.
Lite väl stökigt alltså med sopor/sophämtning nu, man är ju en sur gubbe redan så det hät blir ju inte bättre 😁.
Kan tilläggas att vi bor i Stockholm så det är fullt på alla återvinningscentraler här.
Hej. Har haft den typ av sortering med två tunnor över 15 år. Det fungerar perfekt. I vår kommun kan man välja mellan två storlekar. Dvs är man bara en eller två i hushållet klarar man sig perfekt med den mindre storleken.T Thomas_Blekinge skrev:Här ska det införas ett nytt sopsorteringssystem inom nåt år som innebär att det blir två jättestora soptunnor med 4 fack i varje. En följd av fastighetsnära sopsortering som tydligen är/blir lag.
Jag sorterar redan alla fraktioner som kommer ingå i detta och behöver inte köra extra turer till befintliga sopcontainrar, dom ligger på vägen till annat. Alltså ingen miljöförbättring på mitt håll.
Däremot blir de nya tunnorna så otympliga att dom måste få plats längs med vägen och en del grannar har redan börjat bygga schabrak till soptunnehus längs med vägen. Walk of trash så att säga.
För mig är miljövinsten lika med noll men det kan vara så att en och annan slänger tomma konservburkar i hushallsavfallet och kan lägga dom i framtiden i metall.
Vad tycker ni?
Gällande Walk of trash tycker jag som du och har gjort plats för mina kärl i carporten och ställer ut dem inför tömning. Positivt är att man sorterar sina sopor under tak vid regn och snöfall på vintern.
Det är ett superbra system och man blir av med alla illaluktande återvinningsförpackningar direkt utan att samla på sig det någonstans hemma och alltid ha en diskussion hemma vem som skall ta med det. Visst, kärlen tar större plats än 2 st som vi hade förr för matavfall och restavfall men det kompenserar för utrymmet där vi lade återvinningen förut. Behöver inte heller lägga tiden på att stå och sortera det på en ÅVS även om vi också hade en på vägen. Dock kan det krävas bygglov på att t.o.m. ha kärlen permanent vid vägen/tomtgräns i vissa kommuner och då ännu mer om man nu bygger värsta sop-inhängningar som du beskriver.T Thomas_Blekinge skrev:Här ska det införas ett nytt sopsorteringssystem inom nåt år som innebär att det blir två jättestora soptunnor med 4 fack i varje. En följd av fastighetsnära sopsortering som tydligen är/blir lag.
Jag sorterar redan alla fraktioner som kommer ingå i detta och behöver inte köra extra turer till befintliga sopcontainrar, dom ligger på vägen till annat. Alltså ingen miljöförbättring på mitt håll.
Däremot blir de nya tunnorna så otympliga att dom måste få plats längs med vägen och en del grannar har redan börjat bygga schabrak till soptunnehus längs med vägen. Walk of trash så att säga.
För mig är miljövinsten lika med noll men det kan vara så att en och annan slänger tomma konservburkar i hushallsavfallet och kan lägga dom i framtiden i metall.
Vad tycker ni?
Jag hade den här lösningen vid förra huset och tyckte det var toppen. Det som snarare bör vara ett diskussionsämne är varför folk envisas med att placera sina sopkärl vid infarten till sin tomt så det är det första man ser och möts av som boende och besökare. Vill man inte "lyfta" fram sitt hus och tomt?
Visst, det kräver lite arbete att dra fram och ställa undan kärlen men så mycket trevligare blir det tycker jag.
Visst, det kräver lite arbete att dra fram och ställa undan kärlen men så mycket trevligare blir det tycker jag.
Jag kan hålla med, sopkärlen är ju ofta synliga och framme men då vi reser en hel del så är inte hemma ibland när de töms, tomten är inte gjord för att dra tunnorna fram o tillbaka och det är minst 3 stora tunnor vi ska få, se bilderna bifogat härJ JBa skrev:Jag hade den här lösningen vid förra huset och tyckte det var toppen. Det som snarare bör vara ett diskussionsämne är varför folk envisas med att placera sina sopkärl vid infarten till sin tomt så det är det första man ser och möts av som boende och besökare. Vill man inte "lyfta" fram sitt hus och tomt?
Visst, det kräver lite arbete att dra fram och ställa undan kärlen men så mycket trevligare blir det tycker jag.
Den där lösningen har även vi fått presenterad. Lägg då till att vi även har en extra trädgårdsavfalls tunna på 58cm.A ArbogaHenrik skrev:
Människan är av naturen lat. Även om det är sällan det görs, så upplevs det som ett stort jobb att dra fram tunnan. Man ska dessutom komma ihåg att göra det (även om det finns alla möjliga sätt att bli påmind om det).
I förra huset där vi hade 2x4-kärl så drog vi ut tunnorna vid tömning då vi gömde dom längre in mot huset. Det var inga problem. Om man glömde att dra ut tunnan hade kommunen rutinen att om de såg en tunna stå ute typ dagen efter (när de kör förbi till ett annat område) så tar de ens tunna då.
