Satsuki
T TheGame skrev:
Det Àr tydligen inte dÀr skon klÀmmer utan skon klÀmmer att man behöver sortera överhuvudtaget.
Det Ă€r som raka motsatsen till den dĂ€r muppen som stĂ„r pĂ„ Ă„tervinningsstationen med cykelhjĂ€lm och pĂ„pekar att man minsann rĂ„kade slĂ€nga fel sak i fel kontainer eller glömde ta bort locket pĂ„ glasburken 😂
đŸ€Ż
 
A atomlab skrev:
Fast det Àr ju ett dumt pÄfund som bara kommer att kosta onödiga pengar. Det Àr ju helt bisarrt att varenda fastighet i Sverige (Europa?) skall dela upp fraktionerna vid tomten nÀr det finns sÄ mÄnga andra mer kostnadseffektivare och bÀttre sÀtt. Jag klarar att sortera nu och kommer att klara sortera det nÀr tunnorna rullas ut. Det Àr sjÀlva slöseriet pÄ skattemedel jag inte kan stÄ bakom.
EU har inte stÀllt nÄgra krav pÄ fastighetsnÀra insamling/sortering. EU har ett övergripande krav att sorteringsgraden ska öka och de enskilda lÀnderna fÄr sjÀlva hitta pÄ ÄtgÀrder för att uppnÄ det. TyvÀrr Àr vi svenskar redan sÄ bra pÄ att sortera avfall jÀmfört med mÄnga andra lÀnder, sÄ det finns inte sÄ mÄnga lÄgt hÀngande frukter att plocka. Det bÀsta vÄra myndigheter kunde komma pÄ för att pressa upp sorteringsgraden ytterligare nÄgon procent var FNI.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Slarv med sortering av avfall handlar rimligen i de flesta fall om att den som slarvar inte ser det motiverat att göra rÀtt, inte om bristande förmÄga.
Fast Àr man inte motiverad lÀgger man vÀl rimligtvis allt i restavfallet?
Varför anstrÀnga sig och lÀgga en stekpanna i papperinsamlingen liksom?
 
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Jag avskyr matavfall pÄ sommaren eftersom det blir fluglarver nÀr det Àr varmt, men det Àr 1 mÄnad och det finns kemiska och biologiska lösningar som fungerar bra. Generellt smidigt och enkelt att göra rÀtt.
vi har lock pÄ vÄrt fack för matavfall och inga fluglarver
hÀr började nsr införa 4-fackstunnor 2003, sÄ vissa kommuner Àr vÀldigt sena
 
C cpalm skrev:
Fast Àr man inte motiverad lÀgger man vÀl rimligtvis allt i restavfallet?
Varför anstrÀnga sig och lÀgga en stekpanna i papperinsamlingen liksom?
För att de försökte lÀgga den i metallförpackningar, men den gick inte igenom öppningen. Man ser mycket pÄ förpackningsinsamlingarnas "tak" som inte Àr förpackningar alls....
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
T tergo skrev:
vi har lock pÄ vÄrt fack för matavfall och inga fluglarver
hÀr började nsr införa 4-fackstunnor 2003, sÄ vissa kommuner Àr vÀldigt sena
Vi har lock och hÀmtning varannan vecka (varje vecka pÄ sommaren), det hinner bli fluglarver nÀstan varje gÄng. Om man lagrar fisk och kött inomhus ett par dagar först sÄ slipper man dock detta, för dÄ hinner inte larverna utvecklas innan det Àr dags för tömning.
 
