Unikt namn Unikt namn skrev:
Man köper vanligen bränsle till eldningsanläggningar i kwh(mwh), inte i vikt/volym.
Det är alltså bra för den som säljer plasten om den är så ren som möjligt från föroreningar, då blir det mycket betalt per leverans.

Så det finns ett syfte med sorteringen, även om de inte blir ny gurkplast av den gamla.
Om man i dag lägger gurkplasten i den enda tunnan //restavfall// i Linköping får man betala ca 4kr/kg för att bli av med avfallet och kommunen får gratis högvärdigt bränsle till sitt kraftvärmeverk.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det kanske krävs 8 olika fraktioner av plast för att få fastighetsnära material återvinning av hushållens plastavfall ekonomiskt och miljömässigt lönsam...

Om förpackningarna istället vore tydligt märkta och sorterades centralt kanske 90% av plasten kunde materialåtervinnas?
Nu sorteras väldigt mycket av plastförpackningarna från hushåll centralt och automatiserat i Motala, dryga 40% av det som de får in blir ny råvara. Från de livscykelanalyser jag sett så är det en stor miljövinst.

Som jag tidigare skrivit så är det bästa såklart att minska plastförbrukningen och jag tycker att återvinning ofta bara är en ursäkt för att inte minska resursuttagen, men samtidigt ska man inte avfärda återvinning helt.
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Förstår men vart tog den gamla kunskapen med att tälja spån som man tänder vägen😉
Det fanns inte mjölkartonger på den tiden gick inte tända med rester av mjölkanna och glasflaskor.😂
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
A AndersS skrev:
Det fanns inte mjölkartonger på den tiden gick inte tända med rester av mjölkanna och glasflaskor.😂
https://www.arla.se/om-arla/arlas-historia/produkterna/tetra-pak/

Redan i början av 1900-talet hade pappförpackningar för mjölk införts i Amerika. På 1930- och 40-talen diskuterades frågan i Sverige. När Gösta Winberg tillträdde som vd för Mjölkcentralen 1946 reste han till USA för att studera de nya förpackningarna.
Även i Tyskland började pappförpackningar införas och MC följde utvecklingen med intresse. Problemet i Sverige var dock att mjölkpriset var så hårt reglerat av staten, att det var omöjligt att få vinst på mjölkförsäljningen om förpackningen inte var mycket billig. Därmed gick de utländska modellerna inte att använda.

Under 1930-talet hade Åkerlund & Rausing med entreprenörerna Erik Åkerlund och Ruben Rausing blivit den ledande tillverkaren av engångsförpackningar. Redan 1943 hade de börjat arbeta på att få fram en billig engångsförpackning för mjölk.

Utvecklingsarbetet tog nio år och skedde i många steg: Erik Wallenberg skapade tetrans pyramidform. Erik Torudd kläckte idén med den kontinuerliga påfyllningen. Harry Järund konstruerade maskinen. Metoden att belägga kartong med plasthinna kopierades från ett amerikanskt företag. Namnet Tetra Pak slutligen ska också ha kommit från Torudd – inom geometrin heter pyramidformade kroppar tetraeder.
 
  • Gilla
KariHa
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

Redan i början av 1900-talet hade pappförpackningar för mjölk införts i Amerika. På 1930- och 40-talen diskuterades frågan i Sverige. När Gösta Winberg tillträdde som vd för Mjölkcentralen 1946 reste han till USA för att studera de nya förpackningarna.
Även i Tyskland började pappförpackningar införas och MC följde utvecklingen med intresse. Problemet i Sverige var dock att mjölkpriset var så hårt reglerat av staten, att det var omöjligt att få vinst på mjölkförsäljningen om förpackningen inte var mycket billig. Därmed gick de utländska modellerna inte att använda.

Under 1930-talet hade Åkerlund & Rausing med entreprenörerna Erik Åkerlund och Ruben Rausing blivit den ledande tillverkaren av engångsförpackningar. Redan 1943 hade de börjat arbeta på att få fram en billig engångsförpackning för mjölk.

