36 027 läst ·
562 svar
36k läst
562 svar
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag har raderat inlägg med hemska påståenden samt svar på dessa.
/Moderator
/Moderator
Hur vi gjorde innan, när jag var liten och bodde i lägenhet med mina föräldrar minns jag att mat kastades i vanliga hushållssoporna. inget jag skulle vilja syssla med idag.Solhemsgatan skrev:
På andra platser dom som bodde ute på landet gav väll djur och komposterade själv.
Jag vet att min farmor kastade ut till fåglarna, fiskmåsarna åt alla rester.
Ja det kan man tycka, mitt förslag är att om sopsorteringen var en sån viktig fråga för dig så kanske du borde ha engagerat dig i kommunen. Det är väll surt om man får dyrare och har så nära till den gemensamma anläggningen och man tycker väll att man skulle få ha ett val. Men samtidigt ser jag det orimligt att folk ska få välja för det kan lika gärna då leda till att folk bara väljer det billigaste sen sorterar man inte.C cpalm skrev:Nu är det ju, förhoppningsvis, inte de alternativen det står imellan(?)
Vi har ju en hög grad av sortering trots att de flesta inte har fastighetsnära insamling.
För min del står det mellan att lämna avfallet nere vid vägen på väg till affären, eller att lämna det vid affären.
Hugget som stucket för mig, så jag väljer gärna det alternativ som är billigast.
Själv är jag rätt obrydd om sopsortering men hade det varit en sån viktig fråga som det verkar hos många här då hade jag engagerat mig mer i frågan.
Vad får dig att tro att det är en så viktig fråga för mig?T TheGame skrev:
Vad beträffar kommunen gissar jag att de liksom jag tycker att det nuvarande systemet funkar utmärkt eftersom de avvaktar in i det sista att ändra på det. Men snart blir de tvingade att göra som storebror har bestämt, det är ju i princip det tråden handlar om.
Tror inte jag hade kunnat ändra på det...
Redigerat:
Jag fick bara det intrycket.C cpalm skrev:Vad får dig att tro att det är en så viktig fråga för mig?
Vad beträffar kommunen gissar jag att de liksom jag tycker att det nuvarande systemet funkar utmärkt eftersom de avvaktar in i det sista att ändra på det. Men snart blir de tvingade att göra som storebror har bestämt, det är ju i princip det tråden handlar om.
Tror inte jag hade kunnat ändra på det...
Hantering av "skräp" verkar vara en stor fråga hos många här på forumet. jag menar folk verkar inte ens kunna hantera en plastkork som sitter fast.
Sophanterig och insamling är stor humor.
Det finns saker som materialåtervinns.
Det är dock betydligt mindre än vad man tror. Det mesta "energiåtervinns".
metall och glas (och i viss mån wellpapp) är det man i princip alltid ska återvinna. Plast och annat eldas i absolut största grad upp.
Det finns saker som materialåtervinns.
Det är dock betydligt mindre än vad man tror. Det mesta "energiåtervinns".
metall och glas (och i viss mån wellpapp) är det man i princip alltid ska återvinna. Plast och annat eldas i absolut största grad upp.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Kan vi få lite humoristiska siffror, procentandelar är lämpligt, på hur mycket av plastförpackningar, pappersförpackningar och tidningar som går till förbränning?Appendix skrev:
Just som jag menarAppendix skrev:
Jag gick en utbildning om plast för många år sen.SågspånPappspikEternit skrev:
läraren sa att plast som ketchupflaskor, läsk osv var bra plast att återvinna.
Gissar det är samma med dunkar mm.
Mjuka påsar, plastfolie mm är väll bara elda upp
