36 002 läst ·
562 svar
36k läst
562 svar
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
Grannarna har småbarn så de lyfte helt sonika ut insatserna för glasfraktionerna och fick på så sätt mer plats för brännbart och plastförpackningar.VidarH skrev:
Jag har haft de nya kärlen i en vecka nu. I vanliga fall låg det väl typ 8-10 brödpåsar med kompost i ena och 5-8 soppåsar i andra vid tömning. Åvc ligger på väg till affären, så när man hade en full papperskasse med plast eller papper eller glas/metall så tog man med det när man skulle handla.
Men jag har lite svårt att få ihop balansen mellan fraktionerna. Om jag minns rätt så är det typ 50 liter glas 2 gånger i månaden. Jag känner att det är en jädra massa glas!?! Samtidigt så töms hushållssopor en gång i månaden. Det är upprorsstämning i de lokala fb-grupperna gällande blöjor som inte alltid fick plats i de gamla kärlen som tömdes varannan vecka och var större... Och så den nya batteri/lampholken som är jättelik för en normal villa! Jag tror att det är en liter vardera med tömning varannan vecka? Sinnessjuka volymer batterier. Det räcker två år skulle jag tro. Hm. Jag får kolla om de har specificerat vilka batterier jag kan lämna?
Batteri/lampholken är värdelös. Åtminstone den vi har i sommarstugan (Härnösands kommun). Den sitter inte tillräckligt hårt, så vid hård vind blåser den av. Jag har samlat krossat lampglas och batterier på vägen vid mer än ett tillfälle.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Har haft dubbla fyrfacks i 9år, vill inte byta tillbaka.
De mindre förpackningsinsamlingspunkterna finns kvar, även de centraliserats något.
De stora ÅVC har bättre öppettider nuförtiden.
De mindre förpackningsinsamlingspunkterna finns kvar, även de centraliserats något.
De stora ÅVC har bättre öppettider nuförtiden.
Instämmer med föregående talare, fyrfackskärl är riktigt smidigt! Har haft det nu i 4-5 år och hade inte velat gå tillbaka.
Tidigare fick vi ta med det som skulle återvinnas på cykeln och källsortera det på vägen till jobbet eller matbutiken. Funkade ju, men aningen omständigt att cykla 4-5km med någon vecka gammalt creme fraiche paket som luktade mindre gott, för att sedan stå o sortera det vid någon container o bli kladdig. Nu sorterar vi under vasken i köket och någon gång i veckan går vi ut och tömmer i tunnorna sedan tar kommunen hand om resten. Eller ja, får dra fram tunnorna på tömningsdagen såklart.
Som sagt hade aldrig velat gå tillbaka till något annat.
Tidigare fick vi ta med det som skulle återvinnas på cykeln och källsortera det på vägen till jobbet eller matbutiken. Funkade ju, men aningen omständigt att cykla 4-5km med någon vecka gammalt creme fraiche paket som luktade mindre gott, för att sedan stå o sortera det vid någon container o bli kladdig. Nu sorterar vi under vasken i köket och någon gång i veckan går vi ut och tömmer i tunnorna sedan tar kommunen hand om resten. Eller ja, får dra fram tunnorna på tömningsdagen såklart.
Som sagt hade aldrig velat gå tillbaka till något annat.
Samma här, antalet mindre återvinningspunkter har inte minskat på vår ort sedan fyrfackskärl infördes.13th Marine skrev:
Förpackningsinsamlingspunkterna ska bort när den fastighetsnära insamlingen kommit längre. Åvc blir dock kvar.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Sjukt smidigt och klar höjning av livskvalitet.
Miljömässigt ger jag mig inte ens in i diskussionen..
Borta är påsar i källaren som sen ska iväg (och det regnade alltid på något sätt) till smutsiga containrar som mer än hälften av gångerna (faktiskt ingen överdrift) var överfulla så man fick köra hem med skiten igen.
Miljömässigt ger jag mig inte ens in i diskussionen..
