36 020 läst ·
562 svar
36k läst
562 svar
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
Staten får böta, inte du. Läs vad jag skrev. Det spelar ingen roll om du sorterar eller inte så länge det stora flertalet gör det. Har du verkligen läst länken?
Privatperson vet jag ej men vi som BRF får tilläggsavgifter mest hela tiden då sophämtarna försöker gå igenom det som slängs så mycket dom hinner i jakten på sina extrapengar.Alfredo skrev:
Du skrev:M MickeMörkö skrev:
Jag tolkade det som att du syftade på medborgarna kunde straffas med höga böter. Ledsen om jag misstolkade dig men jag tror du inser att min tolkning inte är orimligt, detta speciellt då böter normalt syftar på påföljd för en fysisk persons brott.M MickeMörkö skrev:
Mer förvånad att du så inbitet försvarar att närsorterat är det absolut bästa sättet för miljön. Nästan så man tror att du är delägare i ett soppkärlsföretag.J Jansson69 skrev:
Fast det är ju ett dumt påfund som bara kommer att kosta onödiga pengar. Det är ju helt bisarrt att varenda fastighet i Sverige (Europa?) skall dela upp fraktionerna vid tomten när det finns så många andra mer kostnadseffektivare och bättre sätt. Jag klarar att sortera nu och kommer att klara sortera det när tunnorna rullas ut. Det är själva slöseriet på skattemedel jag inte kan stå bakom.J Jansson69 skrev:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Människan som art är motståndare till förändring. Märks här….
Vi har haft 4-facks kärl i 16.5 år, dvs sedan vi flyttade till nuvarande bostad. Innan dess hade vi liknande system anpassat för flerfamiljshus.
Det gick bra med blöjbarn och det går bra med tonåringar. Jag köper att det är besvärligt att rulla tunnor i backar eller på grusvägar, absolut, men att man som boende i normalt boende med hårdgjorda uppfarter etc gnäller för att man ska sortera hemma direkt i tunnor, istället för att ha div olika förvaringssystem och köra/gå/cykla till ÅVS fattar jag inte. Måste ta massor av plats att förvara det hemma på olika sätt, mycket enklare att lägga allt i en tunna från början och vara klar med det.
Hos oss töms kärl 1 varannan vecka (restavfall, matavfall, färgat glas och tidningar), var 4e vecka töms kärl 2 (papp, plast, metall och ofärgat glas). Jag skulle önska att vi hade mer plats till kartong och mindre till metall, och tidningar slänger vi aldrig eftersom vi inte har några. Jag avskyr matavfall på sommaren eftersom det blir fluglarver när det är varmt, men det är 1 månad och det finns kemiska och biologiska lösningar som fungerar bra. Generellt smidigt och enkelt att göra rätt.
Om 3 år är (när alla vant sig) detta en icke-fråga och den mesta irritationen är glömd….
Vi har haft 4-facks kärl i 16.5 år, dvs sedan vi flyttade till nuvarande bostad. Innan dess hade vi liknande system anpassat för flerfamiljshus.
Det gick bra med blöjbarn och det går bra med tonåringar. Jag köper att det är besvärligt att rulla tunnor i backar eller på grusvägar, absolut, men att man som boende i normalt boende med hårdgjorda uppfarter etc gnäller för att man ska sortera hemma direkt i tunnor, istället för att ha div olika förvaringssystem och köra/gå/cykla till ÅVS fattar jag inte. Måste ta massor av plats att förvara det hemma på olika sätt, mycket enklare att lägga allt i en tunna från början och vara klar med det.
Hos oss töms kärl 1 varannan vecka (restavfall, matavfall, färgat glas och tidningar), var 4e vecka töms kärl 2 (papp, plast, metall och ofärgat glas). Jag skulle önska att vi hade mer plats till kartong och mindre till metall, och tidningar slänger vi aldrig eftersom vi inte har några. Jag avskyr matavfall på sommaren eftersom det blir fluglarver när det är varmt, men det är 1 månad och det finns kemiska och biologiska lösningar som fungerar bra. Generellt smidigt och enkelt att göra rätt.
Om 3 år är (när alla vant sig) detta en icke-fråga och den mesta irritationen är glömd….
Det är tydligen inte där skon klämmer utan skon klämmer att man behöver sortera överhuvudtaget.Satsuki skrev:
Människan som art är motståndare till förändring. Märks här….
Vi har haft 4-facks kärl i 16.5 år, dvs sedan vi flyttade till nuvarande bostad. Innan dess hade vi liknande system anpassat för flerfamiljshus.
Det gick bra med blöjbarn och det går bra med tonåringar. Jag köper att det är besvärligt att rulla tunnor i backar eller på grusvägar, absolut, men att man som boende i normalt boende med hårdgjorda uppfarter etc gnäller för att man ska sortera hemma direkt i tunnor, istället för att ha div olika förvaringssystem och köra/gå/cykla till ÅVS fattar jag inte. Måste ta massor av plats att förvara det hemma på olika sätt, mycket enklare att lägga allt i en tunna från början och vara klar med det.
Hos oss töms kärl 1 varannan vecka (restavfall, matavfall, färgat glas och tidningar), var 4e vecka töms kärl 2 (papp, plast, metall och ofärgat glas). Jag skulle önska att vi hade mer plats till kartong och mindre till metall, och tidningar slänger vi aldrig eftersom vi inte har några. Jag avskyr matavfall på sommaren eftersom det blir fluglarver när det är varmt, men det är 1 månad och det finns kemiska och biologiska lösningar som fungerar bra. Generellt smidigt och enkelt att göra rätt.
Om 3 år är (när alla vant sig) detta en icke-fråga och den mesta irritationen är glömd….
Det är som raka motsatsen till den där muppen som står på återvinningsstationen med cykelhjälm och påpekar att man minsann råkade slänga fel sak i fel kontainer eller glömde ta bort locket på glasburken 😂