36 042 läst ·
562 svar
36k läst
562 svar
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 640 inlägg
Ja, sant. Det vi återvinner på plaståtervinningsanläggningarna är främst material från industrin. Samt att mycket importeras. Exempelvis uttjänta soptunnor som körs hit från grannländernauseless skrev:
Ja, det hade varit effektivare att lägga all plast i restavfallet så det går direkt till förbränning.
"Största delen av plastavfallet i svenska avfallsflöden, cirka 74 procent, går till förbränning med energiutvinning eller används som bränsle inom industrin. Ungefär 8 procent materialåtervinns och blir ny plast."
[länk]
Du tror inte att återvinningen successivt ökar?useless skrev:
Ja, det hade varit effektivare att lägga all plast i restavfallet så det går direkt till förbränning.
"Största delen av plastavfallet i svenska avfallsflöden, cirka 74 procent, går till förbränning med energiutvinning eller används som bränsle inom industrin. Ungefär 8 procent materialåtervinns och blir ny plast."
[länk]
Energiåtervinns inte de flesta förpackningar?useless skrev:
Att det kan ses onödigt att skaffa nya soptunnor och införa extra tömningsrundor för dessa kärl om merparten av det insamlade likafullt energiåtervinns/bränns upp kan jag förstå.
Fast även när det gäller övriga plastförpackningar så är ökningen betydande de senaste åren. 2021 låg återvinningen runt 10 procent, 2023 var den uppe i nästan 24 procent, och den verkar fortsätta öka. Sen är det självklart att det är ett stort problem att mycket plastförpackningar inte går att återvinna. Men det blir ju inte bättre om alla slänger alla plastförpackningar i restavfallet och därmed skickar även den återvinningsbara plasten till förbränning. Dessutom så innebär det en större kostnad för avfallshanteringen eftersom kostnaden för förbränningen hamnar på kommunen.useless skrev:
Ännu mer självklart är att det bästa är att minimera onödiga förpackningar och onödig plastanvändning.
Jag menar materialåtervinns. Majoriteten av befolkningen tror att det är viktigt med 8 soptunnor för att kunna återvinna t ex plast till nya plastprodukter. Men det är ju bara en liten bråkdel som inte eldas upp. Och den mesta plasten som materialåtervinns kommer inte från privatpersoners sopsortering.F fribygg skrev:
Vad har könet för betydelse i det här fallet? Blir det mer läsvänligt med han/hon i hela texten? Och det är tillåtet att inte läsaT Thomas_Blekinge skrev:
Jag behöver varken svar eller följare
Det kanske krävs 8 olika fraktioner av plast för att få fastighetsnära material återvinning av hushållens plastavfall ekonomiskt och miljömässigt lönsam...useless skrev:
Om förpackningarna istället vore tydligt märkta och sorterades centralt kanske 90% av plasten kunde materialåtervinnas?
Man köper vanligen bränsle till eldningsanläggningar i kwh(mwh), inte i vikt/volym.
Det är alltså bra för den som säljer plasten om den är så ren som möjligt från föroreningar, då blir det mycket betalt per leverans.
Så det finns ett syfte med sorteringen, även om de inte blir ny gurkplast av den gamla.
Det är alltså bra för den som säljer plasten om den är så ren som möjligt från föroreningar, då blir det mycket betalt per leverans.
Så det finns ett syfte med sorteringen, även om de inte blir ny gurkplast av den gamla.