U
pacman42 pacman42 skrev:
Vi har lock och hÀmtning varannan vecka (varje vecka pÄ sommaren), det hinner bli fluglarver nÀstan varje gÄng. Om man lagrar fisk och kött inomhus ett par dagar först sÄ slipper man dock detta, för dÄ hinner inte larverna utvecklas innan det Àr dags för tömning.
Vi lÀgger sÄnt som luktar kraftigt i en pÄse i frysen som vi slÀnger i tunnan strax innan hÀmtning. Typ rÀk- och krÀftskal luktar rÀtt illa efter 10 dagar i en tunna ute om det Àr sommar 20+
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
För att de försökte lÀgga den i metallförpackningar, men den gick inte igenom öppningen.
SĂ„ Ă€r det sĂ€kert, men nĂ„gonstans dĂ€r Ă€r det vĂ€l mĂ„nga som anser att grĂ€nsen mellan bristande motivation och bristande förmĂ„ga Ă€r passerad 🙂
 
C cpalm skrev:
SĂ„ Ă€r det sĂ€kert, men nĂ„gonstans dĂ€r Ă€r det vĂ€l mĂ„nga som anser att grĂ€nsen mellan bristande motivation och bristande förmĂ„ga Ă€r passerad 🙂
Med tanke pÄ hur mycket sÄdan skit som strösslas runt Ätervinningsstationerna sÄ skulle jag hÀvda att bristande förmÄga Àr rÀtt vanligt...
 
  • Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Varför anstrÀnga sig och lÀgga en stekpanna i papperinsamlingen liksom?
MÄnga tycker sig göra halvrÀtt genom att lÀgga den bland metallförpackningar men kan/vill/ids inte lÀgga den dit den ska.

Bland papper har jag nog aldrig sett nÄgon stekpanna hos oss.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Vi lÀgger sÄnt som luktar kraftigt i en pÄse i frysen som vi slÀnger i tunnan strax innan hÀmtning.
Man inser att nÄgot Àr fel med systemet om folk börjar lÀgga matavfall i frysen i vÀntan pÄ sopbilen. Skulle aldrig komma pÄ tanken att lÀgga sopor i frysen bland den mat jag ska Àta.
 
  • Gilla
  • Haha
yonna och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Man inser att nÄgot Àr fel med systemet om folk börjar lÀgga matavfall i frysen i vÀntan pÄ sopbilen. Skulle aldrig komma pÄ tanken att lÀgga sopor i frysen bland den mat jag ska Àta.
Har du inte maten paketerad?
 
U
L lbgu skrev:
Man inser att nÄgot Àr fel med systemet om folk börjar lÀgga matavfall i frysen i vÀntan pÄ sopbilen. Skulle aldrig komma pÄ tanken att lÀgga sopor i frysen bland den mat jag ska Àta.
Ser inte riktigt det Àckliga med att ha frysta rÀkor i frysen, tina dem, skala och sen lÀgga tillbaka skalet i en pÄse frysen. Som att det inte skulle gÄ att tina bröd och sen lÀgga tillbaka det man inte Ät i frysen igen.

Vi gjorde detta lÄngt innan hemsortering. Vi har aldrig haft tömning oftare Àn va 14e dag oavsett system. Visst de gÄr ju ha skiten i soptunnan och kÀnna stanken av ruttna skaldjur pÄ sommaren varje morgon nÀr jag hÀmtar tidningen i brevlÄdan, men dÄ lÀgger jag det hellre i frysen.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
En intellektuell hÀrdsmÀlta. Det kommer bli en vÀnda per ny sopstation. SÄ konsumtionen av drivmedel och fordonsflottan kommer att öka. Otroligt mÄnga stÀder har liten eller ingen möjlighet att implementera det utökade antalet soptunnor man stÀller som krav.
 
Immobil Immobil skrev:
Har du inte maten paketerad?
JodÄ, men jag skulle ÀndÄ aldrig komma pÄ tanken att lÀgga sopor i frysen. Har man nÄgot matavfall man inte klarar av att hantera sÄ Àr ett tips att lÀgga det utomhus pÄ nÄgon lÀmplig plats. Finns garanterat nÄgon rÀv, krÄka eller annat djur som blir överlyckligt av att fÄ lite gÄvor.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.