Det är dessutom så att väldigt mycket är luft i en soptunna. Pressar man och är lite smart med hur man viker kartonger och plast, så går det i väldigt mycket. Vi hade två blöjbarn under den tiden, och även om tunnan kanske var "full", så var det aldrig så att vi inte fick plats.
I förra huset där vi hade 2x4-kärl så drog vi ut tunnorna vid tömning då vi gömde dom längre in mot huset. Det var inga problem. Om man glömde att dra ut tunnan hade kommunen rutinen att om de såg en tunna stå ute typ dagen efter (när de kör förbi till ett annat område) så tar de ens tunna då.
Det är dessutom så att väldigt mycket är luft i en soptunna. Pressar man och är lite smart med hur man viker kartonger och plast, så går det i väldigt mycket. Vi hade två blöjbarn under den tiden, och även om tunnan kanske var "full", så var det aldrig så att vi inte fick plats.
Vi är tre villor som delar på en skaftväg. Två med tomtgränsen mot ”stora vägen” och vi längre bort uppe på ett litet berg. Tidigare hade vi en soptunna som jag drog nedför (brant) backe till ”stora vägen” och resten av soporna körde jag iväg. Sedan 6 månader har vi två GIGANTISKA fyrfacks-kärl. De väger väldigt mycket… och är omöjliga för mig att dra ned till vägen.T Thomas_Blekinge skrev:Här ska det införas ett nytt sopsorteringssystem inom nåt år som innebär att det blir två jättestora soptunnor med 4 fack i varje. En följd av fastighetsnära sopsortering som tydligen är/blir lag.
Jag sorterar redan alla fraktioner som kommer ingå i detta och behöver inte köra extra turer till befintliga sopcontainrar, dom ligger på vägen till annat. Alltså ingen miljöförbättring på mitt håll.
Däremot blir de nya tunnorna så otympliga att dom måste få plats längs med vägen och en del grannar har redan börjat bygga schabrak till soptunnehus längs med vägen. Walk of trash så att säga.
För mig är miljövinsten lika med noll men det kan vara så att en och annan slänger tomma konservburkar i hushallsavfallet och kan lägga dom i framtiden i metall.
Vad tycker ni?
Min man är handikappad och producerar stora mängder ”restavfall” i form av blöjor, sängskydd mm. Så ryms allt nu i våra två svarta monster? Nej! Jag har fått beställa ytterligare en soptunna till enbart restavfallet. Så nu har vi TRE tunnor som ska släpas ned OCH får betala massor för extratunnan.
Knepigt nog är behållarna för plast och kartong ganska små så det jag behöver slänga får inte plats, tidningspapper? Vad är det? Har en nästan lika stor behållare… färgat glas rymmer ca 8 vinflaskor och ofärgat glas… det slänger jag typ två varannan vecka. Så mitt förslag var att ta bort behållarna för tidningar och ofärgat glas (köra de själv till ÅC) och på så vis få massor av volym till restavfallet.
Icke sa Nicke, det går inte!
Sedan att det tog några månader för Uppsala kommun att ”godkänna” att vi får en extra soptunna till restavfallet… och att den tunnan ska kosta så mycket… och att schabraken till svarta tunnor väger för mycket för mig att dra ned till vägen… och att det inte finns plats för mina tre tunnor nere vid ”stora vägen” pga ena grannens tjusiga mur och andra grannens tjusiga häck (bägge på deras tomter) och vägen utanför tomterna är för smal för mina schabrak… och hemtjänsten (tack för det snälla kommun) som fått uppgiften att komma hit och dra ned alla tre tunnor till stora vägen dagen innan sophämtningen OCH dra upp de tömda tunnorna dagen efter har lyckats med bedriften att två gånger inte dra ned tunnorna alls, och en gång komma för tidigt och DRA UPP de otömda tunnorna upp till mitt hus igen så jag fick ringa efter (dyr) extra tömning… DET gör inte saken lättare!
Jag undrar självklart VEM som ska tjäna på förfulningen… och försvårningen… Till och med bägge mina grannar som fram till nu har haft sina två gamla soptunnor i början av skaftvägen (en för brännbart och en för kompost) har nu bara plats med EN stor svart tunna i sina gamla ”sophärbren” och har den andra bredvid sin ytterdörr och måste dra ned den tunnan till vägen vid sophämtning…
Alla vi tre grannar har fått det väsentligt mycket sämre!
Jag blir faktiskt lite mörkrädd att folk är beredda att lägga sådana summor enbart för att anpassa sig till irrationella politiker som kanske ändrar sopsystem om några år.A ArbogaHenrik skrev:
Ett alternativ är att kasta så mycket som möjligt på återvinning och sedan kompostera allt som går att kompostera. Sen kan man komplettera med att elda det som är lämpligt att elda. Kamin, vedpanna eller eldningstunna. Men att betala 100k för att anpassa sig till ett sopsystem, nej tack. Du får inte ens en guldstjärna från kommunen för din uppoffring.
Bra spaning! 👍👍Pjosk75 skrev:
Vi får ett tio-kort och en instruktion hur man gör när man besöker soptippen. Via bil så klart, vilket är tvärt emot miljönyttan.

