G
I ska få sopsortering på sommarstället dock så kommer den ligga på en annan ö så varje gång jag ska slänga en soppåse måste jag hopa ned i båten och åka dit..

Något säger mig att dessa stationer inte kommer se så trevliga ut då dom säkert kommer bli överfulla så man kanske ska vara glad att man slipper ha en sådan på sin egen ö..

Det bästa hade ju varit att ha som det är idag d.v.s. restavfall nära fastigheten och övrigt tar man med sig hem några gånger om året..
 
  • Älska
Perplexus
  • Laddar…
Jag fick hemsortering i våras. Ur ett samhällsperspektiv tycker jag det är dumt eftersom en stor lastbil ska köra på gatan varje vecka istället för att var och en tar med sig återvinningen när man ändå ska åka ner till affären och handla, köpa pizza etc. Plastkärlen är dessutom både skrymmande och förfular miljön.

Men personligen så tycker jag det är skönt då jag numera slipper åka tlll återvinningen och påminnas hur efterblivna människor är som slänger all möjlig skit på den lokala stationen.
 
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
K Kennster skrev:
en stor lastbil ska köra på gatan varje vecka
Hur ofta har ni tömning?
där jag bor töms tunna 1 varannan vecka och tunna 2 var fjärde vecka
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T tergo skrev:
Hur ofta har ni tömning?
där jag bor töms tunna 1 varannan vecka och tunna 2 var fjärde vecka
Lastbilen tömmer kärl 1 jämn vecka och kärl 2 udda vecka.

Innan fyrfackskärlen så kom lastbilen varannan vecka och tömde både kompostkärlet och restavfallskärlet.
Alla på min gata har tillräckligt stora trädgårdar för att, som jag, ha hempost så i en perfekt värld hade vi kunnat ha en stor gemensam tunna för sopor belägen i början på gatan så hade ingen behövt ha några stora fula plasttunnor hemma och lastbilen inte behövt köra in alls på återvändsgatan.
 
Som en papegoja upprepar jag vad jag brukar skriva i sådana här trådar:
FNI med flerfackskärl kommer snart att vara lika ute som "is-karlen" är idag.
Varför hålla på att sortera för hand när AI bildigennkänning och robotar kan göra det ?
Det är bara en tidsfråga innan vi slänger det mesta i samma binge igen och får det felfritt sorterat på regionala återvinningscentraler.
 
  • Gilla
Börka kaar och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Som en papegoja upprepar jag vad jag brukar skriva i sådana här trådar:
FNI med flerfackskärl kommer snart att vara lika ute som "is-karlen" är idag.
Varför hålla på att sortera för hand när AI bildigennkänning och robotar kan göra det ?
Det är bara en tidsfråga innan vi slänger det mesta i samma binge igen och får det felfritt sorterat på regionala återvinningscentraler.
För att oavsett hur fina AI-verktyg det finns så kan man inte komma ifrån att avfallet blir kontaminerat om det slängs tillsammans och slutmaterial kommer vara svårt att hitta avsättning för. Så länge inte AI kan sortera rätt direkt i soptunnan så kommer man inte ifrån detta.
 
  • Gilla
  • Haha
TorbjornP och 8 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
För att oavsett hur fina AI-verktyg det finns så kan man inte komma ifrån att avfallet blir kontaminerat om det slängs tillsammans och slutmaterial kommer vara svårt att hitta avsättning för. Så länge inte AI kan sortera rätt direkt i soptunnan så kommer man inte ifrån detta.
Ja, det stämmer att det blir kontamination från visst avfall som kladdiga matvaror eller kaffesump.
Fast där skulle man nog med tvättmetoder, centrifugering och liknande kunna nå ett bra resultat. Redan idag finns ju problemet att en filmjölkspaket inte bara består av papper utan både plastfilm och en del kvarvarande mjölk.

Å andra sidan skulle maskinsortering av märkta/igenkänningsbara material bestående av glas, papper, plast och metall förmodligen bli bättre. Plast t ex är av många olika varianter som borde delas i mer specifika fraktiioner vilket dom flesta människor inte kan klara av.
 
M Maledictus skrev:
För att oavsett hur fina AI-verktyg det finns så kan man inte komma ifrån att avfallet blir kontaminerat om det slängs tillsammans och slutmaterial kommer vara svårt att hitta avsättning för. Så länge inte AI kan sortera rätt direkt i soptunnan så kommer man inte ifrån detta.
Fast om man inte är sådan att man diskar/tvättar soporna så är ganska mycket kontaminerat i normalfallet när de kastas i 'rätt' fack. Så rimligtvis måste det nuvarande systemet klara av att en hel del sopor är kontaminerade med annat.
 
S
Ja, det mycket eldas väl upp ändå i slutändan.

Men man ska inte underskatta den upplevda känslan av att göra rätt för sig.
 
BirgitS
M MagHam skrev:
Plast t ex är av många olika varianter som borde delas i mer specifika fraktiioner vilket dom flesta människor inte kan klara av.
Det finns det numera maskiner för. Jag har för mig att man börjar med att sönderdela plasten i småbitar som sen får passera olika sorteringsmaskiner. Än så länge svårt med svart hårdplast dock.
M MagHam skrev:
Fast där skulle man nog med tvättmetoder, centrifugering och liknande kunna nå ett bra resultat. Redan idag finns ju problemet att en filmjölkspaket inte bara består av papper utan både plastfilm och en del kvarvarande mjölk.
Kartonger av enbart tunn papp tror jag skulle kunna bli rätt förstörda av att smetas ner med smör/margarin, så pass att det blir dålig kvalitet på pappret.
 
