J
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vet många som lägger i princip allt i samma tunna och de påstår att det fungerar utmärkt.
Det fungera inte så utmärkt ur miljöhänsyn såklart!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vet många som lägger i princip allt i samma tunna och de påstår att det fungerar utmärkt.
Det fungerar utmärkt att lägga allt i samma tunna i Linköping..
 
  • Gilla
Foliehatten3 och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Det fungera inte så utmärkt ur miljöhänsyn såklart!
Varför inte? Sortering av rötbart avfall till biogas sker centralt.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det fungerar utmärkt att lägga allt i samma tunna i Linköping..
Just nu och även svaret på min tidigare fundering.😉
Linköping 2026
Och där Tekniska Verken hanterar det.
 
A AndersS skrev:
Här i länet produceras biogas på flera platser och nya planeras, både från hushållsavfall och lantbruk.
Restprodukten blir sedan till gödning för lantbruken inte att glömma, blir ett cirkelförlopp.
Har ni inte haft stora problem med det kretsloppet, bönderna har väl tidvis vägrat sprida slammet då det innehåller grön plast.
 
J
F fribygg skrev:
Varför inte? Sortering av rötbart avfall till biogas sker centralt.
Hur kan man ens argumentera med så urbota dumt som:
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vet många som lägger i princip allt i samma tunna och de påstår att det fungerar utmärkt.
 
S
Slöseri med tid och pengar är vad det är.
Men det finns människor i många led som tjänar pengar på’t.

Och man ska inte glömma att det är skönt för många att dämpa sin klimatångest med att göra vad man kan, hur verkningslöst det än må vara. Bättre att säga ”bäää” och göra som man blir tillsagd, det är enklast så.

Blir jobbigt när man funderar några steg längre 🙂
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har ni inte haft stora problem med det kretsloppet, bönderna har väl tidvis vägrat sprida slammet då det innehåller grön plast.
Det var problem för något år sedan gällande påsarna och vems ansvar det var att separera påsresterna, insamlande enhet eller producent av biogas.
Efter det har det varit tyst, vet inte hur man löste det.
 
J Jansson69 skrev:
Hur kan man ens argumentera med så urbota dumt som:
Argumentera? Jag beskriver bara verkligheten.
 
A AndersS skrev:
Det var problem för något år sedan gällande påsarna och vems ansvar det var att separera påsresterna, insamlande enhet eller producent av biogas.
Efter det har det varit tyst, vet inte hur man löste det.
Enl lösa rykten i norra länsdelen löste man inte problemet utan samlade skiten på hög.
 
S
Lite som fosfor-rening i enskilda avlopp på landet i anslutning till jordbruksmark, där man har långt till närmsta vattendrag.

Totalt verkningslöst och svindyrt.
 
  • Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Enl lösa rykten i norra länsdelen löste man inte problemet utan samlade skiten på hög.
Har inte koll, men rötningsanläggning rullar på, men det kanske enbart är från mjölkgårdarna för de kör för fullt.
 
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Det fungerar utmärkt att lägga allt i samma tunna i Linköping..
Samma i Stockholms stad. Det är inte enligt regelverket men det fungerar.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Samma i Stockholms stad. Det är inte enligt regelverket men det fungerar.
Det är väl tillåtet enl nuvarande regelverk?
 
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Det är väl tillåtet enl nuvarande regelverk?
Det tror jag inte. Man har en skyldighet att sortera ut vissa fraktioner enligt regelverket. Sen sker det inte alla fall.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.