J Jansson69 skrev:
Vem bestämmer kommunen eller frugan? Frågar åt en vän🙄
Har vännen en fru vet han nog svaret.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Är ni förståndshandikappade eller?
Du får gärna dua mig? Och nej, i alla fall inte officiellt diagnostiserad men visst har jag blivit kallad idiot ibland.
 
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
J
T TheGame skrev:
Ok skräp som skräp.
Ja skräp är skräp.
T TheGame skrev:
Jag vet att man pantar dom, oavsett det är skräp för mig fortfarande.
Ok men inte för mig då det är pant så är det värde i det!
T TheGame skrev:
Skräp som man pantar.
Nej retur flaska som man pantar🤓
T TheGame skrev:
Kartong skräp som man lämnar in på återvinning.
Ok kan vi kalla det för återvinningsbart skräp?
T TheGame skrev:
Tandborste skräp som man slänger.
Ja här är vi överens😉
 
J
Alfredo Alfredo skrev:
Har vännen en fru vet han nog svaret.
Men om frun jobbar som kommundirektör😇
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
D
Jag har mer problem med att föra hushållssoporna över kommungränsen, har blivit en smugglare ☹️.
Hur många år måste jag sitta i fängelse 🥹
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det beror ju på att det har gjorts till en stor fråga i samhällsdebatten med moraliska undertoner av den pratande klassen. Att den pratande klassen älskar att uppfostra folket kring detta. Då är det naturligt att en del av befolkningen ifrågasätter, de finns representerade även här på forumet naturligtvis.

Och vi har även den andra gruppen på forumet, de som känner att de måste berätta hur duktiga de är på att följa reglerna och hur enkla och bra reglerna är. Och inte sällan har de synpunkter på andra som inte når upp till deras standard. Ditt eget inlägg lutar ju åt det hållet, folk som inte ställer upp är helt enkelt dumma, de klarar ju inte ens av korkarna.

Ovanpå detta har vi det offentliga slöseriet som sker i denna sektor, att man sopsorterar till ingen eller lite nytta. Sådant slöseri triggar också en grupp. Jag ingår i den gruppen.
Moraliska undertoner?
Pratande klassen?
Tillhör jag den. ja det var roligt jag är annars ganska tystlåten av mig, pratar inte i onödan om jag inte har nått vettigt att säga eller känner för att säga emot. Pratande klassen ja det var nå nytt.
Nej du ska nog inte försöka stoppa in mig i nån kategori, egentligen skiter jag i en sån "skitfråga" som sopor :D
Ser själv fram emot när jag kan slänga allt avfall i tunnor som jag har här hemma än att måsta kånka iväg det. Jag ser det bara lite lustigt att folk fortfarande 2025 vill typ slänga allt i samma tunna och sen glömma bort det. Det är lite jämföras med den här generationen som inte åstakom nått utan man lever enbart på den än äldre generationen som gått bort som la fram vägen för dom och den yngre som kommer på innovationerna. Den där mittimellan generationen som bara ska ha och slit och släng.
Och ja, att inte klara av korkarna var bara ett exempel som också dessa har problem med. Jag ser det mer som komedi. Egentligen handlar det väll om att man har problem med förändringar och man inte hänger med. det kan spela ut sig på allt möjligt som att nå nytt som att sortera sopor hemma istället för en insamlinigplats
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
framförallt har vi hittat på "energiåtervinning".

Och ja. Det är bättre än gräva ner skiten.

Men "återanvändning av material" it is not.
Så du menar att det är bättre att gräva ner material som går att återvinna?
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja skräp är skräp.

Ok men inte för mig då det är pant så är det värde i det!

Nej retur flaska som man pantar🤓

Ok kan vi kalla det för återvinningsbart skräp?

Ja här är vi överens😉
Ja jag har inget att argumentera emot dig, jag tycker samma men använder andra ord? är det en ordmärkningslek vi ska ha så vill jag inte vara med jag är inte så bra på ren svenska.
 
  • Haha
  • Älska
returen och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du får gärna dua mig? Och nej, i alla fall inte officiellt diagnostiserad men visst har jag blivit kallad idiot ibland.
Bra då har vi det på det klara, så att använda en flaska där korken sitter fast är med andra ord inga svårigheter 👍

Nu är det lite OT så vi avslutar denna konversation
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TheGame skrev:
Moraliska undertoner?
Pratande klassen?
Ja inte kan du väl ha missat att sopsortering har moraliska undertoner i samhällsdebatten och för våra styrande och pratande klasser.

