36 037 läst ·
562 svar
36k läst
562 svar
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
Ja skräp är skräp.T TheGame skrev:
Ok men inte för mig då det är pant så är det värde i det!T TheGame skrev:
Nej retur flaska som man pantar🤓T TheGame skrev:
Ok kan vi kalla det för återvinningsbart skräp?T TheGame skrev:
Ja här är vi överens😉T TheGame skrev:
Moraliska undertoner?Claes Sörmland skrev:
Det beror ju på att det har gjorts till en stor fråga i samhällsdebatten med moraliska undertoner av den pratande klassen. Att den pratande klassen älskar att uppfostra folket kring detta. Då är det naturligt att en del av befolkningen ifrågasätter, de finns representerade även här på forumet naturligtvis.
Och vi har även den andra gruppen på forumet, de som känner att de måste berätta hur duktiga de är på att följa reglerna och hur enkla och bra reglerna är. Och inte sällan har de synpunkter på andra som inte når upp till deras standard. Ditt eget inlägg lutar ju åt det hållet, folk som inte ställer upp är helt enkelt dumma, de klarar ju inte ens av korkarna.
Ovanpå detta har vi det offentliga slöseriet som sker i denna sektor, att man sopsorterar till ingen eller lite nytta. Sådant slöseri triggar också en grupp. Jag ingår i den gruppen.
Pratande klassen?
Tillhör jag den. ja det var roligt jag är annars ganska tystlåten av mig, pratar inte i onödan om jag inte har nått vettigt att säga eller känner för att säga emot. Pratande klassen ja det var nå nytt.
Nej du ska nog inte försöka stoppa in mig i nån kategori, egentligen skiter jag i en sån "skitfråga" som sopor
Ser själv fram emot när jag kan slänga allt avfall i tunnor som jag har här hemma än att måsta kånka iväg det. Jag ser det bara lite lustigt att folk fortfarande 2025 vill typ slänga allt i samma tunna och sen glömma bort det. Det är lite jämföras med den här generationen som inte åstakom nått utan man lever enbart på den än äldre generationen som gått bort som la fram vägen för dom och den yngre som kommer på innovationerna. Den där mittimellan generationen som bara ska ha och slit och släng.
Och ja, att inte klara av korkarna var bara ett exempel som också dessa har problem med. Jag ser det mer som komedi. Egentligen handlar det väll om att man har problem med förändringar och man inte hänger med. det kan spela ut sig på allt möjligt som att nå nytt som att sortera sopor hemma istället för en insamlinigplats
Ja jag har inget att argumentera emot dig, jag tycker samma men använder andra ord? är det en ordmärkningslek vi ska ha så vill jag inte vara med jag är inte så bra på ren svenska.J Jansson69 skrev:
Bra då har vi det på det klara, så att använda en flaska där korken sitter fast är med andra ord inga svårigheter 👍Alfredo skrev:
Nu är det lite OT så vi avslutar denna konversation
Ja inte kan du väl ha missat att sopsortering har moraliska undertoner i samhällsdebatten och för våra styrande och pratande klasser.T TheGame skrev:
Jag har inte skäl att tro att du styr samhället, nej.T TheGame skrev:Tillhör jag den. ja det var roligt jag är annars ganska tystlåten av mig, pratar inte i onödan om jag inte har nått vettigt att säga eller känner för att säga emot. Pratande klassen ja det var nå nytt.
Nej du ska nog inte försöka stoppa in mig i nån kategori, egentligen skiter jag i en sån "skitfråga" som sopor![]()
Jag delar detta med dig. Om det nu ska sopsorteras, d v s om det finns rationella argument och ekonomi i det så är det lämpligt att kommunerna tar sitt ansvar och hämtar fraktionerna vid fastighetsgränsen. Det införs ju nu i hela landet.T TheGame skrev:
Fast utan att tänka på ekonomi så tycker jag det borde gå att lösa automatiskt på en sorteringsanläggning 2025. Vad ska vi annars ha all denna AI till?
Vilken generation är det som du tänker på?T TheGame skrev:Jag ser det bara lite lustigt att folk fortfarande 2025 vill typ slänga allt i samma tunna och sen glömma bort det. Det är lite jämföras med den här generationen som inte åstakom nått utan man lever enbart på den än äldre generationen som gått bort som la fram vägen för dom och den yngre som kommer på innovationerna. Den där mittimellan generationen som bara ska ha och slit och släng.
Och ja, att inte klara av korkarna var bara ett exempel som också dessa har problem med. Jag ser det mer som komedi. Egentligen handlar det väll om att man har problem med förändringar och man inte hänger med. det kan spela ut sig på allt möjligt som att nå nytt som att sortera sopor hemma istället för en insamlinigplats
Har inte sagt att det nästan inte alls gick till rötning. Men att alla transporter runt omkring äter upp den lilla nyttan och vinsten där blir med biogas. Biogas är förövrigt svindyrt drivmedelSågspånPappspikEternit skrev:
Sopor är som så mycket annat politikSågspånPappspikEternit skrev:
Nej, det finns statistik på återvinningsgrad för olika sorters avfall. Det är inte dolt. Och det kan ju vara klädsamt att underbygga sina påståenden på något sätt.
Det är allmänt känt inom avfallsbranschen att plaster är svåra att materialåtervinna. Det är därför tacksamt för återvinningsskeptiker utanför avfallsbranschen (jag kollar på dig här) att generalisera svårigheterna inom plaståtervinning till att gälla alla sorterade material som samlas in. Så illa är det inte, som väl är. När du kastar fram siffrorna på återvinningsgraderna för plast, kan du lika väl visa upp siffrorna för tidningar och pappersförpackningar också. Eller metallförpackningar och glasförpackningar.
Så är det väl med det mesta eller? Att söka bygglov ger mig ingen glädje kostar bara en massa pengar, att köra i laglig fart ger mig ingen glädje kostar bara tid osv..Alfredo skrev:
Det finns andra underliggande viktiga saker som styr än glädjen😉
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 639 inlägg
Det var tydligen en tråkig debatteknik av mig att vilja ha källor till olika påståenden, så det lägger jag ner. Du har inget annat än en känsla av att det inte går ihop sig energimässigt att röta matavfall till biogas. Okey.Solhemsgatan skrev:
Är biogas för dyrt får du välja ett billigare drivmedel. För närvarande torde det billigaste vara el.