36 019 lĂ€st ·
562 svar
36k lÀst
562 svar
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
Sticker det upp en kofÄngare ur soptunnan kanske gubbenpÄpekar detta.S Snikholt skrev:
Men han kommer inte spilla ut tunnan pÄ uppfarten i jakt pÄ felsorterade mjukplastförpackningar.
Hos oss gör Äkaren stickprov i tunnorna dÀr mest uppenbar felsortering förekommer, dvs frÀmst i fÀrgat och klart glas. NÀr de tömmer metall sÄ ser de om det Àr dumheter i detta lilla kÀrl (det töms manuellt hos oss). plast, och kartong har jag aldrig sett dem titta i ens...
U
Utsliten och utdömd
ByggnadsvÄrdare
· 2 795 inlĂ€gg
Utsliten och utdömd
ByggnadsvÄrdare
- 2 795 inlÀgg
Hos oss öppnar de bara locket och tittar ned nÀr de drar fram tunnan till bilen. Aldrig sett dem dra ner en nÀve i tunnan för att rota runt.
Vi har ocksÄ straffavgift, antingen om man glömt rulla fram dem sÄ de behöver gÄ in pÄ tomten och hÀmta tunnan men Àven för felsortering.
Vi har ocksÄ straffavgift, antingen om man glömt rulla fram dem sÄ de behöver gÄ in pÄ tomten och hÀmta tunnan men Àven för felsortering.
MultiMan
Medlem
· VĂ€sternorrland
· 6 823 inlĂ€gg
MultiMan
Medlem
- VĂ€sternorrland
- 6 823 inlÀgg
Finns det fortfarande kommuner dÀr sopÄkaren drar fram tunnorna i vanliga villor? Det har jag inte varit med om pÄ 20 Är.U Utsliten och utdömd skrev:
Hos oss drar föraren fram den till lyften frÄn alla hus. Vi har inga trottoarer...useless skrev:
Edit: regeln Àr tre meter frÄn vÀgen
U
Utsliten och utdömd
ByggnadsvÄrdare
· 2 795 inlĂ€gg
Utsliten och utdömd
ByggnadsvÄrdare
- 2 795 inlÀgg
I somras gick de in och hÀmtade vÄr tunna med trÀdgÄrdsavfall som stog mitt pÄ grÀsmattan, kostade 19kr.useless skrev:
VĂ„ra andra tunnor för hushĂ„llsavfall har vi alltid vid gatan sĂ„ dĂ€r hĂ€nder det aldrig. DĂ€remot ska vi stĂ€lla âhandtagetâ/baksidan mot gatan men det har jag glömt ibland dĂ„ vĂ„ra tunnor stĂ„r lĂ€ngs med infarten (90 grader mot gatan).
DÄ kan de ibland stÀlla tillbaka tunnan mitt i infarten med handtaget utÄt i nÄgon form av protest, men det kostar inget
Hos min far gick de in nÄgra gÄnger 10-15m och hÀmtade tunnan under carporten nÀr han glömt rulla fram den. Och villan mitt emot vÄrt hus Àr obebod, dÀr gÄr de in varje gÄng och tittar i tunnan (som alltid Àr tom) och det Àr sÀker 15m in pÄ deras tomt.
Felsorteringsavgiften Àr 200kr, men det har jag aldrig rÄkat ut för.
Hos oss Àr det alltid tvÄ sopÄkare, en som kör bilen och en som gÄr före och rullar fram tunnorna. Bilarna hÀr tömmer baktill, sÄ ingen sidolyftare dÀr de aldrig behöver gÄ ut.
Och kommunen Àr?U Utsliten och utdömd skrev:I somras gick de in och hÀmtade vÄr tunna med trÀdgÄrdsavfall som stog mitt pÄ grÀsmattan, kostade 19kr.
VĂ„ra andra tunnor för hushĂ„llsavfall har vi alltid vid gatan sĂ„ dĂ€r hĂ€nder det aldrig. DĂ€remot ska vi stĂ€lla âhandtagetâ/baksidan mot gatan men det har jag glömt ibland dĂ„ vĂ„ra tunnor stĂ„r lĂ€ngs med infarten (90 grader mot gatan).
DÄ kan de ibland stÀlla tillbaka tunnan mitt i infarten med handtaget utÄt i nÄgon form av protest, men det kostar inget
Hos min far gick de in nÄgra gÄnger 10-15m och hÀmtade tunnan under carporten nÀr han glömt rulla fram den. Och villan mitt emot vÄrt hus Àr obebod, dÀr gÄr de in varje gÄng och tittar i tunnan (som alltid Àr tom) och det Àr sÀker 15m in pÄ deras tomt.
Felsorteringsavgiften Àr 200kr, men det har jag aldrig rÄkat ut för.
Hos oss Àr det alltid tvÄ sopÄkare, en som kör bilen och en som gÄr före och rullar fram tunnorna. Bilarna hÀr tömmer baktill, sÄ ingen sidolyftare dÀr de aldrig behöver gÄ ut.
För det lĂ„ter otroligt att de gĂ„r in och "letar" upp tunna och sedan debitetar.đ
Ăr ju bara att bestrida.
U
Utsliten och utdömd
ByggnadsvÄrdare
· 2 795 inlĂ€gg
Utsliten och utdömd
ByggnadsvÄrdare
- 2 795 inlÀgg
Varför vill du inte ha den tömd? Du betalar ju för att de ska tömma den? Vi har iaf samma taxa oavsett om den Àr tom eller full.Alfredo skrev:
Som i grannens fall sÄ gÄr de alltid in och konstaterar att den Àr tom, Àven om det Àr en bit att gÄ. Tvivlar pÄ att han fÄr extra avgift för att rulla fram den, nÀr den Àr tom.
Det jag inte vet Àr om de letar efter tunnan eller bara gÄr fram till den om den syns pÄ hÄll. De lÀr ju inte leta sÀrskilt lÀnge. I alla fallen jag vet dÀr de gÄtt in sÄ Àr den vÀl synlig frÄn infarten. Och vÄr trÀdgÄrdstunna tex stog mitt pÄ en grÀsmatta som Àr 2000kvm, sÄ den var ju svÄr att missa.