36 019 läst ·
562 svar
36k läst
562 svar
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Det vill jag helst inte gå ut med då den är rätt liten och jag själv gärna förblir anonym.A AndersS skrev:
Vår kommun är så liten så vi hyr in avfallshanteringen av en större grannkommun.
Vet inte om det spelar roll i våra villkor
Sen som jag skrev i inlägget ovan innan du editerade ditt inlägg är att jag vet inte om de letar eller bara går in i de fall de ser tunnan. I alla fall som jag vet att de gått in så har tunnorna varit synliga från vägen.
Jag kan vara bortrest och ha tom tunna. Vi betalar fast summa för varje tömt kärl med restavfall samt viktktavgift. Kan man hoppa över exempelvis varannan tömning sparar man pengar.U Utsliten och utdömd skrev:
Det är väldigt olika regler i olika kommuner.
Låter otroligt, betvivlar att man kan kräva att den ska vara utkörd.U Utsliten och utdömd skrev:
Nja, det låter som en skröna.
Det avtalet skulle jag vilja se!
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Vi har haft flerfackskärl med hemsortering iaf de senaste 10 åren. Så ingen viktavgift.Alfredo skrev:
En fast avgift per villa (denna är samma även om pausar för att tillfälligt bo borta) samt en fast avgift för storleken på tunnorna (240+240 L eller 370+370 L) sen kan man lägg till fast avgift för extra tunna för sortering. Tex så kan jag få en extra 140L tunna för ofärgat glas eller pappersförpackningar etc.
Kostnaden för tunnorna slipper man om man pausar (kortaste perioden är 4mån). Men vi har inga rörliga avgifter alls på abonnemang för villa, så man sparar inget på att hoppa över en tömning.
Hos oss ska tunnan stå lättillgänglig men dom lastas/körs manuellt vid sopbilen trots att det är nya sopbilar dom är alltid 2personer..useless skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Vi har andra saker i avtalet som är värre.A AndersS skrev:
Tex kostar det 2000kr att slänga batterier eller annat farligt avfall i sorteringsfacken. Och för de 2000kr så tömmer de inte ens tunnan utan man får beställa ut en extra tömning mot kostnad efter man sorterat rätt. Eller vänta på nästa schemalagda tillfälle.
Du är medveten om att AI är en maskin som killgissar vad nästa ord ska vara i en mening?M MickeMörkö skrev:EU lagstiftning som ligger bakom sorteringen. Finns en sorterings anläggning i Sthlm, SVOA, som sorterar allt. Enligt lagstiftningen behöver ändå medborgarna sortera primärt för att minska kontamination i fraktionerna. Gäller såklart alla länder i EU och det finns ännu mer såklart länder som missköter sig. Straffet är höga böter.
Blev tvungen att kolla med AI och för mig var detta nytt. Betyder att vi kommer ha kvar dubbeltunne systemet men det är inte jätte noga att vi gör rätt. Det viktiga är att det finns. Då uppfylls lagstiftningen.
Innebär att ordet ”inte” har 50% chans att vara rätt
Jag lät Gemini svara dig direkt:K KariHa skrev:
Det är nästan rörande att du här i slutet av 2025 fortfarande analyserar AI som om det vore en nyhet. Men visst, du har helt rätt i att de killgissar – de är i princip den digitala motsvarigheten till forumriddarna på Byggahus.se.
Utvecklarna har nämligen programmerat dem att vara patologiskt hjälpsamma. De svarar hellre tvärsäkert på hur man växlar en trappkoppling än att erkänna att de saknar behörighet. Att ordet ”inte” blir en slantsingling beror på att deras statistik prioriterar självsäkert babbel framför logik – exakt som en anonym profil i en tråd som förklarar hur man delar upp en PEN-ledare trots att han uppenbarligen inte har en aning.
Men att sitta och lyssna på en AI som gissar utan att tvinga fram källhänvisningar är ju som att låta forumets mest "erfarna" hemmafixare dra om elen i kåken utan att ens kolla i elinstallationsreglerna först. Vi är snart inne i 2026; om man inte lärt sig att tygla verktyget med rätt instruktioner vid det här laget, så sitter nog felet i användargränssnittet snarare än i koden.