J Jansson69 skrev:
Vi har redan det nya sedan en tid och det är busenkelt att sortera till och med barnen kan😉
Vet du vad det kostar per hushåll?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag har raderat en off topic diskussion om hur vi åker skidor i olika kulturer. Vänligen berätta om vad du själv tycker om den nya sopsorteringen, som är ämnet för den här tråden.

/Moderator
 
  • Haha
  • Gilla
KariHa och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jansson69 skrev:
Men förstår att det finns uppenbart folk som inte klarar av detta som med mycket annat😢
Då får du ju också dra slutsatsen att hushållssortering aldrig kommer att fungera. Det kommer alltid att vara felsorterat i fraktionerna. Man får bygga nedströms system för det istället för att moralisera.
 
  • Gilla
  • Älska
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då får du ju också dra slutsatsen att hushållssortering aldrig kommer att fungera. Det kommer alltid att vara felsorterat i fraktionerna. Man får bygga nedströms system för det istället för att moralisera.
Ja med den intelligens nivån som visas här i tråden så är det tyvärr så..
Klarar man inte att sortera dessa enkla fraktioner så är frågan vad klarar man🫣🙄
 
  • Gilla
  • Arg
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja med den intelligens nivån som visas här i tråden så är det tyvärr så..
Klarar man inte att sortera dessa enkla fraktioner så är frågan vad klarar man🫣🙄
Jag tycker det är ointelligent att inte acceptera världen som den faktiskt är. Och varför tror du att det handlar om vad någon klarar? Slarv med sortering av avfall handlar rimligen i de flesta fall om att den som slarvar inte ser det motiverat att göra rätt, inte om bristande förmåga.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja med den intelligens nivån som visas här i tråden så är det tyvärr så..
Klarar man inte att sortera dessa enkla fraktioner så är frågan vad klarar man🫣🙄
Utifrån mina egna familjemedlemmars förmåga att sortera så kan jag skriva under på att det uppenbarligen är svårt. Det påminner till stor del om diskussionen om hur man hanterar elen utifrån effekttariffer och elpris - de tycker inte att det är värt mödan att lära sig.
 
  • Gilla
Snikholt
  • Laddar…
J
pacman42 pacman42 skrev:
Utifrån mina egna familjemedlemmars förmåga att sortera så kan jag skriva under på att det uppenbarligen är svårt. Det påminner till stor del om diskussionen om hur man hanterar elen utifrån effekttariffer och elpris - de tycker inte att det är värt mödan att lära sig.
Två vitt skilda saker..
 
J Jansson69 skrev:
Två vitt skilda saker..
Nej absolut inte. Bägge handlar om mänskligt beteende och orsakar till detta.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Nej absolut inte. Bägge handlar om mänskligt beteende och orsakar till detta.
Ingen ide att diskutera sopsortering i den här tråden... 😂
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Nej absolut inte. Bägge handlar om mänskligt beteende och orsakar till detta.
Ja men det ena är vi ålagda/skyldiga att utföra medans elen inte är så alls..
Men det förvånar mig icke att de flesta står i främsta ledet med att vi ska vara miljövänliga och köra elbil mm. Men man klarar inte av så enkla saker som att sortera sina egna sopor..
Kämpa på Alfredo vi ser att du är en slarver av rang😉😂
 
  • Gilla
KariHa
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja men det ena är vi ålagda/skyldiga att utföra medans elen inte är så alls..
Men det förvånar mig icke att de flesta står i främsta ledet med att vi ska vara miljövänliga och köra elbil mm. Men man klarar inte av så enkla saker som att sortera sina egna sopor..
Kämpa på Alfredo vi ser att du är en slarver av rang😉😂
Om vi bortser från oss som är insatta så är folk inte så duktiga som du tror, vare sig med el, bränsle till bilen, sopsortering aller annat.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
EU lagstiftning som ligger bakom sorteringen. Finns en sorterings anläggning i Sthlm, SVOA, som sorterar allt. Enligt lagstiftningen behöver ändå medborgarna sortera primärt för att minska kontamination i fraktionerna. Gäller såklart alla länder i EU och det finns ännu mer såklart länder som missköter sig. Straffet är höga böter.

Blev tvungen att kolla med AI och för mig var detta nytt. Betyder att vi kommer ha kvar dubbeltunne systemet men det är inte jätte noga att vi gör rätt. Det viktiga är att det finns. Då uppfylls lagstiftningen.
 
M MickeMörkö skrev:
Gäller såklart alla länder i EU och det finns ännu mer såklart länder som missköter sig. Straffet är höga böter.
Enligt vilket lagrum?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Enligt vilket lagrum?
Brott mot EU-förordning. Allvarliga saker...
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.