22 095 läst ·
168 svar
22k läst
168 svar
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
Är i en liknande situation i Malmö, löser det än så länge som du beskriver och har fått dispens 1 år. Mitt problem är att det bokstavligen inte finns någon plats för mig att ställa kärlen, bor i 50-tals radhus där uppfarten (som delas med grannen) inte är många kvadratmeter. Alternativen som finns är att antingen blockera hela gången till huset, att ställa kärlen framför värmepumpen och därmed blockera luftflödet eller att ha dem i garaget och inte få plats med så mkt annat samt allt roligt det kan innebära att ha matsopor mm i ett garage. Kommunens gehör är sådär. Det går liksom inte att bygga fram mer plats. Givet att vi idag har en återvinningsstation ca 150 m bort känns det hela närmast Kafka-likt.T Thomas_Blekinge skrev:Här ska det införas ett nytt sopsorteringssystem inom nåt år som innebär att det blir två jättestora soptunnor med 4 fack i varje. En följd av fastighetsnära sopsortering som tydligen är/blir lag.
Jag sorterar redan alla fraktioner som kommer ingå i detta och behöver inte köra extra turer till befintliga sopcontainrar, dom ligger på vägen till annat. Alltså ingen miljöförbättring på mitt håll.
Däremot blir de nya tunnorna så otympliga att dom måste få plats längs med vägen och en del grannar har redan börjat bygga schabrak till soptunnehus längs med vägen. Walk of trash så att säga.
För mig är miljövinsten lika med noll men det kan vara så att en och annan slänger tomma konservburkar i hushallsavfallet och kan lägga dom i framtiden i metall.
Vad tycker ni?
Redigerat:
Om mycket förbränns så är det ett tecken på att det samlas ihop mer än det kan tas om hand. Kapaciteten utökas säkert allt eftersom.S Snikholt skrev:
Så ja du kan ge dig en klapp på axeln
Du får väl söka bygglov för ett soptorn med paternosterhiss direkt vid tomtgräns och förvara tunnorna på höjden om de blir för många att förvara i markplanSifter skrev:
Är i en liknande situation i Malmö, löser det än så länge som du beskriver och har fått dispens 1 år. Mitt problem är att det bokstavligen inte finns någon plats för mig att ställa kärlen, bor i 50-tals radhus där uppfarten (som delas med grannen) inte är många kvadratmeter. Alternativen som finns är att antingen blockera hela gången till huset, att ställa kärlen framför värmepumpen och därmed blockera luftflödet eller att ha dem i garaget och inte få plats med så mkt annat samt allt roligt det kan innebära att ha matsidor mm i ett garage. Kommunens gehör är sådär. Det går liksom inte att bygga fram mer plats. Givet att vi idag har en återvinningsstation ca 150 m bort känns det hela närmast Kafka-likt.
Det har vi också, men det ska ju lösas med glas och metall också i framtiden. Nu har vi fyra soptunnor, riskerar kanske att bli sex stycken alltså. Tur man har stor tomt. Jag tycker inte att det är en särskilt bra lösning.W whak skrev:
Då får vi det lite enklare i Halmstad. Vi ska sortera i olikfärgade plastpåsar och slänga i den vanliga tunnan. Sen sorteras påsarna på sopstationen. Det verkar stökigt med flera stora tunnor på tomten.VidarH skrev:
Jag har haft de nya kärlen i en vecka nu. I vanliga fall låg det väl typ 8-10 brödpåsar med kompost i ena och 5-8 soppåsar i andra vid tömning. Åvc ligger på väg till affären, så när man hade en full papperskasse med plast eller papper eller glas/metall så tog man med det när man skulle handla.
Men jag har lite svårt att få ihop balansen mellan fraktionerna. Om jag minns rätt så är det typ 50 liter glas 2 gånger i månaden. Jag känner att det är en jädra massa glas!?! Samtidigt så töms hushållssopor en gång i månaden. Det är upprorsstämning i de lokala fb-grupperna gällande blöjor som inte alltid fick plats i de gamla kärlen som tömdes varannan vecka och var större... Och så den nya batteri/lampholken som är jättelik för en normal villa! Jag tror att det är en liter vardera med tömning varannan vecka? Sinnessjuka volymer batterier. Det räcker två år skulle jag tro. Hm. Jag får kolla om de har specificerat vilka batterier jag kan lämna?
