36 008 läst ·
562 svar
36k läst
562 svar
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 665 inlägg
Trelleborg la ner 2 av 17 för att fastighetsägaren inte ville.H Hans G2 skrev:www.avfallsverige.se har mycket matnyttigt i frågan.
Södertälje är ganska så tydliga.
[länk]
Och i just fallet Trelleborg tog man i samband med övertagandet från FTI bort 9% av kommunens återvinningsstationer. Detta innan man ens byggt ut FNI och ersättningssystemet ändrats.
[länk]
Sen ska det fortsättningsvis finnas platser för skrymmande förpackningsmaterial. Det kan vara stora återvinningscentralen men det kan också lösas med återvinningsstationer eller nya lösningar. Då majoriteten av avfallet från hushållen dock ska lämnas fastighetsnära blir det hur man än vrider och vänder på det ett mycket mindre behov än idag så majoriteten av återvinningsstationerna kommer vi nog få se försvinna.
Må bästa sopkommun vinna!
Trelleborgs kommun har haft sina fyrfackstunnor sedan 2017.
Det jag invände mot var att du skrev "Förpackningsinsamlingspunkterna ska bort"
Vilket uppenbarligen inte stämmer.
Lagstiftningen säger att kommunerna måste tillhandahålla så kallade LIP:ar (Lättillgängliga insamlingsplatser) där man kan lämna skrymmande förpackningar av plast och papper. Exempelvis så kan man ju inte trycka ned en TV-kartong i sitt fyrfackskärl. En ÅVS eller en ÅVC kan ju i detta fall utgöra en LIP.13th Marine skrev:
Jag saknar fortfarande källan.
Som sagt, här finns de kvar, men visst det kan vara en tidsfråga innan de försvinner nu när kommunen tagit över.
Samtidigt fyller de en funktion för det material som inte går att stoppa i tunnan, exempelvis större förpackningar.
EDIT: Kollade in södertälje, det verkar som att återvinningsstationerna inte bara ersätts av FNI, utan kommer kompletteras med "returtorg" för större förpackningar.
Det finns alltså varken några krav på att behålla återvinningsstationerna (ÅVS) med alla de fraktioner som finns idag lika lite som det finns krav på att ta bort dessa. Det kommer nog med andra ord bero helt och hållet på hur respektive kommun resonerar. Vissa kommer säkert ta bort alla och bara hänvisa större förpackningar till ÅVC medan andra behåller de flesta som finns idag.
Vi hade det för tio år sedan men flyttade till ort där man inte har det. Jag längtar tills det införs här där vi bor nu. Riktigt smidigt att sortera allt hemma. Jag hatar att stå på en blåsig återvinningsstation där skräpet vill flyga iväg, jag blir kladdig om händerna och containrarna är knökfulla.
Nu har vi dessutom ett berg av sorterat avfall i garaget för att vi inte haft ork/tid att åka iväg med det. Även om vi har stationer längs vägen vi kör dagligen så har det inte varit läge att slänga där (oftast för att det blåser alldeles för mycket och all plast bara flyger iväg så fort man öppnar bildörren).
Nu har vi dessutom ett berg av sorterat avfall i garaget för att vi inte haft ork/tid att åka iväg med det. Även om vi har stationer längs vägen vi kör dagligen så har det inte varit läge att slänga där (oftast för att det blåser alldeles för mycket och all plast bara flyger iväg så fort man öppnar bildörren).
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
Har haft 2x4fack i 10år eller så
Det funkar men det jag tycker är att facken är lite felfördelade gällande storlekar.
Glas/flaskor är alldelse förliten och tidningar är för stor.
Glas räcker knappt till några vinflaskor innan den är full och tidningar är för oss nästan alltid tom.
Det funkar men det jag tycker är att facken är lite felfördelade gällande storlekar.
Glas/flaskor är alldelse förliten och tidningar är för stor.
Glas räcker knappt till några vinflaskor innan den är full och tidningar är för oss nästan alltid tom.
Personlig åsikt, utifrån mina egna förutsättningar: ingen miljövinst och sämre på alla sätt.T Thomas_Blekinge skrev:Här ska det införas ett nytt sopsorteringssystem inom nåt år som innebär att det blir två jättestora soptunnor med 4 fack i varje. En följd av fastighetsnära sopsortering som tydligen är/blir lag.
Jag sorterar redan alla fraktioner som kommer ingå i detta och behöver inte köra extra turer till befintliga sopcontainrar, dom ligger på vägen till annat. Alltså ingen miljöförbättring på mitt håll.
