Och sedan gör företagen avdrag för dom kostnader man har tex drivmedel.
 
E elmont skrev:
Och sedan gör företagen avdrag för dom kostnader man har tex drivmedel.
Aha. Så ökade drivmedelskostnader driver inte inflationen? Företagen bara drar av alla kostnader i alla led?

Dummast jag hört på länge.

Det sista vi ska ha är höga transportkostnader på allt vi köper för det går rakt in på sista raden.

Elskatt duckar företag men inte elpriset till exempel.

Tror du företag bara skickar dieselfakturan till skatteverket som pyntar allt?
 
  • Gilla
Incinerator och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
I Incinerator skrev:
Lika självklart som att det kommer km-skatt på elbilar när det är tillräckligt många som köpt sej en.
Är det inte redan procentuellt mer skatt på el än bensin?
 
G
I Incinerator skrev:
Lika självklart som att det kommer km-skatt på elbilar när det är tillräckligt många som köpt sej en.
Då måste dom göra det olagligt att skruva mätaren först..
 
Foliehatten3
I Incinerator skrev:
Lika självklart som att det kommer km-skatt på elbilar när det är tillräckligt många som köpt sej en.
Och den dumma Svensken som vill vara inne och hänga med i utvecklingen, går på detta gång på gång.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Och den dumma Svensken som vill vara inne och hänga med i utvecklingen, går på detta gång på gång.
Den som är lagom snabb hinner tjäna på det.
 
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
I
G Greger_08 skrev:
Då måste dom göra det olagligt att skruva mätaren först..
Dagens bilar kan läsas av på distans via deras nätverk och bilens GPS så det behöver inte läsas av en fysisk mätare som det var innan man tog bort Km-skatten på dieselbilar och bakade in den i drivmedelsbeskattningen, det kommer fler grejer i bilarna något av de kommande åren efter krav från EU.
Jag minns inte alla men en som jag tycker är bra är att alla fordon ska vara förberedda för alkolås, tyvärr bara förberedda, jag har hört något om att fransoserna vägrade godkänna krav på installerade alkolås.
 
I
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är det inte redan procentuellt mer skatt på el än bensin?
Vet ej, men det är inte det som kommer att spela någon roll för den minskade bränsle och fordonsskatten måste ersättas så att staten får in sina pengar.
 
Unikt namn
I Incinerator skrev:
Vet ej, men det är inte det som kommer att spela någon roll för den minskade bränsle och fordonsskatten måste ersättas så att staten får in sina pengar.
Kilometertonavgift vore en bra ide för finansiering av vägunderhållet. Då kunde lastbilarna finansiera vägarna i samma utsträckning de kör sönder dem.
 
  • Gilla
Cramse och 2 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Dagens bilar kan läsas av på distans via deras nätverk och bilens GPS så det behöver inte läsas av en fysisk mätare som det var innan man tog bort Km-skatten på dieselbilar och bakade in den i drivmedelsbeskattningen, det kommer fler grejer i bilarna något av de kommande åren efter krav från EU.
Jag minns inte alla men en som jag tycker är bra är att alla fordon ska vara förberedda för alkolås, tyvärr bara förberedda, jag har hört något om att fransoserna vägrade godkänna krav på installerade alkolås.
Tråkigt för bilar som dras på släpp eller åker på färjor då...

Inte nog med att de åker på trängselskatt bak på bärgaren, nu skall dr skatta för körsträckan också.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kilometertonavgift vore en bra ide för finansiering av vägunderhållet. Då kunde lastbilarna finansiera vägarna i samma utsträckning de kör sönder dem.
Du har ju en vägavgift på alla lastbilar på över 12ton.... och den kan vara 30000kr/år.
Även utländska lastbilar som transporterar gods på svenska vägar är skyldiga att skall betala Eurovignette.
 
I
svesse84 svesse84 skrev:
Du har ju en vägavgift på alla lastbilar på över 12ton.... och den kan vara 30000kr/år.
Även utländska lastbilar som transporterar gods på svenska vägar är skyldiga att skall betala Eurovignette.
Går detta till den svenska staten direkt eller till EU? Eurovignette.
 
I
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kilometertonavgift vore en bra ide för finansiering av vägunderhållet. Då kunde lastbilarna finansiera vägarna i samma utsträckning de kör sönder dem.
Det fanns en idé från något ställe att man skulle dela upp fordonsskatten i 3 delar, dels utsläppen, dels vikten och till sist effekten för att de som sliter mest på vägarna ska betala för det och det kan man kanske våga lägga fram när andelen elbilar har blivit tillräckligt hög.
 
C
I Incinerator skrev:
dels utsläppen, dels vikten och till sist effekten
Är det inte i princip så det är idag?
 
I
C cpalm skrev:
Är det inte i princip så det är idag?
Det är väl utsläppsbaserat idag utom de 3 första åren vad jag har förstått, alla elbilar har under en femhundring i skatt oavsett vikt enligt den info jag har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.