Haft 2x4 i snart ett halvår. Överlag positivt Skönt att slippa gå med plasten som tyvärr brukade bli full innan man ens hade samlat ihop till en påse brännbart. Det negativa var väl likmaskarna som trivdes fint i den "osvenska" sommar vi haft.

Fick jag välja skulle en av tunnorna vara plast, matavfall och brännbart. Den skulle kunna tömmas oftast. Hinner hända mycket på en månad. Diskar inte mina sopor för jag tror miljövinst med sortering förvinner då.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag åkte nyligen på systemet med 4 separata tunnor. I grund och botten fungerar det relativt bra, men problemet är att allt utom matavfall töms bara var 6e vecka. Det betyder att man måste vara sjukt noga med att diska ur varenda liten plastbehållare om man inte vill att det ska lukta apa. När det här direktivet tightas till längre fram så finns risken att vi får två tunnor till (totalt 6 st då), men det är inte bestämt exakt hur det ska hanteras.

Det största problemet jag upptäckt hittils är om man köper något med mycket förpackningsmaterial, t.ex. lite möbler eller liknande, så kan det ganska snabbt fylla upp tunnan för plast. Än så länge är det inget problem eftersom de lokala återvinningsstationerna finns kvar, så jag löser det genom att ta en 3 minuters promenad dit. Kan dock se att det skulle bli krångligt i framtiden om de försvann och det fortfarande är tömning var 6e vecka på den tunnan.

Intressant att se hur olika kommuner väljer att hantera det här. Till er som har 2x4 fack + blir det inte väldigt lite plats i var och ett av facken då? Är det ibland veckor då skräpet helt enkelt inte får plats?
 
  • Gilla
mejeriet
  • Laddar…
Det finns väl lika många varianter av fyrfacks som det finns kommuner.

Vi har tömning av tunnan med kompost och restavfall (stora fack, samt mindre fack av tidningar och färgat glas) varannan vecka medans papp och plast (och vitt glas samt metall i mindre fack) var fjärde.

Restavfall behöver vi köra fram var fjärde tömning eller så.
Papp och plast är oftast full till sin tömning
 
  • Gilla
Erik Näslund
  • Laddar…
Sopsortering är en mycket komplex teknologi som med tiden kan göras alltmer maskinellt. Det är inte AI eller annan intelligens utan bara användning av alltmer sofistikerade sensorer som kan urskilja olika material. Med tiden blir det mycket säkrare än den vanliga människan.
Att lämna sopsortering till vanliga kommunbyråkrater är att dumt. Det krävs ett nationellt system baserat på kunskap och modernt teknologi, snarare än särintressen av kommunbyråkrater, plasttunnelobbyister och andra lokala påtryckare. Nej, det krävs hög kompetens.
Ingen skulle komma på tanken att ha olika trafikregler i olika kommuner (bortsett från typ parkeringsförordningar).
Jag håller med den som skrev att sopsortering i hushållen är bara en parentes. Dagens sorteringsresultat är ganska dåligt ur återvinningsperspektiv, t ex nedkletade mjölkpaket med både papper och plast, glasburkar med plåtlocket på, fönsterkuvert mm.
Viktigast av allt är dock undvikande av sopor. För några decennier sedan fanns kampanjer att riva av onyttiga förpackningar i affären och lämna där för att ge incitament att reducera. Vissa tillverkare har lärt sig, andra inte.
 
  • Gilla
Börka kaar och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Sopsortering är en mycket komplex teknologi som med tiden kan göras alltmer maskinellt. Det är inte AI eller annan intelligens utan bara användning av alltmer sofistikerade sensorer som kan urskilja olika material. Med tiden blir det mycket säkrare än den vanliga människan.
Att lämna sopsortering till vanliga kommunbyråkrater är att dumt. Det krävs ett nationellt system baserat på kunskap och modernt teknologi, snarare än särintressen av kommunbyråkrater, plasttunnelobbyister och andra lokala påtryckare. Nej, det krävs hög kompetens.
Ingen skulle komma på tanken att ha olika trafikregler i olika kommuner (bortsett från typ parkeringsförordningar).
Jag håller med den som skrev att sopsortering i hushållen är bara en parentes. Dagens sorteringsresultat är ganska dåligt ur återvinningsperspektiv, t ex nedkletade mjölkpaket med både papper och plast, glasburkar med plåtlocket på, fönsterkuvert mm.
Viktigast av allt är dock undvikande av sopor. För några decennier sedan fanns kampanjer att riva av onyttiga förpackningar i affären och lämna där för att ge incitament att reducera. Vissa tillverkare har lärt sig, andra inte.
Jag läste för länge sen att kladdiga förpackningar inte är nått problem.
Detta ursköljande/diskande av förpackningar vissa håller på med är helt i onödan.
Det är väll nån ny regel att kommunerna ska stå för återvinningen och dom flesta vad jag vet gör redan det.
Så tror inte det blir nått större problem.
Att slippa ta med sig soporna nånstans och kunna sortera direkt genom att stoppa i olika fack tycker jag i te kommit tids nog. Borde h införts för länge sen.
Dom som bor i lägenhet har ju kunnat sortera i sina soprum i decennier
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.