Mjo, och 30k låter först högt.svesse84 skrev:
Men en bensinare kostar 3k om året i skatt.
Snittar den 1500mil om året jrf med en lastbil i yrkestrafik som säkert går 60mil om arbetsdagen, kanske norr om 15k mil om året?(jag gissar) så blir det ju motsvarande peng per km.
Lastbilsekipaget sliter rimligtvis mycket mer per körd km.
Finns det andra avgifter för yrkestrafiken?
Just detta med slitaget, en enda buss sliter mycket mer på vägen än vad alla bilar som ersätter den gör om alla som åker i bussen kör var sin bil. Så det är inte slitaget på vägen som kostar när alla kör egen bil (en del hävdar nämligen detta).Unikt namn skrev:
Mjo, och 30k låter först högt.
Men en bensinare kostar 3k om året i skatt.
Snittar den 1500mil om året jrf med en lastbil i yrkestrafik som säkert går 60mil om arbetsdagen, kanske norr om 15k mil om året?(jag gissar) så blir det ju motsvarande peng per km.
Lastbilsekipaget sliter rimligtvis mycket mer per körd km.
Finns det andra avgifter för yrkestrafiken?
Nu är dock detta rejält OT då tråden handlar om avskaffandet av 60-öringen...
Vikten är det som sliter på vägarna, eller mer korrekt beskrivet axel eller boogey-tryck. En fyra gånger så tung (återigen axel-boogey-tryck) lastbil sliter 256 gånger ungefär mer på vägen.I Incinerator skrev:
Titta på hur vägen ser ut på många busshållplatser. I Göteborg gjuter man ofta armerade betongplattor på dessa för att däcktrycket inte skall ge diken. Jag har många gånger sett hållplatser där inte bilar kan framföras pga dikena som bussarna gjort.G grovspacklarn skrev:
På busshållplatserna är det en kombo av vikten och värmen från däcken, värmen gör asfalten mjukare och vikten pressar den.pacman42 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Rykten?I Incinerator skrev:
Rykten igen?I Incinerator skrev:
Belägg?I Incinerator skrev:
Du lever mest på hörsägen.
Klicka här för att svara