SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
att vilja ha källor till olika påståenden,
Ja fakta har sabbat många goda fördomar. 😂
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Så du menar att det är bättre att gräva ner material som går att återvinna?
Nej
Men man ska inte kalla "förbränning" för återvinning utan vad det är

Man eldar sopor för att göra energi för att man inte kan ta hand om soporna på ett bra sätt.
En del soporna utgörs av "insamlat material" där den som sorterar tror att det ska återvinnas.
Men istället bränns det
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Appendix Appendix skrev:
Man eldar sopor för att göra energi för att man inte kan ta hand om soporna på ett bra sätt.
En del soporna utgörs av "insamlat material" där den som sorterar tror att det ska återvinnas.
Men istället bränns det
Uppsala har sånt stort behov av sopor att elda att det går fartyg efter fartyg till Hargshamn från England och sedan skytteltrafik med långtradare dagarna i ända, för att tillverka värme till oss Uppsalabor (elen har dom tydligen slutat med pga skatter). Denna lastbilstrafik tycker jag är extremt olycklig då det går järnväg hela vägen Uppsala-Hargshamn men ingen verkar bry sig, inte en enda så kallad "miljökämpe" ens.

Men rundvirke körs det ut i stora lass från "centrala" Uppsala många heltåg per månad. Men det är klart, dom bryr ju sig om miljö och ekonomi till skillnad från Vattenfall. Vattenfall får ju tyvärr så bra betalt för soporna dom bränner att dom kan skita i resten. Sophanteringsbranschen är 100% maffiaaktig skitverksamhet.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle i alla fall föredra det. Sortering av avfall ger mig absolut ingen glädje utan är enbart tidskrävande.
Ja visst skulle allt vara lätt om man fick som man ville hela tiden. Men det förstår du så fungerar inte verkligheten. Om alla får som dom vill så blir ingen nöjd.
 
  • Arg
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja inte kan du väl ha missat att sopsortering har moraliska undertoner i samhällsdebatten och för våra styrande och pratande klasser.


Jag har inte skäl att tro att du styr samhället, nej.


Jag delar detta med dig. Om det nu ska sopsorteras, d v s om det finns rationella argument och ekonomi i det så är det lämpligt att kommunerna tar sitt ansvar och hämtar fraktionerna vid fastighetsgränsen. Det införs ju nu i hela landet.

Fast utan att tänka på ekonomi så tycker jag det borde gå att lösa automatiskt på en sorteringsanläggning 2025. Vad ska vi annars ha all denna AI till?



Vilken generation är det som du tänker på?
Vad bra då är vi överens.
Prata om generation är lite svepande men man kan väll säga dom som är födda mellan 1940 och 1070
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Nej
Men man ska inte kalla "förbränning" för återvinning utan vad det är

Man eldar sopor för att göra energi för att man inte kan ta hand om soporna på ett bra sätt.
En del soporna utgörs av "insamlat material" där den som sorterar tror att det ska återvinnas.
Men istället bränns det
Jag har inte kallat förbränning för återvinning, så fall var det felskrivning.
Jag vet vad man förbränner för.

Att man förbränner viss insamlat material bevisar ju bara att det varit bra på att sortera så det blivigt mer än man kan ta hand om, då är det väll bara bra att det förbränns. Längre fram kanske man kan ta hand om det istället. Ser ingen anledning att det skulle vara att man inte skulle samla in nått överhuvudtaget, eller det kanske inte var det du menade.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Konstigt!
Vi kan tydligen få veckotömning efter godkännande eller dubbelt så stora kärl..
Har du ett flerbostadshus (lägenheter)?
 
returen returen skrev:
precis
Vi använder en pinne i trä istf papper på toan
Du är så primitiv!
 
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Har inte sagt att det nästan inte alls gick till rötning. Men att alla transporter runt omkring äter upp den lilla nyttan och vinsten där blir med biogas. Biogas är förövrigt svindyrt drivmedel
Här i länet produceras biogas på flera platser och nya planeras, både från hushållsavfall och lantbruk.
Restprodukten blir sedan till gödning för lantbruken inte att glömma, blir ett cirkelförlopp.
 
  • Gilla
KariHa och 2 till
  • Laddar…
J
D Dilato skrev:
Har du ett flerbostadshus (lägenheter)?
Nej.
 
J Jansson69 skrev:
Nej.
Då gäller vä inte den prislistan du postade?
 
J
D Dilato skrev:
Då gäller vä inte den prislistan du postade?
Det har du naturligtvis helt rätt i, en miss av mig😉
 
T TheGame skrev:
Men det förstår du så fungerar inte verkligheten.
Jasså? 😉
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Jasså? 😉
Ja så är det!
 
J Jansson69 skrev:
Ja så är det!
Jag vet många som lägger i princip allt i samma tunna och de påstår att det fungerar utmärkt. Vi verkar ha olika erfarenheter.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.