Utvecklingsarbetet tog nio år och skedde i många steg: Erik Wallenberg skapade tetrans pyramidform. Erik Torudd kläckte idén med den kontinuerliga påfyllningen. Harry Järund konstruerade maskinen. Metoden att belägga kartong med plasthinna kopierades från ett amerikanskt företag. Namnet Tetra Pak slutligen ska också ha kommit från Torudd – inom geometrin heter pyramidformade kroppar tetraeder.
Som barn köpte man mjölk i glasflaska med aluminiumfoliekork.
Flaskorna bars i speciell bäranordning, då det var återvinning/återanvändning i butiken.
Idag hade de hamnat i återvinningskärl "färgat glas".
Bruna glasflaskor i en metallställning för transport och återanvändning. Flaskorna liknar de som användes för mjölk förr i tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Här skall vi snart få detta nya system med fyrfackskärl, detta ser jag fram emot, så man slipper ha en massa kassar och lådor med sånt som skall med till återvinningen men som man alltid glömmer eller inte hinner ta med sig och till slut får fylla bilen och åka på en extra liten utflykt.

Nu är det så att vi har fått erbjudande om att köpa dom gamla kärlen för 100 kr / st vilket låter som en bra deal...
Men vad skall man ha kärlet till? Har ni några bra tankar? Än så länge har jag inte kommit på något.... 🤔🤔🤔
bra när man drar hem skit från IKEA all djävla well och plast
 
J
A AndersS skrev:
Det fanns inte mjölkartonger på den tiden gick inte tända med rester av mjölkanna och glasflaskor.😂
Ibland kan jag undra hur gamla vissa är😱😉
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
returen returen skrev:
bra när man drar hem skit från IKEA all djävla well och plast
Kan du inte lämna "skiten" där du gör dina inköp och bara ta hem produkten/ varan?
Om vi lämnade kvar de onödiga förpackningarna på inköpsstället tror jag att förpacknings användningen skulle minska.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kan du inte lämna "skiten" där du gör dina inköp och bara ta hem produkten/ varan?
Om vi lämnade kvar de onödiga förpackningarna på inköpsstället tror jag att förpacknings användningen skulle minska.
ta hem något av IKEAS mög helt utan originalförpackning??
 
F fribygg skrev:
Kan du inte lämna "skiten" där du gör dina inköp och bara ta hem produkten/ varan?
Om vi lämnade kvar de onödiga förpackningarna på inköpsstället tror jag att förpacknings användningen skulle minska.
Detta gjorde vi för typ 40 år sedan. Det hjälpte tyvärr väldigt litet.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta gjorde vi för typ 40 år sedan. Det hjälpte tyvärr väldigt litet.
Var inte sopmängderna hos hushållen mindre för 40 år sen?
 
J Jansson69 skrev:
Ibland kan jag undra hur gamla vissa är😱😉
1954 läste jag att man lanserade Tetrapak i Lund och sedan skulle det tillverkas maskiner för resten av landet så flaskorna levde även på 60-talet. Enligt berättelse så läckte de första förpackningar vid demo för köpare, därför användes vatten så det inte syntes.
 
F fribygg skrev:
Var inte sopmängderna hos hushållen mindre för 40 år sen?
På 80-talet var det nog liknande.
Men backar vi 50-60 år var det mindre. Sommarjobbade på 70-tal som vaktmästare och bytte då bl.a. sopsäckar i flerfamiljshus.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kan du inte lämna "skiten" där du gör dina inköp och bara ta hem produkten/ varan?
I varje fall jag vill att varan ska vara skyddad av förpackningen även under transporten i min bil från varuhuset till hemmet.
 
  • Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
I varje fall jag vill att varan ska vara skyddad av förpackningen även under transporten i min bil från varuhuset till hemmet.
Det kanske är relevant för IKEAs produkter, men när man köper blåsförpackade varor till vvs, el eller bil bär man nog hem en onödig förpackning i många fall..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.