Däremot blir de nya tunnorna så otympliga att dom måste få plats längs med vägen och en del grannar har redan börjat bygga schabrak till soptunnehus längs med vägen. Walk of trash så att säga.
För mig är miljövinsten lika med noll men det kan vara så att en och annan slänger tomma konservburkar i hushallsavfallet och kan lägga dom i framtiden i metall.
Vad tycker ni?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 304 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 304 inlägg
All förändring är alltid dåligt oavsett vad förändringen är!
Jag har 4-fack och det är fan helt suveränt! Tycker synd om er som måste samla skiten hemma för att sen åka iväg och slänga det.
Jag har 4-fack och det är fan helt suveränt! Tycker synd om er som måste samla skiten hemma för att sen åka iväg och slänga det.
4-fack är bra men när man har fått en del leveranser och annat fylls det snart på i alla fall. Så man får åka till insamlingspunkt ändåOssian K Olsson skrev:
Men det absolut sämsta är att restavfall, blöjor och annat har ett betydligt mindre fack än tidigare.
Dessutom har de ändrat tömningsintervallet från 2 veckor till 4-veckor på det.
Och avgifterna höjs.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 143 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 143 inlägg
Vi har 2 4-facks kärl sen flera år tillbaka , ena i 2 veckors tömmningsperiod å andra i 4 veckor
Funkar hyfsat, för mycket plast så facket blir fullt långt före hämtning
Det är inte vackert med alla dessa tunnor, en del har byggt garage till dessa men det gillas inte av personalen
Funkar hyfsat, för mycket plast så facket blir fullt långt före hämtning
Det är inte vackert med alla dessa tunnor, en del har byggt garage till dessa men det gillas inte av personalen
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Det va väll det Lincoln sa en gång i tiden, eller om det är ett citat från nån av de andra skallarna på mount rushmore.Ossian K Olsson skrev:
”Snabbaste sättet att skapa ovänner är att skapa förändring”
Vi vart av med våran Sortera Hemma-lösning efter ca 8 år.
Hade det innan i radhuset också, suverän lösning.
Kärlen fick vi behålla men insatserna togs bort.
Ersattes med kategoriserade plastpåsar samt brännbart istället.
Som 'tack för hjälpen' vart vi av med sortering av både glas och batteri och glödlamps-lådan.
Fick vi lägre taxa? Inte mycket.
Under nästa år ska de införa ytterligare en ny lösning och med ett tredje kärl.
Blir nog bra det här 😅
Hade det innan i radhuset också, suverän lösning.
Kärlen fick vi behålla men insatserna togs bort.
Ersattes med kategoriserade plastpåsar samt brännbart istället.
Som 'tack för hjälpen' vart vi av med sortering av både glas och batteri och glödlamps-lådan.
Fick vi lägre taxa? Inte mycket.
Under nästa år ska de införa ytterligare en ny lösning och med ett tredje kärl.
Blir nog bra det här 😅
Här har de infört ett system med olikfärgade påsar (som är för små), som man slänger i samma kärl.
Det åtgår massor av plastpåsar, som ju för ett par år sedan ansågs vara ett så stort miljöhot och orsak till jordens undergång, att man la på en extraskatt.
Tidigare hade vi bara en påse för matavfall, och den sorteringen fungerade dåligt i processen i återvinningsanläggningen.
Jag kan bara tänka mig hur det blir nu.
Dessutom så är det ändå en skrämmande stor del av befolkningen som ändå inte fattar i vilken påse de ska lägga vad i.
Det åtgår massor av plastpåsar, som ju för ett par år sedan ansågs vara ett så stort miljöhot och orsak till jordens undergång, att man la på en extraskatt.
Tidigare hade vi bara en påse för matavfall, och den sorteringen fungerade dåligt i processen i återvinningsanläggningen.
Jag kan bara tänka mig hur det blir nu.
Dessutom så är det ändå en skrämmande stor del av befolkningen som ändå inte fattar i vilken påse de ska lägga vad i.
Dom har vi haft i 5-6 år, tycker det är skitbra, dock töms ena kärlet (det med papp) bara varannan vecka, det är lite snålt.
Där jag bor har det informerats att det ska införas men har inte gjorts än. Ser fram emot den dagen det görs, slippa samla på allt skräp och kan gå ut till tunnan och slänga det direkt.
Jag ser det som en förbättring. Får se bara vad man höjer taxan med om man inte redan gjort det.
tur man inte är fattig.
Jag ser det som en förbättring. Får se bara vad man höjer taxan med om man inte redan gjort det.
tur man inte är fattig.