Vi har en granne som verkar stoppa pappkartonger med plastlager i kaminen, stinker I hela kvarteret...
 
  • Ledsen
Jansson69
  • Laddar…
J
A AndersS skrev:
Beror också hur man pressar samman förpackningar, kastar man bara i dem så tar det plats😉
Men självklart också var de kommer ifrån för typ av konsumtion.
Och lite kartong används för att tända i kaminerna hos oss, Närvärme...
Har förstått att det finns många små pyromaner i trådarna som gillar elda avfall😢
 
  • Gilla
Miclar63 och 1 till
  • Laddar…
J
13th Marine 13th Marine skrev:
Lite saftigare dock.
Absolut, har ni billigare då ni har var tredje vecka?
 
J Jansson69 skrev:
Har förstått att det finns många små pyromaner i trådarna som gillar elda avfall😢
Eller enbart några remsor kartong när man tänder motsvarande en halv mjölkkartong och några tändpinnar.😉 Bättre för miljö och utan varken rök eller lukt med en brasa som brinner för fullt efter 60 sekunder.😀
Men påverkar inte mängden som ska ned i behållare för kartong, tyvärr.
 
J
A AndersS skrev:
Eller enbart några remsor kartong när man tänder motsvarande en halv mjölkkartong och några tändpinnar.😉 Bättre för miljö och utan varken rök eller lukt med en brasa som brinner för fullt efter 60 sekunder.😀
Förstår men vart tog den gamla kunskapen med att tälja spån som man tänder vägen😉
 
J Jansson69 skrev:
Absolut, har ni billigare då ni har var tredje vecka?
Det jag menade var att det såg ut att kosta bra mycket att få veckotömning hos er.
Om man nu mest behöver mer plats för papp menar jag.

Grundtaxa 1100kr, sen tömning 1782kr.
Per år, tömning varannan vecka av tunna 1 och var fjärde för tunna 2.
 
J
13th Marine 13th Marine skrev:
Det jag menade var att det såg ut att kosta bra mycket att få veckotömning hos er.
Om man nu mest behöver mer plats för papp menar jag.
Ja det förtog jag😉
13th Marine 13th Marine skrev:
Grundtaxa 1100kr, sen tömning 1782kr.
Per år, tömning varannan vecka av tunna 1 och var fjärde för tunna 2.
Men det var ju bra att taxan var billigare än våran då ni har glesare tömning på ena tunnan, bra att jämföra lite..
 
J Jansson69 skrev:
Ja det förtog jag😉

Men det var ju bra att taxan var billigare än våran då ni har glesare tömning på ena tunnan, bra att jämföra lite..
Det de förlorar på renhållningen tar de igen på en rejäl bygglovstaxa 😅
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
R
S sjoelund skrev:
OT, men... Vi har redan ett utmärkt ord för detta. Du kanske har hört frasen "Den som inga byxor har".
"Den"skulle ju lika gärna betyda min grannes ena hund. Använd inte hen om du inte vill, fine. Men sluta bli så upprörd över oss som gör det, för det fyller en funktion som "den" inte gör.

Skojade bara om grannens hund förresten, hen har förstås skaffat byxor till båda två :)
 
  • Gilla
  • Haha
MaKrBr och 4 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
"Den"skulle ju lika gärna betyda min grannes ena hund.
Det skulle han, hon, eller hen också...
 
Foliehatten3
T TheGame skrev:
Men är det inte just Glas, papper, metall, wellpapp bla som man delar upp i dessa fack eller vad tänkte du att det var?
Det är ju samma sortering som man gör hemma istället för att behöva fara med det till nån avsedd plats
;)
Plast är helt lönlöst att återvinna på det sättet vi gör idag. Eftersom det finns så många olika plastsammansättningar. Och idag blandas allt i samma. Vilket gör det obrukbart för återvinning.
Av just matavfalle är det en löjligt liten % som blir biogas. Den mängd drivmedel för att frakta det hit och dit äter upp den mängd biogas man får ut
 
  • Ledsen
Jansson69
  • Laddar…
R
S sjoelund skrev:
Det skulle han, hon, eller hen också...
Nej, och det var min poäng. "Han", "hon", och "hen" anger att det är en person som avses. Det gör inte "den".

Men vi släpper det nu. I vanlig ordning så kommer väl de som bestämt sig för att inte gilla "hen" att argumentera in i absurdum även denna gång. Vi är väl sannolikt inte jättelångt ifrån att någon förklarar hur de riskerar att blanda ihop vem som avses med brittiska fjäderfän :)
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Plast är helt lönlöst att återvinna på det sättet vi gör idag. Eftersom det finns så många olika plastsammansättningar. Och idag blandas allt i samma. Vilket gör det obrukbart för återvinning.
Av just matavfalle är det en löjligt liten % som blir biogas. Den mängd drivmedel för att frakta det hit och dit äter upp den mängd biogas man får ut
Samtidigt så blir det väl allt mer återvinningsbar plast i förpackningarna, och sorteringsanläggningarna bättre på att sortera.
 
  • Gilla
MaKrBr och 2 till
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Plast är helt lönlöst att återvinna på det sättet vi gör idag. Eftersom det finns så många olika plastsammansättningar. Och idag blandas allt i samma. Vilket gör det obrukbart för återvinning.
Ja, det hade varit effektivare att lägga all plast i restavfallet så det går direkt till förbränning.


"Största delen av plastavfallet i svenska avfallsflöden, cirka 74 procent, går till förbränning med energiutvinning eller används som bränsle inom industrin. Ungefär 8 procent materialåtervinns och blir ny plast."
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/plast/
 
  • Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
Foliehatten3
13th Marine 13th Marine skrev:
Samtidigt så blir det väl allt mer återvinningsbar plast i förpackningarna, och sorteringsanläggningarna bättre på att sortera.
Nej tyvärr är det inget som eftersorteras. Jag har själv jobbat med det så jag vet.
Sopåtervinning är politik som mycket annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.