Stockholm Exergi Bristaverket, i Märsta, eldar med det mesta i panna 2.
 
A AndersS skrev:
Var bränner Stockholm restavfall, för Värtsverket använder väl biomassa. Kollade på deras ML-system för att minimera driftstörningar.
Högdalen
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Ja, det stämmer att det blir kontamination från visst avfall som kladdiga matvaror eller kaffesump.
Fast där skulle man nog med tvättmetoder, centrifugering och liknande kunna nå ett bra resultat. Redan idag finns ju problemet att en filmjölkspaket inte bara består av papper utan både plastfilm och en del kvarvarande mjölk.

Å andra sidan skulle maskinsortering av märkta/igenkänningsbara material bestående av glas, papper, plast och metall förmodligen bli bättre. Plast t ex är av många olika varianter som borde delas i mer specifika fraktiioner vilket dom flesta människor inte kan klara av.
Jag har sett vad som kommer ut ur en centralsorteringsanläggning. Du har nog en viss övertro vad tekniken kan åstadkomma när det gäller tvätt. Det kommer vara svårt att göra någonting av det pappersmaterialet som gått igenom det. Däremot så är väl en sorteringsanläggning ett bra komplement till manuell sortering.
 
J JSten skrev:
Instämmer med föregående talare, fyrfackskärl är riktigt smidigt! Har haft det nu i 4-5 år och hade inte velat gå tillbaka.
Tidigare fick vi ta med det som skulle återvinnas på cykeln och källsortera det på vägen till jobbet eller matbutiken. Funkade ju, men aningen omständigt att cykla 4-5km med någon vecka gammalt creme fraiche paket som luktade mindre gott, för att sedan stå o sortera det vid någon container o bli kladdig. Nu sorterar vi under vasken i köket och någon gång i veckan går vi ut och tömmer i tunnorna sedan tar kommunen hand om resten. Eller ja, får dra fram tunnorna på tömningsdagen såklart.

Som sagt hade aldrig velat gå tillbaka till något annat.
Vi är inte där än 🫤 men fått nya kärl för plast- och pappersförpackningar, en av varje. Så nu har jag 4 kärl, matavfall varannan vecka, plast och papper var fjärde och restavfall var tolfte vecka.
Övrigt som glasförpackningar, tidningar och metall ska fortfarande lämnas till central som också är hyresbostäderna i närheten.
Om det innebär att jag ska ha tre kärl till så småningom så skulle jag ju hellre ha fyrfacks kärl och fortsätta kompostera själv
 
Här skall vi snart få detta nya system med fyrfackskärl, detta ser jag fram emot, så man slipper ha en massa kassar och lådor med sånt som skall med till återvinningen men som man alltid glömmer eller inte hinner ta med sig och till slut får fylla bilen och åka på en extra liten utflykt.

Nu är det så att vi har fått erbjudande om att köpa dom gamla kärlen för 100 kr / st vilket låter som en bra deal...
Men vad skall man ha kärlet till? Har ni några bra tankar? Än så länge har jag inte kommit på något.... 🤔🤔🤔
 
  • Gilla
  • Haha
Joakim654 och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Zixten Zixten skrev:
Här skall vi snart få detta nya system med fyrfackskärl, detta ser jag fram emot, så man slipper ha en massa kassar och lådor med sånt som skall med till återvinningen men som man alltid glömmer eller inte hinner ta med sig och till slut får fylla bilen och åka på en extra liten utflykt.
Bara släng allt i samma. Dom har lurat dig..
 
  • Gilla
  • Ledsen
Swedross och 4 till
  • Laddar…
J
Zixten Zixten skrev:
Här skall vi snart få detta nya system med fyrfackskärl, detta ser jag fram emot, så man slipper ha en massa kassar och lådor med sånt som skall med till återvinningen men som man alltid glömmer eller inte hinner ta med sig och till slut får fylla bilen och åka på en extra liten utflykt.

Nu är det så att vi har fått erbjudande om att köpa dom gamla kärlen för 100 kr / st vilket låter som en bra deal...
Men vad skall man ha kärlet till? Har ni några bra tankar? Än så länge har jag inte kommit på något.... 🤔🤔🤔
Dom nya kärlen är grymma när man har vant sig vid dom, vi har varannan veckas tömning så för familjer upp till 4-pers så räcker det..
2-3 gånger per år åker vi till återvinningsstationen med wellpapp och efter julafton brukar det vara en gång..
 
  • Gilla
  • Haha
Attitudeswe och 4 till
  • Laddar…
J
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Bara släng allt i samma. Dom har lurat dig..
Vem har lurat?
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Farstatjej90
J Jansson69 skrev:
Vem har lurat?
Soporna som försöker få oss att slänga soporna efter deras politiska synpunkter.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
andersda och 8 till
  • Laddar…
Här har vi nu två kärl (mat och restavfall) som är behändiga nog att dra ut mot vägen när det är dags för tömning. De nya fyrfackskärlen är för tunga att hantera på grusväg. Därför bygger alla nu uppställningsplatser framför sina tomter där de nya kärlen kommer att stå. Det blir en enda walk-of-trash. Inte snyggt. Sopgubben berättade att han måste lämna bilen vid varje hus och rulla fram kärlen ti sopbilen. Nu har han en griparm som gör jobbet.
Detta är ett klart steg tillbaka. Urkasst!
 
  • Gilla
BSOD och 4 till
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Men vad skall man ha kärlet till?
Foderförvaring, oavsett om man vill förvara ärtor till vildsvinsåtel eller havre till hästar är en soptunna användbar.
Går även att använda till kvastar och andra redskap med skaft i maskinhallar och stall.
 
  • Gilla
KariHa och 1 till
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Här skall vi snart få detta nya system med fyrfackskärl, detta ser jag fram emot, så man slipper ha en massa kassar och lådor med sånt som skall med till återvinningen men som man alltid glömmer eller inte hinner ta med sig och till slut får fylla bilen och åka på en extra liten utflykt.

Nu är det så att vi har fått erbjudande om att köpa dom gamla kärlen för 100 kr / st vilket låter som en bra deal...
Men vad skall man ha kärlet till? Har ni några bra tankar? Än så länge har jag inte kommit på något.... 🤔🤔🤔
Hittar ingen bild nu, men har sett bilar i Sälen som haft komposttunnan fastsatt på dragkroken på nåt vis och transporterat skidor i! Funkar säkert bra om det är kortare sträckor i låg fart!
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Foliehatten3
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Soporna som försöker få oss att slänga soporna efter deras politiska synpunkter.
Glas papper, metall och wellpapp är ok att sortera och lätt att återvinna. Resten borde åka i samma tunna och förbrännas. Det är både billigast och bäst för miljön. Tyvärr handlar det om politik😥
 
  • Gilla
Swedross
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Sopgubben berättade att han måste lämna bilen vid varje hus och rulla fram kärlen ti sopbilen.
Kan dom inte göra som hos oss? Har man inte dragit fram kärlet på tömningsdagen blir det inte tömt.
 
  • Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kan dom inte göra som hos oss? Har man inte dragit fram kärlet på tömningsdagen blir det inte tömt.
Samma hos oss! Har vi inte ställt ner kärlet får vi skäll efter några missar. Eftersom vi har så lite sopor trodde vi inte att det spelade nån roll.
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.