Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Av just matavfallet är det en löjligt liten % som blir biogas. Den mängd drivmedel för att frakta det hit och dit äter upp den mängd biogas man får ut
Källa på det? Hur "löjligt liten" procent menar du blir biogas, mer exakt?
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Foliehatten3
useless useless skrev:
Ja, det hade varit effektivare att lägga all plast i restavfallet så det går direkt till förbränning.


"Största delen av plastavfallet i svenska avfallsflöden, cirka 74 procent, går till förbränning med energiutvinning eller används som bränsle inom industrin. Ungefär 8 procent materialåtervinns och blir ny plast."
[länk]
Ja, sant. Det vi återvinner på plaståtervinningsanläggningarna är främst material från industrin. Samt att mycket importeras. Exempelvis uttjänta soptunnor som körs hit från grannländerna
 
J
useless useless skrev:
Ja, det hade varit effektivare att lägga all plast i restavfallet så det går direkt till förbränning.


"Största delen av plastavfallet i svenska avfallsflöden, cirka 74 procent, går till förbränning med energiutvinning eller används som bränsle inom industrin. Ungefär 8 procent materialåtervinns och blir ny plast."
[länk]
Du tror inte att återvinningen successivt ökar?
 
Foliehatten3
J Jansson69 skrev:
Du tror inte att återvinningen successivt ökar?
Nej
 
J
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Nej
Har du någon källa som visar detta?
 
S
Det är en form av cope att källsortera på det här viset.
Den största utkomsten av detta system i min kommun är dyrare avfallstaxa, och överfulla kärl för restavfall.

Miljövinsterna ser jag som minimala, om ens några.
 
Det är en stor ökning av återvinningsgraden av plast de senaste åren, men den är fortfarande alldeles för liten.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J Jorny skrev:
Det är en stor ökning av återvinningsgraden av plast de senaste åren, men den är fortfarande alldeles för liten.
Den största ökningen står pantförpackningar för. Övriga plastförpackningar som hamnar i det sorterade avfallet från hushåll återvinns i väldigt liten grad.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Du tror inte att återvinningen successivt ökar?
Jag tror att återvinningen kommer att öka, fler förpackningar kommer sannolikt energiåtervinnas 2027/28.
Tyvärr ökar nog inte återanvändningen och många andra handlar glatt och fyller soptunnorna med onödiga förpackningar...
 
useless useless skrev:
Övriga plastförpackningar som hamnar i det sorterade avfallet från hushåll återvinns i väldigt liten grad.
Energiåtervinns inte de flesta förpackningar?

Att det kan ses onödigt att skaffa nya soptunnor och införa extra tömningsrundor för dessa kärl om merparten av det insamlade likafullt energiåtervinns/bränns upp kan jag förstå.
 
useless useless skrev:
Den största ökningen står pantförpackningar för. Övriga plastförpackningar som hamnar i det sorterade avfallet från hushåll återvinns i väldigt liten grad.
Fast även när det gäller övriga plastförpackningar så är ökningen betydande de senaste åren. 2021 låg återvinningen runt 10 procent, 2023 var den uppe i nästan 24 procent, och den verkar fortsätta öka. Sen är det självklart att det är ett stort problem att mycket plastförpackningar inte går att återvinna. Men det blir ju inte bättre om alla slänger alla plastförpackningar i restavfallet och därmed skickar även den återvinningsbara plasten till förbränning. Dessutom så innebär det en större kostnad för avfallshanteringen eftersom kostnaden för förbränningen hamnar på kommunen.

Ännu mer självklart är att det bästa är att minimera onödiga förpackningar och onödig plastanvändning.
 
  • Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Energiåtervinns inte de flesta förpackningar?
Jag menar materialåtervinns. Majoriteten av befolkningen tror att det är viktigt med 8 soptunnor för att kunna återvinna t ex plast till nya plastprodukter. Men det är ju bara en liten bråkdel som inte eldas upp. Och den mesta plasten som materialåtervinns kommer inte från privatpersoners sopsortering.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du fattar att bidrag med "hen" ratas av de flesta. Du skriver som du vill men du tappar många svar/följare.
Vad har könet för betydelse i det här fallet? Blir det mer läsvänligt med han/hon i hela texten? Och det är tillåtet att inte läsa
Jag behöver varken svar eller följare
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Majoriteten av befolkningen tror att det är viktigt med 8 soptunnor för att kunna återvinna t ex plast till nya plastprodukter.
Det kanske krävs 8 olika fraktioner av plast för att få fastighetsnära material återvinning av hushållens plastavfall ekonomiskt och miljömässigt lönsam...

Om förpackningarna istället vore tydligt märkta och sorterades centralt kanske 90% av plasten kunde materialåtervinnas?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Unikt namn
Man köper vanligen bränsle till eldningsanläggningar i kwh(mwh), inte i vikt/volym.
Det är alltså bra för den som säljer plasten om den är så ren som möjligt från föroreningar, då blir det mycket betalt per leverans.

Så det finns ett syfte med sorteringen, även om de inte blir ny gurkplast av den gamla.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.