RoTe
M MickeMörkö skrev:
Orkar du inte Googla själv?
[länk]
Här på forumet är det olagligt att be någon googla själv alltså måste man alltid göra det åt folk.
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Vad ni krånglar till allt, men verkar vara en röd tråd i många trådar.😂
 
  • Haha
  • Älska
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
M MickeMörkö skrev:
Orkar du inte Googla själv?
Jag ser inte att något bötesbelopp defineras där. Så återigen, var kan jag läsa om de höga böter jag som privatperson kan få om jag sorterar avfall fel?
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Staten får böta, inte du. Läs vad jag skrev. Det spelar ingen roll om du sorterar eller inte så länge det stora flertalet gör det. Har du verkligen läst länken?
 
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Jag ser inte att något bötesbelopp defineras där. Så återigen, var kan jag läsa om de höga böter jag som privatperson kan få om jag sorterar avfall fel?
Privatperson vet jag ej men vi som BRF får tilläggsavgifter mest hela tiden då sophämtarna försöker gå igenom det som slängs så mycket dom hinner i jakten på sina extrapengar.
 
  • Arg
Fotografen
  • Laddar…
M MickeMörkö skrev:
Staten får böta, inte du. Läs vad jag skrev.
Du skrev:
M MickeMörkö skrev:
Enligt lagstiftningen behöver ändå medborgarna sortera primärt för att minska kontamination i fraktionerna. Gäller såklart alla länder i EU och det finns ännu mer såklart länder som missköter sig. Straffet är höga böter.
Jag tolkade det som att du syftade på medborgarna kunde straffas med höga böter. Ledsen om jag misstolkade dig men jag tror du inser att min tolkning inte är orimligt, detta speciellt då böter normalt syftar på påföljd för en fysisk persons brott.
 
J
pacman42 pacman42 skrev:
Om vi bortser från oss som är insatta så är folk inte så duktiga som du tror, vare sig med el, bränsle till bilen, sopsortering aller annat.
Ja det syns i tråden❤️
 
J
A AndersS skrev:
Vad ni krånglar till allt, men verkar vara en röd tråd i många trådar.😂
Var lugn det kommer en ny lag snart som möjliggör bötfällning av icke sorterade sopor!
Börjar förstå varför vi måste lagstifta allt i detta land och förbjuda då så många saknar sunt förnuft😢
 
J Jansson69 skrev:
Var lugn det kommer en ny lag snart som möjliggör bötfällning av icke sorterade sopor!
Börjar förstå varför vi måste lagstifta allt i detta land och förbjuda då så många saknar sunt förnuft😢
Mer förvånad att du så inbitet försvarar att närsorterat är det absolut bästa sättet för miljön. Nästan så man tror att du är delägare i ett soppkärlsföretag.
 
  • Haha
Jansson69
  • Laddar…
J
A atomlab skrev:
Mer förvånad att du så inbitet försvarar att närsorterat är det absolut bästa sättet för miljön. Nästan så man tror att du är delägare i ett soppkärlsföretag.
Nejdå bara sååå trött på folk som är oförmögna till enklaste saker och ska gnälla på allt😢
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Nejdå bara sååå trött på folk som är oförmögna till enklaste saker och ska gnälla på allt😢
Fast det är ju ett dumt påfund som bara kommer att kosta onödiga pengar. Det är ju helt bisarrt att varenda fastighet i Sverige (Europa?) skall dela upp fraktionerna vid tomten när det finns så många andra mer kostnadseffektivare och bättre sätt. Jag klarar att sortera nu och kommer att klara sortera det när tunnorna rullas ut. Det är själva slöseriet på skattemedel jag inte kan stå bakom.
 
  • Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jasså? 😉
Jajjamen
 
Satsuki
Människan som art är motståndare till förändring. Märks här….
Vi har haft 4-facks kärl i 16.5 år, dvs sedan vi flyttade till nuvarande bostad. Innan dess hade vi liknande system anpassat för flerfamiljshus.

Det gick bra med blöjbarn och det går bra med tonåringar. Jag köper att det är besvärligt att rulla tunnor i backar eller på grusvägar, absolut, men att man som boende i normalt boende med hårdgjorda uppfarter etc gnäller för att man ska sortera hemma direkt i tunnor, istället för att ha div olika förvaringssystem och köra/gå/cykla till ÅVS fattar jag inte. Måste ta massor av plats att förvara det hemma på olika sätt, mycket enklare att lägga allt i en tunna från början och vara klar med det.

Hos oss töms kärl 1 varannan vecka (restavfall, matavfall, färgat glas och tidningar), var 4e vecka töms kärl 2 (papp, plast, metall och ofärgat glas). Jag skulle önska att vi hade mer plats till kartong och mindre till metall, och tidningar slänger vi aldrig eftersom vi inte har några. Jag avskyr matavfall på sommaren eftersom det blir fluglarver när det är varmt, men det är 1 månad och det finns kemiska och biologiska lösningar som fungerar bra. Generellt smidigt och enkelt att göra rätt.

Om 3 år är (när alla vant sig) detta en icke-fråga och den mesta irritationen är glömd….
 
  • Gilla
Lasse Suzican och 5 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Människan som art är motståndare till förändring. Märks här….
Vi har haft 4-facks kärl i 16.5 år, dvs sedan vi flyttade till nuvarande bostad. Innan dess hade vi liknande system anpassat för flerfamiljshus.

Det gick bra med blöjbarn och det går bra med tonåringar. Jag köper att det är besvärligt att rulla tunnor i backar eller på grusvägar, absolut, men att man som boende i normalt boende med hårdgjorda uppfarter etc gnäller för att man ska sortera hemma direkt i tunnor, istället för att ha div olika förvaringssystem och köra/gå/cykla till ÅVS fattar jag inte. Måste ta massor av plats att förvara det hemma på olika sätt, mycket enklare att lägga allt i en tunna från början och vara klar med det.

Hos oss töms kärl 1 varannan vecka (restavfall, matavfall, färgat glas och tidningar), var 4e vecka töms kärl 2 (papp, plast, metall och ofärgat glas). Jag skulle önska att vi hade mer plats till kartong och mindre till metall, och tidningar slänger vi aldrig eftersom vi inte har några. Jag avskyr matavfall på sommaren eftersom det blir fluglarver när det är varmt, men det är 1 månad och det finns kemiska och biologiska lösningar som fungerar bra. Generellt smidigt och enkelt att göra rätt.

Om 3 år är (när alla vant sig) detta en icke-fråga och den mesta irritationen är glömd….
Det är tydligen inte där skon klämmer utan skon klämmer att man behöver sortera överhuvudtaget.
Det är som raka motsatsen till den där muppen som står på återvinningsstationen med cykelhjälm och påpekar att man minsann råkade slänga fel sak i fel kontainer eller glömde ta bort locket på glasburken 😂
 
J
Ja många muppar ser vi i tråden som inte ens klarar av enklaste saker, tror det finns kurser som lämpar sig för er om det hjälper är jag tveksam till🤓😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.