36 020 läst ·
562 svar
36k läst
562 svar
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
Är det i storstäder så har vi gott om råttor. Så dom kommer att bli vansisnnigt lyckliga.L lbgu skrev:
Är det istället i skogen brukar det finnas myror, de är sannolikt ännu fler än råttorna i storstäderna och jag har inte märkt att myrorna klagar över varken de räkskal eller kräftskal de stundtals får serverat på stacken under sommaren varmaste dagar då jag inte vill ha illaluktande sopor i tunnan, myrorna äter rent allt till nästa dag och ingen lukt går att känna ens under rötmånadens varmaste och fuktigaste dagar.W WFD skrev:
Myror sprider inga sjukdomar och är inte så brutala i gruppen skadedjur ...F fribygg skrev:Är det istället i skogen brukar det finnas myror, de är sannolikt ännu fler än råttorna i storstäderna och jag har inte märkt att myrorna klagar över varken de räkskal eller kräftskal de stundtals får serverat på stacken under sommaren varmaste dagar då jag inte vill ha illaluktande sopor i tunnan, myrorna äter rent allt till nästa dag och ingen lukt går att känna ens under rötmånadens varmaste och fuktigaste dagar.
Hej råttinvasion.L lbgu skrev:
Är väl ingen skillnad mot om det saknas fastighetsnära sortering med en tunna eller om det är infört med t.ex. två tunnor med åtta behållare som tråden avser, det här problem har funnits "i alla tider" även då sopsäckar användes om illaluktande matrester.L lbgu skrev:
Vad är skillnaden mot dagens system? De flesta har redan idag hämtning var 14:e dag för matavfall och det tror jag ingen kommun kommer ändra på.L lbgu skrev:
Kravet säger inte specifikt att fler soptunnor ska till, Eskilstuna använder exempelvis ett system med flerfärgade påsar (även om det systemet har andra brister).W WFD skrev:
Vilka städer är det som inte kan ordra fler soptunnor?
Hur står dina tunnor? Vi har 14-dagarstömning även på sommaren och har väldigt sällan problem med larver eller ens riktigt dålig lukt, bara under varma perioder. Har dock mina stående i skugga i princip hela dagen. Grannens tunnor som står i solen luktar f-n mest hela sommaren tex.pacman42 skrev:
Sol en stund på förmiddagen, sedan skugga. Jag har faktiskt ställt den strax utanför min egen tomt för att maximera skuggan. Finns ingen plats där de skulle kunna stå mer skyddat på min tomt, alternativet är att bygga ett skjul till dem.U Ursidae skrev:
Va😮har du ingett skydd för dom, det var som attans😉😂pacman42 skrev:
Jag skrev att man skulle lägga det på lämpliga platser, gör man det blir det ingen råttinvasion. Sen att tro att det blir någon råttinvasion för den lilla mängd räk/kräftskal eller vad det är frågan om som ställer till problem är nog rätt osannolikt även om man lägger det på olämpliga platser.T TheGame skrev:
Som fribygg skrev ovan är t.ex. myrstackar utmärkta platser för denna typ av matrester.
Tidigare löste man problemet genom att lägga dessa räkskal i något tätt som inte släppte ut lukt. T.ex. påsen räkorna låg i eller någon annan plastpåse.A AndersS skrev:
Jag har kompost i liknande tunnor. Det funkar fantastiskt bra kan ta ut fin kompost två ggr per år från varje tunna. (Jag har köpt mina på Biltema.) Det är jättesmidigt med hjul som gör att man kan flytta tunnorna enkelt.Zixten skrev:
Här skall vi snart få detta nya system med fyrfackskärl, detta ser jag fram emot, så man slipper ha en massa kassar och lådor med sånt som skall med till återvinningen men som man alltid glömmer eller inte hinner ta med sig och till slut får fylla bilen och åka på en extra liten utflykt.
Nu är det så att vi har fått erbjudande om att köpa dom gamla kärlen för 100 kr / st vilket låter som en bra deal...
Men vad skall man ha kärlet till? Har ni några bra tankar? Än så länge har jag inte kommit på något.... 🤔🤔🤔