S
J Jansson69 skrev:
Kan ligga i deras arbetsbeskrivning om att med viss frekvens kontrollera detta..
Dagens garv! 😂😂
 
  • Arg
Jansson69
  • Laddar…
Unikt namn
S Snikholt skrev:
Vilka incitament har dÄ sopgubben att gröta runt i 100-tals soptunnor pÄ en dag, om det ÀndÄ inte kollas upp?
Sticker det upp en kofÄngare ur soptunnan kanske gubbenpÄpekar detta.

Men han kommer inte spilla ut tunnan pÄ uppfarten i jakt pÄ felsorterade mjukplastförpackningar.
 
  • Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
Hos oss gör Äkaren stickprov i tunnorna dÀr mest uppenbar felsortering förekommer, dvs frÀmst i fÀrgat och klart glas. NÀr de tömmer metall sÄ ser de om det Àr dumheter i detta lilla kÀrl (det töms manuellt hos oss). plast, och kartong har jag aldrig sett dem titta i ens...
 
  • Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
U
Hos oss öppnar de bara locket och tittar ned nÀr de drar fram tunnan till bilen. Aldrig sett dem dra ner en nÀve i tunnan för att rota runt.

Vi har ocksÄ straffavgift, antingen om man glömt rulla fram dem sÄ de behöver gÄ in pÄ tomten och hÀmta tunnan men Àven för felsortering.
 
  • Gilla
Snikholt
  • Laddar…
MultiMan
J Jansson69 skrev:
Sopgubbarna ser ju om du tex, slÀnger metall i pappersÄtervinningen..
Denna sanktionsavgift infördes i samband med tunnor med dubbla fack och gÀller om du rÄkar slÀnga t ex en banan bland restavfallet i den egna tunnan.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
om man glömt rulla fram dem sÄ de behöver gÄ in pÄ tomten
Men om man inte vill ha tömning dÄ? I min vÀrld Àr det helt frivilligt att rulla fram tunnorna.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Vi har ocksÄ straffavgift, antingen om man glömt rulla fram dem sÄ de behöver gÄ in pÄ tomten och hÀmta
LÄter som en skröna, inte gÄr de in och letar efter tunnor, det skulle jag vilja se fakta pÄ.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Hos oss öppnar de bara locket och tittar ned nÀr de drar fram tunnan till bilen. Aldrig sett dem dra ner en nÀve i tunnan för att rota runt.

Vi har ocksÄ straffavgift, antingen om man glömt rulla fram dem sÄ de behöver gÄ in pÄ tomten och hÀmta tunnan men Àven för felsortering.
Finns det fortfarande kommuner dÀr sopÄkaren drar fram tunnorna i vanliga villor? Det har jag inte varit med om pÄ 20 Är.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Finns det fortfarande kommuner dÀr sopÄkaren drar fram tunnorna? Det har jag inte varit med om pÄ 20 Är.
Hos oss kan man betala extra för det.
 
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hos oss kan man betala extra för det.
Ja, det kanske man kan hÀr ocksÄ? Men grundregeln Àr att om inte tunnan Àr framdragen och placerad sÄ den gÄr att lyfta utan att chauffören behöver lÀmna hytten sÄ blir den inte tömd.
 
useless useless skrev:
Ja, det kanske man kan hÀr ocksÄ? Men grundregeln Àr att om inte tunnan Àr framdragen och placerad sÄ den gÄr att lyfta utan att chauffören behöver lÀmna hytten sÄ blir den inte tömd.
Hos oss drar föraren fram den till lyften frÄn alla hus. Vi har inga trottoarer...

Edit: regeln Àr tre meter frÄn vÀgen
 
U
useless useless skrev:
Finns det fortfarande kommuner dÀr sopÄkaren drar fram tunnorna i vanliga villor? Det har jag inte varit med om pÄ 20 Är.
I somras gick de in och hÀmtade vÄr tunna med trÀdgÄrdsavfall som stog mitt pÄ grÀsmattan, kostade 19kr.

