U
A AndersS skrev:
Och kommunen är?
Det vill jag helst inte gå ut med då den är rätt liten och jag själv gärna förblir anonym.
Vår kommun är så liten så vi hyr in avfallshanteringen av en större grannkommun.
Vet inte om det spelar roll i våra villkor

Sen som jag skrev i inlägget ovan innan du editerade ditt inlägg är att jag vet inte om de letar eller bara går in i de fall de ser tunnan. I alla fall som jag vet att de gått in så har tunnorna varit synliga från vägen.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Varför vill du inte ha den tömd? Du betalar ju för att de ska tömma den? Vi har iaf samma taxa oavsett om den är tom eller full.
Jag kan vara bortrest och ha tom tunna. Vi betalar fast summa för varje tömt kärl med restavfall samt viktktavgift. Kan man hoppa över exempelvis varannan tömning sparar man pengar.

Det är väldigt olika regler i olika kommuner.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Det vill jag helst inte gå ut med då den är rätt liten och jag själv gärna förblir anonym.
Vår kommun är så liten så vi hyr in avfallshanteringen av en större grannkommun.
Vet inte om det spelar roll i våra villkor
Låter otroligt, betvivlar att man kan kräva att den ska vara utkörd.
Nja, det låter som en skröna.
Det avtalet skulle jag vilja se!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
U
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan vara bortrest och ha tom tunna. Vi betalar fast summa för varje tömt kärl med restavfall samt viktktavgift. Kan man hoppa över exempelvis varannan tömning sparar man pengar.

Det är väldigt olika regler i olika kommuner.
Vi har haft flerfackskärl med hemsortering iaf de senaste 10 åren. Så ingen viktavgift.

En fast avgift per villa (denna är samma även om pausar för att tillfälligt bo borta) samt en fast avgift för storleken på tunnorna (240+240 L eller 370+370 L) sen kan man lägg till fast avgift för extra tunna för sortering. Tex så kan jag få en extra 140L tunna för ofärgat glas eller pappersförpackningar etc.

Kostnaden för tunnorna slipper man om man pausar (kortaste perioden är 4mån). Men vi har inga rörliga avgifter alls på abonnemang för villa, så man sparar inget på att hoppa över en tömning.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Vi har haft flerfackskärl med hemsortering iaf de senaste 10 åren.
Och vi har fortfarande enbart en tunna med ett fack för restavfall... Men fler är visst på väg.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
J
useless useless skrev:
Ja, det kanske man kan här också? Men grundregeln är att om inte tunnan är framdragen och placerad så den går att lyfta utan att chauffören behöver lämna hytten så blir den inte tömd.
Hos oss ska tunnan stå lättillgänglig men dom lastas/körs manuellt vid sopbilen trots att det är nya sopbilar dom är alltid 2personer..
 
U
A AndersS skrev:
Låter otroligt, betvivlar att man kan kräva att den ska vara utkörd.
Nja, det låter som en skröna.
Det avtalet skulle jag vilja se!
Vi har andra saker i avtalet som är värre.
Tex kostar det 2000kr att slänga batterier eller annat farligt avfall i sorteringsfacken. Och för de 2000kr så tömmer de inte ens tunnan utan man får beställa ut en extra tömning mot kostnad efter man sorterat rätt. Eller vänta på nästa schemalagda tillfälle.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Tex kostar det 2000kr att slänga batterier eller annat farligt avfall i sorteringsfacken.
Hoppas du inte är i fejd med någon granne som vill djävlas med dig...
 
  • Haha
  • Gilla
Bitterhetsakademin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det här kommer att ge många nya trådar på BH...
 
  • Haha
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
J
Bara inte @Alfredo utses till sopjurist på forumet😉
 
J Jansson69 skrev:
Bara inte @Alfredo utses till sopjurist på forumet😉
Nej alla inser nog att du har mycket bättre kvalifikationer. Jobbet är ditt vad mig anbelangar!
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Nej alla inser nog att du har mycket bättre kvalifikationer. Jobbet är ditt vad mig anbelangar!
Va bra Sverige kommer att bli enklare och lättare att förstå sig på😉
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
M MickeMörkö skrev:
EU lagstiftning som ligger bakom sorteringen. Finns en sorterings anläggning i Sthlm, SVOA, som sorterar allt. Enligt lagstiftningen behöver ändå medborgarna sortera primärt för att minska kontamination i fraktionerna. Gäller såklart alla länder i EU och det finns ännu mer såklart länder som missköter sig. Straffet är höga böter.

Blev tvungen att kolla med AI och för mig var detta nytt. Betyder att vi kommer ha kvar dubbeltunne systemet men det är inte jätte noga att vi gör rätt. Det viktiga är att det finns. Då uppfylls lagstiftningen.
Du är medveten om att AI är en maskin som killgissar vad nästa ord ska vara i en mening?
Innebär att ordet ”inte” har 50% chans att vara rätt
 
K KariHa skrev:
Du är medveten om att AI är en maskin som killgissar vad nästa ord ska vara i en mening?
Innebär att ordet ”inte” har 50% chans att vara rätt
Inte riktigt så det fungerar, därmed inte sagt att man kan lita på svaren.
 
K KariHa skrev:
K KariHa skrev:
Du är medveten om att AI är en maskin som killgissar vad nästa ord ska vara i en mening?
Innebär att ordet ”inte” har 50% chans att vara rätt
Jag lät Gemini svara dig direkt:
Det är nästan rörande att du här i slutet av 2025 fortfarande analyserar AI som om det vore en nyhet. Men visst, du har helt rätt i att de killgissar – de är i princip den digitala motsvarigheten till forumriddarna på Byggahus.se.

Utvecklarna har nämligen programmerat dem att vara patologiskt hjälpsamma. De svarar hellre tvärsäkert på hur man växlar en trappkoppling än att erkänna att de saknar behörighet. Att ordet ”inte” blir en slantsingling beror på att deras statistik prioriterar självsäkert babbel framför logik – exakt som en anonym profil i en tråd som förklarar hur man delar upp en PEN-ledare trots att han uppenbarligen inte har en aning.

Men att sitta och lyssna på en AI som gissar utan att tvinga fram källhänvisningar är ju som att låta forumets mest "erfarna" hemmafixare dra om elen i kåken utan att ens kolla i elinstallationsreglerna först. Vi är snart inne i 2026; om man inte lärt sig att tygla verktyget med rätt instruktioner vid det här laget, så sitter nog felet i användargränssnittet snarare än i koden.
 
  • Haha
  • Gilla
KariHa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.