MultiMan
Alfredo Alfredo skrev:
Jag ser inte att något bötesbelopp defineras där. Så återigen, var kan jag läsa om de höga böter jag som privatperson kan få om jag sorterar avfall fel?
Min egen skitkommun där S styrt i ett sekel röstade igenom 500kr för felsortering relativt nyligen. De ville ha 1000kr men vågade inte. Kan ha varit att V inte hängde med hela vägen till fullbordat vansinne.

Kramfors kommuns avgifter, inkl. felsorteringsavgift på 500 kr, latrinavgift på 900 kr och montering av trekantslås för 750 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
J
MultiMan MultiMan skrev:
Min egen skitkommun där S styrt i ett sekel röstade igenom 500kr för felsortering relativt nyligen. De ville ha 1000kr men vågade inte. Kan ha varit att V inte hängde med hela vägen till fullbordat vansinne.

[bild]
Mycket klok kommun hoppas fler följer..
 
  • Arg
Snikholt
  • Laddar…
MultiMan
J Jansson69 skrev:
Mycket klok kommun hoppas fler följer..
Jo, man ser verkligen att många uppskattar den typen av styre:

https://www.byggahus.se/forum/threads/atervinningsstationerna-pa-vag-bort.442465/post-6458438

Befolkningsutvecklingen från SCB för kommunen sedan 1950.

1950: 38 355

38 309 38 071 37 403 36 699 36 322 36 100 35 600 35 018 34 456 33 692 33 060 32 637 32 046 31 664 31 452 30 887 30 429 29 928 29 387 29 005 28 831 28 699 28 361 28 178 27 892 27 572 27 423 27 091 26 746 26 611 26 256 26 109 25 828 25 501 25 223 24 929 24 793 24 607 24 571 24 555 24 335 24 083 24 060 23 765 23 449 23 084 22 730 22 333 21 869 21 382 20 951 20 711 20 508 20 383 20 107 19 816 19 663 19 473 19 214 18 911 18 742 18 516 18 450 18 435 18 359 18 681 18 610 18 423 18 282 18 133 18 005 17 904 17 631

2024: 17 491
 
L lbgu skrev:
Jag skrev att man skulle lägga det på lämpliga platser, gör man det blir det ingen råttinvasion. Sen att tro att det blir någon råttinvasion för den lilla mängd räk/kräftskal eller vad det är frågan om som ställer till problem är nog rätt osannolikt även om man lägger det på olämpliga platser.
Som fribygg skrev ovan är t.ex. myrstackar utmärkta platser för denna typ av matrester.
Du bor ute på vischan gissar jag, glesbyggd :)
Hur skulle det se ut om folk som bor i tätort går ut och lägger på "lämpliga" platser som myrstackar osv.
Nej då tror jag på en påse i frysen är en betydligt smidigare lösning för att sen kasta i tunnan innan hämtning.
Själv kastar jag i tunnan och ja det luktar väll lite illa på sommaren men inte så farligt, har väll lite göra med vad man slänger där så förtår om folk slänger just före hämtning.
ut i skogen för att lämna mitt avfall skulle jag inte göra, det är nog inte ens tillåtet.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
J
MultiMan MultiMan skrev:
Jo, man ser verkligen att många uppskattar den typen av styre:

[länk]

Befolkningsutvecklingen från SCB för kommunen sedan 1950.

1950: 38 355

38 309 38 071 37 403 36 699 36 322 36 100 35 600 35 018 34 456 33 692 33 060 32 637 32 046 31 664 31 452 30 887 30 429 29 928 29 387 29 005 28 831 28 699 28 361 28 178 27 892 27 572 27 423 27 091 26 746 26 611 26 256 26 109 25 828 25 501 25 223 24 929 24 793 24 607 24 571 24 555 24 335 24 083 24 060 23 765 23 449 23 084 22 730 22 333 21 869 21 382 20 951 20 711 20 508 20 383 20 107 19 816 19 663 19 473 19 214 18 911 18 742 18 516 18 450 18 435 18 359 18 681 18 610 18 423 18 282 18 133 18 005 17 904 17 631

2024: 17 491
Dom som styr har ni inte röstat på dom?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Min egen skitkommun där S styrt i ett sekel röstade igenom 500kr för felsortering relativt nyligen.
Jag är lite kluven här.

Å ena sidan vill jag verkligen inte betala för några sopspioner som rotar igenom mina tunnor och har åsikter om att pappersnäsduken jag snöt mig i hamnat bland restavfall när de tycker den är returpapper, eller tvärtom.

Å andra sidan tycker jag det måste finnas sanktionsmöjligheter mot de som exempelvis dumpar kilovis med järnskrot bland pappersförpackningar eller andra liknande uppenbart uppsåtliga felanvändningar.

Min åsikt landar nog i att jag tycker en felsorteringsavgift kan vara rimlig om den används förnuftigt.
 
S
MultiMan MultiMan skrev:
Min egen skitkommun där S styrt i ett sekel röstade igenom 500kr för felsortering relativt nyligen. De ville ha 1000kr men vågade inte. Kan ha varit att V inte hängde med hela vägen till fullbordat vansinne.

[bild]
Hur detekterar dom det undrar jag, och var går gränsen. Ett kolapapper som smugit sig ned bland tidingarna?
 
J
S Snikholt skrev:
Hur detekterar dom det undrar jag, och var går gränsen. Ett kolapapper som smugit sig ned bland tidingarna?
Sopgubbarna ser ju om du tex, slänger metall i pappersåtervinningen..
 
S
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är lite kluven här.

Å ena sidan vill jag verkligen inte betala för några sopspioner som rotar igenom mina tunnor och har åsikter om att pappersnäsduken jag snöt mig i hamnat bland restavfall när de tycker den är returpapper, eller tvärtom.

Å andra sidan tycker jag det måste finnas sanktionsmöjligheter mot de som exempelvis dumpar kilovis med järnskrot bland pappersförpackningar eller andra liknande uppenbart uppsåtliga felanvändningar.

Min åsikt landar nog i att jag tycker en felsorteringsavgift kan vara rimlig om den används förnuftigt.
Man får väl bli haverist, och skicka in en anmälan om att man känenr sig kränkt av att någon går igenom ens sopor.. Går ju att få ut en hel del information om man vill.
*rabble* *rabble* *rabble*

Nä men seriöst - ge fan i mina sopor :)
 
  • Arg
Jansson69
  • Laddar…
S
J Jansson69 skrev:
Sopgubbarna ser ju om du tex, slänger metall i pappersåtervinningen..
Gör dom? brukar vara rätt trötta typer som kommer. Drar ut tunnan till position (är det minsta halt och man glömt sanda så är det 50/50 att dom tömmer)

Att öppna locket och rota runt bland äckel som legat där i 6 veckor tror jag inte de är så sugna på.

Arbtsmiljö osv.

Skulel väl vara om de inför provision, då kanske de anstränger sig.
 
J
S Snikholt skrev:
Gör dom? brukar vara rätt trötta typer som kommer. Drar ut tunnan till position (är det minsta halt och man glömt sanda så är det 50/50 att dom tömmer)

Att öppna locket och rota runt bland äckel som legat där i 6 veckor tror jag inte de är så sugna på.

Arbtsmiljö osv.

Skulel väl vara om de inför provision, då kanske de anstränger sig.
Har sett detta själv att dom lyfter och kollar, det tar dom några sekunder att identifiera ifall något är fel..
 
S
J Jansson69 skrev:
Har sett detta själv att dom lyfter och kollar, det tar dom några sekunder att identifiera ifall något är fel..
Tillåt mig tvivla.
 
J
S Snikholt skrev:
Tillåt mig tvivla.
Du får tvivla hur mycket du vill, men kan tala om för dig att fel har du😉
 
S
J Jansson69 skrev:
Du får tvivla hur mycket du vill, men kan tala om för dig att fel har du😉
Jag tycker naturligtvis inte att man ska felsortera, det är sjukt onödigt.
Men att ha någon sorts böter för att man (eller någon annan i hushållet) råkar göra det, där går gränsen.
 
J Jansson69 skrev:
det tar dom några sekunder att identifiera ifall något är fel
J Jansson69 skrev:
Du får tvivla hur mycket du vill, men kan tala om för dig att fel har du
Om nu någon vill dumpa metallskrot bland returpappret är denne antagligen så pass listig så att skrotet ligger i botten täckt av returpapper och då förstår jag inte hur de ska kunna avgöra något bara genom "att dom lyfter och kollar". Sen kliver de ofta inte ens ur bilen och då är det svårt att lyfta på något lock och kolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.