36 029 läst ·
562 svar
36k läst
562 svar
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 839 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 839 inlägg
Min egen skitkommun där S styrt i ett sekel röstade igenom 500kr för felsortering relativt nyligen. De ville ha 1000kr men vågade inte. Kan ha varit att V inte hängde med hela vägen till fullbordat vansinne.Alfredo skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 839 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 839 inlägg
Jo, man ser verkligen att många uppskattar den typen av styre:J Jansson69 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/atervinningsstationerna-pa-vag-bort.442465/post-6458438
Befolkningsutvecklingen från SCB för kommunen sedan 1950.
1950: 38 355
38 309 38 071 37 403 36 699 36 322 36 100 35 600 35 018 34 456 33 692 33 060 32 637 32 046 31 664 31 452 30 887 30 429 29 928 29 387 29 005 28 831 28 699 28 361 28 178 27 892 27 572 27 423 27 091 26 746 26 611 26 256 26 109 25 828 25 501 25 223 24 929 24 793 24 607 24 571 24 555 24 335 24 083 24 060 23 765 23 449 23 084 22 730 22 333 21 869 21 382 20 951 20 711 20 508 20 383 20 107 19 816 19 663 19 473 19 214 18 911 18 742 18 516 18 450 18 435 18 359 18 681 18 610 18 423 18 282 18 133 18 005 17 904 17 631
2024: 17 491
Du bor ute på vischan gissar jag, glesbyggdL lbgu skrev:Jag skrev att man skulle lägga det på lämpliga platser, gör man det blir det ingen råttinvasion. Sen att tro att det blir någon råttinvasion för den lilla mängd räk/kräftskal eller vad det är frågan om som ställer till problem är nog rätt osannolikt även om man lägger det på olämpliga platser.
Som fribygg skrev ovan är t.ex. myrstackar utmärkta platser för denna typ av matrester.
Hur skulle det se ut om folk som bor i tätort går ut och lägger på "lämpliga" platser som myrstackar osv.
Nej då tror jag på en påse i frysen är en betydligt smidigare lösning för att sen kasta i tunnan innan hämtning.
Själv kastar jag i tunnan och ja det luktar väll lite illa på sommaren men inte så farligt, har väll lite göra med vad man slänger där så förtår om folk slänger just före hämtning.
ut i skogen för att lämna mitt avfall skulle jag inte göra, det är nog inte ens tillåtet.
Dom som styr har ni inte röstat på dom?MultiMan skrev:
Jo, man ser verkligen att många uppskattar den typen av styre:
[länk]
Befolkningsutvecklingen från SCB för kommunen sedan 1950.
1950: 38 355
38 309 38 071 37 403 36 699 36 322 36 100 35 600 35 018 34 456 33 692 33 060 32 637 32 046 31 664 31 452 30 887 30 429 29 928 29 387 29 005 28 831 28 699 28 361 28 178 27 892 27 572 27 423 27 091 26 746 26 611 26 256 26 109 25 828 25 501 25 223 24 929 24 793 24 607 24 571 24 555 24 335 24 083 24 060 23 765 23 449 23 084 22 730 22 333 21 869 21 382 20 951 20 711 20 508 20 383 20 107 19 816 19 663 19 473 19 214 18 911 18 742 18 516 18 450 18 435 18 359 18 681 18 610 18 423 18 282 18 133 18 005 17 904 17 631
2024: 17 491
Jag är lite kluven här.MultiMan skrev:
Å ena sidan vill jag verkligen inte betala för några sopspioner som rotar igenom mina tunnor och har åsikter om att pappersnäsduken jag snöt mig i hamnat bland restavfall när de tycker den är returpapper, eller tvärtom.
Å andra sidan tycker jag det måste finnas sanktionsmöjligheter mot de som exempelvis dumpar kilovis med järnskrot bland pappersförpackningar eller andra liknande uppenbart uppsåtliga felanvändningar.
Min åsikt landar nog i att jag tycker en felsorteringsavgift kan vara rimlig om den används förnuftigt.
Hur detekterar dom det undrar jag, och var går gränsen. Ett kolapapper som smugit sig ned bland tidingarna?MultiMan skrev:
Man får väl bli haverist, och skicka in en anmälan om att man känenr sig kränkt av att någon går igenom ens sopor.. Går ju att få ut en hel del information om man vill.Alfredo skrev:
Jag är lite kluven här.
Å ena sidan vill jag verkligen inte betala för några sopspioner som rotar igenom mina tunnor och har åsikter om att pappersnäsduken jag snöt mig i hamnat bland restavfall när de tycker den är returpapper, eller tvärtom.
Å andra sidan tycker jag det måste finnas sanktionsmöjligheter mot de som exempelvis dumpar kilovis med järnskrot bland pappersförpackningar eller andra liknande uppenbart uppsåtliga felanvändningar.
Min åsikt landar nog i att jag tycker en felsorteringsavgift kan vara rimlig om den används förnuftigt.
*rabble* *rabble* *rabble*
Nä men seriöst - ge fan i mina sopor
Gör dom? brukar vara rätt trötta typer som kommer. Drar ut tunnan till position (är det minsta halt och man glömt sanda så är det 50/50 att dom tömmer)J Jansson69 skrev:
Att öppna locket och rota runt bland äckel som legat där i 6 veckor tror jag inte de är så sugna på.
Arbtsmiljö osv.
Skulel väl vara om de inför provision, då kanske de anstränger sig.
Har sett detta själv att dom lyfter och kollar, det tar dom några sekunder att identifiera ifall något är fel..S Snikholt skrev:Gör dom? brukar vara rätt trötta typer som kommer. Drar ut tunnan till position (är det minsta halt och man glömt sanda så är det 50/50 att dom tömmer)
Att öppna locket och rota runt bland äckel som legat där i 6 veckor tror jag inte de är så sugna på.
Arbtsmiljö osv.
Skulel väl vara om de inför provision, då kanske de anstränger sig.
J Jansson69 skrev:
Om nu någon vill dumpa metallskrot bland returpappret är denne antagligen så pass listig så att skrotet ligger i botten täckt av returpapper och då förstår jag inte hur de ska kunna avgöra något bara genom "att dom lyfter och kollar". Sen kliver de ofta inte ens ur bilen och då är det svårt att lyfta på något lock och kolla.J Jansson69 skrev: