36 036 läst ·
562 svar
36k läst
562 svar
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 647 inlägg
Jag har sett vad som kommer ut ur en centralsorteringsanläggning. Du har nog en viss övertro vad tekniken kan åstadkomma när det gäller tvätt. Det kommer vara svårt att göra någonting av det pappersmaterialet som gått igenom det. Däremot så är väl en sorteringsanläggning ett bra komplement till manuell sortering.M MagHam skrev:Ja, det stämmer att det blir kontamination från visst avfall som kladdiga matvaror eller kaffesump.
Fast där skulle man nog med tvättmetoder, centrifugering och liknande kunna nå ett bra resultat. Redan idag finns ju problemet att en filmjölkspaket inte bara består av papper utan både plastfilm och en del kvarvarande mjölk.
Å andra sidan skulle maskinsortering av märkta/igenkänningsbara material bestående av glas, papper, plast och metall förmodligen bli bättre. Plast t ex är av många olika varianter som borde delas i mer specifika fraktiioner vilket dom flesta människor inte kan klara av.
Vi är inte där än 🫤 men fått nya kärl för plast- och pappersförpackningar, en av varje. Så nu har jag 4 kärl, matavfall varannan vecka, plast och papper var fjärde och restavfall var tolfte vecka.J JSten skrev:Instämmer med föregående talare, fyrfackskärl är riktigt smidigt! Har haft det nu i 4-5 år och hade inte velat gå tillbaka.
Tidigare fick vi ta med det som skulle återvinnas på cykeln och källsortera det på vägen till jobbet eller matbutiken. Funkade ju, men aningen omständigt att cykla 4-5km med någon vecka gammalt creme fraiche paket som luktade mindre gott, för att sedan stå o sortera det vid någon container o bli kladdig. Nu sorterar vi under vasken i köket och någon gång i veckan går vi ut och tömmer i tunnorna sedan tar kommunen hand om resten. Eller ja, får dra fram tunnorna på tömningsdagen såklart.
Som sagt hade aldrig velat gå tillbaka till något annat.
Övrigt som glasförpackningar, tidningar och metall ska fortfarande lämnas till central som också är hyresbostäderna i närheten.
Om det innebär att jag ska ha tre kärl till så småningom så skulle jag ju hellre ha fyrfacks kärl och fortsätta kompostera själv
Här skall vi snart få detta nya system med fyrfackskärl, detta ser jag fram emot, så man slipper ha en massa kassar och lådor med sånt som skall med till återvinningen men som man alltid glömmer eller inte hinner ta med sig och till slut får fylla bilen och åka på en extra liten utflykt.
Nu är det så att vi har fått erbjudande om att köpa dom gamla kärlen för 100 kr / st vilket låter som en bra deal...
Men vad skall man ha kärlet till? Har ni några bra tankar? Än så länge har jag inte kommit på något.... 🤔🤔🤔
Nu är det så att vi har fått erbjudande om att köpa dom gamla kärlen för 100 kr / st vilket låter som en bra deal...
Men vad skall man ha kärlet till? Har ni några bra tankar? Än så länge har jag inte kommit på något.... 🤔🤔🤔
Bara släng allt i samma. Dom har lurat dig..Zixten skrev:
Dom nya kärlen är grymma när man har vant sig vid dom, vi har varannan veckas tömning så för familjer upp till 4-pers så räcker det..Zixten skrev:
Här skall vi snart få detta nya system med fyrfackskärl, detta ser jag fram emot, så man slipper ha en massa kassar och lådor med sånt som skall med till återvinningen men som man alltid glömmer eller inte hinner ta med sig och till slut får fylla bilen och åka på en extra liten utflykt.
Nu är det så att vi har fått erbjudande om att köpa dom gamla kärlen för 100 kr / st vilket låter som en bra deal...
Men vad skall man ha kärlet till? Har ni några bra tankar? Än så länge har jag inte kommit på något.... 🤔🤔🤔
2-3 gånger per år åker vi till återvinningsstationen med wellpapp och efter julafton brukar det vara en gång..
Medlem
· Blekinge
· 12 229 inlägg
Här har vi nu två kärl (mat och restavfall) som är behändiga nog att dra ut mot vägen när det är dags för tömning. De nya fyrfackskärlen är för tunga att hantera på grusväg. Därför bygger alla nu uppställningsplatser framför sina tomter där de nya kärlen kommer att stå. Det blir en enda walk-of-trash. Inte snyggt. Sopgubben berättade att han måste lämna bilen vid varje hus och rulla fram kärlen ti sopbilen. Nu har han en griparm som gör jobbet.
Detta är ett klart steg tillbaka. Urkasst!
Detta är ett klart steg tillbaka. Urkasst!
Hittar ingen bild nu, men har sett bilar i Sälen som haft komposttunnan fastsatt på dragkroken på nåt vis och transporterat skidor i! Funkar säkert bra om det är kortare sträckor i låg fart!Zixten skrev:
Här skall vi snart få detta nya system med fyrfackskärl, detta ser jag fram emot, så man slipper ha en massa kassar och lådor med sånt som skall med till återvinningen men som man alltid glömmer eller inte hinner ta med sig och till slut får fylla bilen och åka på en extra liten utflykt.
Nu är det så att vi har fått erbjudande om att köpa dom gamla kärlen för 100 kr / st vilket låter som en bra deal...
Men vad skall man ha kärlet till? Har ni några bra tankar? Än så länge har jag inte kommit på något.... 🤔🤔🤔