Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det tror jag inte. Man har en skyldighet att sortera ut vissa fraktioner enligt regelverket. Sen sker det inte alla fall.
Har kommunen eller sopabbonenten skyldigheten?
 
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Har kommunen eller sopabbonenten skyldigheten?
Den som lämnar sopor.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den som lämnar sopor.
Då är väl systemet med en tunna tillåtet om man sorterar det som måste sorteras.
 
Claes Sörmland
Poängen var att många inte sorterar alls.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Poängen var att många inte sorterar alls.
Det är väl få privatpersoner som är så intresserade av sopsortering, vore nog bättre om den sköttes maskinellt av den som hämtar eller hanterar/ bränner avfallet..
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
J
F fribygg skrev:
Det är väl få privatpersoner som är så intresserade av sopsortering, vore nog bättre om den sköttes maskinellt av den som hämtar eller hanterar/ bränner avfallet..
Så du vill betala mer för att sköta något så enkelt som det nya systemet är?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
RoTe
K Kane skrev:
Så de som kommer från skidåkarländer kastar metall i bruna påsen?
Vad är det som kastas från övriga i bruna påsen?
Alltså folk kastar vad som helst hela tiden, när polarn jobba på värmeverket så hade dom fått en bakaxel till en bil som gått igenom pannan bl.a.
 
  • Wow
  • Haha
Foliehatten3 och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har inte koll, men rötningsanläggning rullar på, men det kanske enbart är från mjölkgårdarna för de kör för fullt.
Kretslopp Sydost, det kommunalförbund som sköter hushållsavfallet i både din och min kommun, bytte ut materialet i de gröna påsarna till nedbrytbar bioplast.
Det diskuterade problemet med plastbitar i rötresten verkar dock inte varit samma bekymmer i min ände av KSO. Våra gröna påsar gick till - tadaaa!! - Tekniska Verken i Linköping.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Så du vill betala mer för att sköta något så enkelt som det nya systemet är?
Du kommer att få betala mer hur man än vrider och vänder på det. Om kommunen lägger 200miljoner på nya sopkärl eller en bättre sorteringsrobot i soppverket är ju sak samma. Bara att ena troligen gör jobbet bättre (roboten)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kretslopp Sydost, det kommunalförbund som sköter hushållsavfallet i både din och min kommun, bytte ut materialet i de gröna påsarna till nedbrytbar bioplast.
Det diskuterade problemet med plastbitar i rötresten verkar dock inte varit samma bekymmer i min ände av KSO. Våra gröna påsar gick till - tadaaa!! - Tekniska Verken i Linköping.
Tekniska verken i Linköping verkar dock inte kunna sprida rötslamet på åkermark i den egna kommunen.
 
  • Ledsen
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Slöseri med tid och pengar är vad det är.
Men det finns människor i många led som tjänar pengar på’t.
Å andra sidan är det ännu fler som tjänar pengar på att tillverka och sälja nya grejer till dig, grejer som så småningom blir skräp (om det inte redan är skräp när du tar hem det).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
A atomlab skrev:
Du kommer att få betala mer hur man än vrider och vänder på det. Om kommunen lägger 200miljoner på nya sopkärl eller en bättre sorteringsrobot i soppverket är ju sak samma. Bara att ena troligen gör jobbet bättre (roboten)
Sopkärlen lär inte vara i närheten av lika dyra som ett avancerat sorteringsverk, jag vill inte lägga en krona mer för så enkla/självklara saker som hushålls sortering.
Men förstår att det finns uppenbart folk som inte klarar av detta som med mycket annat😢
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Du kommer att få betala mer hur man än vrider och vänder på det. Om kommunen lägger 200miljoner på nya sopkärl eller en bättre sorteringsrobot i soppverket är ju sak samma. Bara att ena troligen gör jobbet bättre (roboten)
Sorterar man maskinellt centralt slipper man dessutom byta ut sopbilar i förtid.
 
  • Haha
Jansson69
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Så du vill betala mer för att sköta något så enkelt som det nya systemet är?
Om man inte vill betala nån krona mer är det väl bättre att behålla det nuvarande insamlings systemet än att införa ett nytt?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J
F fribygg skrev:
Om man inte vill betala nån krona mer är det väl bättre att behålla det nuvarande insamlings systemet än att införa ett nytt?
Vi har redan det nya sedan en tid och det är busenkelt att sortera till och med barnen kan😉
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.