36 025 läst ·
562 svar
36k läst
562 svar
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
Om man i dag lägger gurkplasten i den enda tunnan //restavfall// i Linköping får man betala ca 4kr/kg för att bli av med avfallet och kommunen får gratis högvärdigt bränsle till sitt kraftvärmeverk.Unikt namn skrev:
Man köper vanligen bränsle till eldningsanläggningar i kwh(mwh), inte i vikt/volym.
Det är alltså bra för den som säljer plasten om den är så ren som möjligt från föroreningar, då blir det mycket betalt per leverans.
Så det finns ett syfte med sorteringen, även om de inte blir ny gurkplast av den gamla.
Nu sorteras väldigt mycket av plastförpackningarna från hushåll centralt och automatiserat i Motala, dryga 40% av det som de får in blir ny råvara. Från de livscykelanalyser jag sett så är det en stor miljövinst.F fribygg skrev:
Som jag tidigare skrivit så är det bästa såklart att minska plastförbrukningen och jag tycker att återvinning ofta bara är en ursäkt för att inte minska resursuttagen, men samtidigt ska man inte avfärda återvinning helt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 837 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 837 inlägg
https://www.arla.se/om-arla/arlas-historia/produkterna/tetra-pak/A AndersS skrev:
Redan i början av 1900-talet hade pappförpackningar för mjölk införts i Amerika. På 1930- och 40-talen diskuterades frågan i Sverige. När Gösta Winberg tillträdde som vd för Mjölkcentralen 1946 reste han till USA för att studera de nya förpackningarna.
Även i Tyskland började pappförpackningar införas och MC följde utvecklingen med intresse. Problemet i Sverige var dock att mjölkpriset var så hårt reglerat av staten, att det var omöjligt att få vinst på mjölkförsäljningen om förpackningen inte var mycket billig. Därmed gick de utländska modellerna inte att använda.
Under 1930-talet hade Åkerlund & Rausing med entreprenörerna Erik Åkerlund och Ruben Rausing blivit den ledande tillverkaren av engångsförpackningar. Redan 1943 hade de börjat arbeta på att få fram en billig engångsförpackning för mjölk.
Utvecklingsarbetet tog nio år och skedde i många steg: Erik Wallenberg skapade tetrans pyramidform. Erik Torudd kläckte idén med den kontinuerliga påfyllningen. Harry Järund konstruerade maskinen. Metoden att belägga kartong med plasthinna kopierades från ett amerikanskt företag. Namnet Tetra Pak slutligen ska också ha kommit från Torudd – inom geometrin heter pyramidformade kroppar tetraeder.
Som barn köpte man mjölk i glasflaska med aluminiumfoliekork.MultiMan skrev:
[länk]
Redan i början av 1900-talet hade pappförpackningar för mjölk införts i Amerika. På 1930- och 40-talen diskuterades frågan i Sverige. När Gösta Winberg tillträdde som vd för Mjölkcentralen 1946 reste han till USA för att studera de nya förpackningarna.
Även i Tyskland började pappförpackningar införas och MC följde utvecklingen med intresse. Problemet i Sverige var dock att mjölkpriset var så hårt reglerat av staten, att det var omöjligt att få vinst på mjölkförsäljningen om förpackningen inte var mycket billig. Därmed gick de utländska modellerna inte att använda.
Under 1930-talet hade Åkerlund & Rausing med entreprenörerna Erik Åkerlund och Ruben Rausing blivit den ledande tillverkaren av engångsförpackningar. Redan 1943 hade de börjat arbeta på att få fram en billig engångsförpackning för mjölk.
Utvecklingsarbetet tog nio år och skedde i många steg: Erik Wallenberg skapade tetrans pyramidform. Erik Torudd kläckte idén med den kontinuerliga påfyllningen. Harry Järund konstruerade maskinen. Metoden att belägga kartong med plasthinna kopierades från ett amerikanskt företag. Namnet Tetra Pak slutligen ska också ha kommit från Torudd – inom geometrin heter pyramidformade kroppar tetraeder.
Flaskorna bars i speciell bäranordning, då det var återvinning/återanvändning i butiken.
Idag hade de hamnat i återvinningskärl "färgat glas".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bra när man drar hem skit från IKEA all djävla well och plastZixten skrev:
Här skall vi snart få detta nya system med fyrfackskärl, detta ser jag fram emot, så man slipper ha en massa kassar och lådor med sånt som skall med till återvinningen men som man alltid glömmer eller inte hinner ta med sig och till slut får fylla bilen och åka på en extra liten utflykt.
Nu är det så att vi har fått erbjudande om att köpa dom gamla kärlen för 100 kr / st vilket låter som en bra deal...
Men vad skall man ha kärlet till? Har ni några bra tankar? Än så länge har jag inte kommit på något.... 🤔🤔🤔
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
1954 läste jag att man lanserade Tetrapak i Lund och sedan skulle det tillverkas maskiner för resten av landet så flaskorna levde även på 60-talet. Enligt berättelse så läckte de första förpackningar vid demo för köpare, därför användes vatten så det inte syntes.J Jansson69 skrev:
Det kanske är relevant för IKEAs produkter, men när man köper blåsförpackade varor till vvs, el eller bil bär man nog hem en onödig förpackning i många fall..Alfredo skrev: