Unikt namn
svesse84 svesse84 skrev:
Du har ju en vägavgift på alla lastbilar på över 12ton.... och den kan vara 30000kr/år.
Även utländska lastbilar som transporterar gods på svenska vägar är skyldiga att skall betala Eurovignette.
Mjo, och 30k låter först högt.
Men en bensinare kostar 3k om året i skatt.
Snittar den 1500mil om året jrf med en lastbil i yrkestrafik som säkert går 60mil om arbetsdagen, kanske norr om 15k mil om året?(jag gissar) så blir det ju motsvarande peng per km.
Lastbilsekipaget sliter rimligtvis mycket mer per körd km.

Finns det andra avgifter för yrkestrafiken?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Mjo, och 30k låter först högt.
Men en bensinare kostar 3k om året i skatt.
Snittar den 1500mil om året jrf med en lastbil i yrkestrafik som säkert går 60mil om arbetsdagen, kanske norr om 15k mil om året?(jag gissar) så blir det ju motsvarande peng per km.
Lastbilsekipaget sliter rimligtvis mycket mer per körd km.

Finns det andra avgifter för yrkestrafiken?
Just detta med slitaget, en enda buss sliter mycket mer på vägen än vad alla bilar som ersätter den gör om alla som åker i bussen kör var sin bil. Så det är inte slitaget på vägen som kostar när alla kör egen bil (en del hävdar nämligen detta).

Nu är dock detta rejält OT då tråden handlar om avskaffandet av 60-öringen...
 
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Det fanns en idé från något ställe att man skulle dela upp fordonsskatten i 3 delar, dels utsläppen, dels vikten och till sist effekten för att de som sliter mest på vägarna ska betala för det och det kan man kanske våga lägga fram när andelen elbilar har blivit tillräckligt hög.
Vikten är det som sliter på vägarna, eller mer korrekt beskrivet axel eller boogey-tryck. En fyra gånger så tung (återigen axel-boogey-tryck) lastbil sliter 256 gånger ungefär mer på vägen.
 
G grovspacklarn skrev:
Vikten är det som sliter på vägarna, eller mer korrekt beskrivet axel eller boogey-tryck. En fyra gånger så tung (återigen axel-boogey-tryck) lastbil sliter 256 gånger ungefär mer på vägen.
Titta på hur vägen ser ut på många busshållplatser. I Göteborg gjuter man ofta armerade betongplattor på dessa för att däcktrycket inte skall ge diken. Jag har många gånger sett hållplatser där inte bilar kan framföras pga dikena som bussarna gjort.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
I
G grovspacklarn skrev:
Vikten är det som sliter på vägarna, eller mer korrekt beskrivet axel eller boogey-tryck. En fyra gånger så tung (återigen axel-boogey-tryck) lastbil sliter 256 gånger ungefär mer på vägen.
Breda däck sliter också på underlaget.
 
Foliehatten3
pacman42 pacman42 skrev:
Den som är lagom snabb hinner tjäna på de
pacman42 pacman42 skrev:
Den som är lagom snabb hinner tjäna på det.
Du menar att alla dyra investeringar skulle vara betalda och du börjar gå med vinst. Det tar sina år
 
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
I
pacman42 pacman42 skrev:
Titta på hur vägen ser ut på många busshållplatser. I Göteborg gjuter man ofta armerade betongplattor på dessa för att däcktrycket inte skall ge diken. Jag har många gånger sett hållplatser där inte bilar kan framföras pga dikena som bussarna gjort.
På busshållplatserna är det en kombo av vikten och värmen från däcken, värmen gör asfalten mjukare och vikten pressar den.
 
I Incinerator skrev:
det kommer fler grejer i bilarna något av de kommande åren efter krav från EU.
Rykten?
I Incinerator skrev:
jag har hört något om att fransoserna vägrade godkänna krav
Rykten igen?
I Incinerator skrev:
Det är väl utsläppsbaserat idag utom de 3 första åren vad jag har förstått, alla elbilar har under en femhundring i skatt oavsett vikt enligt den info jag har.
Belägg?
Du lever mest på hörsägen.
 
  • Arg
Incinerator
  • Laddar…
I
T Thomas_Blekinge skrev:
Rykten?

Rykten igen?

Belägg?
Du lever mest på hörsägen.
1. Läst en artikel.
2. Rykten
3. Vad jag har läst men det var inte igår så det kan ha ändrat sej.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.