Aha. Så ökade drivmedelskostnader driver inte inflationen? Företagen bara drar av alla kostnader i alla led?E elmont skrev:
Dummast jag hört på länge.
Det sista vi ska ha är höga transportkostnader på allt vi köper för det går rakt in på sista raden.
Elskatt duckar företag men inte elpriset till exempel.
Tror du företag bara skickar dieselfakturan till skatteverket som pyntar allt?
Dagens bilar kan läsas av på distans via deras nätverk och bilens GPS så det behöver inte läsas av en fysisk mätare som det var innan man tog bort Km-skatten på dieselbilar och bakade in den i drivmedelsbeskattningen, det kommer fler grejer i bilarna något av de kommande åren efter krav från EU.G Greger_08 skrev:
Jag minns inte alla men en som jag tycker är bra är att alla fordon ska vara förberedda för alkolås, tyvärr bara förberedda, jag har hört något om att fransoserna vägrade godkänna krav på installerade alkolås.
Kilometertonavgift vore en bra ide för finansiering av vägunderhållet. Då kunde lastbilarna finansiera vägarna i samma utsträckning de kör sönder dem.I Incinerator skrev:
Tråkigt för bilar som dras på släpp eller åker på färjor då...I Incinerator skrev:Dagens bilar kan läsas av på distans via deras nätverk och bilens GPS så det behöver inte läsas av en fysisk mätare som det var innan man tog bort Km-skatten på dieselbilar och bakade in den i drivmedelsbeskattningen, det kommer fler grejer i bilarna något av de kommande åren efter krav från EU.
Jag minns inte alla men en som jag tycker är bra är att alla fordon ska vara förberedda för alkolås, tyvärr bara förberedda, jag har hört något om att fransoserna vägrade godkänna krav på installerade alkolås.
Inte nog med att de åker på trängselskatt bak på bärgaren, nu skall dr skatta för körsträckan också.
Du har ju en vägavgift på alla lastbilar på över 12ton.... och den kan vara 30000kr/år.Unikt namn skrev:
Även utländska lastbilar som transporterar gods på svenska vägar är skyldiga att skall betala Eurovignette.
Det fanns en idé från något ställe att man skulle dela upp fordonsskatten i 3 delar, dels utsläppen, dels vikten och till sist effekten för att de som sliter mest på vägarna ska betala för det och det kan man kanske våga lägga fram när andelen elbilar har blivit tillräckligt hög.Unikt namn skrev: