36 019 läst ·
562 svar
36k läst
562 svar
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
Oj oj du vet som vanligt ingett i vårat fall!Alfredo skrev:
Om nu någon vill dumpa metallskrot bland returpappret är denne antagligen så pass listig så att skrotet ligger i botten täckt av returpapper och då förstår jag inte hur de ska kunna avgöra något bara genom "att dom lyfter och kollar". Sen kliver de ofta inte ens ur bilen och då är det svårt att lyfta på något lock och kolla.
hos oss måste dom kliva ut och manuellt dra fram kärlen till sopbilen..
Då jag har sett detta så betyder det skit och ingett vad du tycker😉
Tydligen:S Snikholt skrev:
Vad händer om jag sorterar fel?
När vi upptäcker felsorterat avfall meddelar vi dig via SMS eller e-post (kontrollera dina kontaktuppgifter). Du kan också få en hängare på ditt sopkärl. Om vi inte tömt ditt avfall behöver du sortera om det innan nästan ordinarie hämtdag.Om du du trots våra uppmaningar fortsätter sortera fel kommer du att få en felsorteringsavgift på 500 kronor per kärl och hämtningsförsök. Avgiften syns på nästa faktura.
Om du inte förbättrar din sortering
Om felsorteringen inte upphör kan vi behöva avbryta hämtningen och lämna över ärendet till vår tillsynsmyndighet som är Uppsala kommuns miljöförvaltning.https://www.uppsalavatten.se/hushal...ch-tjanster/hushallsavfall/felsorterat-avfall
Står ju inte att de gräver runt. Det står vad om händer OM det upptäcks.J Jansson69 skrev:Tydligen:
Vad händer om jag sorterar fel?
När vi upptäcker felsorterat avfall meddelar vi dig via SMS eller e-post (kontrollera dina kontaktuppgifter). Du kan också få en hängare på ditt sopkärl. Om vi inte tömt ditt avfall behöver du sortera om det innan nästan ordinarie hämtdag.
Om du du trots våra uppmaningar fortsätter sortera fel kommer du att få en felsorteringsavgift på 500 kronor per kärl och hämtningsförsök. Avgiften syns på nästa faktura.
Om du inte förbättrar din sortering
Om felsorteringen inte upphör kan vi behöva avbryta hämtningen och lämna över ärendet till vår tillsynsmyndighet som är Uppsala kommuns miljöförvaltning.
[länk]
Jag ser omedelbara risker med sånt där.
En sådan risk är att vissa klientel helt enkelt skiter i att kasta grejor där, och dumpar det i naturen.
Det är också brottsligt/otillåtet men betydligt lättare att komma undan med.
Underskatta inte folks dumhet - det måste väl för farao vara tusen gånger bättre att göra avfallshanteringen så enkel som möjligt. Särskilt eftersom den här varianten av sortering nära hemmet inte ger så stora fördelar som vissa tycks tillskriva det.
Så om man har sorterat fel, kan de strunta i att hämta. Och så är man hänvisad till nästa gång de ska hämta, som då är två veckor bort som bäst. Fast bara för vissa fraktioner.J Jansson69 skrev:Tydligen:
Vad händer om jag sorterar fel?
När vi upptäcker felsorterat avfall meddelar vi dig via SMS eller e-post (kontrollera dina kontaktuppgifter). Du kan också få en hängare på ditt sopkärl. Om vi inte tömt ditt avfall behöver du sortera om det innan nästan ordinarie hämtdag.
Om du du trots våra uppmaningar fortsätter sortera fel kommer du att få en felsorteringsavgift på 500 kronor per kärl och hämtningsförsök. Avgiften syns på nästa faktura.
Om du inte förbättrar din sortering
Om felsorteringen inte upphör kan vi behöva avbryta hämtningen och lämna över ärendet till vår tillsynsmyndighet som är Uppsala kommuns miljöförvaltning.
[länk]
Var hamnar skräpet då månntro?
Herregud...
Hur tror du att dom kan upptäcka felsorterat?S Snikholt skrev:Står ju inte att de gräver runt. Det står vad om händer OM det upptäcks.
Jag ser omedelbara risker med sånt där.
En sådan risk är att vissa klientel helt enkelt skiter i att kasta grejor där, och dumpar det i naturen.
Det är också brottsligt/otillåtet men betydligt lättare att komma undan med.
Underskatta inte folks dumhet - det måste väl för farao vara tusen gånger bättre att göra avfallshanteringen så enkel som möjligt. Särskilt eftersom den här varianten av sortering nära hemmet inte ger så stora fördelar som vissa tycks tillskriva det.
J Jansson69 skrev:
Ja sopgubbarna kommer i alla fall inte göra en grundlig kontroll - det kan jag aldrig tänka mig.J Jansson69 skrev:
Och jag tror inte att de har någon avancerad detektering ombord, som genomsöker och stämmer av mot tunnans QR.
Det är väl uppenbar felsortering som kvarstår, typ på en nivå så att en apa kan konstatera att det inte stämmer.
Om det sker, så lär det ske på grund av två orsaker.J Jansson69 skrev:
Antingen bonus - dvs. att sopgubben får provision när han hittar fel.
Eller malus - dvs. att sopgubben får skit omdet visar sig att bilen vid tömning levererat mycket felsorterat.
Och det är väl inte omöjligt att det är så - dvs. att renhållningsbolaget som har kontraktet får avdrag om de levererar osorterat gods.
Tror inte företaget får straffa arbetaren av att du sorterar fel så även här har du förmodligen fel!S Snikholt skrev:Om det sker, så lär det ske på grund av två orsaker.
Antingen bonus - dvs. att sopgubben får provision när han hittar fel.
Eller malus - dvs. att sopgubben får skit omdet visar sig att bilen vid tömning levererat mycket felsorterat.
Och det är väl inte omöjligt att det är så - dvs. att renhållningsbolaget som har kontraktet får avdrag om de levererar osorterat gods.
Gör det då och kasta det i restavfall om du har något som luktar så illa, så hamnar någon något 1% fel ser jag det som inom felmarginal och det syns inte vad det är för något då restavfallspåse är valfri att använda. Problemet löst på en minut av mig.😂L lbgu skrev: