36 027 läst ·
562 svar
36k läst
562 svar
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag har raderat en off topic diskussion om hur vi åker skidor i olika kulturer. Vänligen berätta om vad du själv tycker om den nya sopsorteringen, som är ämnet för den här tråden.
/Moderator
/Moderator
Då får du ju också dra slutsatsen att hushållssortering aldrig kommer att fungera. Det kommer alltid att vara felsorterat i fraktionerna. Man får bygga nedströms system för det istället för att moralisera.J Jansson69 skrev:
Ja med den intelligens nivån som visas här i tråden så är det tyvärr så..Claes Sörmland skrev:
Klarar man inte att sortera dessa enkla fraktioner så är frågan vad klarar man🫣🙄
Jag tycker det är ointelligent att inte acceptera världen som den faktiskt är. Och varför tror du att det handlar om vad någon klarar? Slarv med sortering av avfall handlar rimligen i de flesta fall om att den som slarvar inte ser det motiverat att göra rätt, inte om bristande förmåga.J Jansson69 skrev:
Utifrån mina egna familjemedlemmars förmåga att sortera så kan jag skriva under på att det uppenbarligen är svårt. Det påminner till stor del om diskussionen om hur man hanterar elen utifrån effekttariffer och elpris - de tycker inte att det är värt mödan att lära sig.J Jansson69 skrev:
Två vitt skilda saker..pacman42 skrev:
Ja men det ena är vi ålagda/skyldiga att utföra medans elen inte är så alls..Alfredo skrev:
Men det förvånar mig icke att de flesta står i främsta ledet med att vi ska vara miljövänliga och köra elbil mm. Men man klarar inte av så enkla saker som att sortera sina egna sopor..
Kämpa på Alfredo vi ser att du är en slarver av rang😉😂
Om vi bortser från oss som är insatta så är folk inte så duktiga som du tror, vare sig med el, bränsle till bilen, sopsortering aller annat.J Jansson69 skrev:Ja men det ena är vi ålagda/skyldiga att utföra medans elen inte är så alls..
Men det förvånar mig icke att de flesta står i främsta ledet med att vi ska vara miljövänliga och köra elbil mm. Men man klarar inte av så enkla saker som att sortera sina egna sopor..
Kämpa på Alfredo vi ser att du är en slarver av rang😉😂
EU lagstiftning som ligger bakom sorteringen. Finns en sorterings anläggning i Sthlm, SVOA, som sorterar allt. Enligt lagstiftningen behöver ändå medborgarna sortera primärt för att minska kontamination i fraktionerna. Gäller såklart alla länder i EU och det finns ännu mer såklart länder som missköter sig. Straffet är höga böter.
Blev tvungen att kolla med AI och för mig var detta nytt. Betyder att vi kommer ha kvar dubbeltunne systemet men det är inte jätte noga att vi gör rätt. Det viktiga är att det finns. Då uppfylls lagstiftningen.
Blev tvungen att kolla med AI och för mig var detta nytt. Betyder att vi kommer ha kvar dubbeltunne systemet men det är inte jätte noga att vi gör rätt. Det viktiga är att det finns. Då uppfylls lagstiftningen.
Orkar du inte Googla själv?Alfredo skrev:
https://environment.ec.europa.eu/topics/waste-and-recycling/waste-framework-directive_en