VĂ„ra andra tunnor för hushĂ„llsavfall har vi alltid vid gatan sĂ„ dĂ€r hĂ€nder det aldrig. DĂ€remot ska vi stĂ€lla ”handtaget”/baksidan mot gatan men det har jag glömt ibland dĂ„ vĂ„ra tunnor stĂ„r lĂ€ngs med infarten (90 grader mot gatan).
DÄ kan de ibland stÀlla tillbaka tunnan mitt i infarten med handtaget utÄt i nÄgon form av protest, men det kostar inget :D

Hos min far gick de in nÄgra gÄnger 10-15m och hÀmtade tunnan under carporten nÀr han glömt rulla fram den. Och villan mitt emot vÄrt hus Àr obebod, dÀr gÄr de in varje gÄng och tittar i tunnan (som alltid Àr tom) och det Àr sÀker 15m in pÄ deras tomt.

Felsorteringsavgiften Àr 200kr, men det har jag aldrig rÄkat ut för.

Hos oss Àr det alltid tvÄ sopÄkare, en som kör bilen och en som gÄr före och rullar fram tunnorna. Bilarna hÀr tömmer baktill, sÄ ingen sidolyftare dÀr de aldrig behöver gÄ ut.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
I somras gick de in och hÀmtade vÄr tunna med trÀdgÄrdsavfall som stog mitt pÄ grÀsmattan, kostade 19kr
Men om man inte vill ha tunnan tömd dÄ? Den kan ju till och med vara tom.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
I somras gick de in och hÀmtade vÄr tunna med trÀdgÄrdsavfall som stog mitt pÄ grÀsmattan, kostade 19kr.

VĂ„ra andra tunnor för hushĂ„llsavfall har vi alltid vid gatan sĂ„ dĂ€r hĂ€nder det aldrig. DĂ€remot ska vi stĂ€lla ”handtaget”/baksidan mot gatan men det har jag glömt ibland dĂ„ vĂ„ra tunnor stĂ„r lĂ€ngs med infarten (90 grader mot gatan).
DÄ kan de ibland stÀlla tillbaka tunnan mitt i infarten med handtaget utÄt i nÄgon form av protest, men det kostar inget :D

Hos min far gick de in nÄgra gÄnger 10-15m och hÀmtade tunnan under carporten nÀr han glömt rulla fram den. Och villan mitt emot vÄrt hus Àr obebod, dÀr gÄr de in varje gÄng och tittar i tunnan (som alltid Àr tom) och det Àr sÀker 15m in pÄ deras tomt.

Felsorteringsavgiften Àr 200kr, men det har jag aldrig rÄkat ut för.

Hos oss Àr det alltid tvÄ sopÄkare, en som kör bilen och en som gÄr före och rullar fram tunnorna. Bilarna hÀr tömmer baktill, sÄ ingen sidolyftare dÀr de aldrig behöver gÄ ut.
Och kommunen Àr?
För det lĂ„ter otroligt att de gĂ„r in och "letar" upp tunna och sedan debitetar.😂
Är ju bara att bestrida.
 
U
Alfredo Alfredo skrev:
Men om man inte vill ha tunnan tömd dÄ? Den kan ju till och med vara tom.
Varför vill du inte ha den tömd? Du betalar ju för att de ska tömma den? Vi har iaf samma taxa oavsett om den Àr tom eller full.

Som i grannens fall sÄ gÄr de alltid in och konstaterar att den Àr tom, Àven om det Àr en bit att gÄ. Tvivlar pÄ att han fÄr extra avgift för att rulla fram den, nÀr den Àr tom.

Det jag inte vet Àr om de letar efter tunnan eller bara gÄr fram till den om den syns pÄ hÄll. De lÀr ju inte leta sÀrskilt lÀnge. I alla fallen jag vet dÀr de gÄtt in sÄ Àr den vÀl synlig frÄn infarten. Och vÄr trÀdgÄrdstunna tex stog mitt pÄ en grÀsmatta som Àr 2000kvm, sÄ den var ju svÄr att missa.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.