Jag har raderat inlägg med hemska påståenden samt svar på dessa.

/Moderator
 
  • Gilla
Renovatorus och 6 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Och med ditt resonemang borde taxan minska. Men här har den ökat ordentligt.
Ja dyrare taxa men det följer väll bara vad allt annat också kostar.
Man kanske ska resonera att är taxan för att hämta ens sopor för dyr kanske man ska se över sitt boende.
 
  • Arg
MultiMan
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Tack för dina värmande ord.
Hur gjorde vi innan med allt matavfall? Levde vi med sopor överallt då?
Hur vi gjorde innan, när jag var liten och bodde i lägenhet med mina föräldrar minns jag att mat kastades i vanliga hushållssoporna. inget jag skulle vilja syssla med idag.
På andra platser dom som bodde ute på landet gav väll djur och komposterade själv.
Jag vet att min farmor kastade ut till fåglarna, fiskmåsarna åt alla rester.
 
  • Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Kollar inte taxan då det är en "måstekostnad" och även inkluderar ÅVC här. Säger på småländska "dä ä bare te å betalä".
 
  • Haha
Jansson69
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu är det ju, förhoppningsvis, inte de alternativen det står imellan(?)
Vi har ju en hög grad av sortering trots att de flesta inte har fastighetsnära insamling.

För min del står det mellan att lämna avfallet nere vid vägen på väg till affären, eller att lämna det vid affären.
Hugget som stucket för mig, så jag väljer gärna det alternativ som är billigast.
Ja det kan man tycka, mitt förslag är att om sopsorteringen var en sån viktig fråga för dig så kanske du borde ha engagerat dig i kommunen. Det är väll surt om man får dyrare och har så nära till den gemensamma anläggningen och man tycker väll att man skulle få ha ett val. Men samtidigt ser jag det orimligt att folk ska få välja för det kan lika gärna då leda till att folk bara väljer det billigaste sen sorterar man inte.
Själv är jag rätt obrydd om sopsortering men hade det varit en sån viktig fråga som det verkar hos många här då hade jag engagerat mig mer i frågan.
 
S
T TheGame skrev:
Ja dyrare taxa men det följer väll bara vad allt annat också kostar.
Man kanske ska resonera att är taxan för att hämta ens sopor för dyr kanske man ska se över sitt boende.
Ja det bör man väl göra om set stjälper ens ekonomi.

Förstår dock inte vad det har med saken att göra.
 
C
T TheGame skrev:
om sopsorteringen var en sån viktig fråga för dig så kanske du borde ha engagerat dig i kommunen.
Vad får dig att tro att det är en så viktig fråga för mig?

Vad beträffar kommunen gissar jag att de liksom jag tycker att det nuvarande systemet funkar utmärkt eftersom de avvaktar in i det sista att ändra på det. Men snart blir de tvingade att göra som storebror har bestämt, det är ju i princip det tråden handlar om.
Tror inte jag hade kunnat ändra på det...
 
Redigerat:
S Snikholt skrev:
Ja det bör man väl göra om set stjälper ens ekonomi.

Förstår dock inte vad det har med saken att göra.
Att vad har med saken att göra?
 
C cpalm skrev:
Vad får dig att tro att det är en så viktig fråga för mig?

Vad beträffar kommunen gissar jag att de liksom jag tycker att det nuvarande systemet funkar utmärkt eftersom de avvaktar in i det sista att ändra på det. Men snart blir de tvingade att göra som storebror har bestämt, det är ju i princip det tråden handlar om.
Tror inte jag hade kunnat ändra på det...
Jag fick bara det intrycket.
Hantering av "skräp" verkar vara en stor fråga hos många här på forumet. jag menar folk verkar inte ens kunna hantera en plastkork som sitter fast.
 
  • Gilla
  • Arg
LaT och 2 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
folk verkar inte ens kunna hantera en plastkork som sitter fast.
Vad har det med sophantering att göra?
 
  • Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Sophanterig och insamling är stor humor.

Det finns saker som materialåtervinns.

Det är dock betydligt mindre än vad man tror. Det mesta "energiåtervinns".

metall och glas (och i viss mån wellpapp) är det man i princip alltid ska återvinna. Plast och annat eldas i absolut största grad upp.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
metall och glas (och i viss mån wellpapp) är det man i princip alltid ska återvinna. Plast och annat eldas i absolut största grad upp.
Kan vi få lite humoristiska siffror, procentandelar är lämpligt, på hur mycket av plastförpackningar, pappersförpackningar och tidningar som går till förbränning?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad har det med sophantering att göra?
En tom flaska med platkork är väll sopor? Så ser jag det iaf, kanske du värderar det som samlarobjekt? Så det blir annan hantering för dig 🤣
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Foliehatten3
Appendix Appendix skrev:
Sophanterig och insamling är stor humor.

Det finns saker som materialåtervinns.

Det är dock betydligt mindre än vad man tror. Det mesta "energiåtervinns".

metall och glas (och i viss mån wellpapp) är det man i princip alltid ska återvinna. Plast och annat eldas i absolut största grad upp.
Just som jag menar
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kan vi få lite humoristiska siffror, procentandelar är lämpligt, på hur mycket av plastförpackningar, pappersförpackningar och tidningar som går till förbränning?
Jag gick en utbildning om plast för många år sen.
läraren sa att plast som ketchupflaskor, läsk osv var bra plast att återvinna.
Gissar det är samma med dunkar mm.

Mjuka påsar, plastfolie mm är väll bara elda upp
 
  • Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.