Jo det är ju nackdelen om vi får ytterligare två.K Kirre2 skrev:
Men jag vill inte gå händelserna i förväg och är glad för hur det är för stunden
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 581 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 581 inlägg
Känns som det är flera läger litegrann
De med färre tunnor men flera fack i varje tunna verkar överlag nöjda, oftast 2st 4-facks. Vissa är till och med nöjdare än innan för de slipper samla på sig soppor och åka till en FTI då och då och kan slänga de direkt i ett fack.
Finns dock lite tankar om vilka fack som bör ha vilket tömmningsintervall.
Sen de med 4-6 tunnor som tyckte det var bättre förr med 1-2 tunnor för rest- och matavfall. De föredrar att åka till en FTI station hellre än ha stationen hemma på tomten. Med större kärl för varje förpackningstyp blir det väldigt glest mellan tömningarna, så viktigt att man diskar saker som ska slängas, eftersom de leder till stank.
Sen har vi de med färgade påsar som inte riktigt går att tolka om de är nöja eller missnöjda.
Så hur kommunen väljer att implementera hushållsnära återvinning spelar stor roll om det är hållbar lösning för individen, eller inte.
De med färre tunnor men flera fack i varje tunna verkar överlag nöjda, oftast 2st 4-facks. Vissa är till och med nöjdare än innan för de slipper samla på sig soppor och åka till en FTI då och då och kan slänga de direkt i ett fack.
Finns dock lite tankar om vilka fack som bör ha vilket tömmningsintervall.
Sen de med 4-6 tunnor som tyckte det var bättre förr med 1-2 tunnor för rest- och matavfall. De föredrar att åka till en FTI station hellre än ha stationen hemma på tomten. Med större kärl för varje förpackningstyp blir det väldigt glest mellan tömningarna, så viktigt att man diskar saker som ska slängas, eftersom de leder till stank.
Sen har vi de med färgade påsar som inte riktigt går att tolka om de är nöja eller missnöjda.
Så hur kommunen väljer att implementera hushållsnära återvinning spelar stor roll om det är hållbar lösning för individen, eller inte.
En del jobb. Från i våras:T Thomas_Blekinge skrev:Här ska det införas ett nytt sopsorteringssystem inom nåt år som innebär att det blir två jättestora soptunnor med 4 fack i varje. En följd av fastighetsnära sopsortering som tydligen är/blir lag.
Jag sorterar redan alla fraktioner som kommer ingå i detta och behöver inte köra extra turer till befintliga sopcontainrar, dom ligger på vägen till annat. Alltså ingen miljöförbättring på mitt håll.
Däremot blir de nya tunnorna så otympliga att dom måste få plats längs med vägen och en del grannar har redan börjat bygga schabrak till soptunnehus längs med vägen. Walk of trash så att säga.
För mig är miljövinsten lika med noll men det kan vara så att en och annan slänger tomma konservburkar i hushallsavfallet och kan lägga dom i framtiden i metall.
Vad tycker ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I min kommun har vi haft sådana tunnor i många år nu. Jag ser inget problem med dem. Ingen i mitt grannskap har byggt något "soptunnehus". Några har gjort en liten plats för tunnorna nära trottoaren, andra (som jag) har dem längre in på tomten. Det senare innebär bara att man måste komma ihåg att flytta dem så att de är vid trottoaren när de ska tömmas. Men man får SMS-avisering från kommunen kvällen före tömning, så det är inte något stort problem.T Thomas_Blekinge skrev:Här ska det införas ett nytt sopsorteringssystem inom nåt år som innebär att det blir två jättestora soptunnor med 4 fack i varje. En följd av fastighetsnära sopsortering som tydligen är/blir lag.
Vad tycker ni?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 271 inlägg
Jag har lagt in det i mobilens kalender.