36 027 läst ·
562 svar
36k läst
562 svar
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Kretslopp Sydost, det kommunalförbund som sköter hushållsavfallet i både din och min kommun, bytte ut materialet i de gröna påsarna till nedbrytbar bioplast.A AndersS skrev:
Det diskuterade problemet med plastbitar i rötresten verkar dock inte varit samma bekymmer i min ände av KSO. Våra gröna påsar gick till - tadaaa!! - Tekniska Verken i Linköping.
Du kommer att få betala mer hur man än vrider och vänder på det. Om kommunen lägger 200miljoner på nya sopkärl eller en bättre sorteringsrobot i soppverket är ju sak samma. Bara att ena troligen gör jobbet bättre (roboten)J Jansson69 skrev:
Tekniska verken i Linköping verkar dock inte kunna sprida rötslamet på åkermark i den egna kommunen.SågspånPappspikEternit skrev:
Kretslopp Sydost, det kommunalförbund som sköter hushållsavfallet i både din och min kommun, bytte ut materialet i de gröna påsarna till nedbrytbar bioplast.
Det diskuterade problemet med plastbitar i rötresten verkar dock inte varit samma bekymmer i min ände av KSO. Våra gröna påsar gick till - tadaaa!! - Tekniska Verken i Linköping.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Å andra sidan är det ännu fler som tjänar pengar på att tillverka och sälja nya grejer till dig, grejer som så småningom blir skräp (om det inte redan är skräp när du tar hem det).S Snikholt skrev:
Sopkärlen lär inte vara i närheten av lika dyra som ett avancerat sorteringsverk, jag vill inte lägga en krona mer för så enkla/självklara saker som hushålls sortering.A atomlab skrev:
Men förstår att det finns uppenbart folk som inte klarar av detta som med mycket annat😢
Sorterar man maskinellt centralt slipper man dessutom byta ut sopbilar i förtid.A atomlab skrev: