L lbgu skrev:
Jodå, men jag skulle ändå aldrig komma på tanken att lägga sopor i frysen. Har man något matavfall man inte klarar av att hantera så är ett tips att lägga det utomhus på någon lämplig plats. Finns garanterat någon räv, kråka eller annat djur som blir överlyckligt av att få lite gåvor.
Är det i storstäder så har vi gott om råttor. Så dom kommer att bli vansisnnigt lyckliga.
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
W WFD skrev:
Är det i storstäder så har vi gott om råttor. Så dom kommer att bli vansisnnigt lyckliga.
Är det istället i skogen brukar det finnas myror, de är sannolikt ännu fler än råttorna i storstäderna och jag har inte märkt att myrorna klagar över varken de räkskal eller kräftskal de stundtals får serverat på stacken under sommaren varmaste dagar då jag inte vill ha illaluktande sopor i tunnan, myrorna äter rent allt till nästa dag och ingen lukt går att känna ens under rötmånadens varmaste och fuktigaste dagar.
 
F fribygg skrev:
Är det istället i skogen brukar det finnas myror, de är sannolikt ännu fler än råttorna i storstäderna och jag har inte märkt att myrorna klagar över varken de räkskal eller kräftskal de stundtals får serverat på stacken under sommaren varmaste dagar då jag inte vill ha illaluktande sopor i tunnan, myrorna äter rent allt till nästa dag och ingen lukt går att känna ens under rötmånadens varmaste och fuktigaste dagar.
Myror sprider inga sjukdomar och är inte så brutala i gruppen skadedjur ...
 
L lbgu skrev:
Jodå, men jag skulle ändå aldrig komma på tanken att lägga sopor i frysen. Har man något matavfall man inte klarar av att hantera så är ett tips att lägga det utomhus på någon lämplig plats. Finns garanterat någon räv, kråka eller annat djur som blir överlyckligt av att få lite gåvor.
Hej råttinvasion.
 
L lbgu skrev:
Man inser att något är fel med systemet om folk börjar lägga matavfall i frysen i väntan på sopbilen. Skulle aldrig komma på tanken att lägga sopor i frysen bland den mat jag ska äta.
Är väl ingen skillnad mot om det saknas fastighetsnära sortering med en tunna eller om det är infört med t.ex. två tunnor med åtta behållare som tråden avser, det här problem har funnits "i alla tider" även då sopsäckar användes om illaluktande matrester.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Man inser att något är fel med systemet om folk börjar lägga matavfall i frysen i väntan på sopbilen. Skulle aldrig komma på tanken att lägga sopor i frysen bland den mat jag ska äta.
Vad är skillnaden mot dagens system? De flesta har redan idag hämtning var 14:e dag för matavfall och det tror jag ingen kommun kommer ändra på.
 
W WFD skrev:
En intellektuell härdsmälta. Det kommer bli en vända per ny sopstation. Så konsumtionen av drivmedel och fordonsflottan kommer att öka. Otroligt många städer har liten eller ingen möjlighet att implementera det utökade antalet soptunnor man ställer som krav.
Kravet säger inte specifikt att fler soptunnor ska till, Eskilstuna använder exempelvis ett system med flerfärgade påsar (även om det systemet har andra brister).

Vilka städer är det som inte kan ordra fler soptunnor?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vi har lock och hämtning varannan vecka (varje vecka på sommaren), det hinner bli fluglarver nästan varje gång. Om man lagrar fisk och kött inomhus ett par dagar först så slipper man dock detta, för då hinner inte larverna utvecklas innan det är dags för tömning.
Hur står dina tunnor? Vi har 14-dagarstömning även på sommaren och har väldigt sällan problem med larver eller ens riktigt dålig lukt, bara under varma perioder. Har dock mina stående i skugga i princip hela dagen. Grannens tunnor som står i solen luktar f-n mest hela sommaren tex.
 
U Ursidae skrev:
Hur står dina tunnor? Vi har 14-dagarstömning även på sommaren och har väldigt sällan problem med larver eller ens riktigt dålig lukt, bara under varma perioder. Har dock mina stående i skugga i princip hela dagen. Grannens tunnor som står i solen luktar f-n mest hela sommaren tex.
Sol en stund på förmiddagen, sedan skugga. Jag har faktiskt ställt den strax utanför min egen tomt för att maximera skuggan. Finns ingen plats där de skulle kunna stå mer skyddat på min tomt, alternativet är att bygga ett skjul till dem.
 
J
pacman42 pacman42 skrev:
Sol en stund på förmiddagen, sedan skugga. Jag har faktiskt ställt den strax utanför min egen tomt för att maximera skuggan. Finns ingen plats där de skulle kunna stå mer skyddat på min tomt, alternativet är att bygga ett skjul till dem.
Va😮har du ingett skydd för dom, det var som attans😉😂
 
J Jansson69 skrev:
Va😮har du ingett skydd för dom, det var som attans😉😂
Jo det har jag, solen lyser bara på locket, men den värmen räcker långt. Det stora problemet är ju snarare när det är mer än 20 grader en hel vecka...
 
  • Gilla
Ursidae
  • Laddar…
J
pacman42 pacman42 skrev:
Jo det har jag, solen lyser bara på locket, men den värmen räcker långt. Det stora problemet är ju snarare när det är mer än 20 grader en hel vecka...
Klart ett nytt projekt att erbjuda dom tak.
 
T TheGame skrev:
Hej råttinvasion.
Jag skrev att man skulle lägga det på lämpliga platser, gör man det blir det ingen råttinvasion. Sen att tro att det blir någon råttinvasion för den lilla mängd räk/kräftskal eller vad det är frågan om som ställer till problem är nog rätt osannolikt även om man lägger det på olämpliga platser.
Som fribygg skrev ovan är t.ex. myrstackar utmärkta platser för denna typ av matrester.
 
A AndersS skrev:
Är väl ingen skillnad mot om det saknas fastighetsnära sortering med en tunna eller om det är infört med t.ex. två tunnor med åtta behållare som tråden avser, det här problem har funnits "i alla tider" även då sopsäckar användes om illaluktande matrester.
Tidigare löste man problemet genom att lägga dessa räkskal i något tätt som inte släppte ut lukt. T.ex. påsen räkorna låg i eller någon annan plastpåse.
 
Zixten Zixten skrev:
Här skall vi snart få detta nya system med fyrfackskärl, detta ser jag fram emot, så man slipper ha en massa kassar och lådor med sånt som skall med till återvinningen men som man alltid glömmer eller inte hinner ta med sig och till slut får fylla bilen och åka på en extra liten utflykt.

Nu är det så att vi har fått erbjudande om att köpa dom gamla kärlen för 100 kr / st vilket låter som en bra deal...
Men vad skall man ha kärlet till? Har ni några bra tankar? Än så länge har jag inte kommit på något.... 🤔🤔🤔
Jag har kompost i liknande tunnor. Det funkar fantastiskt bra kan ta ut fin kompost två ggr per år från varje tunna. (Jag har köpt mina på Biltema.) Det är jättesmidigt med hjul som gör att man kan flytta tunnorna enkelt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.