T TheGame skrev:
Tillhör jag den. ja det var roligt jag är annars ganska tystlåten av mig, pratar inte i onödan om jag inte har nått vettigt att säga eller känner för att säga emot. Pratande klassen ja det var nå nytt.
Nej du ska nog inte försöka stoppa in mig i nån kategori, egentligen skiter jag i en sån "skitfråga" som sopor :D
Jag har inte skäl att tro att du styr samhället, nej.

T TheGame skrev:
Ser själv fram emot när jag kan slänga allt avfall i tunnor som jag har här hemma än att måsta kånka iväg det.
Jag delar detta med dig. Om det nu ska sopsorteras, d v s om det finns rationella argument och ekonomi i det så är det lämpligt att kommunerna tar sitt ansvar och hämtar fraktionerna vid fastighetsgränsen. Det införs ju nu i hela landet.

Fast utan att tänka på ekonomi så tycker jag det borde gå att lösa automatiskt på en sorteringsanläggning 2025. Vad ska vi annars ha all denna AI till?

T TheGame skrev:
Jag ser det bara lite lustigt att folk fortfarande 2025 vill typ slänga allt i samma tunna och sen glömma bort det. Det är lite jämföras med den här generationen som inte åstakom nått utan man lever enbart på den än äldre generationen som gått bort som la fram vägen för dom och den yngre som kommer på innovationerna. Den där mittimellan generationen som bara ska ha och slit och släng.

Och ja, att inte klara av korkarna var bara ett exempel som också dessa har problem med. Jag ser det mer som komedi. Egentligen handlar det väll om att man har problem med förändringar och man inte hänger med. det kan spela ut sig på allt möjligt som att nå nytt som att sortera sopor hemma istället för en insamlinigplats
Vilken generation är det som du tänker på?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Foliehatten3
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Å andra sidan är det inte så himla kul med folk som slänger sig med påståenden om att "nästan ingenting återvinns", utan att komma med någon slags källa till påståendet.
Hur var det med matavfallet som nästan inte alls gick till rötning för att bli biogas, förresten?
Har inte sagt att det nästan inte alls gick till rötning. Men att alla transporter runt omkring äter upp den lilla nyttan och vinsten där blir med biogas. Biogas är förövrigt svindyrt drivmedel
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Foliehatten3
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, det finns statistik på återvinningsgrad för olika sorters avfall. Det är inte dolt. Och det kan ju vara klädsamt att underbygga sina påståenden på något sätt.
Det är allmänt känt inom avfallsbranschen att plaster är svåra att materialåtervinna. Det är därför tacksamt för återvinningsskeptiker utanför avfallsbranschen (jag kollar på dig här) att generalisera svårigheterna inom plaståtervinning till att gälla alla sorterade material som samlas in. Så illa är det inte, som väl är. När du kastar fram siffrorna på återvinningsgraderna för plast, kan du lika väl visa upp siffrorna för tidningar och pappersförpackningar också. Eller metallförpackningar och glasförpackningar.
Sopor är som så mycket annat politik
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Jag ser det bara lite lustigt att folk fortfarande 2025 vill typ slänga allt i samma tunna och sen glömma bort det.
Jag skulle i alla fall föredra det. Sortering av avfall ger mig absolut ingen glädje utan är enbart tidskrävande.
 
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle i alla fall föredra det. Sortering av avfall ger mig absolut ingen glädje utan är enbart tidskrävande.
Så är det väl med det mesta eller? Att söka bygglov ger mig ingen glädje kostar bara en massa pengar, att köra i laglig fart ger mig ingen glädje kostar bara tid osv..
Det finns andra underliggande viktiga saker som styr än glädjen😉
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Har inte sagt att det nästan inte alls gick till rötning. Men att alla transporter runt omkring äter upp den lilla nyttan och vinsten där blir med biogas. Biogas är förövrigt svindyrt drivmedel
Det var tydligen en tråkig debatteknik av mig att vilja ha källor till olika påståenden, så det lägger jag ner. Du har inget annat än en känsla av att det inte går ihop sig energimässigt att röta matavfall till biogas. Okey.
Är biogas för dyrt får du välja ett billigare drivmedel. För närvarande torde det billigaste vara el.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.