Borta är påsar i källaren som sen ska iväg (och det regnade alltid på något sätt) till smutsiga containrar som mer än hälften av gångerna (faktiskt ingen överdrift) var överfulla så man fick köra hem med skiten igen.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Vi har säkert haft 2st 4-facks i nästan 15år.
Jag kan inte heller komma på något negativt. En soptunna till tar inte så mycket extra plats.
Även nu fast vi har blöjbarn så räcker fackens storlek till.
Hushåll/kompost, ofärgat glas, pappersförpackningar och hårdplast töms varannan vecka.
Mjuk-/hårdplast, färgat glas, metall och tidningspapper töms en gång i månaden.
Holken för små elektronikafall, lampor och batterier hängs ut på nån av tunnorna vid behov, den står annars i städskåpet och sorteras direkt i.
Jag kan inte heller komma på något negativt. En soptunna till tar inte så mycket extra plats.
Även nu fast vi har blöjbarn så räcker fackens storlek till.
Hushåll/kompost, ofärgat glas, pappersförpackningar och hårdplast töms varannan vecka.
Mjuk-/hårdplast, färgat glas, metall och tidningspapper töms en gång i månaden.
Holken för små elektronikafall, lampor och batterier hängs ut på nån av tunnorna vid behov, den står annars i städskåpet och sorteras direkt i.
De flesta kommuner är inte explicita med det än, men det finns undantag som ex Södertälje.13th Marine skrev:
Bakgrunden är att kommunerna den 1 januari 2024 tog över ansvaret för insamlingssystemet av förpackningar, det vi kallar återvinningsstationer, från företaget FTI (Förpacknings- och tidningsinsamlingen).
FTI hade tidigare som uppdrag att samla in och återvinna alla förpackningar i Sverige. I dag är det kommunens ansvar.
Syftet med att kommunen tog över återvinningsstationerna var att kunna erbjuda en tillfällig lösning under tiden som fastighetsnärainsamling (FNI) infördes.
2027 ska alla enligt lag ha gått över till FNI. Från 2027 förväntas kommunerna ha fullt utbyggd FNI av de vanliga förpackningsslagen och därmed tänker sig lagstiftningen att det inte behövs lättillgängliga insamlingsplatser för dessa.
Så visst, en kommun kan välja att ha kvar dem. Men när de inte får någon ersättning så är det en pusselbit i den kommunala budgeten och givet hur snittkommunen ser ut så lär det ryka snabbt. De flesta har dock inte kommunicerat ut det då det inte är populärt, men det är dit lagen och ersättningssystemet vill att vi ska. Sen är det bara en fråga om hur man förpackar budskapet 😉
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Jag saknar fortfarande källan.H Hans G2 skrev:De flesta kommuner är inte explicita med det än, men det finns undantag som ex Södertälje.
Bakgrunden är att kommunerna den 1 januari 2024 tog över ansvaret för insamlingssystemet av förpackningar, det vi kallar återvinningsstationer, från företaget FTI (Förpacknings- och tidningsinsamlingen).
FTI hade tidigare som uppdrag att samla in och återvinna alla förpackningar i Sverige. I dag är det kommunens ansvar.
Syftet med att kommunen tog över återvinningsstationerna var att kunna erbjuda en tillfällig lösning under tiden som fastighetsnärainsamling (FNI) infördes.
2027 ska alla enligt lag ha gått över till FNI. Från 2027 förväntas kommunerna ha fullt utbyggd FNI av de vanliga förpackningsslagen och därmed tänker sig lagstiftningen att det inte behövs lättillgängliga insamlingsplatser för dessa.
Så visst, en kommun kan välja att ha kvar dem. Men när de inte får någon ersättning så är det en pusselbit i den kommunala budgeten och givet hur snittkommunen ser ut så lär det ryka snabbt. De flesta har dock inte kommunicerat ut det då det inte är populärt, men det är dit lagen och ersättningssystemet vill att vi ska. Sen är det bara en fråga om hur man förpackar budskapet 😉
Som sagt, här finns de kvar, men visst det kan vara en tidsfråga innan de försvinner nu när kommunen tagit över.
