J
T TheGame skrev:
En tom flaska med platkork är väll sopor? Så ser jag det iaf,
Nja du glömmer returflaskorna med pant..
 
Foliehatten3
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kan vi få lite humoristiska siffror, procentandelar är lämpligt, på hur mycket av plastförpackningar, pappersförpackningar och tidningar som går till förbränning?
Så tråkigt det är med folk som inte kan föra en diskussion utan siffror, diagram och uträkningar.😒
 
J Jansson69 skrev:
Nja du glömmer returflaskorna med pant..
Jag menade slarvigt det som sopor också som återvinns. Avfall kanske är rätt ord
 
J
T TheGame skrev:
Jag menade slarvigt det som sopor också som återvinns. Avfall kanske är rätt ord
Nja inte det heller😢

”Plastflaskor och aluminiumburkar med svenskt pantmärke ska pantas i pantautomat.

Alla pantade förpackningar återvinns i ett cirkulärt system där absoluta majoriteten blir nya flaskor och burkar. Resterande blir förpackningsmaterial, exempelvis plastpall och buntband.”

https://www.sopor.nu/sortera-och-aatervinn/pant/
 
T TheGame skrev:
En tom flaska med platkork är väll sopor? Så ser jag det iaf, kanske du värderar det som samlarobjekt? Så det blir annan hantering för dig 🤣
Jag pantar de flesta. Det jag menade var att den irritation kring fastsittande korkar som diskuterats här har att göra med svårigheter att använda produkten och inget med att den som uttjänt kan bli sopor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TheGame skrev:
Jag fick bara det intrycket.
Hantering av "skräp" verkar vara en stor fråga hos många här på forumet. jag menar folk verkar inte ens kunna hantera en plastkork som sitter fast.
Det beror ju på att det har gjorts till en stor fråga i samhällsdebatten med moraliska undertoner av den pratande klassen. Att den pratande klassen älskar att uppfostra folket kring detta. Då är det naturligt att en del av befolkningen ifrågasätter, de finns representerade även här på forumet naturligtvis.

Och vi har även den andra gruppen på forumet, de som känner att de måste berätta hur duktiga de är på att följa reglerna och hur enkla och bra reglerna är. Och inte sällan har de synpunkter på andra som inte når upp till deras standard. Ditt eget inlägg lutar ju åt det hållet, folk som inte ställer upp är helt enkelt dumma, de klarar ju inte ens av korkarna.

Ovanpå detta har vi det offentliga slöseriet som sker i denna sektor, att man sopsorterar till ingen eller lite nytta. Sådant slöseri triggar också en grupp. Jag ingår i den gruppen.
 
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är ju bla därför man bör torka ur stekpannan med hushållspapper och slänga det i restavfallet..
Nu under vintertid så strör man lite havregryn i stekpannan för att suga upp fettet, och så ner med dom fettindränkta havregrynen i en skål och ut till fåglarna. Dom älskar det...

OBS: Inte om det är kraftigt kryddat...
 
  • Gilla
mejeriet och 4 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kan vi få lite humoristiska siffror, procentandelar är lämpligt, på hur mycket av plastförpackningar, pappersförpackningar och tidningar som går till förbränning?
Alla sånna siffror döljs.

Se bara textil"fabriken" i södern sm hyllats som stor framgång.

Helt plötsligt så kommer det fram att den aldrig ens varit i drift.

Plast är extremt svårt att återvinna. Det är ju kemi som kräver extremt rena och raffinerade råvaror. Mycket billigare köpa biprodukterna från oljeutvinningen än gamla plasten. Alltså återvinns plast i begränsad andel.

Men om du kastar fram siffrorna. Hur mycket av insamlade plast förpackningar återvinns till nya produkter och inte bara bränns. Skulle bli extremt förvånad om det var mer än enstaka procent.
 
  • Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Jag menade slarvigt det som sopor också som återvinns. Avfall kanske är rätt ord
framförallt har vi hittat på "energiåtervinning".

Och ja. Det är bättre än gräva ner skiten.

Men "återanvändning av material" it is not.
 
Appendix Appendix skrev:
Alla sånna siffror döljs.
Plast är extremt svårt att återvinna. Det är ju kemi som kräver extremt rena och raffinerade råvaror. Mycket billigare köpa biprodukterna från oljeutvinningen än gamla plasten. Alltså återvinns plast i begränsad andel.

Men om du kastar fram siffrorna. Hur mycket av insamlade plast förpackningar återvinns till nya produkter och inte bara bränns. Skulle bli extremt förvånad om det var mer än enstaka procent.
Nej, det finns statistik på återvinningsgrad för olika sorters avfall. Det är inte dolt. Och det kan ju vara klädsamt att underbygga sina påståenden på något sätt.
Det är allmänt känt inom avfallsbranschen att plaster är svåra att materialåtervinna. Det är därför tacksamt för återvinningsskeptiker utanför avfallsbranschen (jag kollar på dig här) att generalisera svårigheterna inom plaståtervinning till att gälla alla sorterade material som samlas in. Så illa är det inte, som väl är. När du kastar fram siffrorna på återvinningsgraderna för plast, kan du lika väl visa upp siffrorna för tidningar och pappersförpackningar också. Eller metallförpackningar och glasförpackningar.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Så tråkigt det är med folk som inte kan föra en diskussion utan siffror, diagram och uträkningar.😒
Å andra sidan är det inte så himla kul med folk som slänger sig med påståenden om att "nästan ingenting återvinns", utan att komma med någon slags källa till påståendet.
Hur var det med matavfallet som nästan inte alls gick till rötning för att bli biogas, förresten?
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Äh, man slänger väl där man blir tillsagd att slänga och har gjort sin del.😀
 
J
A AndersS skrev:
Äh, man slänger väl där man blir tillsagd att slänga och har gjort sin del.😀
Vem bestämmer kommunen eller frugan? Frågar åt en vän🙄
 
J Jansson69 skrev:
Nja inte det heller😢

”Plastflaskor och aluminiumburkar med svenskt pantmärke ska pantas i pantautomat.

Alla pantade förpackningar återvinns i ett cirkulärt system där absoluta majoriteten blir nya flaskor och burkar. Resterande blir förpackningsmaterial, exempelvis plastpall och buntband.”

[länk]
Ok skräp som skräp.
Jag vet att man pantar dom, oavsett det är skräp för mig fortfarande.
Skräp som man pantar.
Kartong skräp som man lämnar in på återvinning.
Tandborste skräp som man slänger.
Förstår du nu?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag pantar de flesta. Det jag menade var att den irritation kring fastsittande korkar som diskuterats här har att göra med svårigheter att använda produkten och inget med att den som uttjänt kan bli sopor.
Svårigheter att använda produkten? Är ni förståndshandikappade eller?
Gnäll är var det handlar om, inget annat.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.