F fribygg skrev:
men när man köper blåsförpackade varor till vvs, el eller bil bär man nog hem en onödig förpackning i många fall..
Det gör man säkert. Jag har dock ingen lust att hålla på att "depaketera" prylarna i butiken med de risker det medför som att någon del av "prylen" försvinner, dokumentation följer med i soporna eller liknande problem.

Visst vore det möjligt i många fall, men risken att jag en gång vart tionde år börjar fundera över "vad stod det på kartongen egentligen", är tillräcklig för att metoden inte ska passa mig.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
J
A AndersS skrev:
1954 läste jag att man lanserade Tetrapak i Lund och sedan skulle det tillverkas maskiner för resten av landet så flaskorna levde även på 60-talet. Enligt berättelse så läckte de första förpackningar vid demo för köpare, därför användes vatten så det inte syntes.
Jag har upplevt flaskor på landsbygden men inte till vardags när det kommer till mjölk..
Antar att det skiljer några årtionden mellan oss fast det känns som ett sekel ibland😉
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det gör man säkert. Jag har dock ingen lust att hålla på att "depaketera" prylarna i butiken med de risker det medför som att någon del av "prylen" försvinner, dokumentation följer med i soporna eller liknande problem.

Visst vore det möjligt i många fall, men risken att jag en gång vart tionde år börjar fundera över "vad stod det på kartongen egentligen", är tillräcklig för att metoden inte ska passa mig.
Dessutom går det inte att öppna blisterförpackningarna utan kraftiga specialverktyg som kanske inte finns tillgängliga i butiken.
 
Foliehatten3
J Jansson69 skrev:
Har du någon källa som visar detta?
Nej, du frågade vad jag trodde. Inte vad som var fakta
 
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Kan bara tillägga att vi har fyrfackskärl sen i somras. Tycker att det för oss fungerar alldeles utmärkt, och då har vi småbarn. En massa mellanlagring inomhus har ersatts med tre små kärl, en för restavfall, en för matavfall (på vår och sommar blir detta bokashi, har inte tagit itu med att fixa bokashilösning för vintern än) och en för all återvinning. När det har varit kallt nu i vinter så sorterar jag papp från plast innan jag går ut med det, annars sorterar jag direkt vid kärlen ute. Har också ordnat så att fyrfackskärlen står direkt med rätt sida för tömning mot gatan och jag aldrig behöver flytta dom.

En klar förbättring och förenkling i vardagen.
 
  • Gilla
Lasse Suzican och 2 till
  • Laddar…
S
J Jorny skrev:
Kan bara tillägga att vi har fyrfackskärl sen i somras. Tycker att det för oss fungerar alldeles utmärkt, och då har vi småbarn. En massa mellanlagring inomhus har ersatts med tre små kärl, en för restavfall, en för matavfall (på vår och sommar blir detta bokashi, har inte tagit itu med att fixa bokashilösning för vintern än) och en för all återvinning. När det har varit kallt nu i vinter så sorterar jag papp från plast innan jag går ut med det, annars sorterar jag direkt vid kärlen ute. Har också ordnat så att fyrfackskärlen står direkt med rätt sida för tömning mot gatan och jag aldrig behöver flytta dom.

En klar förbättring och förenkling i vardagen.
Hur ofta tömmer de restavfallet?
 
S Snikholt skrev:
Hur ofta tömmer de restavfallet?
Var fjärde vecka. Brukar väl bli typ halvfullt som mest i det facket.
 
S
J Jorny skrev:
Var fjärde vecka. Brukar väl bli typ halvfullt som mest i det facket.
Här har dom var 6:e vecka.... blir fullt efter 2,5 vecka för normala familjer.
Går dock att hoppa upp i tunnan och stampa ner, så klarar man en vecka till.
Sen får man smussla ner resten i övriga fack, verkar inte som att det beivras.

Roliga är att dessa töms varannan vecka.

Att beställa ett kärl till är kriminellt dyrt och det vägrar jag göra.
 
Om man blir bättre på att källsortera så brukar det inte bli så mycket i restavfall*

*Svårare för de med blöjbarn eller som använder kattsand.
 
  • Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Om man blir bättre på att källsortera så brukar det inte bli så mycket i restavfall*

*Svårare för de med blöjbarn eller som använder kattsand.
Så kanske det är.
Men jag stör mig något oerhört på att samma bil som KAN tömma restavfall, kommer och tömmer den andra tunnan varannan vecka, och var tredje gång tar den tunna som jag belastar mest.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Om man blir bättre på att källsortera så brukar det inte bli så mycket i restavfall*

*Svårare för de med blöjbarn eller som använder kattsand.
Sorteringen gör enorm skillnad. Sorterar man så blir det sällan man behöver gå ut med soporna. Gör man som vi och använder ytterst lite hushållspapper så blir det ännu mer sällan. Det är egentligen ganska lite som ska i restavfallet.*

* Med din brasklapp såklart.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Första sortering görs inne hos oss, har fem behållare i kökslåda under diskbänk. Kartong och glas läggs i samma men större.
 
  • Gilla
Jorny och 2 till
  • Laddar…
S
A AndersS skrev:
Första sortering görs inne hos oss, har fem behållare i kökslåda under diskbänk.
Det är väl så man ska göra, men jag tycker det är ett jäkla bök.
Har nog egentligen inget att säga till mitt försvar men jag tycker att det var bättre förut :)
 
S Snikholt skrev:
Det är väl så man ska göra, men jag tycker det är ett jäkla bök.
Har nog egentligen inget att säga till mitt försvar men jag tycker att det var bättre förut :)
Fungerar bra speciellt med komposterbart. En lätt tryck med knä så öppnas lådan, kasta ned det som är kladdigt vid matlagning och tryck igen med knä.
 
J Jorny skrev:
Gör man som vi och använder ytterst lite hushållspapper så blir det ännu mer sällan.
Risken med för lite hushållspapper är ju att man riskerar att få kostsamma stopp i avloppet istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.