Samtidigt fyller de en funktion för det material som inte går att stoppa i tunnan, exempelvis större förpackningar.
EDIT: Kollade in södertälje, det verkar som att återvinningsstationerna inte bara ersätts av FNI, utan kommer kompletteras med "returtorg" för större förpackningar.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Många kommuner har idag hemsortering för småhus, men många flerbostadshus saknar fortfarande hemsortering och behöver därför ha kvar återvinningsstationerna. 2027 skall även flerbostadshusen ha sortering och då är det nog många kommuner som drar in på FTI stationerna, och hänvisar till åvc för skrymmande förpackningar/stora kartonger.13th Marine skrev:
Jag saknar fortfarande källan.
Som sagt, här finns de kvar, men visst det kan vara en tidsfråga innan de försvinner nu när kommunen tagit över.
Samtidigt fyller de en funktion för det material som inte går att stoppa i tunnan, exempelvis större förpackningar.
EDIT: Kollade in södertälje, det verkar som att återvinningsstationerna inte bara ersätts av FNI, utan kommer kompletteras med "returtorg" för större förpackningar.
Men som sagt det är från kommun till kommun, så ring och fråga Trelleborg vad de har för planer, för den strategien vet dom nog redan nu.
www.avfallsverige.se har mycket matnyttigt i frågan.
Södertälje är ganska så tydliga.
https://www.telge.se/atervinning/at...gsstationer/atervinningsstationerna-tas-bort/
Och i just fallet Trelleborg tog man i samband med övertagandet från FTI bort 9% av kommunens återvinningsstationer. Detta innan man ens byggt ut FNI och ersättningssystemet ändrats.
https://www.trelleborg.se/nyheter/atervinningsstationer-blir-kommunalt-ansvar-fran-arsskiftet/
Sen ska det fortsättningsvis finnas platser för skrymmande förpackningsmaterial. Det kan vara stora återvinningscentralen men det kan också lösas med återvinningsstationer eller nya lösningar. Då majoriteten av avfallet från hushållen dock ska lämnas fastighetsnära blir det hur man än vrider och vänder på det ett mycket mindre behov än idag så majoriteten av återvinningsstationerna kommer vi nog få se försvinna.
Må bästa sopkommun vinna!
Södertälje är ganska så tydliga.
https://www.telge.se/atervinning/at...gsstationer/atervinningsstationerna-tas-bort/
Och i just fallet Trelleborg tog man i samband med övertagandet från FTI bort 9% av kommunens återvinningsstationer. Detta innan man ens byggt ut FNI och ersättningssystemet ändrats.
https://www.trelleborg.se/nyheter/atervinningsstationer-blir-kommunalt-ansvar-fran-arsskiftet/
Sen ska det fortsättningsvis finnas platser för skrymmande förpackningsmaterial. Det kan vara stora återvinningscentralen men det kan också lösas med återvinningsstationer eller nya lösningar. Då majoriteten av avfallet från hushållen dock ska lämnas fastighetsnära blir det hur man än vrider och vänder på det ett mycket mindre behov än idag så majoriteten av återvinningsstationerna kommer vi nog få se försvinna.
Må bästa sopkommun vinna!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Min närmaste återvinningsstation ligger mitt i en villamatta med mer än en kilometer till närmaste flerbostadshus (som har en närmare station utöver de fyra sorteringsanläggningarna de har på området).U Utsliten och utdömd skrev:Många kommuner har idag hemsortering för småhus, men många flerbostadshus saknar fortfarande hemsortering och behöver därför ha kvar återvinningsstationerna. 2027 skall även flerbostadshusen ha sortering och då är det nog många kommuner som drar in på FTI stationerna, och hänvisar till åvc för skrymmande förpackningar/stora kartonger.
Men som sagt det är från kommun till kommun, så ring och fråga Trelleborg vad de har för planer, för den strategien vet dom nog redan nu.

