36 030 läst ·
562 svar
36k läst
562 svar
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 679 inlägg
Vi har en granne som verkar stoppa pappkartonger med plastlager i kaminen, stinker I hela kvarteret...
Har förstått att det finns många små pyromaner i trådarna som gillar elda avfall😢A AndersS skrev:
Eller enbart några remsor kartong när man tänder motsvarande en halv mjölkkartong och några tändpinnar.😉 Bättre för miljö och utan varken rök eller lukt med en brasa som brinner för fullt efter 60 sekunder.😀J Jansson69 skrev:
Men påverkar inte mängden som ska ned i behållare för kartong, tyvärr.
Förstår men vart tog den gamla kunskapen med att tälja spån som man tänder vägen😉A AndersS skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 679 inlägg
Det jag menade var att det såg ut att kosta bra mycket att få veckotömning hos er.J Jansson69 skrev:
Om man nu mest behöver mer plats för papp menar jag.
Grundtaxa 1100kr, sen tömning 1782kr.
Per år, tömning varannan vecka av tunna 1 och var fjärde för tunna 2.
Ja det förtog jag😉13th Marine skrev:
Men det var ju bra att taxan var billigare än våran då ni har glesare tömning på ena tunnan, bra att jämföra lite..13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 679 inlägg
"Den"skulle ju lika gärna betyda min grannes ena hund. Använd inte hen om du inte vill, fine. Men sluta bli så upprörd över oss som gör det, för det fyller en funktion som "den" inte gör.S sjoelund skrev:
Skojade bara om grannens hund förresten, hen har förstås skaffat byxor till båda två
Plast är helt lönlöst att återvinna på det sättet vi gör idag. Eftersom det finns så många olika plastsammansättningar. Och idag blandas allt i samma. Vilket gör det obrukbart för återvinning.T TheGame skrev:
Av just matavfalle är det en löjligt liten % som blir biogas. Den mängd drivmedel för att frakta det hit och dit äter upp den mängd biogas man får ut
Nej, och det var min poäng. "Han", "hon", och "hen" anger att det är en person som avses. Det gör inte "den".S sjoelund skrev:
Men vi släpper det nu. I vanlig ordning så kommer väl de som bestämt sig för att inte gilla "hen" att argumentera in i absurdum även denna gång. Vi är väl sannolikt inte jättelångt ifrån att någon förklarar hur de riskerar att blanda ihop vem som avses med brittiska fjäderfän
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 679 inlägg
Samtidigt så blir det väl allt mer återvinningsbar plast i förpackningarna, och sorteringsanläggningarna bättre på att sortera.Solhemsgatan skrev:
Plast är helt lönlöst att återvinna på det sättet vi gör idag. Eftersom det finns så många olika plastsammansättningar. Och idag blandas allt i samma. Vilket gör det obrukbart för återvinning.
Av just matavfalle är det en löjligt liten % som blir biogas. Den mängd drivmedel för att frakta det hit och dit äter upp den mängd biogas man får ut
Ja, det hade varit effektivare att lägga all plast i restavfallet så det går direkt till förbränning.Solhemsgatan skrev:
"Största delen av plastavfallet i svenska avfallsflöden, cirka 74 procent, går till förbränning med energiutvinning eller används som bränsle inom industrin. Ungefär 8 procent materialåtervinns och blir ny plast."
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/plast/